Damius
Bewuste gebruiker
Moedig dat je dit deelt. Misschien is het ‘t waard om jouw eigen topic te openen.Bedankt voor de reacties! So here we go...
Situatieschets: prille veertiger, gezin met 2 kids. Mooie carrière opgebouwd, maar sinds vorig jaar september complete switch gemaakt naar maatschappelijk werk. Puur omwille van zoektocht naar zingeving in het leven.
Altijd verslavingsgevoelig geweest. 25 jaar geleden toch wel een kleine gokverslaving gehad. Roken, alcohol... doe ik nog steeds. Maar kan het vrij eenvoudig ook een tijdje laten. Moest ik die noodzaak zien. Heb mijn "wake-up call" nog niet gehad, dus zie de noodzaak niet. Terwijl voor de meeste mensen stoppen met die zaken gewoon bij volwassenheid, gezinsleven, etc... hoort, zie ik dat blijkbaar niet zo. Of het triggert me niet genoeg. Wat me wel triggert in het leven, is verdieping, verkennen, dingen ervaren en beleven. Op vele vlakken. In mijn late tienerjaren geëxperimenteerd met XTC en Speed, een korte tijd maar en enkel met het uitgaan. Via vrienden die het deden. Coke zag je toen niet, en ik heb het nooit gezien tot een jaartje geleden. Toen hoorde ik van een aantal kennissen bij het stappen dat ze het deden. En het begon te kriebelen, zou ik het toch niet een keer proberen?
Met oud op nieuw dan de eerste keer geprobeerd. En ik vond het heerlijk! Maar daarna weer 2 maanden niet gezien of gehoord. Dan een aantal keren aan m'n maatje wat gevraagd en zelf gaan experimenteren. En vanuit een goede insteek vervolgens tegen hem gezegd dat hij het nummer van zijn "mannetje" maar aan mij moest geven, omdat ik niet wilde dat ons contact telkens daar over ging. Hoe goed die intentie ook was, vanaf toen liep het fout. Ik ben nogal een prater, een regelaar, ... en begon meer en meer te zien dat héél veel mensen uit onze omgeving coke gebruiken met het uitgaan.
Voor ik het wist was ik voor mijn vrienden vanalles aan het regelen. Een hoop bestellen, wat mix erbij, en dus zelf gratis hebben. En thuis hebben liggen, bijna constant. Op die manier evolueerde het op een paar maanden tijd van recreatief gebruik naar dagelijks gebruik en gebruik ik dus vanaf ergens in april praktisch dagelijks. De laatste maanden kan je het woordje 'praktisch' zelfs weglaten. Nooit meer dan 0,5 per dag. Maar wel dagelijks, en altijd in combinatie met roken en alcohol.
Ik ben absoluut geen lomperik, en ken de risico's verbonden aan het gebruik. Maar nu komt de voornaamste reden waarom ik het zo prettig vind... ik kamp al praktisch 20 jaar met een bepaalde en heel specifieke angststoornis. Ik zocht door die angststoornis ontzettend vaak naar excuses om niet mee naar feesten, weekendjes, reizen met het gezin ... te gaan omdat ik me constant afvroeg of daar wel toiletten zouden zijn. Ik piekerde constant, leefde in een hoofd vol zorgen en paniek. Een vicieuze cirkel die me 20 jaar onder de knoet had en een enorme impact had op mijn sociale leven. En sinds de coke..... is dit compleet weggevallen. ik heb vertrouwen, kan alles aan, en ga zelfs probleemloos ver op reis met het gezin. Zolang ik mijn 'hulpje' maar bij heb.
Ik neem ook al een jaartje antidepressiva voor die stoornis, en mogelijk heeft dit ook wel zijn effect. Maar zo voel ik het nu niet. Ik heb mijn huisarts hierover gesproken en ook mijn vrouw en mijn zus zijn, zij het in beperkte mate, op de hoogte. Het gesprek met mijn huisarts leek eerder op een ondervraging en het advies was gewoon met alles te stoppen, en als eerste met alcohol. Hij heeft me ook doorverwezen naar een psychiater, waar ik op gesprek ben geweest maar die me al helemaal niet hielp. 'Heb je ooit al geprobeerd om het gewoon niet meer te doen?' was zijn advies na mijn openheid over verleden, zorgen en problematieken, en hij rekende 100 euro af.
Dus lang verhaal kort, situatie momenteel:
- Ik heb het bijna altijd in huis en gebruik ook thuis
- Ik denk dat ik er zo mee kan stoppen als het nodig is, of dat maak ik me wijs
- Ik heb het nog niet echt geprobeerd, omdat ik de noodzaak nog niet zie
- Maar ik wil het anderzijds niet omdat het me zo hard met een probleem helpt waar ik zo lang onder gebukt ging.
Ik ben een sociale gast, praat vlot en leg makkelijk sociaal contact. Los van de coke, dus dat is het niet. Ik word er niet vervelend, strak of aggresief van en niemand ziet het aan me. Het besef is er wel dat ik dit niet kan blijven doen, maar ik ben eerder bang om terug te gaan naar voor ik het kende.
Bedankt alvast voor het lezen van mijn verhaal!
Wat betreft jouw sociale angst, wil je daar meer over delen? Alvast een spoiler: er komt een omslagpunt (en misschien sneller dan je denkt of hoopt) waarbij de sociale angst tijdens en anders na gebruik 3x zo hard om de hoek komt kijken.