Hawaiians (truffels) kweken

Space cadet

Belezen gebruiker
Hi, heeft er hier iemand ervaring met het zelf opkweken van Hawaiians? Ik ben me aan het inlezen en kan alle tips die er zijn goed gebruiken. En zijn truffels inderdaad makkelijker dan paddo's?

jam

Bewuste gebruiker
Hey,

Ik heb zelf geen ervaring met het kweken van truffels, maar denk persoonlijk dat beginnen met paddo's kweken eigenlijk wel gemakkelijker is.
Er zijn veel richtlijnen en materiaal voor handen om te leren hoe je paddo's kweekt. Truffels zijn niet persé heel veel moeilijker maar vragen wel wat extra stappen etc. Ik denk dat het gemakkelijker is om te beginnen met paddo's en indien je hier wat ervaring mee hebt zou ik pas voor truffels gaan. Ik heb ook wel eens gezien dat er truffel-kweeksets bestaan, maar ik denk dat je hier zelf weinig aan moet doen, allicht val het met zo'n set wel mee om ze te kweken.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Leer hoe je paddo's kweekt... Men geeft zelfs de voorkeur aan het kweken van paddo's van dezelfde soort die sclerotia produceren zoals P. Tampanensis.. verder moet je ook wat steriele technieken leren om truffels te vermeerderen (openmaken in een still air box en wat mycelium weefsel op agar zetten ) als je dat kan, dan kan je namelijk ook paddo's kweken.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
@Space cadet met 'Hawaiians' bedoel je daarmee panaeolus cyanescens aka 'Hawaiiaantjes'.. zo ja, ik heb daar ervaring mee maar deze soort kweken is absoluut niet voor de beginner ... Sowieso kan je niks zonder steriele technieken en ben je afhankelijk van growkits.

Space cadet

Belezen gebruiker
Maar niet aan beginnen dus. Zal me eerst eens verdiepen in de wat eenvoudigere. De Latijnse naam staat er niet eens bij als ik bestel, alleen "High Hawaiians", geen idee wat de officiële benaming is.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Maar niet aan beginnen dus. Zal me eerst eens verdiepen in de wat eenvoudigere. De Latijnse naam staat er niet eens bij als ik bestel, alleen "High Hawaiians", geen idee wat de officiële benaming is.
Even gekeken.. gewoon truffels zie ik, niks bijzonders. Als je wel wat wil kweken zonder gedoe.. zonder spulletjes.. zonder dat je er speciale technieken voor nodig hebt, kijk hier eens naar:

Gewoon in de tuin.. zijn veel sterker dan truffels.. goed het draadje lezen en vooral de afbeeldingen even 2x bekijken en dat geeft je een hint waar te beginnen zonder sporen... nadeel is dat je geduld moet hebben.. voordeel is dat voor de rest van je leven paddo's hebt en niet meer hoeft te knagen op die walgelijke truffels..

Bovenaan