Iemand ervaring?

Ik ben toen ik 4 was en een jaar geleden aan mn hart geopereerd. Ik heb er in het dagelijks leven geen last van maar ik moet gewoon eens in de 13-15 jaar geopereerd worden. Een paar vrienden van me en ik hebben besloten om zaterdag een xtc pil te nemen maar ik weet niet of ik dus mee kan doen. Ik vroeg me dus af of je hartkloppingen of iets dergelijks krijgt van XTC en of iemand anders met lichte hartproblemen het eerder heeft gedaan. Verder rook ik, blow ik en heb al stuk of 10x paddos gegeten en dat gaat allemaal prima

Alvast bedankt

pushu

Experimenterende gebruiker
hoi kleppie! Als ik jou was zou ik wel oppassen.
XTC kan hartkloppingen veroorzaken (heb ik gehad na het gebruik van slechte XTC). Als je het toch wilt doen, moet je dan wel zorgen dat je niet te veel neemt (de eerste keer had ik maar een halve pil op en voelde ik het 6u lang), dat je genoeg drinkt (maar ook niet te veel) en dat je frisse lucht krijgt, want als je het te warm begint te krijgen, dan kun je juist hartkloppingen krijgen :wink:
van blowen en paddo's wordt je juist rustiger en kun je volgens mij niet goed mee vergelijken.

En anders kun je je huisarts vragen, die is verplicht om alles voor zichzelf te houden.

In ieder geval veel plezier als je het toch beslist te doen :sunglasses:

caatje

Badass junkie
Tja kleppie beter safe dan sorry zou ik denken. Zelf zou ik het waarschijnlijk niet proberen. als je het niet kent dan weet je ook niet wat je mist zou ik denken.

Omdat ik wel weet wat ik zou missen denk ik niet dat ik me in zou houden. (slecht he) Zelf ben ik hersteld van een maagperforatie en slik toch weer ook al weet ik dat het slecht voor me kan zijn.

psych-out

Bewuste gebruiker
jah van XTC krijg je wel hartkloppingen. maar het is aan jou of je deze keuze maakt.
als je het gaat doen. drink dan voldoende water en ik zou als ik jou was met een halve beginnen
als je daarna voelt dat je meer aankunt dan kan je nog altijd de andere helft nemen.
kijk uit en veel succes

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
ja je krijgt er wel hardkloppingen van maar dat krijg je van wiet, paddo's en alcohol ook dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij... Maargoed ik zou het (als je het doet) gewoon chill bij iemand thuis doen, niks gezelligers dan dat. Alleen heb je als de pil inslaat de neiging om heel druk te worden (dat heb ik tenminste :P ). En dat lijkt me juist slecht dus als je gewoon rustig doet, af en toe naar buiten gaat en voldoende water binnekrijgt dan lijkt me er geen probleem. Maar ik zou sowieso eerst langs je huisarts gaan. Alleen het lijkt me logisch dat hij dat hoe dan ook afraadt (dat zou een arts toch altijd doen ook als er niks mis met je is:confused: <--) Omdat het heel erg verdovend werkt zou ik het bij een halve houden, want ook al is er wel iets mis, ik denk niet dat je het meteen door zal hebben.
:wave:

Stoneboot

Bewuste gebruiker
XTC een zeer verdovende werking en wiet/paddo's die hartkloppingen veroorzaken? Paddo's misschien als je een badtrip hebt met veel stress maar wiet? En als ik sta te klapkaken en iemand slaat me op mijn kop voel ik dat echt wel. Met coke is dat al een stuk minder.

lespaul

doe je zelf ook nog aan sport dan? heb je een goeie conditie ondanks je hart operatie? ik zou zeggen: als je een kilometer kunt hardlopen, kun je ook wel een klein pilletje slikken. als je daar bijvoorbeeld problemen mee hebt zou ik het gewoon laten liggen.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Voor mensen met hartproblemen/stoornissen is het gebruik van xtc en andere amfetamine-achtigen sterk af te raden. Je hartslag/pols kunnen soms echt flink stijgen onder invloed van zulke middelen. Doordat je uithoudingsvermogen ook omhoog gaat, kun je lekker uren door dansen, maar ook dit is weer nog een extra belasting voor je hart. Hartritmestoornissen en hartkloppingen komen dan ook regelmatig voor als je onder invloed bent. Voor gezonde mensen betekent dit niet altijd meteen een acuut gevaar, toch is het ook niet helemaal te verwaarlozen! Het zijn namelijk wel tekenen dat je hart overuren draait en het is hierbij dus eigenlijk wel voor iedere gebruiker van belang, om het op zo'n moment toch even wat rustiger aan te doen! Voor hartpatienten gelden hierbij wel weer meer risico's en kunnen dit soort hartkloppingen soms van een veel strengere aard zijn: zo'n plotselinge, snelle verandering van het hartritme, kan dan al voldoende zijn om (zware) complicaties te veroorzaken en in het ergste geval kan het zelfs fatale gevolgen hebben!
Uit de verschillende secties die de afgelopen decennia zijn uitgevoerd op xtc-gerelateerde sterfgevallen, is veelal gebleken dat niet alleen uitdroging en oververhitting de belangrijkste doodsoorzaken zijn. Bij de meeste slachtoffers werd vaak opeens ook nog een hartafwijking geconstateerd die vermoedelijk al ver voor hun dood (onopgemerkt) aanwezig was. Het staat bijna met zekerheid vast, dat deze hartafwijkingen een grote bijdrage hebben geleverd aan het overlijden van de (vaak nog erg jonge) slachtoffers. Het aantal xtc-doden is wel nog altijd relatief laag, maar het percentage daar van met een hartafwijking is dus juist weer heel hoog. Met andere woorden: onder de dodelijke slachtoffers bevonden zich dus voornamelijk mensen die van nature al een zwakker hart hadden! Wel iets om goed bij stil te staan voor jou, zeker omdat het vaak ook ging om afwijkingen die nog niet eerder opgemerkt waren en dus tot de lichtere categorien behoorden. Jij wordt al vanaf je vierde behandeld (een hartoperatie is niet niks op die leeftijd!), dus het lijkt me toch dat jij tot de wat zwaardere hartpatienten behoord...

Mocht je ondanks de extra risico's die je loopt, toch xtc willen proberen:

Begin met een hele lage dosis, dus niet meer dan een kwart! Neem ruim de tijd voor het inwerken en hou goed in de gaten hoe jouw hart hier eventueel op reageert. Neem sowieso niet meer dan een halve pil in totaal. Uiteraard zijn deze hoeveelheden nog steeds niet zonder risico's, maar je houdt het zo wel wat beperkter voor jezelf.

Neem veel pauzes tijdens het dansen en beter doe je helemaal rustig aan. Je kan namelijk ook heel leuk chillen/kletsen/hangen/rondjes lopen met xtc op en dat is al een stuk minder inspannend/belastend voor je hart/lichaam.

Drink regelmatig water/sportdrankjes/fris (als je toch perse ook nog wat wilt dansen, drink dan wat meer) en absoluut GEEN alcohol!!!

Vermijd de heetste plekken van de dansvloer/zaal, blijf gewoon een beetje in de buurt van de ventilatoren.

Blijf ook veel in de buurt van je vrienden, zorg dat zij ook op de hoogte zijn van je hartkwaal, let gewoon een beetje op elkaar dus...

Als je merkt dat je - ondanks al je extra voorzorgsmaatregelen - opeens toch niet lekker wordt (duizelig/benauwd/steken in borst of hartstreek/gevoel van flauwvallen) dan staat je het volgende te doen:
de meeste feesten hebben tegenwoordig gelukkig vaak een aparte ehbo post, waar professionele hulpverleners voor je klaarstaan. Laat je daar dan ook zo snel mogelijk extra goed onderzoeken. Het is hierbij heel belangrijk dat je duidelijk vermeldt dat je een hartpatient bent, dan kan daar rekening mee gehouden worden. Is er geen ehbo aanwezig, bel dan desnoods 112!

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Je kunt de risico's wel een beetje voor jezelf verkleinen, maar xtc blijft gewoon geen aanrader voor een hartpatient. Bedenk dus van te voren goed waarom je deze drug wilt proberen en of je het allemaal wel de moeite wel waard vindt voor jezelf.

DreamerOfDreams

Bewuste gebruiker
ik zou het niet nemen om uit te gaan, het zal moeilijk zijn om je in te houden en geen 3uur na elkaar te dansen. Doe het gewoon eens thuis. MDMA werd, toen het nog legaal was, gebruikt door monniken om te mediteren, probeer dat eens. alle spieren zijn volkomen ontspannen. zo zal je wel geen hartkloppingen krijgen. Een avondje chillen zal ook veel magischer zijn en je zal er meer voldoening van hebben dan als je gebruikt op een feestje, vind ik dan

Stoneboot

Bewuste gebruiker
Hij bedoeld MDMA in poedervorm of 'kristallen'. Heb het zelf (nog) nooit gebruikt maar het geeft je meer het love-gevoel dan het strak staan effect. Beetje mellow zeg maar :wink:

ParanoidAndroid

Stoneboot zei:
Hij bedoeld MDMA in poedervorm of 'kristallen'. Heb het zelf (nog) nooit gebruikt maar het geeft je meer het love-gevoel dan het strak staan effect. Beetje mellow zeg maar :wink:

ik bedoelde ook MDMA, maar ik sta daar dus echt wel strak van!Grote pupillen, stijve kaken...

Maar het voelt inderdaad wel iets 'mellower' dan pillen qua ervaring en het love gevoel is ook een stuk sterker.

candise

ik zou het niet doen, wat als je je massa goed voelt ? dan doe je het de volgende keer gewoon opnieuw ! en dan blijf je niet bij een halfje, dan zeg je , dat halfje dat ging goed, dus dan neem je gewoon een hele, ... ik kende vroeger iemand met problemen aan zijn hart, ergens een aangeboren afwijking ! en in het begin deed die jongen idd rustig aan, moest je hem dan keer zien staan half jaar later, ... die deed gewoon mee met de rest hoor !

smokeboy

ik zou het idd niet doen. en als je het dan toch echt niet kan laten zou ik idd niet teveel nemen en goed oppassen wat er gebeurd. en jij moet er zeker een nuchter persoon bij hebben! ik zou dat wel doen. doe iemand die lekker los is dat je jezelf lekker kan laten gaan!

kiekert

Bewuste gebruiker
DreamerOfDreams zei:
MDMA werd, toen het nog legaal was, gebruikt door monniken om te mediteren

JE bedoelt de Bhagwan sekte van Shree Rajneesh?

Dat waren geen monniken toch?

@ topicstarter:

Ik zou gewoon je huisarts eens raadplegen...

DreamerOfDreams

Bewuste gebruiker
DreamerOfDreams zei:
ik zou het niet nemen om uit te gaan, het zal moeilijk zijn om je in te houden en geen 3uur na elkaar te dansen. Doe het gewoon eens thuis. MDMA werd, toen het nog legaal was, gebruikt door monniken om te mediteren, probeer dat eens. alle spieren zijn volkomen ontspannen. zo zal je wel geen hartkloppingen krijgen. Een avondje chillen zal ook veel magischer zijn en je zal er meer voldoening van hebben dan als je gebruikt op een feestje, vind ik dan

nu ik mijn post nog eens lees vind ik dat ik mij mss verkeerd heb uitgedrukt,
Ik zeg niet dat jet het maar moet doen maar ik geef je enkel mijn mening voor het geval je het toch zou doen, maar ik raad het je af.
De eerste keren dat ik mdma nam waren al mijn spieren compleet ontspannen, maar de keren erna was dat al minder het geval. het blijft riskant, en je zal het zeker opnieuw willen doen.
Ik snap enkel niet wat er gevaarlijker is aan xtc nemen dan aan sporten, ik neem aan dat je geen problemen ondervindt bij het sporten?

aapkut

Badass junkie
Ik zou het zelf niet doen want je wordt nogal actief van XTC zo ben ik zelf met XTC op zomaar een groot stuk wezen rennen heel snel en heel ver iets wat ik normaal niet kan dus dat zou nooit goed kunnen zijn voor mij hart die dan opeens op volle toeren draait.

Bovenaan