HELP Ongedierte op mijn plant

Shambler

Experimenterende gebruiker
Momenteel ben ik bezig met het oogsten van mijn beide buitenwietplanten.
Echter zie ik nu dat er beestjes op zitten.Met name onder het blad is dit zichtbaar maar ook e.e.a op de toppen. Ook zie ik miniscule zwarte vliegjes op de plant lopen. Weet niet of dit samenhangt met hetgeen dat op de foto staat (bijv larven ervan) of dat het ander gespuis is.

http://www.imagedump.nl/img818/5836/90p1010795.jpg
http://www.imagedump.nl/img714/2341/84p1010793.jpg

vliegje
http://www.imagedump.nl/img233/6599/59p1010797.jpg

Vraag is nu. Wat is dit, kan het kwaad en wat kan ik eraan doen?
Zoals gezegd ben ik bezig met de oogst en zullen ze nog enkele weken in een drooghok hangen.
Ik heb begrepen dat in deze fase beter geen bestrijdingsmiddelen meer gebruikt kunnen/mogen worden.
enkel natuurlijke vijanden. Klopt dit en zoja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bij voorbaat dank!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Met welk gespuis je te maken hebt weet ik niet.
Ik herken ze wel, en weet dat de larfjes/eitjes eigenlijk alleen onderop de grotere bladeren zit, klopt dit? Zo ja, dan heb je daar zowiso geen last van, want die knip je af.

Die kleine vliegjes die ook in de top zitten moeten er met een pincet toch wel tussenuit te vissen zijn? Behalve als het er écht veel zijn natuurlijk.

Zolang er tijdens het roken dus geen eitjes/larfjes of vliegjes meer aanwezig zijn in de wiet acht ik de kans klein dat ze schade kunnen opleveren.

Bestrijdingsmiddelen spuiten in vooral nu (eigenlijk al 4 weken voor de oogst) een no-go.

Shambler

PepTalk zei:
Met welk gespuis je te maken hebt weet ik niet.
Ik herken ze wel, en weet dat de larfjes/eitjes eigenlijk alleen onderop de grotere bladeren zit, klopt dit? Zo ja, dan heb je daar zowiso geen last van, want die knip je af.

Die kleine vliegjes die ook in de top zitten moeten er met een pincet toch wel tussenuit te vissen zijn? Behalve als het er écht veel zijn natuurlijk.

Zolang er tijdens het roken dus geen eitjes/larfjes of vliegjes meer aanwezig zijn in de wiet acht ik de kans klein dat ze schade kunnen opleveren.

Bestrijdingsmiddelen spuiten in vooral nu (eigenlijk al 4 weken voor de oogst) een no-go.

Heb begrepen dat het bladluis is. Naar mijn idee zou met het drogen van de wiet, de luizen toch vanzelf moeten verdwijnen of zie ik dat verkeerd? Bedoel geen (vers) blad, geen vocht, geen voedingsstoffen etc..
Vraag me alleen af in hoeverre de toppen met rust gelaten gaan worden. Blad maakt uiteindelijk niet veel uit.

Misschien maar eens proberen met natuurlijke vijanden.
Bijv lieveheersbeestjes of gaasvlieg. Alleen waar kun je die beestjes zosnel vandaan halen..

pinnes

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: haha
nou even serieus; het kan absoluut geen kwaad; op buitenwiet zitten altijd beestjes

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Shambler zei:
Heb begrepen dat het bladluis is. Naar mijn idee zou met het drogen van de wiet, de luizen toch vanzelf moeten verdwijnen of zie ik dat verkeerd? Bedoel geen (vers) blad, geen vocht, geen voedingsstoffen etc..
Vraag me alleen af in hoeverre de toppen met rust gelaten gaan worden. Blad maakt uiteindelijk niet veel uit.

Misschien maar eens proberen met natuurlijke vijanden.
Bijv lieveheersbeestjes of gaasvlieg. Alleen waar kun je die beestjes zosnel vandaan halen..

Ik herken er niet direct bladluis in, maar wat het precies is maakt niet zoveel uit.
Heb zelf wel eens bladluis gehad, vrij veel en net voor de oogst.
Ik hing het te drogen met dezelfde gedachte als jouw: Wanneer er geen voeding meer is zullen ze wel vanzelf verdwijnen. In mijn geval deden ze dat niet, en stierven gewoon terwijl ze op de toppen/blad tussen te toppen zaten.
pinnes zei:
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: haha
nou even serieus; het kan absoluut geen kwaad; op buitenwiet zitten altijd beestjes

Ga jij lekker vliegen roken dan...
Tijdens het drogen horen die er toch echt niet meer op te zitten hoor.
Wanneer de plant nog staat is het vanzelfsprekend dat er beestjes op (kunnen) zitten.

pinnes

Belezen gebruiker
ga jij maar lekker met een pincet alle insecten van een plant afhalen lol dan ben je nog wel een maandje zoet. :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Heb toch al heel wat mogen binnen halen, en bij mij zaten er afgezien van die luizen zelden insecten op m'n wiet eer ik het te drogen hing...

Ik heb het dus over insekten die nog op de wiet zitten ná het knippen.

Sommige insekten kun je eten, maar ik denk dat geen enkele erg geschikt is om te roken..
Of vind jij verbrande luis, rups, slak, vlieg en trips soms lekker om te roken?

pinnes

Belezen gebruiker
het gaat er niet om of ik insecten lekker vind om te roken.
Het is een feit dat er op elke buitenplant insecten zitten; in een pot pindakaas zitten ook honderden insectendelen. Dit is maar een voorbeeld; ik weet dat pindakaas niet gemaakt wordt van wiet. :openmouth:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Bij mij is het een feit dat er geen, met het blote oog waarneembare, insekten op m'n buitenwiet te vinden is. Zonder dat ik hoef te pulken. Tegen evt. insekten die je niet kunt zien, kun je ook niets tegen doen.

En bij pindakaas geldt ook, je eet het.
Wiet kun je tot een oraal consumeerbaar product verwerken, maar meestal word het toch gerookt.

Dus ja, op alle buitenPLANTEN zitten insekten, maar op buitenWIET dat geknipt en gedroogd is horen geen insekten te zitten.

pinnes

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Tegen evt. insekten die je niet kunt zien, kun je ook niets tegen doen.
daar heb ik het juist over luizen en spint zijn met het blote oog amper waarneembaar hoe wil je die dan erafkrijgen? met een pincet zeker welterusten peptalk :(

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik zie luizen toch vrij goed...
Spint tref je erg zelden aan bij buitenwiet.

Ik geef ook niet de tip om onzichtbare insekten te verwijderen met een pincet.
Maar als jij het onzinnig vind vliegen te laten zitten op je wiet, laat ik je gang gaan hoor.

Heb je tussendoor het draaien van je jointje ook nog wat te smikkelen.
He ouwe snoeperd?

pinnes

Belezen gebruiker
ik vind het helemaal niet onzinnig om vliegen te laten zitten op je wiet ik vind het onzinnig om ze eraf te halen zoniet onmogelijk.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zoals ik al zei, rook jij maar lekker ongedierte dan.

Ik denk dat de TS al wel geholpen is?

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
pinnes zei:
ik vind het helemaal niet onzinnig om vliegen te laten zitten op je wiet ik vind het onzinnig om ze eraf te halen zoniet onmogelijk.

als ik er zie haal ik ze er gelijk af, maar heb hiervan nog geen last ondervonden, me toppe die te drogen hangen zien er netjes en proper uit en dit alles ook van buitenplanten. ik begrijp niet als je insecten of vliegen oid ziet zitten op je te drogen toppen je ze er niet afhaalt, wetende dat je ze later gewoon oprookt. lijkt me niet fijn roken dit..., om over de smaak nog maar te zwijgen. enja insecten die er zitten maar niet kunt zien kan niet verwijderen want je ziet ze niet :)

pinnes

Belezen gebruiker
mandragora zei:
pinnes zei:

als ik er zie haal ik ze er gelijk af, maar heb hiervan nog geen last ondervonden, me toppe die te drogen hangen zien er netjes en proper uit en dit alles ook van buitenplanten. ik begrijp niet als je insecten of vliegen oid ziet zitten op je te drogen toppen je ze er niet afhaalt, wetende dat je ze later gewoon oprookt. lijkt me niet fijn roken dit..., om over de smaak nog maar te zwijgen. enja insecten die er zitten maar niet kunt zien kan niet verwijderen want je ziet ze niet :)
waarvan akte

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
heb jij wel eens een brandend insect geroken? nou ik wel hoor (elektrische vliegenmepper), ik kan je verzekeren dat dit geen aangename geur is dus die smaak zal idem dito zijn.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Sorry pinnes, maar ik snap gewoon nog steeds niet hoe jij het niet erg kan vinden om insekten tussen je toppen te hebben wanneer het hangt te drogen...

Shambler

PepTalk zei:
Zoals ik al zei, rook jij maar lekker ongedierte dan.

Ik denk dat de TS al wel geholpen is?

Wat die luizen/insecten betreft. Dat rook ik ook niet graag. Het lijkt dat de eerste batch takken die in de droogruimte zijn gehangen een kleine week geleden al minder gespuis zit. In ieder geval niet meer. Het lijkt erop dat de bladluis het droogproces niet overleeft. Maar vraag me nog steeds af of ze zich niet in de toppen nestelen (en daar eventueel sterven). Dan zul je die bugs uiteindelijk wel meeroken. Kan helaas weinig vinden over de overlevingskansen van bladluis en ander ongedierte tijdens het drogen.

Ik weet achteraf in ieder geval dat ik de toppen van deze plant beter had kunnen watercuren. Iets waar ik met plant nr.2 nu voor een flink deel mee bezig ben. Deze plant heeft wonderbaarlijk genoeg (bijna) geen luis maar wel toprot in diverse delen. Er zitten zelfs pluizerige spinnenwebben in delen vd top.

Gaat dus mooi in de plomp voor een week en hopen dat er een goed rookbaar product uitkomt.
Schijnt dat je zo een deels aangetaste oogst nog prima kunt redden. Filosofie erachter is dat er onder water geen lucht komt en schimmels en ander gespuis geen kans krijgt zich te ontwikkelen.

pinnes

Belezen gebruiker
Wanneer heb ik gezegd dat ik graag vliegen rook? Als er een vlieg op mijn wiet zit haal ik hem er ook van af. Mijn punt is dat het onmogelijk is om alle insectjes van een plant te halen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb ook nooit gezegt dat het mogelijk is om alle beestjes er af te halen..

Affijn.

Over het watercuren: Je eerste oogst ( met luis) kun je nu nog steeds watercuren hoor..
Maar het haalt de luis er niet uit natuurlijk, naar mijn ervaring klampen die zich zelfs na hun dood nog erg goed vast aan het plantmateriaal.

Watercuren kan inderdaad een optie zijn wanneer je last van toprot hebt en bang bent dat het tijdens het drogen doorschiet. Ikzelf het het echter nog nooit gehad dat toprot doorgaat wanneer het in een geschikte ruimte (droog, donker, juiste temperatuur en ventilatie) nog verder ontwikkelde.
Al reeds verrotte stukken top kun je hier NIET mee redden, rot is rot en dient er worden uitgeknipt voordat je verder gaat met watercuren of drogen.
Ikzelf vind gewatercurde wiet niet erg smakelijk, zit geen geur en nauwelijks smaak meer aan...
Het bagappeal word ook gereduceerd naar 0%, dus alleen geschikt voor eigen gebruik.

Maddog

Bewuste gebruiker
ik heb een keer 50 lieveheerstbeestjes gevangen en op en plant losgelaten. binnen no-time waren alle bladluizen opgegeten. en de spint was weg. Lieveheerstbeestjes kan je heel gemakkelijk eraf schudden, en hergebruiken om nieuwe planten bladluisvrij te maken.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zeker!

Vooral als ze blijven en zorgen voor larfjes, die zijn nog vraatzuchtiger dan hun volwassen vorm :)

Twijfel er wel aan of in dit geval het nog zou werken.
Ik gok dat wanneer de luizen dood zijn de lieveheersbeestjes er totaal geen interesse meer voor hebben. Ook uitgehongerde en vermoeide (na 2 dagen drogen) luizen lijken me als lieveheersbeestje niet erg lekker.

TS, is de luis nog wat meer weggetrokken?
Je wietje zou nu ongeveer toch al wel rookbaar droog moeten zijn?

Shambler

PepTalk zei:
TS, is de luis nog wat meer weggetrokken?
Je wietje zou nu ongeveer toch al wel rookbaar droog moeten zijn?
De bladluis is momenteel schat ik voor zo'n 3/4 verdwenen. Zo hier en daar zie ik nog wat kruipen maar heb met wandelen afgelopen zondag nog wat lieveheersbeestjes meegenomen. Pakweg een stuk of 10. Geen idee of het baat heeft of misschien beter beter gezegd, of ze die krengen wel tussen al die afzonderlijke takjes kunnen vinden.

Het merendeel ligt nu ca anderhalve week te drogen en begint inderdaad al goed rookbaar te worden.
Heb gisteren de eerste top geproeft. Was nog iets aan de natte kant maar smaakte prima. IMO niet minder als een gemiddelde coffeeshop wiet. Laat staan als het straks wat meer gerijpt is.

Ben ook wel benieuwd naar de ge-watercurede wiet nadat ie is gedroogd. Dat waren grotendeels de beste/dikste toppen van de plant.

In tegenstelling tot jouw eigen ervaring lees ik toch dat veel mensen een watercure als positief ervaren. Zelfs wat smaak betreft. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van...

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
een gewatercurede wiet met een smaak die goed is? dit lijkt me sterk.
die smaak zou eerder neutraal zijn denk ik.
al is gewatercurede wiet wel gezonder denk ik.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Lijkt me ook sterk, waar lees je die ervaringen dan?

Kijk, het is niet vies ofzo..
Maar juist dat muffe zoetachtige wietsmaakje gaat verloren bij het watercuren.
Wat je overhoudt is erg droge vrijwel smaakloze wiet (ik vind het een lichtelijk thee smaakje geven).

Bovenaan