help weedplanten worden te groot

dreadjes

Newbie
Ik heb dringend hulp nodig met mijn planten.

Ik woon in belgie waar niet iedereen even gezet is op deze prachtige plantjes.
Wij zijn net verhuist en hebben een maand geleden stekken van iemand gehad en in een tomaten kweek serre buiten gezet.
Nu het zijn er maar 2, maar ze zitten bijna tegen het dak. Nog 5 cm (we gaan ze straks nog wat ingraven dan winnen we nog 15 a 20 cm. Maar weet niet hoe lang dit gaat helpen.)

We hebben nog al planten gehad maar deze zijn nooit zo groot geworden.

Kun je de planten inknippen ofzo.
Ze tegen het dak laten groeien lijkt mij ook geen oplossing.

Met dank

Druppeltje

Bewuste gebruiker
in een kas moet je ze breed houden ipv groot! maar daar ben je nu al te laat voor i think.

situatie nu: hoger dan het dak kunnen ze niet worden :wink:

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Buigen. De toppen elke dag een beetje verder horizontaal knakken (voorzichtig) en vastzetten met touwtjes. Dan groeit de plant automatisch verder in de breedte in plaats van hoogte. Lijkt mij de beste optie.

Lavalamp

Bewuste gebruiker
De Sjeik zei:
Buigen. De toppen elke dag een beetje verder horizontaal knakken (voorzichtig) en vastzetten met touwtjes. Dan groeit de plant automatisch verder in de breedte in plaats van hoogte. Lijkt mij de beste optie.

Sowieso. Gewoon lichtjes buigen, elke dag iets meer... Op die manier kan je em op een weekje (of 2) voorzichtig echt wel terug klein krijgen :wink:

Wel voorzichtig, want ik heb er ooit zo bijna eentje geliquideerd, knak, zei die toen.

Stilletjes aan dus :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Als je nog 15-20cm gaat winnen denk ik dat je wel precies uitkomt.
Groeifase zal bijna voorbij zijn, als je ze nu nog buigt heb je niet genoeg groei over om die toppen ook weer van horizontale groei naar verticale groei te laten gaan.

waaza0

Experimenterende gebruiker
een vriend van mij beweerd dat als je een stuk van de bovenkant afknip dat hij alleen nog maar in de breedte groeit , volgens mij is eht niet waar , maar ik zeg het maar voor het geval het wel waar is :P

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
waaza0 zei:
een vriend van mij beweerd dat als je een stuk van de bovenkant afknip dat hij alleen nog maar in de breedte groeit , volgens mij is eht niet waar , maar ik zeg het maar voor het geval het wel waar is :P

Dat is wel waar en heet toppen.
Dit moet je echter al veel eerder doen, en zal nu alleen ten koste gaan van je opbrengst ( en je mooie grote hoofdtop is weg..)

waaza0

Experimenterende gebruiker
PepTalk zei:
waaza0 zei:

Dat is wel waar en heet toppen.
Dit moet je echter al veel eerder doen, en zal nu alleen ten koste gaan van je opbrengst ( en je mooie grote hoofdtop is weg..)
ok weer wat geleerd :mrgreen:

Bovenaan