Hoop onzin over farmaceutische drugs

Ik zie hier in het algemeen een hoop onzin over farmaceutische drugs die niet wetenschappelijk is. Zelf ben ik door het beroep dat ik uitoefende een expert in de psychoanaleptica, psycho-leptica, psychedelica, opiaten etc. Voordat ik decennia lang een beroep uitoefende waardoor ik veel met dergelijke psychofarmaca te maken had en contact onderhield met de verslavingszorg, GGZ, ziekenhuizen en Maatschappelijke Opvang was ik zelf een hard- en soft drug gebruiker in de jaren 60 en 70 toen de hard drugs een zuiverheid hadden die nooit meer is voorgekomen. Dus die wereld ken ik van alle kanten. Als je de meeste onderwerpen leest dan zie ik weinig wetenschappelijke onderbouwing. Neem van mij aan dat de beste speed de farmaceutische dexamfetamine is (dexedrine) en methylamfetamine (pervitine, methedrine, crystal meth, ice etc.) Laat je niet bang maken door die amerikaanse kutdocumentaires, waar mensen op crystal meth niet meer eten en drinken en teveel nachten doorhalen. Diezelfde methyl-amfetamine spoot ik intraveneus en die kocht ik in Amsterdam bij dezelfde dealer als waar Herman Brood zijn speed ook van betrok. Die dealer was actief van 1969 tot 1975 en wordt in Broodje Gezond door Bart Chabot beschreven. Hij heette Bolle Jaap, hij is er al lang niet meer, maar hij had de beste kwaliteit en je kon kiezen of amfetamine sulfas (25 gulden p/gr of pervitine/crystal meth (35 gulden p/gr) Dat was indertijd een hoop geld voor een junk, maar altijd goedkoper dan die kutcoke die ik maar niks vond en ook goedkoper dan heroïne en opium. Ik heb die pervitine lang gebruikt en werd er erg relaxed van, eindelijk rust en concentratie en focus. De eerste tekenen van de DSM 5 diagnose van ADHD. Druggebruikers zoeken onbewust hun zelfmedicatie in de drugs was toen mijn filosofie, inmiddels vinden psychiaters dit ook. Die gouden drugstijden komen nooit meer terug, Als je ADHD hebt aanheb je enigszins mazzel. Men schrijft eerst Ritalin of Concerta voor en na jaren soms 5 jaren komt de psychiater tot het inzicht dat het oudste middel tegen ADHD dat er is toch wel het beste is en dat is dexamfetamine in doseringen van mnax. 70 mg en afhankelijk van kg lichaamsgewicht. Dit is speed in zijn zuiverste vorm en sterker dan gewone amfetamine sulfas. Als je veel reist zoals ik moet je een Schengen-verklaring aanvragen bij het ministerie van Volksgezondheid en moet je in Europa altijd je medicijnpaspoort + de Schengenverklaring bij je hebben. Ik ben nu bezig om ook een verklaring voor de hele wereld te krijgen, omdat ik ook in Marokko, USA, Indoneszie, Thailand en Peru kom. Bij de wereldverklaring kun je de dictaturen van Noord Korea en Iran natuurlijk vergeten...maar daar ga ik niet naar toe....mensen slaap zacht en geniet van de psychotrope stoffen die bij je passen....

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ach, het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Als jij het wil gebruiken dan moet je dat doen en anderen doen het weer niet. Ik zou het zelf nooit doen of je het nou wetenschappelijk kan onderbouwen of niet, dat is voor mij geen overweging. Methylamfetamine zal ook misschien best een hele goede speed zijn maar dan nog... Een verrijking van je leven lijkt het me allerminst op de lange termijn.

Svali zei:
Ach, het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Als jij het wil gebruiken dan moet je dat doen en anderen doen het weer niet. Ik zou het zelf nooit doen of je het nou wetenschappelijk kan onderbouwen of niet, dat is voor mij geen overweging. Methylamfetamine zal ook misschien best een hele goede speed zijn maar dan nog... Een verrijking van je leven lijkt het me allerminst op de lange termijn.
Uit jouw reactie blijkt wel dat je het niet helemaal begrijpt. Als ex-harddruggebruiker in de 60s en 70s deed ik onbewust aan zelfmedicatie. Was toen nog niet gediagnosticeerd als ADHD-er, maar was het uiteraard wel. In Nederland was dit psychiatrisch ziektebeeld nog niet zo in zwang, in Amerika wel al vanaf 1948. Ik merkte vroeger dat ik heel relaxed werd van psychoanaleptica(methyl)amfetamine en dat ik me beter kon concentreren en de focus goed was. Ik at gewoon goed door en ik sliep ook goed. Bekendheden als HermanBrood en Jules Deelder reageerden er hetzelfde op en hadden het eindelijk gevonden: rust! Kijk jij hebt waarschijnlijk geen ADHD en dan is het gewoon een keuze dat je het middel bijv. recreatief gebruikt of in de junkiestyle (shotten!) Toen bij mij op latere leeftijd door de psychiater ADHD werd gediagnosticeerd werd mij gelijk geadviseerd om ter ondersteuning van de behandeling Concerta (Methylfenidaat met gereguleerde afgifte) te gaan gebruiken, wat ik ook deed en met succes. Het is dan een medicijn. Ik wist dat het op de lange duur gewenning zou veroorzaken en dat er dan overgestapt zou worden op het veel betere en sterkere Dexamfetamine wat me tot nu toe zeer goed bevalt. Ik functioneer goed, eetlust is goed en slaap gowed elke nacht. Overdag neem ik 2 X dgs 50 mg Dexamfetamine dat binnenkort verhoogd gaat worden naar 2 X dgs 60 mg. Dit alles op medische basis en empirisch. Dexamfetamine wordt al bijna 100 jaar toegepast in de medische wereld en in mijn geval beter dn Methylfenidaat. Ik weet niet wat jou hier op het drugsforum brengt, maar het lijkt er op dat je niets gebruikt. Dat is mooi, als je zonder medicatie kunt prima. Maar ik vraag me wel af met welk doel je hier op het forum komt. Als vader of als hulpverlener die hier zijn licht opsteekt of als politieman of dominee? Vaak heb ik het gevoel dat mensen die nog nooit dugs hebben gebruikt daar prat op gaan. Daar hoef je niet trots op te zijn. Je hebt gewoon de mazzel dat je niet lijdt aan een ziekte waarvoor medicatie nodig is. Medicatie = letterlijk Drugs. En misschien drink je wel eens alcohol en dan ben je een tijdelijke harddruggebruiker, want alcohol valt onder de hard drugs, het is gevaarlijker dan Heroine en met zuivere Heroine kun je bijv. 100 jaar worden. Ik spreek hier uit eigen ervaring, als verslavingstherapeut, sociaal pedagoog en woonbegeleider en heb toegang tot alle medische faculteiten over de hele wereld waar wetenschappelijke artikelen verschenen zijn die gebaseerd zijn op 10-tallen jaren ervaring. Mensen die geïnteresseerd zijn stuur ik graag documenten toe. Hoewel ik nu met pre-pensioen ben (gouden handdrukregeling werkgever) heb ik nog steeds nauwe banden met de verslavingszorg, GGZ en politie afd. Synthetische Drugs. En nu de gouden tip: Rene van Collem (drummer van Doe Maar) heeft een heel goed boe geschreven over zijn Heroine-verslaving: "Heroine Godverdomme" echt een aanrader. Ik heb sinds het verschijnen van zijn boek cineast met hem. Hij is heel goed bezig en clean en geeft ook cursussen door het land aan geïnteresseerden.

Erratum: In grote lijnen kan deze discussie ook geplaatst worden in het hoofdstuk Stimulantie (Speed). Maar ik ben natuurlijk geen moderator.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Juist. Ik maakte slechts een kanttekening bij je bericht over hoe ik het zelf doe, omdat het erop lijkt dat je vindt dat iedereen maar stimulanten moet/mag nemen om hun aandoening te onderdrukken. Zelf kies ik daar niet voor omdat ik weiger na mijn verslaving nog ergens van afhankelijk te zijn ook al zou het mijn leven "makkelijker" maken. Methylfenidaten en antidepressiva zijn mij ook meermaals aangeboden maar ik heb het altijd geweigerd en daar ben ik nu zeer blij mee omdat ik er nu zonder kan leven en tegenwoordig goed in staat ben om gelukkig te zijn. Daar is wel discipline voor nodig en moet er best wat voor opofferen maar dat doe ik graag. En daar ben ik niet alleen in.

De wetenschappelijke kant en de praktijk ken je duidelijk heel goed op dit gebied (of eigenlijk beweer je dat alleen maar, maar ik geloof het best) maar mensen kunnen ook zonder. Het is ook niet zo zeer een discussie die we voeren maar meer een "en/en" situatie. Dat is dus wat ik bedoel met persoonlijke keuze.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Lees deze thread ook aandachtig mee al een paar dagen maar kwam niet toe om te reageren, maar ik trok al snel een soort van grens, van welke stof jij geleerd hebt op school/curses(sen) neem aan dat het 20+jaar is namelijk..? En daar hele andere leerde, ja wel hetzelfde praktisch maar dan andere uitvindingen. Komt erop neer dat sommige oude 'vergeten middelen weer terug zijn, denk aan barbs en andere ouderwetse slaapmiddelen als je daar goede informatie over hebt hoor ik/we het graag!

Erratum: In grote lijnen kan deze discussie ook geplaatst worden in het hoofdstuk Stimulantie (Speed). Maar ik ben natuurlijk geen moderator.

Done.

Schaduw/copy gemaakt zodat het het in beide fora actief is :)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Zeg eh, het is logisch dat hier een heleboel onzin staat. Dit is ook geen wetenschappelijk onderbouwd forum, maar een forum voor gebruikers, waar mensen voornamelijk komen om hun ervaringen te delen en vragen te stellen. Als mensen het fijne willen weten van (farmaceutische) drugs en hun werking moeten ze maar wetenschappelijke artikelen gaan lezen. (Of kunnen ze die vraag stellen aan het Trimbos.)
Ik vind je verhaal een beetje 'vroeger toen alles nog goed was'. Tja, dingen veranderen nu eenmaal hè. Maar goed, dat is jouw ervaring en dat is voor iedereen verschillend natuurlijk :)

Vroeger werden LSD, MDMA, Methylamfetamine, Amfetamine sulfas, STP, DMT en nog een kleine groep in laboratoria van sommige universiteiten gemaakt door afgestudeerde en vaak gepromoveerde scheikundigen. Het resultaat was het zelfde als van de farmaceutische industrie.
Bijv. als je een goed adres hebt voor pasta (amfetamine) dan mag je blij zijn dat die 70% zuiver is. De overige 30% blijft in nevelen gehuld en bij de testen die de verslavingszorg uitvoert krijg je niet de hele uitslag, alleen hoeveel procent amfetamine er in zit. Dit is geen nostalgisch verhaal maar gewoon een feit. Als je alleen al kijkt wat men als grondstof gebruikt, daar wordt je niet vrolijk van. Nu is men aan het experimenteren met alternatieve grondstoffen, omdat paan illegaal is en ze krijgen het weer voor elkaar om iets te maken wat op speed lijkt, maar het niet helemaal is. Wat vorige schrijver schreef over het feit dat dit geen wetenschappelijk forum is, helemaal mee eens. Maar ik ben blij dat ik ook op wetenschappelijk niveau op de hoogte ben. :hearteyes:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Vroeger werden LSD, MDMA, Methylamfetamine, Amfetamine sulfas, STP, DMT en nog een kleine groep in laboratoria van sommige universiteiten gemaakt door afgestudeerde en vaak gepromoveerde scheikundigen. Het resultaat was het zelfde als van de farmaceutische industrie.

Uhm ik kijk / volg denk ik een hele andere tv/dingen dan de meeste hier...

Zag vorige week nog in Amerika (********) in een universiteit maken die het live streamde :hearteyes:

Noem het maar niet hier , hoewel het daar geen geheim was ,en een paar kijkers..

Die mensen zijn dus vaak doorgeschoten (rijk geworden) met een wonderpil even crue gezegd.

White_Light zei:
Svali zei:
Uit jouw reactie blijkt wel dat je het niet helemaal begrijpt. Als ex-harddruggebruiker in de 60s en 70s deed ik onbewust aan zelfmedicatie. Was toen nog niet gediagnosticeerd als ADHD-er, maar was het uiteraard wel. In Nederland was dit psychiatrisch ziektebeeld nog niet zo in zwang, in Amerika wel al vanaf 1948. Ik merkte vroeger dat ik heel relaxed werd van psychoanaleptica(methyl)amfetamine en dat ik me beter kon concentreren en de focus goed was. Ik at gewoon goed door en ik sliep ook goed. Bekendheden als HermanBrood en Jules Deelder reageerden er hetzelfde op en hadden het eindelijk gevonden: rust! Kijk jij hebt waarschijnlijk geen ADHD en dan is het gewoon een keuze dat je het middel bijv. recreatief gebruikt of in de junkiestyle (shotten!) Toen bij mij op latere leeftijd door de psychiater ADHD werd gediagnosticeerd werd mij gelijk geadviseerd om ter ondersteuning van de behandeling Concerta (Methylfenidaat met gereguleerde afgifte) te gaan gebruiken, wat ik ook deed en met succes. Het is dan een medicijn. Ik wist dat het op de lange duur gewenning zou veroorzaken en dat er dan overgestapt zou worden op het veel betere en sterkere Dexamfetamine wat me tot nu toe zeer goed bevalt. Ik functioneer goed, eetlust is goed en slaap gowed elke nacht. Overdag neem ik 2 X dgs 50 mg Dexamfetamine dat binnenkort verhoogd gaat worden naar 2 X dgs 60 mg. Dit alles op medische basis en empirisch. Dexamfetamine wordt al bijna 100 jaar toegepast in de medische wereld en in mijn geval beter dn Methylfenidaat. Ik weet niet wat jou hier op het drugsforum brengt, maar het lijkt er op dat je niets gebruikt. Dat is mooi, als je zonder medicatie kunt prima. Maar ik vraag me wel af met welk doel je hier op het forum komt. Als vader of als hulpverlener die hier zijn licht opsteekt of als politieman of dominee? Vaak heb ik het gevoel dat mensen die nog nooit dugs hebben gebruikt daar prat op gaan. Daar hoef je niet trots op te zijn. Je hebt gewoon de mazzel dat je niet lijdt aan een ziekte waarvoor medicatie nodig is. Medicatie = letterlijk Drugs. En misschien drink je wel eens alcohol en dan ben je een tijdelijke harddruggebruiker, want alcohol valt onder de hard drugs, het is gevaarlijker dan Heroine en met zuivere Heroine kun je bijv. 100 jaar worden. Ik spreek hier uit eigen ervaring, als verslavingstherapeut, sociaal pedagoog en woonbegeleider en heb toegang tot alle medische faculteiten over de hele wereld waar wetenschappelijke artikelen verschenen zijn die gebaseerd zijn op 10-tallen jaren ervaring. Mensen die geïnteresseerd zijn stuur ik graag documenten toe. Hoewel ik nu met pre-pensioen ben (gouden handdrukregeling werkgever) heb ik nog steeds nauwe banden met de verslavingszorg, GGZ en politie afd. Synthetische Drugs. En nu de gouden tip: Rene van Collem (drummer van Doe Maar) heeft een heel goed boe geschreven over zijn Heroine-verslaving: "Heroine Godverdomme" echt een aanrader. Ik heb sinds het verschijnen van zijn boek cineast met hem. Hij is heel goed bezig en clean en geeft ook cursussen door het land aan geïnteresseerden.

Ik zie bij het teruglezen van mijn oude post dat ik mijn dosering dexamfetamine verkeerd heb opgeschreven. 50 mg is de totale dagdosis en 2 X dgs gebruik ik 25 mg. Omdat het tabletten van 5 mg zijn is het elke dag 10 tabletten. Ik heb al een aantal keren aan de voorschrijver en aan mijn apotheker gevraagd om tabletten van een hogere dosering voor te schrijven, maar dit doen zij om duistere redenen niet.

Tijdloos zei:

Zag vorige week nog in Amerika (********) in een universiteit maken die het live streamde :hearteyes:

Noem het maar niet hier , hoewel het daar geen geheim was ,en een paar kijkers..

Die mensen zijn dus vaak doorgeschoten (rijk geworden) met een wonderpil even crue gezegd.

Heb je hier misschien een url van of iets dergelijks?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
White_Light zei:
Tijdloos zei:

Heb je hier misschien een url van of iets dergelijks?

Is al even geleden maar was toen bij Harvard Medical school live stream via hun website.
Zal de url zoeken.. ogenblik
Te lng geleden zie niet dat ze het bewaard hebben, maar non the less hier komt het te staan als ze practicum laten zien (vooral voor nieuwe studenten te trekken)

PS Moest wel toen mijn ip naar U.S zetten dacht ik hoewel ik dat standaard had toen.

http://www.harvard.edu/live-stream
https://www.youtube.com/user/harvardmedicalschool

Beyond the Classroom

Livestream lets you expand the reach of your institution’s events, such as graduations, presentations, lectures, new student orientations, and sporting events. Students, parents, and alumni can watch on any device, including desktops, tablets, mobile devices, and Roku-connected TVs.
https://livestream.com/
Kijk daar bij education/medical over 2-3 maanden verwacht ik weer zo'n stream als het niet eerder is. Of Science kan het ook bij staan.
Kwestie van af en toe checken of keyword maken / notify via mail etc om er snel bij te zijn :)

PS En MedX natuurlijk , zo ben ik er zelf terecht gekomen..

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
White_Light zei:
Ik zie bij het teruglezen van mijn oude post dat ik mijn dosering dexamfetamine verkeerd heb opgeschreven. 50 mg is de totale dagdosis en 2 X dgs gebruik ik 25 mg. Omdat het tabletten van 5 mg zijn is het elke dag 10 tabletten. Ik heb al een aantal keren aan de voorschrijver en aan mijn apotheker gevraagd om tabletten van een hogere dosering voor te schrijven, maar dit doen zij om duistere redenen niet.

Ik zie hier bij het voor het eerst lezen van jouw oude post dat je heel hoog van de toren blaast over het gebrek aan wetenschappelijke gehalte van de bijdragen op dit forum. Ik zie niet dat de forumleden pretenderen dat ze academische dissertaties schrijven. Dus het zij ze vergeven, en je moet er niet over zeuren: als je wetenschap wilt moet je ergens anders gaan zoeken.

Verder had ik van iemand die zeurt over de kwaliteit van de informatie hier wel verwacht dat zijn eigen bijdragen tamelijk vlekkeloos zouden zijn. Maar in plaats van wetenschap bedrijf jij slap gelul. Anecdotische kletspraatjes, op geen enkele manier onderbouwd en gelardeerd met "feiten" die een ernstig gebrek aan kennis van zaken etaleren (denk jij werkelijk dat speedpasta van 70% amfetamine dus 30% onbekende stoffen bevat? Voor iemand die er het fijne van meent te weten is dit echt een heel domme opmerking ) en op je wetenschappelijke doortastendheid is ook een hoop aan te merken (die "duistere redenen", heb je daar lang onderzoek naar gedaan? Hoeveel "voorschrijvers" willen die vraag niet gewoon beantwoorden? En als je "voorschrijver" niet gewoon de huisarts is, wat voor rol hebben ze dan wel, behalve voorschrijven? En waarom schrijven ze 2 x 25 voor als ik mag vragen? Uiterst curieuze dosis / frequentie....)

Oh en zoek "erratum" eens op in het woordenboek. Ik begrijp dat iemand met jouw pretenties graag dure woordjes wil gebruiken, maar het staat zo sneu als je het dan niet helemaal juist gebruikt.

Maar bedankt dat je je oude post uit de vergetelheid trok door een lap tekst van jezelf te quoten en daar een onmisbare aanvulling bij te zetten. Ik heb smakelijk gelachen om het contrast tussen je dwaze beweringen en de arrogante stelligheid waarmee je ze brengt.

Bovenaan