Hersenbeschadiging

heroesss

Bewuste gebruiker
Kun je een hersenbeschadiging krijgen van teveel koffie/energiedrankjes oftewel van caffeïne, net zoals je een hersenbeschadiging van andere drug kunt krijgen?

Nasica

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dit vind ik een goede vraag, ikzelf loop ook al tijdje rond met de vraag wat de schade is van die energie blikjes.

Wat ik met name merk is dat erg jeugdige mensen ~12 / 13 jaar vlink aan die rotzooi zitten te lurken. Ben wel benieuwd of dit (negatieve) invloed heeft op de prestaties.

Flameon

Badass junkie
Vind je het goed als ik deze vraag voor het trimbos neer zet?
Goeie vraag vind ik, heel goed zelfs

Irezz

Bewuste gebruiker
Niet dat ik kenner ben, maar:

Goed kan het allesinds niet zijn, aangezien het zelfs strenger wordt geweerd dan marijuana in een instelling waarin ik zat.
Maar het helpt voor een pepdipje!

tomz0r

Badass junkie
Als je er niks anders bij drinkt is de kans op hersenschade aanwezig, heb ik ergens gelezen. Dan droog je uit en dat veroorzaakt schade aan veel organen, als ik me niet vergis.

speedjunky69

Bewuste gebruiker
wat ik wel weet is dat caffeine gewoon redelijk veilig is en dat taurine als anti-oxidant werkt en misschien zelf als bloeddrukverlager en de b-vitamines lijken me ook niet zon ramp...

Baapie

Newbie
Ik denk niet dat je van caffeïne hersenbeschadiging kan krijgen, want dan zou bijna iedereen het zo'n beetje moeten hebben, want heel veel mensen drinken koffie en heel veel jongeren een Red Bulletje.

Of het zou misschien op de hele lange termijn kunnen als je een jaar of tien elke dag meerdere blikjes drinkt en ik denk wel dat als dit al het geval is en mensen het combineren met wat voor een drugs dan ook, dan kan je hersenbeschadiging op lopen.

Vergelijk teveel caffeïne en taurine met een soort ADD. :wink:

Elohtibbar

Badass junkie
Baapie zei:
Ik denk niet dat je van caffeïne hersenbeschadiging kan krijgen, want dan zou bijna iedereen het zo'n beetje moeten hebben, want heel veel mensen drinken koffie en heel veel jongeren een Red Bulletje.

Dat is toch geen argument, er zijn zoveel schadelijke stoffen die toch door veel mensen worden geconsumeerd/gebruikt. Overigens is er maar weinig dat met mate écht schadelijk is en van alles kan je teveel nemen, dus het lijkt me dat het van de dosis afhangt hè. Maar om nu te beweren dat mensen iets niet zouden gebruiken als het schadelijk is slaat nergens op. :)

cracker

Belezen gebruiker
Ik begrijp niet waarom je deze vraag stelt.

Maar van cafeïne krijg je echt Geen hersenbeschadiging.
Sowieso niet van koffie of andere cafeïne gehalte dranken.
Simpel stel het was zo, dan zouden ze het allang van de markt hebben gehaald.
Je kan zo een rechtszaak beginnen, als je wat ervan zou overhouden "beschadiging "zeker in de U,S,A. daar word alles grondig nagezocht, vanwege de Hooge schadeclaims.

Nee het is niet gezond, als je elke dag veel gebruik, maar schade nee.
Maak je daar maar niet druk om.
En ik denk dat er wel anders op zo een energie drankje wel staat hoeveel je mag, of kan drinken.

Mollyman

Experimenterende gebruiker
Koffie remt de heropname van adenosine en verminderd daardoor het beschermende effect dat deze antioxidant op je hersenen heeft.
Wanneer je voor langere tijd koffie gebruikt in grote doseringen zullen de hersenen een aantal adenosine receptoren uitschakelen.
Dit zou je kunnen zien als hersenschade, maar wanneer de caffeine consumptie word gestopt herstellen de hersenen weer.
Het word door wetenschappers eerder gezien als een proces waarbij de hersenen balans zoeken dan hersenschade.
Caffeine werkt bovendien ook positief op de hersenen, de verhoogde beschikbaarheid van dopamine in de hersenen zorgt zelfs op de langere termijn voor een verbeterde fijne motoriek.
In ander onderzoek is gebleken dat specifiek koffie, met of zonder caffeine dat maakt niet uit, het ontstaan van levercirrhose / leverkanker tegengaat.
Het is dus niet slecht om wat koffie te drinken, maar voor je hersenen is het beter om niet elke dag koffie te drinken zodat de balans in je hersenen niet word verstoord.

Bovenaan