Het spraakcentrum "gebied van Broca" bevindt zich inderdaad op de aangegeven plaats. In dit gebied worden de woorden gevormd, d.w.z. hetgeen wij willen zeggen wordt "achter elkaar gezet" en de correcte impulsen worden van daaruit gestuurd naar de hersenschors, waar de correcte spieren geactiveerd worden.
Iemand die een "Broca's" area heeft die niet of minder goed werkt, weet perfect wat hij/zij wil zeggen, maar kan de woorden niet/nauwelijks vormen.
Mijn praktijkervaring in dezer heeft mij geleerd dat dit voor de persoon heel erg frustrerend is.
Me dunkt is een lesie in de hersenen vrij willekeurig, dus als iemand hersenbeschadiging oploopt zou het me ook niet verwonderen dat iemand door te veel 'hersenbeschadigende drugs' te gebruiken ook op andere plaatsen een lesie kan krijgen, bij voorbeeld achteraan in de occipitale kwab (zicht) of iets centraler achteraan in het gebied van Wernicke (spraakbegrip). Mocht er vooraan (frontale kwab) een lesie ontstaan, dan zouden we persoonlijkheidsstoornissen zien (met in extreme vorm : psychopathie, schizofrenie, borderline, ...)
De hersenschors, rondom rond staat dan weer in voor de specifieke bewegingen van de spieren in ons lichaam.
Het is een wild guess, ik heb er niks over opgezocht, ik haal nu alles uit mijn parate kennis van in mijn studententijd (zo'n 8 jaar geleden

)
Dus als er iemand een andere mening heeft over eventuele gevolgen van overmatig en langdurig druggebruik (eerder -misbruik dan), is dat perfect mogelijk en lees ik dat graag uiteraard !
Een niet praktiserend logopedist (spraaktherapeut in NL),