Ik ben Single Malt fan, blended gaat er bij mij niet in. Dat is omdat ik nog nooit een blend heb gedronken die ik echt echt lekker vond. Schotse Whisky is boven al mijn favoriet, Ierse Whiskey is ook lekker. Maar ik heb weinig goeds te melden over alle Amerikaanse, Canadese, Indische en Japanse spirits. Heb ook een Nederlandse whisk(e)y gedronken maar dat was echt te triest voor woorden. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de rook/turf whisky, een lekkere bittere sterke smaak. Ben ook dol op de Non-chilled filtered cask strenght Whisky's. De meeste whisky's die ik lekker vind komen uit het NoordOosten en de eilanden van Schotland.
Glen Livet is een van mijn favorieten, ben ook naar een proeverij van Glen Livet geweest en heb dus al hun whisky's geproefd.
Ik zal even een lijstje maken mijn favoriete single malt whisky's tot nu toe.
-The Arran Malt 12 years old, een Isle Whisky. Imho de beste schotse whisky. De brouwerij bestaat nog niet zo lang, het is ook hun eerste 12 year die ze uitbrengen. Het is een hele zachte whisky die toegankelijk is voor alle smaken, en de prijs maakt het ook zeer aantrekkelijk om die in huis te halen(30,-).
-Talisker 18 years old, een Isle Whisky. Een lekkere zilte turf whisky van het eiland Skye. Deze whisky heeft de titel 'Best single malt of the year 2007' gewonnen op de World Whisky Awards. En terecht imho. En de prijs is nog best redelijk voor zo'n whisky, 60,-.
-The Glen Livet Nadurra 16 years old cask strenght Non-chilled filtered, een Speyside Whisky. Deze whisky is niet voor de mietjes, het alcohol percentage is zo hoog dat je de smaak pas echt proeft na een paar slokken. Maar dit is ook echt een juweeltje. Een sterke borrel met een zachte smaak, lekker fris, beetje fruitig. Volgens mij is deze whisky zo'n 40 euro bij een goeie slijter.
-GlenFarclas 25 years old, een Highland Whisky. Een zeer bijzondere whisky waar ik 2 glazen van heb mogen drinken, en meer zullen het er waarschijnlijk niet worden tenzij ik de loterij win. Toch vind ik het niet de lekkerste whisky die ik ooit heb gedronken.
-Benromach Peat Smoke 6 years old, een Speyside Whisky. Als je van rokerige turf whisky houd moet je deze eens gedronken hebben. En betaalbaar.
-Blair Athol 18 years old van Duncan Taylor, een Highland Whisky. Weer een zeer bijzondere whisky waar ik maar even van heb mogen genieten. Een whisky die je niet zomaar even in huis haalt, maar wel een die de moeite waard zou zijn.
-Aberlour Double Cask Matured 12 years old, een Speyside Whisky. Een warme en volle whisky, valt bij de meeste wel in de smaak.
-The Macallan Fine Oak 12 years old, een Highland Whisky. Een frisse smaak, lichte whisky. Makkelijk te drinken.
-Coal Ila 12 years old, een Isle Whisky. Turf whisky, en van de eilanden dus die zoute zeelucht proef je er ook in terug.
-Glenkinchie 12 years old, een Lowland Whisky. Kan me nog herinneren dat ie lekker was, maar daar blijft het bij.
-Dalwhinnie 15 years old, een Highland Whisky. Een zachte volle whisky met een beetje turf maar ook fruitige tonen. Erg fijne whisky.
-Highland Park 18 years old, een Isle Whisky. Imho de beste uit de Highland Park collectie, lekkere whisky die ook voor iedereen wel toegankelijk is.
Momenteel drink ik een lekker glas Laphroaig van The Ultimate Whisky Collection, een 8 jaar oude. Erg lekker, vol/sterk en een goeie turf smaak. Ik zeg salut aan alle whisky liefhebbers.