hyperventilatie/blowen

Ybez

Experimenterende gebruiker
hoi beste df'ers
ik kamp al enkele maandjes met een best irritant probleem..
rook al 2 jaartjes ongeveer recreatief (soms elke dag soms weekje niet) wiet/hasj..
maar de laatste 2 maanden ongeveer als ik blow dan voel ik me niet meer heel fijn..
ik krijg het gevoel een druk op mijn borst te hebben en word lichtelijk paranoia dat ik iets heb.
word soms duizelig en heb niet zoveel zin om te praten..
ik heb hiervoor letterlijk ALTIJD met plezier geblowd en heb me wat ingelezen en blijkt dat ik waarschijnlijk gewoon constant kleine angstaanvalletjes krijg en daardoor ga hyperventileren.
stoppen is een optie maar zeker geen leuke/makkelijke keuzen aangezien veel van mijn vrienden blowen en het is altijd een leuke toevoeging.. ik vind het zelfs ook eigenlijk altijd ook nog wel leuk als ik wat ben afgekoeld dat ik lekker skaffa ben :)

heeft iemand tips voor me om het blowen toch weer volledig aangenaam te kunnen maken( ben 1:sunglasses:
ik heb nergens namelijk last van na een sigaret of na een paar biertjes of gewoon nuchter... dus ik weet sowieso dat het probleem tussen mijn oren zit..

yo! :mrgreen:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het enige wat waarschijnlijk echt helpt is minderen.. Ik heb deze klachten zelf ook gehad en het komt puur door het feit dat je te veel bowt denk ik.

Aangstaanvalletjes worden veroorzaakt door blowen en je bent er blijkbaar gevoelig voor. Vervelend maar je zult het moeten accepteren. Wiet is zoals elke drug niet iets om elke dag te doen...

Tufnut

Badass junkie
Kun je iets duidelijk vertellen hoeveel je dan blowt, in welke situatie, hoe lang het dan duurt tot de klachten komen e.d? Ik neem aan dat je met tabak rookt? Cannabis of hasj en welke soort dan? Dat soort dingen....

Ybez

Experimenterende gebruiker
Ben inmiddels al 1,5 week gestopt en het is inmiddels ook als ik nuchter ben compleet over.. ben hier zeer blij mee.. ik rookte wiet, 2-3 jointjes als ik vrij was, toen ik merkte dat ik 'para' werd ging ik over op hasj en uiteindelijk toch gestopt omdat het niet ophield... heb erg mijn best gedaan om zo gezond etc te leven aangezien ik zaterdag naar Awakenings ga en daar een pilletje wil pakken.. ga daarmee ook rustig aan doen :) en daarna nog fftjes niet blowen sowieso denk ik eventjes 2-3 weken niet als ik merk dat de angst compleet weg is...

Heb het hier met mijn vader over gehad ( blowde vroeger ook) en hij had het vroeger ook.
Het denken dat je iets aan je hart hebt( ben pas 1:sunglasses: etc.
Soort van mix van hypochondrie dat resulteert in Hyperventilatie/paniekaanvalletjes enzo.

ben er ook gevoelig voor

Dus lekker over een maandje een polmpje halen en klein jointje ervan draaien en als het dan nog niet lekker valt dan maar helemaal stoppen hé.

zijn ook genoeg dingen buiten blowen die het leven leuk maken :mrgreen:
alsnog zou ik het fijn vinden om weer lekker een jointje te kunnen te roken ala no-worries :wink:

yo!

Tufnut

Badass junkie
Je bent een denker cq druktemaker dus waarbij dat hypochondrische vormen aan kan nemen. Is in combi met blowen niet een ideale combi. De kans op para worden en bijbehorende klachten krijgen is dan vrij groot.
Even wachten en het voorzichtig proberen is dan verstandig. Je geeft aan al hasj te hebben geprobeerd. de kans op para worden is volgens mij daarmee minder groot. het is het proberen waard om beide apart te proberen. Oftewel als wiet de klachten weer geeft, dan weer even te wachten en het dan voorzichtig met hasj te proberen. Lukt het dan weer niet dan is het voor jou idd niet weggelegd.
Overigens zou ik adviseren puur te roken (wel je dosis aanpassen :wink: ). Hierdoor is het sowieso gezonder voor je, maar loop je vooral minder risico teveel craving (trek in meer) te krijgen door het verslavende effect van de nicotine. Maar dat is meer een advies voor blowers in het algemeen.

Rendeo

Belezen gebruiker
Hoi Ybez!

De enige tip die ik kan geven is toch een tijdje te stoppen met blowen!
Rond mijn 18de zijn de problemen gekomen, angstaanvallen met hele lichte hyperventilatie.

Dom dat ik was ben ik blijven verder blowen, ben nu bijna 24 en de aanvallen hebben zich toch tot een erger stadium ontwikkeld dat ik bijna genoodzaakt ben te stoppen of het komt niet goed met mij :confused:

Om maar even aan te tonen dat blowen en angstaanvallen zeker niet samengaan :wink:

Grtzz

Rendeo

Belezen gebruiker
Je moet mijn bericht hierboven niet letterlijk aanvatten, gebeurt natuurlijk niet bij iedereen!

Als je je niet goed voelt bij blowen stop er dan even mee! Probeer erna misschien een wietje van minder goede kwaliteit en zo kan je rustig opbouwen maar als de klachten terug komen zou ik het toch bij een biertje laten :wink:

Jixx

Bewuste gebruiker
Dit is een mooi topic om een samenvatting te maken van mijn verhaal over cannabis en angsten.

Angsten heb ik jaren niet gekend door het dagelijks blowen. Ik leefde meer dan 17 jaar op een soort van roze wolk. Ik had ook nooit van mezelf verwacht dat ik depressief kon worden, maar dat kan ik dus wel.

Het was een samenloop van verschillende factoren. Ten eerste werd mijn zus in 2011 geestelijk ziek. Paniek en angstaanvallen, hypochondrie etc... Die dag dat het begon speelde er ook verschillende factoren. Stress & drugs (cannabis & cocaine) , vetverbranders, energiedrank, caffeine, traagwerkende schildklier en gene pakte helemaal verkeerd uit, en resulteerde in blijvende angst en paniek klachten. Ik ging gewoon verder met blowen, en voor mij werkte het nog altijd rustgevend en stressvermindering zoals ik altijd gewend was van de wiet.

Twee jaar verder was het ziektebeeld van mijn zus totaal uit de hand gelopen. Ik was regelmatig bij haar op visite om haar te kalmeren. Maar ik werd de extreme angst en paniekaanvallen ook wel een beetje beu. Mijn voorraadje was op, en ik ging naar de coffeeshop nieuwe wiet halen. Op de terugweg in de trein kreeg ik ineens zware lage rugpijn, en daardoor raakte ik ook lichtelijk in paniek. Eerst dacht ik nog: Die pijn zou wel weg gaan als ik zo meteen 1 jointje rook. Maar de pijn verdween niet. Ik kon blowen wat ik wilde , maar tegen de pijn werkte het absoluut niet. Dus ik de normale procedure opgang gezet bij de huisarts, en gevraagd om pijnstillers. Eerst diclofenac met maagbeschermers, maar de buikkrampen die ik ervan kreeg en hoe vaak ik ervan naar de toilet moest, was voor mij reden om diclofenac niet langer te gebruiken. Ik vroeg om een andere pijnstiller. Dus ik kreeg tramadol voorgeschreven. Ingenomen, en daarna de hele nacht wakker gelegen. Mijn nek en schouder spieren waren helemaal verkrampt. De huisarts wilde mij geen andere pijnstillers meer voorschrijven, en ik legde het me er tijdelijk bij neer. De rugpijn werd erger, en erger, en ik werd neerslachtig.

Ik belde mijn arts op tijdens telefonisch spreekuur, en vroeg hem om een middel wat mij vrolijker maakte. Hij stelde antidepressiva voor. Inmiddels had ik wat verschillende onderzoekjes laten doen omdat mijn spieren ook steeds deden verkrampen. Bloed laten prikken, en de vitamine D waarde was aan de extreem lage kant. Urine test, en hij zag hoeveel cannabinoide in mijn urine zaten. Vervolgens zei mijn arts dat ik al mijn klachten te danken had aan het roken van cannabis. (inclusief de spierpijn en rugpijn) Ik zelf vermoed nu inmiddels dat deze klachten voor een groot deel te verwijten zijn aan stress-spanningen door het ziektebeeld van mijn zus. Maar goed, ik kreeg dus antidepressiva (lexapro) en een paar weken later zat ik wederom met verkrampte spieren bij de dokter, maar ditmaal in de kuiten. Ik vroeg hem om diazepam voor de spier en rugklachten, maar dit was uit ten boze. Vervolgens stelde hij mij een niet verslavende spierverslapper voor. Risperidon. Ik vroeg mijn huisarts wat de bijwerkingen waren, en hij antwoorde: alleen versuftheid. Ik dacht : prima, dan ga ik het ophalen bij de apotheek, waar ik vervolgens een doosje met erop: stemmingstoornissen. meekreeg. Dus ik verbaasd terug naar de praktijk van mijn arts, en vroeg aan de assistente hoe dat nou precies zat? Vervolgens zei mijn huisarts dat had er bij de valium ook opgestaan, die je zo graag wilt. Dus ik dacht bij mezelf: ik heb toch geen stemmingsstoornissen , dus dan kan het ook geen kwaad.

Eenmaal thuis nam ik ś avonds mijn eerste 1 mg tabletje in, en ik ging slapen. De volgende ochtend voelde ik me stukken ontspannender. Met name minder stress. Mijn kuiten waren niet meer hard. Ik was er zo van overtuigd dat dit medicijn mij erbij ging helpen om beter te worden, dat ik de volgende dag al aan de telefoon hing voor ophoging. Dit was geen probleem , en zo zat ik aan 2 mg per dag. Niet doorhebbende dat de lexapro misschien al niet gunstig aan het werken was, was ik er meer van in de veronderstelling dat risperidon hiervoor verantwoordelijk was. Ik wilde nog wat meer omhoog, en de arts stemde mee in tot 4 mg. Langzaam aan had ik zonder het echt doorhad steeds meer bijwerkingen van het medicijn, want ik had de bijsluiter niet gelezen. Doe ik nooit, om geen placebo´s op me af te roepen. Ik start met een neutrale gedachten een medicijn. Daarnaast kreeg ik bij het blowen steeds vaker negatieve gedachten. Eerst had ik dit nog niet zo door. Maar na een tijdje begon het op te vallen dat het versterkt werd bij een blowtje. Dus ik internet op en zoeken op interacties tussen cannabis en antipsychotica. Jellinek kwam al snel met een website artikel naar boven over tegengestelde werkingen op het dopamine. Ik snapte alleen de helft van het verhaal niet.

Omdat mijn arts zo fel tegen mij cannabis gebruik was, en omdat ik geen sterkere pijnstillers voor mijn rug kreeg, ben ik overgestapt naar een andere huisarts. Met mijn nieuwe huisarts overlegde ik om af te bouwen met de risperidon. Dit moest ik doen gedurende 8 weken omlaag gaan. Tijdens het afbouwen voelde ik mij afgevlakt. Toen ik eenmaal op 0 mg was gekomen, kreeg ik de dag erna ineens last van hele extreme onrustige benen. Hier heb ik op de dag van vandaag nog steeds last van. Ik kreeg ook een zware angst -paniekaanval. De werking van cannabis was ineens ook volledig gedempt, en werd niet meer high of stoned, en ik belande ik een keiharde depressie. Ik kreeg weer antidepressiva en alprazolam voorgeschreven. Dit had in het begin weinig nut, en mijn alprazolam gebruik zat al snel aan de 3 mg per dag. Ik dacht: het hoort erbij, ik moet gewoon door die afkick periode heen van de risperidon. Dus 2 weken klote voelen, nam ik maar gewoon voor rekening. In die periode namen vooral psychische klachten toe. Ik kon er niet tegen dat ik niks meer merkte van de cannabis. 8 weken verder was er nog 0,0% verbetering. Ik belde mijn huisarts op en vroeg of ik weer kon starten met de risperidon, maar dit keer niet hoger dan 2 mg per dag, om zoveel mogelijk bijwerkingen te voorkomen. Eenmaal gestart met de risperidon ging het na een paar dagen alweer wat beter. De werking van cannabis kwam terug. Maar de werking is nu zonder psychedelische effecten, zonder rode ogen, en zonder euforie.

De maanden die daarop volgde bestonden vooral uit denkstoornissen, stemmingswisselingen, en mogelijk ook chronisch hyperventileren. Dit is nog niet uitgesloten, en de huisarts is aan het kijken voor een doorverwijzing voor een elektromyogram. Hiermee kunnen ze meten of je chronisch hyperventileert. Vergeet niet dat chronisch hyperventileren lichamelijk zit, en niet psychisch. De symptomen die je ervan krijgt kunnen wel betrekking hebben op de psyche. De waslijst met symptomen van hyperventileren komt akelig dicht in de buurt van de klachten die ik heb. En zo gek is het nog niet dat ik eventueel ben gaan hyperventileren door stress. Nou is het zo dat mensen die chronisch hyperventileren niet doorhebben dat ze verkeerd ademhalen. Helaas heb ik wel de pech soms dat wanneer angsten opkomen zetten, die ontstaan vanuit het lichamelijk van alles voelen, de wiet de angst versterkt.

In 2015 werd mijn moeder ook nog eens depressief door het ziektebeeld van haar dochter. Toen ging er voor mij een dagboek open betreft allerlei klachten die in onze gene zitten. Ik ben/was ervan in de veronderstelling dat cannabis alleen dit nooit veroorzaakt kan hebben, aangezien ik 17 jaar super goede ervaring met cannabis heb gehad. Maar zo zie je dat door allerlei factoren iets getriggerd kan worden, waarvan je in die roze wolk nooit geweten hebt , dat je daar gevoelig voor kan worden. In 2015 kwam ik op dit forum terecht en ben ik ook meer de negatieve verhalen over cannabis gaan lezen. Ik begrijp dat mijn cannabisverslaving echt wel in de weg staat, en het aantal jointjes op een dag zijn nog eens aanzienlijk toegenomen. Ook ik heb een grens waarin ik aanvoel dat het zo niet langer door kan gaan met mijn verslaving. Ook al gaat het de laatste tijd weer stukken beter met mij. Het werkt gewoon averechts op de klachten die ik heb.

Ik heb de dokter voorgesteld om over te stappen op medicinale wiet met een hoger cbd gehalte, en dan met betrekking van een verslavingsarts kijken of ik het thc percentage langzaam kan afbouwen. Mij gaat het er niet om of de verzekering het vergoed. Ik betaal het gewoon zelf.

Bovenaan