Hopeloos geval?

yayoyo

Newbie
Ik snuif wel eens een lijntje, maar houd het recreatief; een gezellig avondje of stappen op zijn tijd en verder niets. Voor mij is het een 'up' maar mijn vriend zit wat anders in elkaar, hij heeft adhd een wordt er juist heel ontspannen van op het moment zelf. De dag erna is hij niet te genieten en heeft sombere buien. De laatste tijd gaat er bij hem elke week zeker 3 gram doorheen, meestal op 1 avond onder de mom van 'gezellig met de jongens onder elkaar' maar het betekent in de praktijk dat de weekenden voor ons dan meestal verziekt zijn en het is vele keren voorgekomen dat hij niet of veel te laat op een afspraak met mij komt opdagen. Ik vind dat ronduit kut en heb er al ruzie over gemaakt, geprobeerd te praten of het gewoon te accepteren. Dat laatste werkt het beste alleen neemt hij dan meer en meer ruimte die ik hem geef. En ik vind er zo geen bal meer aan. Nou is hij ook nog eens 'allergisch' voor het idee dat iemand hem wil vertellen wat hij moet doen maar ik probeer hem duidelijk te maken dan alles tussen ons er steeds meer onder begint te lijden. Zolang ik niets zeg en normaal doet ziet hij het probleem niet, als ik er wel iets van zeg dan zeur ik. Er blijft op die manier niet zo heel veel voor ons samen over. Het is een soort driehoeksverhouding: hij, ik en de coke.

Hij is een man van 'feiten' en ik heb voor de grap eens opschreven wanneer hij gebruikte (hij doet er in elk geval niet stiekem over, dat was in het begin wel anders) en kwam op ruim 30x uit in nog geen 6 maanden tijd, en dat zijn dan alleen de keren waar ik van weet, het is in werkelijkheid wel meer. Ik heb hem dat lijstje dit weekend onder zijn neus gedrukt en gevraagd of hij het wel beseft en ook beseft wat het voor de relatie betekent. Hij ging er over nadenken was het antwoord. Twee dagen niets van hem gehoord, vanavond even kort en toen zei hij dat hij mij neemt zoals ik ben en dat ik dat dus ook van hem moet doen. Komt dat eigenschapje weer boven van 'niemand heeft mij iets te vertellen'. Ik ben meteen weer weggegaan, want hij wilde niet praten want hij was nog aan het nadenken. Ben ik nou echt een zeur of ben ik de verstandigste van ons twee? Ik heb nu zoiets van 'zoek het maar uit ook' dan maar zonder hem, want hoe leuk het soms ook kan zijn, ik wil een relatie met hem als mens en niet met het product van een chemisch proces. Hij is zo'n leuk mens als hij niet gebruikt en zo'n egoist als hij wel gebruikt (ja, typisch verslavingsgedrag ik weet het...). Ik heb er geen moeite mee als het zo nu en dan eens gebeurt, maar minstens 1x per week gaat mij gewoon te ver.

Toen ik hem drie jaar geleden leerde kennen was het zo anders, gebruikten we soms samen wel eens wat maar voor de rest kwam hij altijd zijn afspraken na, nooit somber en het gebruik was gewoon af en toe. Ik ben bang dat hij in de valkuil is gevallen, het niet wil erkennen want het gaat toch prima met hem? Zijn werk gaat goed, hij zorgt verder goed voor zichzelf, dus wat is nou het probleem dat hij in het weekend wil ontspannen? En dat ik hem dat lijstje gaf, nou, dat maakte hem toch wel even narrig, vond dat ik hem iets wilde opleggen of dwingen te veranderen. En dat deed hij mij toch ook niet??? Als ik zo lees wat ik nu schrijf weet ik het antwoord eigenlijk wel, maar toch... ik hou van die man en wat moet ik hier nu mee? Ik ben nu wel zover dat ik er geen zin meer in heb als hij zoveel blijft gebruiken, want van een relatie is natuurlijk weinig sprake op deze manier. Of zie ik het nou zo verkeerd?

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb je bericht even verplaatst naar de sectie "Verslaving"', want ik denk dat we daar mee te maken hebben in dit geval.

Zijn manier van afwijzing tegenover jou als je begint over zijn gebruik geeft aan dat hij inderdaad een probleem heeft. Dat "nadenken" herken ik wel van mezelf, dat geeft aan dat hij het er niet over wil hebben en er alles aan doet om het zo ver mogelijk van zich af te schuiven. Mensen met ADHD zijn vaak vatbaarder voor drugs dan anderen, en het wordt dan een medicijn wat ze nodig hebben.

Je bent geen zeur en je ziet het ook niet verkeerd, maar het lastige om je eigen objectiviteit te aanvaarden is het feit dat je van hem houdt. Je wil juist bij hem zijn, maar door zijn gebruik wil je hem duidelijk maken dat dit niet zo langer kan. Dat geeft tegelijkertijd het besef bij jou dat je hem misschien kwijt zal raken, omdat hij dan misschien (onbewust) toch voor de drugs zal kiezen. Je wil hem helpen en verzorgen, maar dat is precies hetgeen wat hij niet wil. Omdat hij er zelf nog niet klaar mee is.

Zijn gebruik is problematisch en excessief en er moet iets aan gebeuren. Helaas gaat dat alleen maar als hij dat zelf wil. Daar kun je hem niet toe dwingen en als je dat wel doet zal hij waarschijnlijk alleen maar meer afwijzend reageren. Ik zou kunnen zeggen dat het beste voor jou is om hem te verlaten als hij niet wil meewerken, maar zoals je zelf zegt, weet je het antwoord zelf ook al. Dat zegt dus dat je bij hem wil blijven en je hoopt dat iemand een antwoord heeft op je probleem. Zo makkelijk gaat het niet en je zal ver moeten gaan om dit probleem met z'n tweeën te overleven. Probeer het probleem bespreekbaar te maken en te houden. Laat hem niet te veel "nadenken", want dat is slechts een uitvlucht. Probeer de dokter er bij te betrekken en kijk of er een oplossing mogelijk is.

Sterkte!

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik zie nu net dat je dit probleem een jaar geleden ook al hier aan de kaak hebt gesteld. De keus in partners die we maken zeggen veel over ons zelf. Zeg nou zelf, wil je echt een oplossing voor je probleem of wil je alleen bevestiging? En ga je echt wat doen met die bevestiging?

yayoyo

Newbie
Spijker op zn kop Svali. Ik weet niet wat ik zocht, misschien dat ik het alleen nog een keer kwijt moest. Maar het is fijn dat je zo reageerde. Ik denk dat ik het probleem heb opgelost inmiddels. Ik heb vanmiddag nog een keer geprobeerd te praten met hem maar stuitte weer op een muur van afwijzing, niet willen praten en hij zat zwaar in de put. En toen was daar opeens het gevoel van 'laat ook maar' en ik heb hem zijn sleutel teruggegeven. Thuisgekomen een laatste mailtje gestuurd zonder verwijten met alleen de boodschap dat ik de beste bedoelingen had maar dat als hij niet wil, het ergens ophoudt. Dat ik hier afscheid neem, het betreur dat dit blijkbaar is wat hij wil en ik heb gezegd: pas goed op jezelf. Ik ben eerder bij hem weggelopen, maar nu voel ik een diepe overtuiging dat ik alles gedaan heb wat ik kon en dat het klaar is. Ik ga verder, zonder hem.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Op zich verrassend, meestal is zo'n situatie erg moeilijk om los te laten. Vaak laten mensen zich te lang pijn doen door een ander voordat ze inzien dat het echt niet meer kan, en beschadig je daarmee jezelf onnodig. Erg knap van je en ik hoop dat je het volhoudt.

yayoyo

Newbie
Jaren geleden al eens ervaren wat liefdesverdriet is en ik weet daardoor dat het goed te overleven is, gewoon blik vooruit en doorzetten en tijd doet de rest. De rust die ik nu ervaar is zoveel meer waard dan de stress en energie die het gekost heeft!

Bovenaan