Het DF Drugshandboek

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Aalpoepert zei:
Waarom schrijven wij dan niet het DF Drugshandboek? Vast en zeker voldoende informatie voorhanden op de site!

Dit is een zeer goed idee dat de potentie heeft om fenomenaal te worden.
Een bestseller. :sunglasses:

Het idee is ontstaan op de vroege morgen uit dit topic:

Uit Je Bol

Om zoiets te realiseren zijn er natuurlijk mensen nodig die bereidt zijn om hun tijd hierin te steken. Ik ben eens benieuwd wat jullie hier van vinden. :)

Momenteel zijn we nog maar met twee:
Sublimo
Drientje

@ Aalpoepert: Het is jouw idee, maar je hebt nergens gezegd of je daadwerkelijk de zin en tijd ervoor hebt. Vandaar dat ik je nog even uit het lijstje heb gelaten. :)

Edit:

Aalpoepert en ik hebben besloten dat het handig is als iemand de leiding neemt van dit project, wij gaan dat samen doen aangezien het ons idee is.

Alle definitieve beslissingen, suggesties, enz. lopen via Aalpoepert en mij. Voor al dat soort zaken richt je je het beste tot een van ons twee.

Moest iemand hier bezwaren mee hebben, laat je horen.

Drientje

DF-koning
I'm game.

Wat zijn de kriteria? Alleen basale feiten? En welke feiten? In verhaalvorm? Lijst vorm?

Pfff, wat een vragen.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Even een spontane reactie, een idee.

Alle informatie moet objectief zijn, uitgezonderd de verslagen van persoonlijke ervaringen met een stof. Het wordt dan zeer objectief, veel feiten. Wat kan leiden tot een saai, wetenschappelijk boek. Dat lijkt me niet de bedoeling, het moet ook een beetje vlot een aangenaam lezen. Maar er zitten hier grote schrijftalenten, dus dat lijkt me geen probleem.

Ik zou alle stoffen compleet uitwerken, van chemische structuur en eigenschappen tot fysische eigenschappen, dosis, enz.

Ook een stukje over de herkomst van de stof kan interessant zijn.

Je krijgt dus een fatsoenlijk naslagwerk over drugs, met fatsoenlijke adviezen over hoe te gebruiken, wat de gevaren zijn, enz. Daarbij komt er ook een deel chemische informatie in te staan, dat is voor de mensen die daar meer over willen weten. Persoonlijk vind ik zoiets een must, ik zou graag meer van die informatie in boeken zien staan.
De mensen die weinig chemie kennis hebben, of er gewoon geen interesse in hebben kunnnen dat deel overslaan.

Het wordt een boek waar iedereen datgene wat hij/zij zoekt in terug kan vinden. Een boek waarbij Uit je bol in de schaduw van dit boek mag staan. Dat lijkt me mogelijk, DF heeft een aantal van de meest briljante leden op het vlak van drugs. Ik zou zo al een aantal mensen kunnen opnoemen van wie ik hoop dat ze meedoen.

En en bewijs voor de buitenwereld dat dit forum wel degelijk een zeer groot nut heeft, zelfs een maatschappelijk nut.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik stel voor om alle drugs onder te verdelen in klasses, zoals dissociatieve, entheogenen, enz.

Binnen zo een klasse krijgt elke stof een apart hoofdstuk.

De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Herkomst/oorsprong

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)

W.F.L.

Badass junkie
Het zoveelste briljante idee van de speedgebruikers :sunglasses: Ik weet hoe dat gaat. :grin: 9 van de 10 keer mis ja :P

En hij bedoelt het prentje aan de voorkant van een boek. Kun jij geen Engels ofzo eigenlijk? :P

Drientje

DF-koning
W.F.L. zei:
Het zoveelste briljante idee van de speedgebruikers :sunglasses: Ik weet hoe dat gaat. :grin: 9 van de 10 keer mis ja :P

En hij bedoelt het prentje aan de voorkant van een boek. Kun jij geen Engels ofzo eigenlijk? :P
Nou, toevallig vind ik dit serieus een goed idee. Als je ziet dat unity met stencils werkt die eruit zien of ze uit WOII komen.... Bovendien, als er meer informatie beschikbaar word voor mensen, netjes geordend en op papier. Ik weet hoe kut het soms zoeken is op fora of internet. Bovendien, informatie op internet is te eenzijdig.

W.F.L.

Badass junkie
Nouja ik ben zelf niet fit genoeg om die hele lijst te doorlezen, maar als ik me wat beter voel wil ik wel helpen met die anti coke propaganda :P

De vraag is natuurlijk, wie is hier wel fit, niet stoned, werkloos, geen speedgebruiker maar wel ijverig genoeg? Ik ben het allesinds nu niet haha :grin:

Mensen gebruiken hier teveel drugs om dat gedaan te krijgen, of projecteer ik mijn eigen zwakheden weer op iemand anders? :grin: Er is een nuchter iemand nodig, die moet vragen afvuren, via de telefoon of persoonlijk, dat past meer in mijn straatje :grin:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik weet heus wel wat coverart betekent in het Nederlands, en dus ook wat het is. :)

Ik ben gewoon benieuwd naar voorbeelden van zijn werk, want ook mij lijkt dat een zeer goed idee.

@ Drientje: Juist vanwege de feiten die jij opnoemt lijkt het me ook zo een goed idee, het zou een geweldige hulp en informatiebron zijn voor mensen.

En even in het algemeen, mijn posts met ideeën zijn spontane hersenspinsels, ze moeten waarschijnlijk nog veel aangepast worden. Dus kritiek/opmerkingen/suggesties zijn allemaal welkom. :wink:

seth

Gast
Sublimo zei:
Ik ben gewoon benieuwd naar voorbeelden van zijn werk, want ook mij lijkt dat een zeer goed idee.
vb heb de poster voor het reggae festival gemaakt (zie het post hier u feestjes topic)

Chris Pontius

Badass junkie
Sublimo zei:
DF heeft een aantal van de meest briljante leden op het vlak van drugs.

Bedankt, maar ik doe niet mee. :beer:

Ik zou eventueel wel kritisch naar dit boek willen kijken en wat aanvullingen geven, maar zelf schrijven ben ik te lui voor.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Chris Pontius zei:
Sublimo zei:
DF heeft een aantal van de meest briljante leden op het vlak van drugs.

Bedankt, maar ik doe niet mee. :beer:

Ik zou eventueel wel kritisch naar dit boek willen kijken en wat aanvullingen geven, maar zelf schrijven ben ik te lui voor.

Haha. :sunglasses:

Iemand die het eens kritisch naleest en wat aanvullingen zo hier en daar geeft, is ook supper nuttig. Vaak kijk je als schrijven over bepaalde fouten heen, een ander merkt die wel op.

Dus als je dat zou willen doen, graag. :)

@ seth: ik kan de afbeelding niet zien in je post, kun je die op een andere manier laten zien ?

Chris Pontius

Badass junkie
Maar zijn jullie van plan om het "Het DF Drugshandboek" te noemen?
Want dan moet het sowieso goed gekeurd worden door Freak en de groene volgers, denk ik.

W.F.L.

Badass junkie
Als het er nog niet is heeft het geen naam nodig vind ik, dadelijk zit je daar dus met je kaft en een titel en dat soort shit terwijl het boek nog geschreven moet worden. Geloof ik doen ze dat meestal op het einde :grin: Eerst zien en dan geloven, wanneer de pepkater gearriveert is :P

Aalpoepert

Badass junkie
Sublimo zei:
@ Aalpoepert: Het is jouw idee, maar je hebt nergens gezegd of je daadwerkelijk de zin en tijd ervoor hebt. Vandaar dat ik je nog even uit het lijstje heb gelaten. :)
Het is ons idee :) en ik heb best zin om hier en daar een handje te helpen. Ik vind het serieus een goed plan

W.F.L. zei:
Als het boek daadwerkelijk uitkomt vind ik wel dat deze qoute bij het voorwoord moet komen te staan

Chris Pontius zei:
Maar zijn jullie van plan om het "Het DF Drugshandboek" te noemen?
Want dan moet het sowieso goed gekeurd worden door Freak en de groene volgers, denk ik.
Sowieso een verwijzing naar het Drugsforum, omdat dat de grootste bron zal zijn. We zullen inderdaad Freak en volgers even op dit idee moeten wijzen.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Als we echt van plan zijn om dit door te zetten, zullen we inderdaad Freak een mailtje sturen. Dat komt inorde. :wink:

En inderdaad, ik denk dat een naam vanzelf komt. Eerst maar eens zien of we het van de grond krijgen.

@ seth: Ik zie niet in hoe we iets van die poster zouden kunnen verwerken op een kaft van een boek dat over drugs gaat.

Zo:

Sublimo
Drientje
Aalpoepert
Chris Pontius

seth

Gast
je vroeg een voorbeeld van iets wat ik gemaakt had.... Kga eens kijken om er een paar inelkaar te boksen. Ik wil gerust ook een voor of na woord schrijven. En alles tesamen brengen + layouten

W.F.L.

Badass junkie
Haha, echt met nicknames en alles erbij of wat? Als je een boek wil gaan schrijven is "Aalpoepert" denk ik niet zo'n goede naam. Dan kan het boek beter Uit Je Hol gaan heten ofzo. :sunglasses:

En het was de bedoeling om er wat serieus van te maken, of niet? :P

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
seth zei:
je vroeg een voorbeeld van iets wat ik gemaakt had.... Kga eens kijken om er een paar inelkaar te boksen. Ik wil gerust ook een voor of na woord schrijven. En alles tesamen brengen + layouten

Oke, ik zet je in het lijstje erbij. Hou in je achterhoofd het thema van het boek. Persoonlijk zie ik wel graag veel kleurtjes, maar dit boek moet geen "zweverige" uitstraling hebben. Er wordt zo min mogelijk een mening gegeven en voornamelijk informatie waar men wat aan heeft. Maak het niet te saai, maar ook niet te zweverig. :)
Als je toch graag een totaal andere kant op wil gaan dan ik als richtlijn geef, ga je gang. :)

Sublimo
Drientje
Aalpoepert
Chris Pontius
seth

W.F.L. zei:
Haha, echt met nicknames en alles erbij of wat? Als je een boek wil gaan schrijven is "Aalpoepert" denk ik niet zo'n goede naam. Dan kan het boek beter Uit Je Hol gaan heten ofzo. :sunglasses:

En het was de bedoeling om er wat serieus van te maken, of niet? :P

Voor mij is het de bedoeling om er echt iets serieus van te maken. Ik loop al een aantal maanden rond met de gedachte dat het schrijven van zo een boek onwijs gaaf zou zijn, maar waar begin je met zoiets. Nu ik het samen zou kunnen doen met mensen die er veel van afweten, zie ik de slaagkans stijgen.

Ook denk ik dat de rest die reageert er iets serieus van wilt maken.

Iedereen mag kiezen, maar als we dit afkrijgen en het echt in de winkel komt te liggen, dan komt mijn echte naam er te staan. :sunglasses:

KoxBox

Badass junkie
Sublimo zei:
KoxBox zei:
Vind het wel een strak plan eerlijk gezegd, nuja als het er inderdaad ooit van zal komen. :grin:

Dat hangt helemaal af van hoeveel mensen bereidt zijn om dit te maken. :)

Ik zou het paddenstoelen deel (hoe kan het ook anders) wel op mij willen nemen maar ik weet niet of ik daar "schrijfvaardig" genoeg voor ben.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Sublimo zei:
KoxBox zei:
Vind het wel een strak plan eerlijk gezegd, nuja als het er inderdaad ooit van zal komen. :grin:

Dat hangt helemaal af van hoeveel mensen bereidt zijn om dit te maken. :)

Ik zou het paddenstoelen deel (hoe kan het ook anders) wel op mij willen nemen maar ik weet niet of ik daar "schrijfvaardig" genoeg voor ben.

Dat doet niks, ga je gang, als je wilt. Het gaat voornamelijk om de informatie, je zou een heel groot deel ervan kunnen schrijven, zeker aangezien je ruime kennis op het gebied van het kweken van paddestoelen.

Maar wat bedoel je precies met schrijfvaardig ?

KoxBox

Badass junkie
Ik bedoel de stijl van het schrijven, je kan puur informatief gaan schrijven maar op een manier dat het niet saai en eenzijdig is.

En ik weet niet of ik dat kan verwezenlijken.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Ik bedoel de stijl van het schrijven, je kan puur informatief gaan schrijven maar op een manier dat het niet saai en eenzijdig is.

En ik weet niet of ik dat kan verwezenlijken.

Dat kan opgelost worden, desnoods schrijft iemand het over en verandert hier en daar de schrijfstijl. Het belagrijkste is de informatie die erin staat.

En probeer het anders gewoon eens, proberen kan geen kwaad. :)

De onderverdeling van elke drug zit wel goed denk ik, dat is al een goede leidraad.

Ja ? Dat is al een begin. :sunglasses:

KoxBox

Badass junkie
Dus wie doet wat? Ik heb al een paar namen zien staan maar welke drug(s) gaan ze dan voor hun rekening nemen?

Aalpoepert

Badass junkie
We kunnen in veel gevallen ook de sticky's gebruiken.

Het lijkt mij een goed idee om dan eerst aan de inhoud te werken. Er zijn genoeg manieren om een boek daadwerkelijk uit te brengen.

De schrijver van Irritaal heeft gewoon stukjes uit zijn blog tot een boek verwerkt. Ik heb zelf een paar aandelen van een boek via Tenpages.com gekocht, dat hierdoor nu uitkomt.

Ik denk dat dit idee nog best wel eens zal gaan kunnen lukken.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Daar is nog niks over afgesproken, het gaat zo snel. :)

Dit topic bestaat pas sinds 10 voor 9 deze morgen, niet verwacht dat er zo veel reacties op zouden komen. :grin:

Wat Aalpoepert zegt, dat is een goed begin. Uiteindelijk zullen wel elkaar toch voor delen gaan aanvullen, dat is juist zo geweldig aan dit concept ! :hearteyes:

En inderdaad, ik denk nu ook wel dat het haalbaar is. :sunglasses:

Bovenaan