Hoe zit het nou echt in België met de bezit en de wet?

kipzonderkopzoektkop

Experimenterende gebruiker
Ha allen,

De afgelopen weken heb ik voor zowel mijzelf als voor mensen om mij heen onderzoek gedaan naar drugs wetgeving en -bezit in België, en wat mij opvalt is dat het enige consistente aan het Belgisch drugsbeleid de inconsistentie ervan lijkt te zijn. Na heel wat onderzoek heb ik de volgende regels gevonden:

• Voor Cannabis geldt een gedoogbeleid waarbij kleine hoeveelheden niet worden vervolgd of minder gestraft worden [bron] [bron].
  • Voor andere drugs geldt dat bezit strafbaar is met een celstraf van 3+ maanden en een geldboete van 1000 tot 100000 euro, deze wordt vermenigvuldigd met 8 [bron] [bron].

Wat het voor mij echter onduidelijk / inconsistent maakt, is dat er ook artikelen en reglementen zijn waarin er wordt gesproken over andere omgangsvormen en straffen met betrekking tot drugsbezit:

• Een parket kan besluiten om over te gaan tot seponering, probatie, of een minnelijke schikking / boete [bron] [bron].
  • Een bepaald evenement kan afwijkend beleid vanuit een parket veroorzaken (bijvoorbeeld: tijdens festivals een schikking, anders vervolging) [bron].
  • Een bepaalde lokale eenheid kan lik-op-stuk beleid voeren wat afwijkt van de federale wetgeving [bron].

Mijn vraag is: wat is nou het echte beleid rondom drugsbezit in België? Want voor mij is het niet duidelijk wat een consequentie zou zijn van inbreuk op dit recht. Simpelweg: als ik nu naar een festival of evenement in Belgie zou gaan, en ik zou een middel meenemen in persoonlijke dosering (dus 1 XTC pil, of een zakje Coke, maar dus geen dealershoeveelheid of een echte grote inbreuk), welke straf krijg ik dan?

Verder vraag ik mij af, uit persoonlijke interesse: hoe is het beleid zo versplintert geraakt? Ik had eerst het vermoeden dat het door de splitsing Vlaanderen/Wallonië kwam, maar ook bij bijvoorbeeld Dour festival geldt een lik-op-stuk beleid.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
ik nu naar een festival of evenement in Belgie zou gaan, en ik zou een middel meenemen in persoonlijke dosering (dus 1 XTC pil, of een zakje Coke, maar dus geen dealershoeveelheid of een echte grote inbreuk), welke straf krijg ik dan?

Ik ken de Belgische wetgeving niet, maar het zou me niet verbazen als de afhandeling redelijk gelijk is aan Nederland.

Op een strafbaar feit staat altijd een maximum straf. Drugsbezit is bijvoorbeeld 10 jaar, ik zeg maar wat.. dat ga je natuurlijk nooit krijgen met 1 pil. Een rechter kan een straf baseren op een heleboel omstandigheden, zoals persoonlijke omstandigheden, strafblad, leeftijd en ga zo maar door.. Ik denk dat dit in België niet anders is, maar daar kan iemand anders hier wellicht antwoord op geven.

In Nederland zijn er richtlijnen voor straffen te vinden voor kleine vergrijpen zoals bijv. bezit van harddrugs als het gaat om enkele pillen etc. Dus het voorbeeld dat jij noemt bij een festival zou in Nederland worden afgedaan met een boete van enkele honderden euros, maar in veel gevallen van kleine hoeveelheden haalt de beveiliging de politie er niet eens bij.

Laatst bewerkt:

kipzonderkopzoektkop

Experimenterende gebruiker
Ik ken de Belgische wetgeving niet, maar het zou me niet verbazen als de afhandeling redelijk gelijk is aan Nederland.

Op een strafbaar feit staat altijd een maximum straf. Drugsbezit is bijvoorbeeld 10 jaar, ik zeg maar wat.. dat ga je natuurlijk nooit krijgen met 1 pil. Een rechter kan een straf baseren op een heleboel omstandigheden, zoals persoonlijke omstandigheden, strafblad, leeftijd en ga zo maar door.. Ik denk dat dit in België niet anders is, maar daar kan iemand anders hier wellicht antwoord op geven.

In Nederland zijn er richtlijnen voor straffen te vinden voor kleine vergrijpen zoals bijv. bezit van harddrugs als het gaat om enkele pillen etc. Dus het voorbeeld dat jij noemt bij een festival zou in Nederland worden afgedaan met een boete van enkele honderden euros, maar in veel gevallen van kleine hoeveelheden haalt de beveiliging de politie er niet eens bij.

Dank voor je antwoord, en ik vind je lijn van redenatie duidelijk. Echter valt het mij wel op dat men in Nederland erg duidelijk is met de wetgeving (kijk ook naar het puntensysteem wat wij hebben, je weet precies waar je aan toe bent bij een overtreding tot dealerhoeveelheden), maar dat men in België dat niet heeft; daarbij optellende dat er zo veel door-elkaar lopende wetten zijn. Het is m.i. heel verwarrend.

RCBE

Newbie
Misschien is het antwoord een beetje laat maar je weet nooit. Ik ben onlangs op festival geweest en tegen gehouden door de douane en de drugshond op de shuttlebus. Als ze iets vinden kijken ze na of vragen ze welke stof het is, dan wegen ze de stof. Alles onder +-de 3 gram krijg je een boete van €150 op elke stof(2g coke en 2g ket = €300) wiet is €75 tot 10 g. Je krijgt dan de optie om direct te betalen of het uit te stellen(wat iets meer problemen geeft.

Chxx

Newbie
Belgie gaat in de praktijk bijna altijd standaard een boete geven van €8000 totaal, bijna ieder die ik ken heeft dit exacte bedrag aangerekend gekregen, en dat gaat van bezit, tot gepakt met verkoop voor zelf maar 8gr toen. Celstraffen is iets verschillender, soms niets, soms 4 maand, die van verkoop was 4maand effectief & 4 maand voorwaardelijk. Belgie moet je gewoon weten dat alles afhangt van rechter tot rechter, kan de rechter je kop niet hebben ga je meer hebben en is de andere rechter een realistisch persoon die ziet dat je niemand iets mis doet kan je evengoed niets hebben van celstraffen.. Over het algemeen ga je in België niet meer dan €8000 boete kwijt zijn, maximaal 8 maand totaal cel & mogelijke verbeurdverklaring als ze je pakken op verkoop in kleinere hoeveelheden bij softdrugs (mogen ze uiteraard wel niet te veel extra bewijzen van meer vinden in je gsm bv) & vaak krijg je de eerste keer nog een uitweg om je blanco te behouden met een traject dat je vrijwillig kan volgen, heb ik zelf afgewezen en verstek laten gaan, raad ik niet aan maar is met geluk toch nog goed gekomen en had een 8maand totaal gekregen, wat niets had kunnen zijn met een aangeboden traject.

Nihilist88

Badass junkie
Van mij misschien ook wat aan de late kant.

Qua cannabis is er indd een gedoogbeleid voor het bezit tot 3mg thuis of onderweg en mag je in principe jointje roken, zolang er geen minderjarigen in de buurt zijn. Als ik door Mechelen wandel, riek ik met regelmaat wietgeur😜. Thuis mag je 1 wietplantje bezitten.

Voor andere illegale (hard)drugs zoals xtc, pep, lsd, coke,...is er geen gedoogbeleid. Hier zal sowieso een pv voor opgemaakt worden, da's verplicht volgens de wet.
Veel hangt natuurlijk van de dosis af. Voor 1 xtc pil is de kans groot dat het parket dit seponeert (als je vb blanco strafblad hebt) oftewel minnelijke schikking, een minnelijke schikking ligt normaliter niet hoger dan €200. Er zijn voorbeelden van iemand die met 1 lijntje coke werd betrapt, een onmiddellijke inning van €150 kreeg.
Goede raad, betaal een minnelijke schikking onmiddellijk, een minnelijke schikking is nl buitengerechtelijk en komt niet op je strafregister. Bij niet betalen kunnen de straffen al gauw hoog oplopen, met hoge geldboetes en werkstraffen.
Zie vb hieronder:
Was tijdens grote drugsactie op festival, met kinderen aanwezig.
Zo kregen een student, net zoals enkele anderen, in april dit jaar ook een minnelijke schikking vr bezit v 0.5g cannabis, wbt de anderen, ging het om iemand die oa 5 pillen xtc had, iemand 3.1gr speed en iemand 0.2gr speed.
Omdat ze allen de minnelijke schikking niet hadden betaald, kwam dit vr de rechtbank en riskeerden de minimumstraf van €8000 boete vr drugsbezit. Normaal wordt zo'n kleine hoeveelheid cannabis niet eens vervolgd zé het OM, maar omdat het om een grote drugsactie op festival ging, met kinderen aanwezig, kon ook de student met 0.5gr wiet niet vrijuit gaan, was echt nultolerantie.
De rechter maakte hierbij enkel onderscheid tussen soft en harddrugs, de student met 0.5gr wiet kreeg 46u werkstraf, de andere 3 kregen 3maanden cel met uitstel en €400 effectieve boete en de overige €8000, met uitstel. Da's toch buitenproportioneel 😱 0.2 gr speed en €400 afdokken en als ge binnen de 3j nog is zoiets tegenkomt, kunde 6 maand den bak in en €7600 afdokken...WTF!?

Ik heb de tijden begin 2000 meegemaakt en dan kon er veel meer. Nu staan er drugsbrigades klaar aan de grotere festivals. Vb Tomorrowland, daar lopen de flikken in burgerkledij tussen de festivalgangers, echt pakken om te pakken. Duuuuh als daar geen pilletje of zegeltje bijhoort, de wereld is nr de kloooote🙄

Marcorona

Newbie
Hier ook een Belg. Anderhalfjaar geleden bestelde ik 3 gram 4 MMC via een Darkwebsite wat toen onderschept is geweest.

Uitnodiging tot verhoor in de bus, mezelf beroept op m'n zwijgrecht en daar is dan uiteindelijk een boete van 350 Euro uit gekomen...

Sja

Nihilist88

Badass junkie
Hier ook een Belg. Anderhalfjaar geleden bestelde ik 3 gram 4 MMC via een Darkwebsite wat toen onderschept is geweest.

Uitnodiging tot verhoor in de bus, mezelf beroept op m'n zwijgrecht en daar is dan uiteindelijk een boete van 350 Euro uit gekomen...

Sja
Sucken 😕

124h3TJtt23ti32jk

Bewuste gebruiker

Waarom heb je niet gezegd dat het niet van jou was en dat er een verkeerd adres op stond oid? Zij moeten uiteindelijk kunnen bewijzen dat jij dit hebt besteld. Op het moment dat jij je op je zwijgrecht beroept dan gaan zij uiteindelijk voor jou invullen wat zij denken te weten en dan krijg je een veroordeling.

Don Draper

Badass junkie
Waarom heb je niet gezegd dat het niet van jou was en dat er een verkeerd adres op stond oid? Zij moeten uiteindelijk kunnen bewijzen dat jij dit hebt besteld. Op het moment dat jij je op je zwijgrecht beroept dan gaan zij uiteindelijk voor jou invullen wat zij denken te weten en dan krijg je een veroordeling.
Ik vind het wel goed van de user en dat ie er goed mee is weggekomen.

Marcorona

Newbie
Als ik dat zou hebben gedaan, dan sowieso niet zonder een advocaat. En dat kost ook weer geld, nog meer dan die boete op zich.

Maar je hebt daar zeker een punt.

Nihilist88

Badass junkie
Als ik dat zou hebben gedaan, dan sowieso niet zonder een advocaat. En dat kost ook weer geld, nog meer dan die boete op zich.

Maar je hebt daar zeker een punt.
Indd, volgt er misschien grondiger onderzoek, moet je er advocaat bij nemen en kost het je gewoon meer dan de oorspronkelijke boete. Geld voor heel wat zaken, waarbij mensen zich vaak bij een boete neerleggen, omdat een rechtzaak en bijhorende kosten, de uiteindelijke kosten hoger oplopen dan de eigenlijke boete of betwisting.

Bovenaan