Hardstyle Origins

Zanza

DF-koning
Oke laatste voor vandaag😁Activator ook altijd een van de topitalianen geweest. Veel dikke tracks, waarbij deze mijn meest gewaardeerde is en blijft. Weet nog hoe ik m voor t eerst live in de HMH hoorde op oudejaarsnacht 2006-07 op dat geluidssystseem... poah hehehe tering

Powder Ranger

Wijs gebruiker
Waarom scantraxx dan degene was die dat deed
Ik weet vrij zeker dat dat van de hand van Dov Elkabas kwam (The Prophet) hij is altijd van het oude eren geweest maar ook meegaan met de tijd. Waarschijnlijk 1 van de vele redenen waarom hij een 35 jaar lange succesvolle carrière heeft gehad. Zijn laatste set van zijn carrière op Defqon1 2023 is nog altijd de beste set die ik ooit heb mogen aanschouwen. Zie meer dan 100 sets per jaar live dus dat top plekje is echt uitzonderlijk. Zijn laatste Qlimax set staat ook in de top 5 ooit. Een fenomeen was het, levende legende

Zanza

DF-koning
weet vrij zeker dat dat van de hand van Dov Elkabas kwam (The Prophet) hij is altijd van het oude eren geweest maar ook meegaan met de tijd.
Spijker op de kop idd. Scantraxx is letterlijk groot geworden door nieuw talent meteen mee te laten doen. Dbstfn, frontliner (abject in die tijd nog) hhz en wildstylez, etc etc. Waren allemaal totaal onbekende artiesten toen ze tekenden bij scantraxx. Weet nog op defqon 2007 dat ik bij dbstfn in de purple (talentstage) stond bij ze😅 kijk wat die in die 20 jaar die volgden hebben gepresteerd hehe

Zanza

DF-koning
Deze afsluitset is mij altijd bijgebleven van hem. Defqon 2007 ook (hence de bad quality video haha)

Prophet was overigens niet per se een goede dj. Hij wist wel heel goed welke platen ie moest draaien en draaide altijd nieuwe en verrassende tracks uit zijn stal. Maar goed ik ging slapen hehe. Groentjes

Powder Ranger

Wijs gebruiker
dat ik bij dbstfn in de purple (talentstage) stond bij ze😅 kijk wat die in die 20 jaar die volgden hebben gepresteerd hehe
Zo ja niet normaal. Echt al jaren fan van die gasten. Ga as November ook naar 20 Years D-Block & S-te-Fan From History to Infinity

Zanza

DF-koning
@Zanza begrijp ik goed dat dit nu eigenlijk een golden age draadje is geworden?
Nee sorry. Ik heb het idd een (beetje) gekaapt. In feite is het beiden early, maar wat jij specifiek bedoelt is idd de 2000-2004 tijd. Ik zal daarover ook gasn posten, maar de discussie over het ontstaan van en het ontwikkelen ervan is wat uit de hand gelopen oeps😇. Raakte iets te enthousiast over hardstyle in general hehe

Powder Ranger

Wijs gebruiker
Prophet gestopt in 23?
Ja helaas wel. Hij was na al die jaren wel beetje klaar met het produceren van het harde (vandaar ze boektitel "uit het hard") en hij wou zich meer focussen op ze jonge kinderen en Scantraxx
Dit was ze laatste set

Zijn er nog meer gestopt van de oude garde?
draaien bijna allemaal nog, meeste op Classics en Early feesten
Ken alleen Dana en Outblast bedenken die gestopt zijn. Dana is gestopt door medische redenen, als ik het me goed herinner een spierziekte. Outblast is gestopt omdat hij de motivatie niet meer op kon brengen

je moeder

Wijs gebruiker
En toen was het ergens in de zomer, zondagochtend en zaten we in de koffieshop. Ik weet vrij zeker dat we de avond er voor naar een feestje waren geweest en dat ik niet had geslapen. (Ik zat vroeger zelden in de koffieshop te blowen, en een feestje lijkt me een volstrekt logische verklaring voor dit afwijkende gedrag)

Toen vroeg ik aan de medewerker: welke muziek is dit? Want dat klonk wel heel erg goed. De medewerker was zwart en ongeveer 20-25 jaar en hij liet mij deze cd zien:
(Ik noem bewust zijn huidskleur omdat die toch in de minderheid zijn als het om dit soort muziek gaat)

Zanza

DF-koning
En toen was het ergens in de zomer, zondagochtend en zaten we in de koffieshop. Ik weet vrij zeker dat we de avond er voor naar een feestje waren geweest en dat ik niet had geslapen. (Ik zat vroeger zelden in de koffieshop te blowen, en een feestje lijkt me een volstrekt logische verklaring voor dit afwijkende gedrag)

Toen vroeg ik aan de medewerker: welke muziek is dit? Want dat klonk wel heel erg goed. De medewerker was zwart en ongeveer 20-25 jaar en hij liet mij deze cd zien:
(Ik noem bewust zijn huidskleur omdat die toch in de minderheid zijn als het om dit soort muziek gaat)

Denk ik gelijk aan de volgende plaat 😊

En de B kant van de plaat was de volgende

Zanza

DF-koning
Maar ik moet sets hebben
Komt voor elkaar!

Qlimax Intro
1. Speedwave - The Hardstyle Factory (Hardwave Mix)
2. Technoboy - Bomb Squad
3. Citizen - Toxic (Hardstyle Masterz Remix)
4. Ruff - Denoiser (Noise One)
5. Tuneboy - Dirty (DJ Stardust Mix)
6. Psycho Hardstylers - We Are (First Hard Mix)
7. Dark Oscillators - Nasty Jungle (Hardstyle Masterz Remix)
8. Builder - Skyscraper (Luca Antolini Remix)
9. DJ Isaac - Rattlebrain 2003
10. Twister's Silence - Listen To Me Mama (DJ Scot Project Remix)

Nadeel is dat de kwaliteit van de geluidsopnames van dit soort sets te wensen over laten.

je moeder

Wijs gebruiker
Ik kan het bevestigen for what its worth. Ze heeft daar nooit teveel over willen uitweiden. Ze heeft wel gelegenheidsoptredens gehad daarna nog. Maar inmiddels al jaren niet meer.

Aan jou dezelfde vraag: hoe weet jij dat?
Ik geloof je wel hoor maar ben gewoon benieuwd.
Op partyflock kan ik er ook niks over vinden want daar doet de zoekfunctie het ook niet. 😬

je moeder

Wijs gebruiker
Komt voor elkaar!

Qlimax Intro
1. Speedwave - The Hardstyle Factory (Hardwave Mix)
2. Technoboy - Bomb Squad
3. Citizen - Toxic (Hardstyle Masterz Remix)
4. Ruff - Denoiser (Noise One)
5. Tuneboy - Dirty (DJ Stardust Mix)
6. Psycho Hardstylers - We Are (First Hard Mix)
7. Dark Oscillators - Nasty Jungle (Hardstyle Masterz Remix)
8. Builder - Skyscraper (Luca Antolini Remix)
9. DJ Isaac - Rattlebrain 2003
10. Twister's Silence - Listen To Me Mama (DJ Scot Project Remix)

Nadeel is dat de kwaliteit van de geluidsopnames van dit soort sets te wensen over laten.

Ken jij ook sets van voor het eerste Qlimax album (van Dana)?
Samen met die van Pavo vind ik dat de mooisten, maar dat zijn eigenlijk studioalbums, die klinken zo gelikt.

Zanza

DF-koning
Aan jou dezelfde vraag: hoe weet jij dat?
Ik geloof je wel hoor maar ben gewoon benieuwd.
Op partyflock kan ik er ook niks over vinden want daar doet de zoekfunctie het ook niet. 😬
Zelfde als @Powder Ranger. Dat was de officieuze lezing. Het was wel bekend dat ze enige tijd ziek is geweest destijds. Maar wat het precies was, is nooit bekend gemaakt. Dus wat ze exact mankeert of mankeerde, is nooit echt duidelijk geworden.
Ken jij ook sets van voor het eerste Qlimax album (van Dana)?
Samen met die van Pavo vind ik dat de mooisten, maar dat zijn eigenlijk studioalbums, die klinken zo gelikt.
Je bedoelt deze waarschijnlijk?

Dat zijn inderdaad studio albums uitgegeven op CD, geen (live)sets. Daardoor klinkt het zo gelikt itt livesets, die opgenomen werden op het feest zelf. En gezien het 20-25 jaar geleden is, is die kwaliteit gewoon niet zo hoog.

Zanza

DF-koning

Tracklist:
01 Tuneboy - Sexbusters (Technoboy Remix)
02 TNT - Freakuency (Technoboy vs Tuneboy Mix)
03 Citizen - Face To Face (Drah Mix)
04 Smashing Guys - Step Inside The Party
05 Gi & Twisted - Face Down Ass Up
06 Builder - Doberman
07 Ruff - Ruff Da Beat
08 Hardstyle Masterz - Beat Diz
09 Cally & Juice - All U Bastards
10 Julian DJ & Davide Sonar - Techno Noise 2004 (Daniele Mondello Kamikaze Remix)
11 The Hose - Loudness
12 Hardstyle Masterz - Age Of Reverse Bass
13 The KGB's - Techno Gym
14 Lars Tindy vs JAP - In The Air
15 Tuneboy - Dirty
16 Warmduscher - Hardcore Will Never Die (Derb Remix)
17 Zenith DJ - In Da Club

Zanza

DF-koning
The Prophet @ Qlimax 2003

1. Y.A.G.O. - Mother-F (Mother Dub)
2. Speedy J - Pullover (Remix)
3. 555 vs. The Dominator - Pulse
4. Yves vs Chaps & Rolay - Devils Fiction
5. The Prophet & Smurref - Another Track
6. DJ Zany - Sky High
7. The Pitcher - Pump It Loud !! (Cenoginerz Remix)
8. Lars Tindy vs. JAP - In The Air
9. Dana & The Prophet - Scratched
10. Hardheadz - Wreck The Remix (The Beholder & Max Enforcer Remix)
11. Gizmo & Norman - Power 2 Da People
12. Tuneboy - Housensation
13. Clive King - Deal With This
14. Gary D ft. MC Ruffian - Raise Your Hands (Gary D Hardstyle Mix)
15. DJ Yves - Feel The Beat (Second Beat)
16. Ace The Space - Nine Is A Classic (Remix)

Zanza

DF-koning
Deepack @Qlimax 2003 (met het legendarische anthem "the prophecy"

Tracklist
1. Deepack - 100%
2. Deepack vs Luna - Stomper
3. Gizmo & Norman - Power 2 Da People
4. Deepack - Down Low
5. Ultrasonic - Ultrabass
6. Chiren - Equalize
7. Spy-Kore vs Jim Noizer - Party Control
8. Brooklyn Bounce - X2X (We Want More) (Deepack Remix)
9. Deepack - The Prophecy
10. Deepack - Here's Johnny
11. Ultrasonic - Rock Da Place
12. Donkey Rollers - Motherfuck (DJ Zany Remix)

Genoeg voor vandaag 😅

je moeder

Wijs gebruiker

Nee, die viel wat tegen geloof ik.
Maar er staan wel hele goeie nummers op meen ik me te herinneren, maar hij klinkt niet “schoon” zoals deze 2 hier onder.
Begrijp je wat ik bedoel met “schoon” ?

Deze bedoel ik ,als je die hoort op lsd dan is het net alsof je in een tempel zit.

Maar die en deze hier onder dus zijn mijn favoriete hardstyle compilaties/sets. Maar ze klinken zo gelikt en die nummers passen zo goed bij elkaar, dat moet van te voren samengesteld zijn, dat kan haast niet anders. Ik verdenk ze er zelfs van dat de nummers al tijdens de productie op elkaar afgestemd zijn. Maar dat zal wel niet, dat gaat wel heel ver.

Zanza

DF-koning
Nee, die viel wat tegen geloof ik.
Maar er staan wel hele goeie nummers op meen ik me te herinneren, maar hij klinkt niet “schoon” zoals deze 2 hier onder.
Begrijp je wat ik bedoel met “schoon” ?

Deze bedoel ik ,als je die hoort op lsd dan is het net alsof je in een tempel zit.

Maar die en deze hier onder dus zijn mijn favoriete hardstyle compilaties/sets. Maar ze klinken zo gelikt en die nummers passen zo goed bij elkaar, dat moet van te voren samengesteld zijn, dat kan haast niet anders. Ik verdenk ze er zelfs van dat de nummers al tijdens de productie op elkaar afgestemd zijn. Maar dat zal wel niet, dat gaat wel heel ver.

Ahja ken ze idd. De nummers zijn idd wel op elkaar afgestemd voor de cd-mix (niet tijdens het produceren idd) en alles is studiowerk. Computer gemixt.

je moeder

Wijs gebruiker
Genoeg voor vandaag 😅

Ja doe maar rustig aan.😅 Ik moet de meesten nog inhalen.

Ahja ken ze idd. De nummers zijn idd wel op elkaar afgestemd voor de cd-mix (niet tijdens het produceren idd) en alles is studiowerk. Computer gemixt.

Maar die set zijn wel live gedraaid op die qlimax feesten dacht ik( maar week niet zeker)
Een grote wens van mij is om die albums een keer kon horen/voelen op een feest, maar dan moet ik het zelf organiseren denk ik.

Zanza

DF-koning
Maar die set zijn wel live gedraaid op die qlimax feesten dacht ik( maar week niet zeker)
Nee. Dit zijn echt gewoon studioalbum. Kan best zijn dat exact dezelfde tracklist ook live ten gehore gebracht is hoor, maar dit is gewoon een cd'tje van ID&T en opgenomen en gemastered in een studio.
Een grote wens van mij is om die albums een keer kon horen/voelen op een feest, maar dan moet ik het zelf organiseren denk ik.
Haha ja same thoughts. Zoals ik eerder vermeldde ben ik in 2012 gestopt met het bezoeken van feesten, omdat de muziek me niet meer aanstond van de nieuwe tijd (en nog wel wat redenen, maar voornamelijk de muziek). Maar tussen 2016 en 2019 heb ik nog een opleving gehad en ben weer veel geweest, omdat er meer animo kwam voor 'classics' feesten. En dit was dan voornamelijk '05-'11 tijd. Soms met een early zaaltje erbij. Dus dat was nog even leuk. De classicsfeesten bestaan nog steeds, alleen het concept verplaatst zich langzaamaan naar latere jaren, wat mij dan weer niet bekoort en dus weer met m'n 2e pensioen ben begonnen destijds.
Ja doe maar rustig aan
🤭

je moeder

Wijs gebruiker
Altijd leuk om naar haar te kijken….
Maar zij is dus niet meegegaan in “het nieuwe lawaai” ? Want dit is gewone hardstyle toch?

Zanza

DF-koning
Ook nog een geinig plaatje van eind 2006 over de evolutie van de stijl in de eerste 5 a 6 jaar van hardstyle (het is wel echt in de oude brennan heart style, maar geeft voor de leek zeker wel een klein inkijkje in die evolutie.

Zanza

DF-koning
Altijd leuk om naar haar te kijken….
Maar zij is dus niet meegegaan in “het nieuwe lawaai” ? Want dit is gewone hardstyle toch?

De meesten zijn niet meegegaan in "het nieuwe lawaai", overigens. Er is echt een hele nieuwe orde ontstaan. Nieuwe namen nieuwe stijlen. Oude namen oude stijlen (wel nieuwe muziek, maar meer melodieus zoals het was).

In het eerste decennium hardstyle was dat wel meer het geval, trouwens. Het clubje was toen ook vele malen kleiner en zo ontstond na early datgene wat we nu classics noemen (zoals in dat Dana filmpje, waar ik voornamelijk eind '00s hoor). Desalniettemin zijn er ook een hoop namen afgevallen en meer hardtrance gaan maken. Maar goed zoals gezegd: de spoeling was al vrij dun toen

Edit: die eerste plaat in dana's set is trouwens K-traxx -Hardventure (2005 Tatanka remix). Top 25 plaat in mijn favorietenlijstje🤩

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Vgm is dit de dvd compilatie van Qlimax 2006. Geeft een leuk beeld van de build-up destijds van het feest (en relatief goede geluidskwaliteit dus)

Tracklist in de comments van de video

Zanza

DF-koning
Zo ja niet normaal. Echt al jaren fan van die gasten. Ga as November ook naar 20 Years D-Block & S-te-Fan From History to Infinity
Hier begon het allemaal mee, op het label van Dana nog destijds:

Gevolgd door de eerste echte hit

En tussendoor nog een release van d-block samen met "Da bazz pimpz" aka Deepack. Zij hebben D-block en S-te-fan ontdekt.

The rest is history. Al is het nooit echt helemaal mijn smaak geweest. Wel een topduo dat werkelijk alles voor elkaar gekregen heeft.

je moeder

Wijs gebruiker
Ik heb een set gevonden uit het jaar 2000

Edit: vaag want ik plaatste een soundcloud link en een paar uur later kijk ik weer en zie ik een youtube video terwijl de url nog steeds soundcloud is.

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Het iconische duo Showtek (Duro & Walt), toen ze nog hardstyle maakten, waren de eerste hardstyle artiesten met een eigen studio album. En die release was pas in 2007. Kan je nagaan. Wat ik mooi vind of vond aan hun stijl, was dat ze een beetje een overgangsstijl hadden tussen early en het nieuwe geluid. Inmiddels maken ze al zo'n 15 jaar geen hardstyle meer en zijn in Amerika gaan werken en touren met een meer op house gerichte stijl (en daar ook behoorlijk succesvol in geweest). Zag dat ze aankomend VWAB weer een gelegenheidsset hardstyle draaien in NL. Leuk, gebeurt niet vaak

Overigens brachten ze ook muziek onder hun solo namen uit. Duro het hardere werk met hoger bpm en Walt meer het hardtrance geluid.

Today is Tomorrow album:

Powder Ranger

Wijs gebruiker
Inmiddels maken ze al zo'n 15 jaar geen hardstyle meer en zijn in Amerika gaan werken en touren met een meer op house gerichte stijl (en daar ook behoorlijk succesvol in geweest). Zag dat ze aankomend VWAB weer een gelegenheidsset hardstyle draaien in NL.

Showtek doet tegenwoordig beide genres weer. Hebben compleet nieuw hardstyle album uitgebracht. Heb ze bij Qlimax2023 en Defqon1 2024 nog live gezien.

Bovenaan