Zoals topic titel al zegt: hoe bewaar ik het best de kristalpoeder van mijn favoriete research chemical?
Je vraag is alleen hoe je het best kristalpoeder bewaart.
Het nadeel van een vriezer is dat eventuele temperatuurverschillen condensvorming kunnen veroorzaken, waardoor de kristallen vochtig kunnen worden bij het ontdooien. Invriezen is daardoor niet per se goed. Verder zorgt de kristalstructuur ervoor dat het molecuul op kamertemperatuur redelijk stabiel is (zolang het droog blijft). Daarom is het niet nodig om veel energie te steken in het verminderen van de temperatuur. Iets wat bij bederfelijke producten (zoals vlees) wel noodzakelijk is, en dat is waarom je een vriezer hebt: om producten te bewaren die bij kamertemperatuur snel bederven.
De meeste kristalpoeders zijn niet gevoelig voor temperatuur, maar wel voor vocht en licht.
Een glazen pot kan redelijk luchtdicht gemaakt worden. Ik heb zelf bijvoorbeeld een apothekerspot met vochtvreter (magnesiumsulfaat), die heel sterk luchtvochtigheid aantrekt. Na een jaar of vier kun je wel zien dat er iets van vocht is ingetrokken. Ter vergelijking, als ik de pot had geopend dan stond er binnen een week een plasje water in omdat magnesiumsulfaat zo sterk water uit de lucht onttrekt. Die apothekerspotten werken dus best goed om de inhoud te beschermen. Maar je hebt gelijk: het zou niet zo'n goed idee zijn om zo'n pot in een vochtige kelder te zetten. Dan zou er veel sneller vocht in de pot trekken. Waar je de glazen pot zet maakt dus uit.
Glas heeft nog wel een voordeel. Het is namelijk inert, dus het reageert niet met de inhoud. Plastic doet dat wel, en plastic brokkelt ook af waardoor er microplastics in je rc komen. Nou is de rc waarschijnlijk giftiger dan het plastic, en zitten microplastics toch al in veel van ons eten en drinken, dus je kunt debatteren over hoe erg die microplastics nou eigenlijk zijn. Maar feit blijft dat glas een stuk beter bewaarmedium is omdat het niet reageert en niet afbrokkelt tot microglas.
Ik zou dus aanraden om apothekerspotten te gebruiken. Die apothekerspotten kun je het best op kamertemperatuur op een droge en donkere plaats bewaren. Dan heb je dus geen vriezer nodig, maar wel een andere bewaarplek. Als je die niet hebt, okee, de vriezer kan ook. Maar dat zou ik dus niet per se aanraden als 'de beste bewaarplek' voor alle rc's.