Ik heb er vandaag zeker 3 uur naar gegoogled. Blaasproblemen dankzij de Keta. En ondanks dat ik wel wat voorzichtige en voorlopige onderzoeksresultaten gevonden krijg, is er maar weinig duidelijk over welke hoeveelheden er voor nodig zijn om dat te veroorzaken. Ik snap dat dat bij iedereen net wat anders zal liggen, en dat het uiteraard om een verhoging in procenten gaat en niet om een zekerheid. Maar het zou fijn zijn als er iets meer duidelijk zou komen wat je als veilig gebruik zou mogen beschouwen. Zoals bijvoorbeeld alcohol. Niet meer dan 14 pils per week, en max 5 tijdens een voetbalwedstrijd.
Maar de indruk die ik kreeg van de verslagen die ik gelezen heb (verassend genoeg een aantal uit Taiwan, waar keta ook nogal een probleem is) is dat je toch wel 2 jaar aan een moet gebruiken, met minimaal een gram per dag, om schade te veroorzaken die zich niet meer zelf zal herstellen. Niet dat die grens opgezocht moet worden, maar toch stelt het me ergens gerust dat er aardig wat voor nodig is.
Wat ik ook als mogelijke verklaring had bedacht voor de keta-blaas: Volgens mij is de gangbare theorie op dit moment dat de afbraakproducten van Ketamine, de metabolieten, degene zijn die de blaas beschadigen doordat zich daarvan een redelijk hoge concentratie opbouwd. Niet geheel toevallig zijn het ook de intensieve gebruikers, de K-holers, die vaak dergelijke blaasklachten ontwikkelen. Zou dat mede komen doordat ze een zeer hoge dosis nemen voor de K-hole, en vervolgens urenlang daarvan nagenieten. Zonder te gaan pissen, verdooft, en met het hoogste niveau aan metabolieten in de blaas van de dag? En dat meerdere keren per week, zon piekmoment. Just a thought.