Hoe verslavend?

Hey, ik vraag me af of speed verslavend is als je elke weekend 'n grammetje neemt ofzo want ik heb er nu echt super veel zin in.. maar als dít de verslaving is kan ik er wel van af blijven.. maar het is gewoon lekker!
Dus.. is 1 gram per weekend verslavend voor de gemiddelde mens?
Zo ja ga ik snel verminderen zo nee lekker los gaan :P

pandalicious

Experimenterende gebruiker
ik heb het nooit genomen wegens te verslavend naar mijn goesting. ken persoonlijk niemand die zoals je zegt "elke week een paar lijntjes neemt". ofwel is het sporadisch (af en toe eens 'per ongeluk' een lijntje) ofwel gaat het snel mis. dat is het idee dat ik erover heb en mezelf kennende blijf ik er dus mooi van

Carlitos

Badass junkie
Hangt toch ook een beetje van jezelf af.
Als jij het wekenlang elk weekend gebruikt omdat je het leuk vind kan je dat doen.
Denk je echter van nu is het leuk geweest en wil je stoppen besef je dat het eigenlijk toch wel kut is zonder en dan heb je de kans dat je keihard doorgaat.
Elk weekend gebruiken lijkt me geen sowieso geen aanrader.

Je kijkt nu zeker alweer naar het weekend uit he met die oh zo lekkere pep :wave: ?!

Carlitos zei:
Hangt toch ook een beetje van jezelf af.
Als jij het wekenlang elk weekend gebruikt omdat je het leuk vind kan je dat doen.
Denk je echter van nu is het leuk geweest en wil je stoppen besef je dat het eigenlijk toch wel kut is zonder en dan heb je de kans dat je keihard doorgaat.
Elk weekend gebruiken lijkt me geen sowieso geen aanrader.

Je kijkt nu zeker alweer naar het weekend uit he met die oh zo lekkere pep :wave: ?!
Nou ik heb deze week vrij dus ik heb gekozen in het weekend niks te nemen en neem ik vanavond of morgenavond wel een lijntje :P

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Speed behoort tot de drugs die geestelijk (sterk) verslavend zijn. Zulke verslavingen zijn gewoon nou eenmaal heel persoonsgebonden. De een kan jarenlang elk weekend gebruiken en vervolgens van de een op andere dag, zonder problemen, weer stoppen (al heb je hier niet zo veel mensen van, je moet dan echt ontzettend sterk in je schoenen staan). Een ander daarintegen, is na een half jaartje ieder weekend pep, zo afhankelijk geraakt, dat stoppen problematisch wordt en hij/zij ook niet meer denkt te functioneren zonder.... Gebruikers die speed zo lekker vinden, dat ze er elk weekend naar gaan grijpen, zijn hier erg vatbaar voor!

Als jij denkt misschien tot die laatste groep te behoren, wordt het wel tijd om eens kritisch naar je gebruik te gaan kijken. Voor je het weet, blijft het niet alleen maar bij het weekend meer, maar begin je doordeweeks ook te snoepen. Als je je in die fase bevindt, begin je al aardig in de gevarenzone te raken.

Immo

Badass junkie
Marla Singer zei:
(al heb je hier niet zo veel mensen van, je moet dan echt ontzettend sterk in je schoenen staan).

Ken zat mensen die dat doen, als je het alleen in het weekend doet hoef je je echt geen zorgen te maken over verslaving.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Het wordt pas een verslaving als jij het toe laat hoor. Iemand die aan zichzelf twijfelt en bang is dat hij niet sterk genoeg in zn schoenen staat moet sowieso al niet aan drugs beginnen.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Immo zei:
Marla Singer zei:
(al heb je hier niet zo veel mensen van, je moet dan echt ontzettend sterk in je schoenen staan).

Ken zat mensen die dat doen, als je het alleen in het weekend doet hoef je je echt geen zorgen te maken over verslaving.

Ik kende ook heeeeel veel van zulke mensen. Die dachten heel lang dat ze totaal niet verslaafd waren en bleven dus ook ieder weekend trouw door snuiven/slikken. Totdat er een moment was, dat ze toch wel eens wilden kappen met die ongein en dit opeens moeilijker bleek te zijn dan ze eerder hadden gedacht....

Het is en blijft tricky/sneaky spul, een speedverslaving zit in een klein (onzichtbaar) hoekje en komt soms pas te voorschijn op het moment dat je het niet meer wilt gebruiken.

Carlitos

Badass junkie
Net wat marla zegt als je na maanden stopt kan je toch wel last krijgen van wat craving zeker omdat je maar alleen in het weekend deed dus geef je ook snel(ler) weer een weekendje toe.

@ Oom Klaas: dat snap ik dus ff niet.

Nouja, tijd om toch wat te gaan minderen voordat het te laat is.. een lijntje op z'n tijd vind ik ok, maar ik heb geen zin verslaafd te worden aan die zooi; ik heb vrienden van me echt kapot zien gaan door het goedje..

Greetz :wave:

Oom Klaas

Badass junkie
boeitniieeeettt zei:
@ Oom Klaas: dat snap ik dus ff niet.

Nouja, tijd om toch wat te gaan minderen voordat het te laat is.. een lijntje op z'n tijd vind ik ok, maar ik heb geen zin verslaafd te worden aan die zooi; ik heb vrienden van me echt kapot zien gaan door het goedje..

Greetz :wave:

Hoe verslavend, dat is voor een ieder anders.
Je kan niet voor iemand anders zeggen hoe verslavend iets is of niet.
Voor mij is wiet een veel heftigere en snellere verslaving dan cocaine of ghb.

Oom Klaas

Badass junkie
lysergine25 zei:
goeie speed is zeer verslavend .....

dat staat ook in je bijsluiter ....

:hearteyes:

Iedere drug waarmee je je dagelijkse gang van zaken nog kan doen maar je wel extreem goed voelt daardoor is zeer verslavend :)

JewCookie

Wijs gebruiker
De hoeveelheid is niet zozeer verslavend, het is vooral frequentie die de verslaving met zich mee brengt. Een verslaving ontwikkeld zich doordat je hersenen bepaalde situaties aan speed gaan koppelen.

Als je bijvoorbeeld speed gaat gebruiken om projecten voor school in elkaar te flansen dan word dat een gewoonte (of uitgaan.. :wave: ). Zo lang je dit nog gewoon vind is het geen probleem en zal je zelf niet erkennen / inzien dat dit een gewoonte / verslaving is geworden. Pas als je zelf door hebt wat je eigenlijk doet, en dat je het toch wel gemakkelijk altijd op deze manier opknapt, begin je van jezelf je eigen verslaving te erkennen.

Dus opzich is het gebruiken van speed geen enkel probleem, zo lang je de situaties waarbij je speed gebruikt tussendoor ook normaal nog zonder problemen kan (en blijft..) doen.

dude

Experimenterende gebruiker
Je bent verslaafd als je niet of moeilijk zonder kunt lijkt me. Maar dan heb je ook nog zoiets als het goed kunnen blijven functioneren of 'gecontroleerd' gebruiken. Ik denk dat de grote valkuil is als je doordeweeks ook 's gaat gebruiken, "ff een klein nifje kan toch geen kwaad?" Ja dat kan zeker wel kwaad want een klein nifje word een groot nifje enz. enz. dan ben je fout bezig denk ik.

kok0

Newbie
nou hier spreekt een ervaringsdeskundige!!(of wel 15jaar speedverslaafd) nu zo n 2,5j clean.
je bent verslaafd op het moment dat je niet zonder kunt en daar kom je achter om nu te zeggen dat je laten we zeggen vanaf nu: 5weken niks gebruiken !!!! is dat een probleem? ben je verslaafd!!

Oom Klaas

Badass junkie
kok0 zei:
nou hier spreekt een ervaringsdeskundige!!(of wel 15jaar speedverslaafd) nu zo n 2,5j clean.
je bent verslaafd op het moment dat je niet zonder kunt en daar kom je achter om nu te zeggen dat je laten we zeggen vanaf nu: 5weken niks gebruiken !!!! is dat een probleem? ben je verslaafd!!

Je bent verslaafd als je niet zonder kunt, goh! Weer wat geleerd vandaag.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
kok0 zei:
Wat een onzin. Bij een verslaving denk ik aan iets dat dagelijks gevoed moet worden, iets dat vroeg of laat problemen op gaat leveren. Als ik vorige week heb gebruikt en dat over 2 weken weer wil doen ben ik nog niet verslaafd.

Carlitos

Badass junkie
kok0 zei:

Snap niet hoe je bij 5 weken komt moet imo een stuk lanmger

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
kok0 zei:

ik heb 5 weken niks gehad ...

ben nog steeds verslaafd meneer deskundige !!

stop maar met de crap talk dus ....

Popper

Belezen gebruiker
Dan ben ik dus coke, speed, wiet EN alcohol verslaafd?
Gelukkig hebben ze hier een drugsboot in de buurt, dan ga ik daar maar even uithuilen bij m'n vriendjes.

psych-out

Bewuste gebruiker
hangt van persoon tot persoon af, kwaliteit van de speed enz.
maar het is inderdaad verslavend. dus leg een grens in je gebruik.
want voor je het weet ben je verslaafd.
succes

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik vind het ongeveer even verslavend als m'n pik in de magnetron steken, de kater is het niet waard en het gevoel zelf is ook niet super bijzonder ofzo.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
En toch weet ik zeker dat je het niet bij je laatste keer laat en er nog wel een keertje aan snuffelt....

Om het een keer dan "echt echt echt goed" te doen! :P

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
Angramar Temenos zei:
Ik vind het ongeveer even verslavend als m'n pik in de magnetron steken, de kater is het niet waard en het gevoel zelf is ook niet super bijzonder ofzo.

des te meer is er voor is ouwe ..

raging_bull

Bewuste gebruiker
Ik snap eigenlijk niet dat t echt verslavend is. Je kan toch niet eindeloos doorgaan.. Je zal toch weer eens moeten slapen wil je niet dood gaan.. Zo fijn voelt het toch niet om maar door te blijven gaan zonder te slapen.. en al wil je dan toch slapen is het weer kut om de hele tijd te moeten doorstaan dat je eenmaal kan slapen.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Een speedverslaafde is niet perse altijd en eeuwig wakker hoor. Je hebt mensen die ieder weekend gebruiken en doordeweeks niet, maar toch echt niet meer buiten hun wekelijkse pepweekendje kunnen, omdat het anders niet leuk meer is om uit te gaan of te chillen met je vrienden. Dan heb je ook nog speedgebruikers die denken dat ze niet goed functioneren, zonder een (bijna) dagelijkse dosis pep, maar ze gebruiken "gedoseerd", zodat ze nog wel kunnen slapen.

Voor deze mensen is pep eigenlijk nog moeilijk uit hun systeem te denken en dus blijven ze er steeds maar weer mee doorgaan. Een geestelijke verslaving heet zoiets en kan heel hardnekkig zijn, als de wil om te stoppen niet voldoende aanwezig is!

Speed is uberhaupt niet lichamelijk verslavend, zoals bij alcohol, heroine en nicotine bijvoorbeeld wel het geval is. Bij een lichamelijke verslaving, treden er onprettige - voor de verslaafde bijna onhoudbare - (ziekte)verschijnselen op, als er niet meer voldoende van het middel in het lichaam aanwezig is en dus is dat een reden om weer bij te pakken. Als speed ook de eigenschappen had om een mens lichamelijk verslaafd te maken, dan waren alle verslaafden hoogstwaarschijnlijk heel snel dood geweest of zwaar psychotisch...

Bovenaan