Homo-tolerantie niet afgenomen

caatje

Badass junkie
DEN HAAG - De tolerantie van Nederlanders tegenover homoseksualiteit is niet afgenomen. Het Sociaal- en Cultureel Planbureau (SCP) concludeert dat in een studie die vrijdag is gepresenteerd.

De laatste jaren zijn er met de regelmaat van de klok berichten in het nieuws geweest over homo's die werden belaagd door met name allochtone jongeren op straat of op school. Volgens het SCP oordelen allochtonen vaak negatiever over homoseksualiteit dan autochtonen, maar wil dat niet zeggen dat de tolerantie daardoor over het algemeen afneemt.

Verder onderzoek is volgens het instituut nodig. Het SCP ziet vooralsnog geen link tussen de groei van het aantal allochtonen in Nederland en de vermeende afname van tolerantie voor homo's.

Weliswaar zijn nu veel allochtone groepen negatief over homoseksualiteit, maar volgens het SCP kan die mening de komende jaren veranderen.

Op diverse internetsites die vooral bezocht worden door allochtone jongeren blijkt dat met name meisjes jongens corrigeren als die heftige uitspraken doen over homo's. Het SCP ziet daarin een bewijs van de discussies binnen de allochtone wereld over homo's en homoseksualiteit.

Het SCP constateert dat diverse onderzoeken die sinds de jaren tachtig zijn uitgevoerd, aangeven dat 5 procent van de Nederlanders negatief oordeelt over homoseksualiteit. Het SCP denkt dat die groep de komende jaren niet zal veranderen. De meningen binnen die groep lijken, schrijft de organisatie, bepaald te zijn door etniciteit en religie.

Het SCP constateert dat een op de tien Nederlanders negatief oordeelt over homo's die samenwonen; 22 procent wijst af dat homoparen kunnen trouwen en 34 procent wijst adoptie van kinderen door homo's af. Meer dan de helft, 51 procent, van de Turken staat negatief ten opzichte van homoseksualiteit, 48 procent van de Marokkanen, 35 procent van de Antillianen en 21 procent van de Surinamers. Bij autochtone stedelingen zou dat percentage op 11 liggen.

Het COC schrijft in een reactie op het rapport dat emancipatie van homo's in Nederland nog steeds hard nodig is. De belangenorganisatie van homoseksuelen roept politieke partijen op bij de komende verkiezingen aandacht te eisen voor sociale acceptatie van homoseksualiteit. De ABVAKABO FNV is kritisch. De commissie homo/lesbisch beleid van de vakbond signaleert dat homoseksualiteit minder wordt geaccepteerd. Ze wijst erop dat een derde van de homoseksuele mannen en een kwart van de lesbische vrouwen daar tegenover collega's niet open over is. De bond noemt dat schrikbarend en wijst op signalen dat de tolerantie op de werkplek afneemt. De bond pleit voor meer aandacht voor homoseksuelen in het diversiteitsbeleid bij werkgevers.

bron

Mindless1985

Badass junkie
Ik vind het jammer dat het niet is afgenomen, ik ben niet tegen homo's, absoluut niet. Maar ik hoef ze ook niet in het openbaar te zien zoenen, hoewel ik dat met hetero stelletjes nou ook niet bepaald hoef te zien.

zommes

Badass junkie
Ik stoor me daar niet aan.

Van mij mag je doen en laten wat je wilt, zo lang je er mij maar niet mee lastig valt. Op straat 2 nichten zien zoenen krijg ik geen beroerte van.

Osi`

Bewuste gebruiker
Maakt me allemaal niet uit, maar homo's die willen opvallen ofzo, daar heb ik wel iets tegen (ik bedoel dus, heel heel vrouwelijk kleden enzo, gelijk da je bijna nen travestiet zijt)

Chimera

Bewuste gebruiker
Osi` zei:
Maakt me allemaal niet uit, maar homo's die willen opvallen ofzo, daar heb ik wel iets tegen (ik bedoel dus, heel heel vrouwelijk kleden enzo, gelijk da je bijna nen travestiet zijt)

Same here... Ik vind homo's echt niet erg, eng, weerzinwekkend of vies... Maar zodra ze op hun manier "vrouwlijk" gaan lopen doen dan denk ik... :"Gadverdamme, stel je niet aan!".

Dan willen ze vrouwlijk zijn... Nou ik ken geen enkele vrouw die zo belachelijk doet als homo's dat doen in hun wij-zijn-vrouwlijker-dan-alle-vrouwen-denkwijze.. Ze zijn dan juist alles behalve dat en ik denk ook niet dat mensen zichzelf meer voor lul kunnen zetten dan waar hun op zo'n moment mee bezig zijn..

Zo...

pasquali

Bewuste gebruiker
Ik vind het juist vaak heel erg grappig omdat ze vaak nog vrouwelijker willen zijn dan wij vrouwen.
We hebben veel gay cafe s hier in de buurt en ja soms zitten daar relnichten maar de ergste vind ik die van rtl boulevard.
Nee ik vind het erg dat sommigen dus worden lastig gevallen door hun geaardheid.
Het past niet bij nederland dat er minder tolerantie is daarin.

Deranged

Badass junkie
Ik ben gewoon blij dat ik er zelf geen ben, de vrouw is een te fascinerend fenomeen. En een pik heb ik zelf ook al. Verder moet iedereen maar doen wat ie niet laten kan.

zommes

Badass junkie
pasquali zei:
Ik vind het juist vaak heel erg grappig omdat ze vaak nog vrouwelijker willen zijn dan wij vrouwen.
We hebben veel gay cafe s hier in de buurt en ja soms zitten daar relnichten maar de ergste vind ik die van rtl boulevard.
Nee ik vind het erg dat sommigen dus worden lastig gevallen door hun geaardheid.
Het past niet bij nederland dat er minder tolerantie is daarin.

Minder tolerantie dan waar?

Jeller

Badass junkie
janetten moet ik ook niet van weten hoor, kvind ze wel grappig
maar tis idd maar aanstellerij

kvind ze wel style als ze op disco dansen haha

Imke

Badass junkie
Ik heb persoonlijk niks tegen homo's, ik heb zelfs een paar vrienden die homo zijn.. dat zijn wel leuke mensen die goed luisteren enz.. Aan een kant vind ik zelfs dat ze de beste vrienden zijn dat ik kan hebben want met meisjes kom ik niet zo goed overeen, die zijn altijd maar jaloers op elkaar :wink: en jongens die je vriend willen zijn, zijn meestal wel maar op 1 ding uit.. En homo's liggen daar net tussenin..

Maar zoals al gezegd werd, homo's die zich aanstellen, die zich vrouwelijk gedragen, en die geil staan te doen op straat vind ik ook maar niks.. maar aanstellers vind je in elke categorie eh :)

Jeller

Badass junkie
proficiat, je hebt 1000 posts, welkom bij de harde kern :openmouth:

grappig detail:
Veel mensen zeggen: 'ik heb iets tegen homo's, maar de homo's die ik ken zijn wel allemaal heel toffe mensen'

zo zijn er ook veel met allochtonen..

Bijna alle holebi's die ik ken vallen ook heel goed mee eigenlijk
beste vriend van mijn moeder is toevallig ook een homo

Imke

Badass junkie
Dank je :smoke:

Ja, vooroordelen zijn er overal.. en da's voor een groot stuk de schuld van de media denk ik..

Tenslotte zijn we allemaal mensen, met elk z'n positieve en negatieve kanten, als we nu hetero zijn of niet..

zommes

Badass junkie
We moeten ook weer niet te tolerant worden.

Je hebt ook van die mensen die buitenlanders verheerlijken omdat ze racisme zielig vinden, daar zitten die mensen natuurlijk ook niet op te wachten.

Intoxicated

Wijs gebruiker
vooroordelen waren er ook al wel voordat de media er waren :wink:

edit: die reactie van de COC is ook maar bullshit natuurlijk, als homo's willen dat ze geaccepteerd worden moeten ze zich er ook niet voor schamen en het verzwijgen voor hun collega's. En dan gaan ze politici vragen om aandacht te 'eisen'. Aandacht eisen is lastig (of je moet om 8 uur alle tv kanalen in handen nemen en 1 boodschap uitzenden :wink: ).

Emancipatie ---> is vertaald uit het latijn 'uit handen name'
En als je emancipatie wil moet je het of zelf doen of een dictator zijn, en niet aan de politici gaan vragen of ze het voor je willen aankaarten...

de politici vinden veel mensen toch niet echt boeiend volgens mij....

Imke

Badass junkie
zommes zei:
We moeten ook weer niet te tolerant worden.

Je hebt ook van die mensen die buitenlanders verheerlijken omdat ze racisme zielig vinden, daar zitten die mensen natuurlijk ook niet op te wachten.

Ja das ook waar, daarom dat ik ook zeg: iedereen heeft zn positieve kanten én negatieve kanten, in ieder ras zijn er personen die 'slechte' dingen doen. Die mensen die buitenlanders verheerlijken hebben denk ik nog geen besef dan van de wereld..

Imke

Badass junkie
@ Intoxicated: ja natuurlijk waren die vooroordelen er al, maar ik denk dat de media die zwaar versterkt door iedere persoon in een bepaalde groep te steken, vb: Arabische mensen zijn terroristen.. (ze hebben toch zo'n reputatie) ja natuurlijk.. als je het nieuws bekijkt, is het meestal wel over die mensen dat ze gaan spreken, als een buitenlander iets verkeerd doet dan zal men dat uitdrukkelijk zeggen, meerdere keren zelfs, maar als iemand anders iets verkeerd doet, wordt daar weinig over gezegd of soms zelfs over gezwegen

Intoxicated

Wijs gebruiker
ik denk dat dat van allochtonen in het nieuws wel meevalt. Als een nederlander iets ergs uitspookt wordt het ook wel uitgezonden.
Maar... ze zeggen het er wel bij als ze allochtoon zijn ("allochtoonse jongeren"), en als het om nederlanders gaat zeggen ze gewoon jongeren, dus dat is ergens wel een beetje krom.

Maar mensen stoppen sowieso alles en iedereen in een groep. Is ook niet erg eigenlijk als je daar maar niet 'waarde' aan gaat geven. Zo van een olifant neerschieten is zieliger dan een mug doodslaan. (uiteraard is het kwalijker omdat er niet zoveel olifanten zijn).

Imke

Badass junkie
Maar... ze zeggen het er wel bij als ze allochtoon zijn ("allochtoonse jongeren"), en als het om nederlanders gaat zeggen ze gewoon jongeren, dus dat is ergens wel een beetje krom.
Dat bedoel ik juist..

Nou ja.. die vooroordelen zullen wel altijd blijven bestaan.. dus je kan er niks aan veranderen..

Intoxicated

Wijs gebruiker
Dat is op zich geen vooroordeel. Het is juiste berichtgeving.
Maar toch is het niet helemaal goed voor mijn gevoel.

Imke

Badass junkie
Het is misschien wel juiste berichtgeving, maar ze moeten het dan wel ook doen als een persoon van eigen land iets doet... en het is zeker geen vooroordeel, maar het beinvloedt alle andere vooroordelen wel..

Play_bunny

Wijs gebruiker
Intoxicated zei:
als homo's willen dat ze geaccepteerd worden moeten ze zich er ook niet voor schamen en het verzwijgen voor hun collega's.

Voor zover ik weet, schamen de meeste homoseksuelen zich er ook niet voor. Ze verzwijgen het juist omdat er vooroordelen, en omdat die vooroordelen de werksfeer nou niet ten goede komen (als je het hebt over collega's).

Ik heb het idee dat de meeste autochtonen het wel redelijk accepteren dat er homoseksuelen zijn. De allochtonen gemeenschap is toch grotendeels het probleem. Kijk naar die uitspraak van die iman een tijd geleden. Natuurlijk zullen er ook best allochtonen zijn die er minder moeite mee hebben. Maar die mensen hoor je niet, die laten niets van zich horen. Als die dat nu eens zouden doen, dan veranderd er misschien nog wat.

Natuurlijk geldt dat ook voor de homoseksuelen zelf, maar die laten al "vaak" wat van zich horen. Kijk naar de gay-parade jaarlijks in Amsterdam. Duidelijker kan je het niet krijgen.

Dags

Bewuste gebruiker
ach meid, wat maakt et nou uit die homo's?

ik vind homo's vaak een stuk sympathieker dan hetero's en heb geen problemen met ze.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Play_bunny zei:
Intoxicated zei:
als homo's willen dat ze geaccepteerd worden moeten ze zich er ook niet voor schamen en het verzwijgen voor hun collega's.

Voor zover ik weet, schamen de meeste homoseksuelen zich er ook niet voor. Ze verzwijgen het juist omdat er vooroordelen, en omdat die vooroordelen de werksfeer nou niet ten goede komen (als je het hebt over collega's).

Ik heb het idee dat de meeste autochtonen het wel redelijk accepteren dat er homoseksuelen zijn. De allochtonen gemeenschap is toch grotendeels het probleem. Kijk naar die uitspraak van die iman een tijd geleden. Natuurlijk zullen er ook best allochtonen zijn die er minder moeite mee hebben. Maar die mensen hoor je niet, die laten niets van zich horen. Als die dat nu eens zouden doen, dan veranderd er misschien nog wat.

Natuurlijk geldt dat ook voor de homoseksuelen zelf, maar die laten al "vaak" wat van zich horen. Kijk naar de gay-parade jaarlijks in Amsterdam. Duidelijker kan je het niet krijgen.

Ik wilde alleen zeggen dat je niet respect kan eisen... En als je wil dat de vooroordelen over homo's de wereld uitgaan moet je dat als homo zelf doen. En dan dus niet gaan verzwijgen dat je homo bent om de reactie die je van je collega's krijgt. Bewijs ze dan dat homo's niet raar zijn...

Emancipatie kun je echt niet eisen

Play_bunny

Wijs gebruiker
Intoxicated zei:
En als je wil dat de vooroordelen over homo's de wereld uitgaan moet je dat als homo zelf doen. En dan dus niet gaan verzwijgen dat je homo bent om de reactie die je van je collega's krijgt. Bewijs ze dan dat homo's niet raar zijn...

Emancipatie kun je niet eisen, dat klopt.
Wat ik bedoel is eigenlijk het volgende. Je kan als homosekuseel ergens werken of met mensen omgaan, maar ze nog niet vertellen dat je homoseksueel bent. Dan gaan mensen heel normaal met je om.

Zodra het vertrouwen wat beter wordt, vertel je ze dat je homoseksueel bent. De hele relatie die tot dan toe normaal verliep is totaal veranderd. Homoseksuelen worden dan vaak behandeld net alsof ze een of andere besmettelijke ziekte hebben ofzo.

Hele vriendschappen worden door die reactie gewoon verziekt.
Als je dat feit weet, dat dit soort situaties voorkomen, dan let je toch ook wel tien keer op voordat je zoiets vertelt?

caatje

Badass junkie
Persoonlijk vind ik t allemaal zo overdreven. Wat maakt het uit op wie/wat je valt? Ik stel me op mn werk/school/bij personen toch ook niet voor als: hallo ik ben Carla en ben hetero? Laat iedereen lekker zijn ding doen en zolang het jou niet schaadt zal het je toch zeker een worst wezen?

Intoxicated

Wijs gebruiker
Play_bunny zei:
Intoxicated zei:
En als je wil dat de vooroordelen over homo's de wereld uitgaan moet je dat als homo zelf doen. En dan dus niet gaan verzwijgen dat je homo bent om de reactie die je van je collega's krijgt. Bewijs ze dan dat homo's niet raar zijn...

Emancipatie kun je niet eisen, dat klopt.
Wat ik bedoel is eigenlijk het volgende. Je kan als homosekuseel ergens werken of met mensen omgaan, maar ze nog niet vertellen dat je homoseksueel bent. Dan gaan mensen heel normaal met je om.

Zodra het vertrouwen wat beter wordt, vertel je ze dat je homoseksueel bent. De hele relatie die tot dan toe normaal verliep is totaal veranderd. Homoseksuelen worden dan vaak behandeld net alsof ze een of andere besmettelijke ziekte hebben ofzo.

Hele vriendschappen worden door die reactie gewoon verziekt.
Als je dat feit weet, dat dit soort situaties voorkomen, dan let je toch ook wel tien keer op voordat je zoiets vertelt?

Dat kan, ik zou persoonlijk geen vriendschappen willen hebben die gebaseerd zijn op leugens of verzwegen dingen. En nee, ik zou het echt wel zeggen, reken maar dat je met mannen onder elkaar wel een keer het onderwerp vrouwen aansnijdt. Moet je dan lekker mee gaan zeggen dat je vrouwen lekker vind en van tieten houdt? Zou niet goed voelen voor mij. maar goed ieder zijn ding, maar die emancipatie eis is onzin.

Freaky high

Bewuste gebruiker
ksnap niet dat mensen iets tegen homos kunnen hebben, wat doen die mensen hen toch verkeerd? niets toch? ok ja, als ze zich uitermate vrouwlijk gaan gedragen heb ik ook zoiets van, ach stop het nu toch! maarja, zo zijn er nu eenmaal sommigen. kheb veel respect voor de holibis, iedereen zou respect voor ze moeten hebben.

caatje

Badass junkie
Freaky high zei:
kheb veel respect voor de holibis, iedereen zou respect voor ze moeten hebben.

we zouden respect moeten hebben om de persoon niet om wat hij/zij voor geaardheid heeft. Mens=mens Ik bedoel daar mee te zeggen dat er ook niemand respect heeft voor het feit dat ik hetero ben toch? Dat hoeft ook niet.

zommes

Badass junkie
caatje zei:
Freaky high zei:
kheb veel respect voor de holibis, iedereen zou respect voor ze moeten hebben.

we zouden respect moeten hebben om de persoon niet om wat hij/zij voor geaardheid heeft. Mens=mens Ik bedoel daar mee te zeggen dat er ook niemand respect heeft voor het feit dat ik hetero ben toch? Dat hoeft ook niet.

Helemaal gelijk, niemand verdiend meer of minder respect.

Bovenaan