de werking van anti-psychotica is naar mijn weten compleet 't tegenovergestelde van tripmiddelen.
je hele verbeelding, je hele gevoelsleven, alles eigelijk word op een lager, zeer laag pitje gezet.
de precieze werking weet niemand echt, zoals met de meeste chemische middelen, echter wordt verondersteld dat zij zorgen voor een verminderde aanmaak van neurotransmitters zoals dopamine en in mindere mate, serotonine (waar anti-depressiva zich meer op zouden richten), omdat de theorie is dat een teveel aan dopamine de chemische oorzaak van psychotische episodes zou zijn. neveneffecten zijn dan ook da mensen zich heel "down", suf en moe gaan voelen, ziekte van parkinson ontwikkelen, stoelgangproblemen etc...
psychedelica daarentegen, zouden juist zorgen voor een verminderde heropname van o.a. serotonine (dus langere werkzaamheid) of zouden door de aanwezigheid van tryptaminen, neurotransmitters die qua structuur erg op serotonine lijken, de psychedelische effecten genereren (vaak aangeduidt als hallucinaties).
zij geven een omgekeerde werking, doordat ze alles eigelijk op een hoger "niveau" laten werken, alle indrukken die ook maar op je kunnen afkomen, zowel extern als intern, worden versterkt.
lsd is ongeveer 10 keer potenter dan anti-psychotica, die in eenheden van milligram worden toegedient.
Ik geloof zelfs dat in het boek van timothy leary, en ook in de huidige spoeddienst, anti-psychotica worden gebruikt om bad trips te counteren... hadk ergens opgevangen, moet je maar 'ns wat over opzoeken, haldol, thorazine of risperdal.
Als je dan toch zo bang bent van een eventuele blijvende psychotische reactie of flashbacks of whatever, en je wil toch lsd of andere tripmiddelen doen, lijkt het me veiliger om de anti-psychotica op voorhand in te nemen, omdat voorkomen beter is dan gezen en omdat lsd veel potenter is, maar wat het nut is van op zo'n angstige, kheb zelfs de indruk, ëen beetje ongeïnformeerde manier te gaan trippen, is me niet geheel duidelijk.
genoeg dingen om je 10 euro aan te spenderen als niet bang wil zijn voor een psychose, koop jij dan maar een pak neuspoedersuiker, alhoewel die wél meteen op de dopamine inwerkt, en eigelijk veel waarschijnlijker tijdelijke psychoses genereert dan psychedelica, ondanks dat iedereen psychedelica veel sneller aan psychoses zal linken dan speed ofzo...
kdenk da een schizofrene psychose veel dichter bij de speedroes van iemand die al een week wakker is ligt "ik ben de man" of "ik wordt achtervolgt"-gevoelens, dan bij een entheogene ervaring "alles is één" of "i love everything"

daarom dat ik wel pro gebruik van deze middelen in de psychiatrie ben, als de resultaten iets meer daglicht mogen zien dan 40 jaar geleden, zouden we mischien nog heel veel kunnen leren over de werking van de menselijke geest, en waarom sommige mensen "gek" zijn, of lijken te zijn.