Iemand Niet Verslaafd?

sick_pervert

Experimenterende gebruiker
hoi, ik las pas geleden iets in de krant over een instituut die mensen zocht die rond de 5 x peer week heroine gebruiken en niet verslaafd zijn. ik lees best veel in dit forum omdat ik zelf wel een x opium of een dergelijk iets wil proberen, maar lees van alle gebruikers eigenlijk dat ze er door in de problemen zijn geraakt. en nou moet ik zeggen dat je al met 5 x per week heroine best verslaafd bent toch? iig lichamelijk. dus mijn vraag is hier, zijn er onder jullie ook mensen die het zeg maar 1 x per maand doen ofzo? in ieder geval regelmatig niet. en dan doel ik niet op mensen die het ooit een x geprobeerd hebben. thanx

Frisko

Badass junkie
sick_pervert zei:
hoi, ik las pas geleden iets in de krant over een instituut die mensen zocht die rond de 5 x peer week heroine gebruiken en niet verslaafd zijn. ik lees best veel in dit forum omdat ik zelf wel een x opium of een dergelijk iets wil proberen, maar lees van alle gebruikers eigenlijk dat ze er door in de problemen zijn geraakt. en nou moet ik zeggen dat je al met 5 x per week heroine best verslaafd bent toch? iig lichamelijk. dus mijn vraag is hier, zijn er onder jullie ook mensen die het zeg maar 1 x per maand doen ofzo? in ieder geval regelmatig niet. en dan doel ik niet op mensen die het ooit een x geprobeerd hebben. thanx
1x in de maand noem je niet regelmatig ofwa??? :)
zo zijn de meeste wel begonnen denk ik...
ik althans met coke en het is er naarmate de tijd vorderde echt niet op verbeterd hoor...

needlefreak

Bewuste gebruiker
Ik ken verschillende mensen die enkel sporadisch heroïne gebruiken. Enkele daarvan zijn 30tigers en ze doen het al jaren zonder verslaafd te geraken. Ze gebruiken allerlei drugs en om de zoveel tijd eens heroïne. Nooit meerdere dagen na elkaar, dus nooit last van een afkick. Ze hebben werk, een relatie en kinderen. Ze weten goed wat de gevolgen zijn als je te lang doorgaat met heroïne gebruiken (ik ben 1 van de voorbeelden die ze kennen). Dat gaan ze zeker nooit doen. Wat de mensen ook denken van heroïne, ik ben ervan overtuigd dat recreatief gebruik mogelijk is. Maar niet voor iedereen. :mrgreen: Ik denk dat je er verstandiger mee omgaat als je al verder in het leven staat. Zeker als je een goeie baan hebt, kinderen etc. Dat zet je zomaar niet op het spel. Ik ken nog veel meer personen die eerst ook maar af en toe heroïne gebruikten en er nu verslaafd aan zijn.

Frisko

Badass junkie
needlefreak zei:
Ik ken verschillende mensen die enkel sporadisch heroïne gebruiken. Enkele daarvan zijn 30tigers en ze doen het al jaren zonder verslaafd te geraken. Ze gebruiken allerlei drugs en om de zoveel tijd eens heroïne. Nooit meerdere dagen na elkaar, dus nooit last van een afkick. Ze hebben werk, een relatie en kinderen. Ze weten goed wat de gevolgen zijn als je te lang doorgaat met heroïne gebruiken (ik ben 1 van de voorbeelden die ze kennen). Dat gaan ze zeker nooit doen. Wat de mensen ook denken van heroïne, ik ben ervan overtuigd dat recreatief gebruik mogelijk is. Maar niet voor iedereen. :mrgreen: Ik denk dat je er verstandiger mee omgaat als je al verder in het leven staat. Zeker als je een goeie baan hebt, kinderen etc. Dat zet je zomaar niet op het spel. Ik ken nog veel meer personen die eerst ook maar af en toe heroïne gebruikten en er nu verslaafd aan zijn.
amen...
maar 1x per maand word al ZEEEEEEEEEER SNEL meer x per maand :)

sick_pervert

ok thanx needle, dat was wel een nuttig antwoord op mn vraag. ja een relatie heb ik, opleiding etc en zou eigenlijk niet weten wat voor problemen ik er mee weg zou moeten stoppen, wat naar mijn weten een belangrijke rol speelt bij een verslaving. en zelf gebruik ik wel es speed maar verslaafd ben ik zeker niet, heb dr eigenlijk alleen zin in als ik overdreven dronken ben. maar als ik zo iets zou doen zou ik voor opium kiezen, toch een soort veiliger gevoel er bij. het is niet op elke hoek van de straat te koop en heroine vind ik gewoon freaky en je kan het zelf maken, wat ook leuk is. weet niet precies de verschillen tussen het effect van opium en heroine?

needlefreak

Bewuste gebruiker
Ik wil zeker niemand aanzetten om heroïne te proberen. Want zoals ik al zei: Ik ken veel meer heroïneverslaafden dan recreatieve heroïne gebruikers.
Ken er eigenlijk ook wel enkele die het eens geprobeerd hebben en daarna nooit meer gedaan hebben. Ook iemand die het enkele weken bijna dagelijks gebruikt heeft, enkele dagen ziek geweest is en het dan nooit meer gedaan.
Als je het echt wil doen, doe het dan nooit om je problemen te vergeten. Doe het gewoon om even te genieten en hou het beperkt.

Opium heb ik nooit gerookt. Enkel ervaring met heroïne en methadon.

Kim

Wijs gebruiker
Heroine is niet verlavend als je t zelf niet wil helaas neemt heroine na de eerste shot base je brain over en ben je wel verlaafd en het kan alleen ama reger worden. En ik heb t even gedaan aleen op eens werd ikw akker en toen dacht ik nu ga ik wel heel ver heen en heb het spul verkocht ja voor crack ja, probelemen? en de naalden verneitigd en zou t nooit meer doen. Eerste dagen wel evenw at last gehad, niet echt dat ik de hero misden maar t gevoel mis je wel en das wel kut maar nu gaat het weer.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Ik ben heilig overtuigd over dit controversiële onderwerp, dat het mógelijk ís, om regelmatig opiaten te gebruiken zonder afhankelijkheid en verslaving.

Ik doe het nu twee maanden, zo'n drie keer per week ongeveer.

Op de dagen dat ik niet gebruik heb ik geen craving en ben ik gewoon mezelf, de vrolijke fnea die van lekker eten en veel lachen houdt.

Fnea is een optimistich, pro-actief mens die van het leven houdt en simpelweg gelukkig is. Hij rookt een paar keer per week heroïne.

"Waarom gebruik je dan? Je zegt altijd dat je zo gelukkig bent?" dit hoor ik maar al te vaak. Waarom roken mensen sigaretten, waarom gaan mensen uit, waarom bekijken mensen kunst, waarom drinken mensen een paar dagen in de week een paar glaasjes wijn? Antwoord: omdat het lekker en leuk is. Heroïne is een van de mooiste ervaringen die het leven mij te bieden heeft, en ik zou het erg zonde vinden als ik mezelf dat zou ontnemen.

Omdat het lekker en leuk is. Een mooie ervaring. Een lekker extra'tje. Dáárom. En dat is het énige juiste antwoord. De énige, moreel te rechtvaarden reden, om opiaten en andere drugs waar je aan afhankelijk en verslaafd kan raken te gebruiken. Andere redenen, zoals het gebruiken om in een toestand van vergetelheid te raken, 'even lekker alles vergeten', als 'geestelijke pijnstiller', om te vluchten, omdat je (dénkt dat je) het leven niet aankunt, dat zijn verkeerde redenen. Dan kan zo'n verslaving ontstaan, en groeien als kool.

Ik heb manieren, die ik gebruik om de kans op verslaving zo klein mogelijk te houden. Eén daarvan is: actief blijven nadenken. Heb ik mijn gebruik nog in de hand? Waarom ga ik straks gebruiken, om te verdoven of doe ik het écht gewoon voor de comfortabele, plezierige roes? Heb ik mijn dagelijks leven, m'n lange termijn-doelen, m'n contacten met mensen, m'n rust, etc. wel op orde? Heb ik dat niet laten versloffen door de verdovende werking van de heroïne? Ik ben van mezelf al een erg actief persoon, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb een pro-actieve houding tegenover issues en problemen. 'Problemen zijn er om opgelost te worden.' 'Life's what you make it.' Volledige verantwoordelijkheid voor m'n eigen daden. M'n mond gebruiken als anderen iets doen waar ik het niet mee eens ben. De discussie aangaan. Ik verafschuw een slachtofferrol. Ik ben geen willoos object, geen lappenpop, geen gevolg van de gebeurtenissen in m'n leven. (Overigens ben ik pas sinds een paar maanden zo. Sommigen van jullie kennen me nog als een hele andere fnea. Maar ik heb gevochten tegen mijn benzoverslaving en m'n negatieve persoonlijkheidstrekjes en ik heb nieuwe keuzes gemaakt en zo een heel nieuw leven opgebouwd - en ik ben gelukkig...) Door actief te blijven voorkom je een hoop problemen, problemen waarop opiaatverslaving goed kan gedijen.

Zo, dit was ongeveer mijn filosofie over opiaatgebruik en -verslaving.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
weet niet precies de verschillen tussen het effect van opium en heroine?

Weinig. Opium bevat vijf opiaten, te weten noscapine, thebaïne, papaverine, codeïne en vooral relatief gezien veel morfine. (Ik meen gelezen te hebben, tussen de 15 à 50% morfine, en 0,5 à 3% voor codeïne en de rest, dus praktisch te verwaarlozen hoeveelheden.)

Heroïne komt oorspronkelijk uit opium: eerst wordt de opium gezuiverd totdat er morfine overblijft, dan wordt deze morfine via een simpel scheikundig proces wat 'acetyleren' heet, omgezet in de stof diamorfine, ook wel geschreven als diacetylmorfine. We noemen diamorfine meestal heroïne, het zijn synoniemen.

Het acetyleren van morfine geeft een product dat potenter is dan morfine: de helft van de dosering diamorfine is even krachtig als die van morfine. Omdat diamorfine vrij goed water- en vetoplosbaar is, en morfine heel slecht, werkt het sneller in op de hersenen, waar het zijn effect uitoefent. Eenmaal in de hersenen (een paar seconden tot minuten) wordt diamorfine gemetaboliseerd (afgebroken door het lichaam) tot morfine. Een andere metaboliet (afbraakproduct), 6-mono-acetyl-morfine ('6-MAM'), speelt een iets minder grote rol in het effect. Het gevolg is dus dat diamorfine sneller werkt, er minder dosering nodig is en dat het iets krachtiger werkt.

Verder verschillen de bijwerkingen van morfine en diamorfine: morfine geeft meer kans op misselijkheid en hypotensie (lage bloeddruk) terwijl diamorfine meer euforie (officieel is dat een 'bijwerking' als het als medische pijnstiller gebruikt wordt) en sedatie (versuffende werking).

Opium kan dus in grote lijnen beschouwd worden als morfine, en heroïne is hier een iets sterkere vorm van met een iets ander bijwerkingenprofiel. De werking is verder hetzelfde en de verschillen zijn echt niet groot. Ik geloof niet dat er in de praktijk verschil bestaat in het verslavingspotentieel van de twee stoffen.

Mensen hebben echter bij opium vaak een veel 'veiliger' gevoel zoals jij het noemde, alsof het veel minder risico met zich mee brengt, bijna alsof het zóveel verschilt van diamorfine, dat het een compleet andere drug is. Dit heeft, denk ik, te maken met de vooroordelen over en het taboe op diamorfine. De demonisering van diamorfine in de media is hier ook niet echt onschuldig aan, lijkt mij.

Grtz
fnea.

jaja

Bewuste gebruiker
Bij drie maal in de week dopegebruik ben je imo dus gewoon hooked.
Indien jij je eigen theorie kracht wilt bijzetten zou ik willen voorstellen dat je een periode enkel eens per maand zou willen gaan gebruiken, fnea.
Dat zou het voor mij een stuk geloofwaardiger maken.

needlefreak

Bewuste gebruiker
Als ik Fnea z'n verhaal zo lees ben ik ervan overtuigd dat hij niet hooked is. Heel sterk al die redenen/manieren die hij opgeeft.

Ik sta zover nog niet en ik ben belange niet zo belezen over opiaten als fnea. :mrgreen:
Keep up the good work!

Btw, 1 van die 30tigers waar ik het over had. Is rond dezelfde tijd als ik begonnen met heroïne (6-7 jaar geleden) en hij is er nooit verslaafd aan geweest. Hij is ook heel lang weekendgebruiker geweest. Soms wat meer maar ook lange perioden geen heroïne gebruikt. Je kunt zijn ingesteldheid wel vergelijken met die van fnea.

Mindless1985

Badass junkie
Hmm, ik geloof wel dat je niet hooked bent hoor, zeker waar. Maar een maand geleden had je het nog over 1x in de week, 2 week geleden over 2x in de week en nu alweer over 3x in de week.. zo gaat het toch alweer een stuk harder..

jaja

Bewuste gebruiker
Heroine is imo absoluut geen drug voor "gelukkige" mensen; als die al bestaan.
Dope verdooft, vervlakt en maakt gevoelloos.
Waarom zou je jezelf vedoven als je zo intens gelukkig bent?
Geluk is toch juist datgene waarnaar ieder mens streeft?

needlefreak

Bewuste gebruiker
jaja zei:
Heroine is imo absoluut geen drug voor "gelukkige" mensen; als die al bestaan.
Dope verdooft, vervlakt en maakt gevoelloos.
Waarom zou je jezelf vedoven als je zo intens gelukkig bent?
Geluk is toch juist datgene waarnaar ieder mens streeft?

Daarom:
fneawognfkgln zei:
"Waarom gebruik je dan? Je zegt altijd dat je zo gelukkig bent?" dit hoor ik maar al te vaak. Waarom roken mensen sigaretten, waarom gaan mensen uit, waarom bekijken mensen kunst, waarom drinken mensen een paar dagen in de week een paar glaasjes wijn? Antwoord: omdat het lekker en leuk is. Heroïne is een van de mooiste ervaringen die het leven mij te bieden heeft, en ik zou het erg zonde vinden als ik mezelf dat zou ontnemen.

Omdat het lekker en leuk is. Een mooie ervaring. Een lekker extra'tje. Dáárom. En dat is het énige juiste antwoord. De énige, moreel te rechtvaarden reden, om opiaten en andere drugs waar je aan afhankelijk en verslaafd kan raken te gebruiken.

BillyBilo

Badass junkie
in het begin denken we allemaal dat we er controle over hebben, maar ik ben die controle toch wel redelijk verloren, ik doe het nu zelfs opnder mijn "werk" tijd/

needlefreak

Bewuste gebruiker
BillyBilo zei:
in het begin denken we allemaal dat we er controle over hebben, maar ik ben die controle toch wel redelijk verloren, ik doe het nu zelfs opnder mijn "werk" tijd/

Was bij mij ook zo. Dacht dat ik ook alles onder controle had (zie topic: heroïneverslaving). Maar omdat het bij veel mensen zo is, wil nog niet zeggen dat iedereen verslaafd geraakt. Want dat is NIET zo.

sick_pervert

Ik ben het eigenlijk wel met het antwoord van jaja eens, je bent een groot deel van je leven op zoek naar geluk. Misschien begin je niet met heroine met het idee er 'gelukkig' van te worden, maar als je weet dat het zo geestvernauwend is en je echte geluk aan de kant zet voor het gevoel van heroine dan begin je er toch niet mee?

BillyBilo

Badass junkie
needlefreak zei:
BillyBilo zei:

Was bij mij ook zo. Dacht dat ik ook alles onder controle had (zie topic: heroïneverslaving). Maar omdat het bij veel mensen zo is, wil nog niet zeggen dat iedereen verslaafd geraakt. Want dat is NIET zo.

oo nee zeker niet, dat beweer ik ook niet, ik ben gewoon een lichte mislukking van mijn eigen project om niet hooked te worden. Aangezien ik volgende week 4 weken vakantie neem ga ik de eerste week proberen om uit te zieken, en dan de draad weer op pakken met weekend gebruik. want zoals de wijze woorden van Fnea luiden, skag, het is als de parfum van god.

BillyBilo

Badass junkie
sick_pervert zei:
Ik ben het eigenlijk wel met het antwoord van jaja eens, je bent een groot deel van je leven op zoek naar geluk. Misschien begin je niet met heroine met het idee er 'gelukkig' van te worden, maar als je weet dat het zo geestvernauwend is en je echte geluk aan de kant zet voor het gevoel van heroine dan begin je er toch niet mee?

sommige mensen hebben "junk cells in their body, screaming out for more" en sommige mensen kunnen gebruik gecontroleerd houden, riski riski indeed my lordie. maar ze zijn er wel.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
needlefreak zei:
Maar omdat het bij veel mensen zo is, wil nog niet zeggen dat iedereen verslaafd geraakt. Want dat is NIET zo.

Inderdaad, ik bedoel... Opium, wat praktisch gelijk is aan morfine, is toch eeuwenlang gebruikt in het Midden- en Verre Oosten? Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat iedereen toen verslaafd was. Ik denk eerder in de buurt van 5 à 10% dan 50 à 60%. Maar zeker weten doe ik dat niet.

BillyBilo

Badass junkie
ja klopt, ook veel schrijvers waren verslaafd aan opium, zelfs toen was het al schandelijk dat je een habit had, lees opium for the masses, goed boekje. Het verschil is dat de prijs tegenwoordig gewoon te hoog ligt, ik bedoel fuck het man, 25/30 euro voor een grammetje, en dan moet je jezelf ook nog eens onderhouden. dure bedoeling word dat. terwijl je vroeger een opium den in ging om lekker weg te nodden voor de prijs van een kopje thee bij wijze van spreken, dan kun je dus ook nog een kop thee er bij nemen wat helemaal relaxed is natuurlijk. in opium for the masses staan ook recepten beschreven voor laudanum en hoe je je eigen poppy's moet kweken, je hebt dan natuurlijk niet echt goede shit, maar het helpt er wel bij om niet ziek te worden als je niets hebt, geld ook voor codeïne trouwens, als je niets hebt dan kun je dat ook heel goed gebruiken, maarja waarom zou ik dat hier vertellen, dat weten de meesten toch wel neem ik aan :tongueout:

flashkop

Bewuste gebruiker
fnea srry als dit irritant overkomt, maar ik vind dat als je meer dan 1* week hero gebruikt je WEL verslaafd bent, je hebt in mijn ogen een hele theorie uitgedacht om je verslaving toch te verdoezelen volgens mij, wat by elke verslaafde zo is, heb het zelf gehad met speed, je overtuigd jezelf dat je eniet verslaafd ben maar diep vannbinne weet je het maar al te goed.
Ik wil geen aanval op je doen hoor, tis gewoon hoe ik het bekijk, als je niet verslaafd bent kan je die hero met gemak een jaar opzij leggen.
in ieder geval: prettige feestdagen, op nieuwjaar ga ik er wss ook trug ZWAAR overgaan, maar dan wel zonder hero, jij?

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
flashkop zei:
fnea srry als dit irritant overkomt, maar ik vind dat als je meer dan 1* per week hero gebruikt je WEL verslaafd bent,
Wat is jouw definitie van verslaving als ik vragen mag? En van probleemgebruik en gecontroleerd gebruik?

[...]je overtuigd jezelf dat je eniet verslaafd ben maar diep vannbinne weet je het maar al te goed.
*zucht* goed lezen en niet generaliseren voorkomt reacties als deze

Ik wil geen aanval op je doen hoor, tis gewoon hoe ik het bekijk, als je niet verslaafd bent kan je die hero met gemak een jaar opzij leggen.
waarom zou ik dat doen?

in ieder geval: prettige feestdagen, op nieuwjaar ga ik er wss ook trug ZWAAR overgaan, maar dan wel zonder hero, jij?[/quote]
met. voel je je beter dan mij omdat je het zonder bruin doet?

fuller

niet verslaafd

krachtig verhaal, fnea complimenten. ik kan er helemaal mee mee leven.

Ik gebruik nu 2 jaar (ook ongeveer 3 keer per week), en neem al die tijd al evenveel, hetgeen heel weinig is: 1 gram per maand. dat de hoeveelheid niet toeneemt ben ik best trots op. ik rook het alleen. ik heb een gezin en goed betaalde baan.
Desalniettemin knaagt het voortdurend aan me: is dit niet een hele slechte gewoonte? waar eindigt dit?

Het is daarom dat ik nu bezig ben twee maanden niet te gebruiken. Eerdere pogingen te stoppen zijn wel eens mislukt. de impact die het op je heeft is snel groter dan je je realiseerd. Verradelijk is ook dat ik het goed verborgen kan houden: ik kan na gebruik gewoon werken. Ik kan schrijven, scherp zijn etcetera.

Ook ik vind dat het iets in me los maakt wat ik niet wil missen, en ik ben het eens met de 'het is gewoon lekker en plezierig' legitimatie.
dit wilde ik met je delen.

matthijs

Badass junkie
Moet zeggen dat ik 1 gram per maand verantwoord vind maar ik vraag me af hoeveel mensen ht daarbij kunnen houden..
Kost dat je moeite? Zoja, dan zou ik inderdaad eens gaan nadenken over je gebruik. Als het je geen moeite kost om het bij een keer per maand te houden kan het weinig kwaad zoals ik het zie.
Weet wel dat ik het in ieder geval níét zou kunnen.

Kim

Wijs gebruiker
Inderdaad het is al een tijd geleden maar soms als ik bij iemand bruin zie liggen krijg ik een erg sterke neiging om ook wat te gebruiken.
Gelukkig niet gedaan en ook niet van plan.

fuller

1 gram per maand

voor de duidelijkheid: gebruikte ik maar 1 keer per maand, dan zou ik hier niet zo posten. ik gebruik in totaal 1 gram per maand, in 3 keer per week

Ja, het kost moeite om het daarbij te laten maar dat lukt me dus al wel een hele tijd. Ik neem nooit in weekends ik zorg ook dat ik er dan niet bij kan.

Soms stuur ik zelfs een sleuteltje van een kluisje (waar dope in zit) aan mezelf, zodat ik door de vetraging van de post 2 of drie dagen er niet bij kan.
Dat werkt allemaal goed. maar hoe dan ook, het feit dat ik er vaak aan denk en dat ik toch bijna dagelijks gebruik zit me niet lekker. Ik wil nu twee maanden stoppen om te weten hoe dat is. Door de kleine hoeveelheden heb ik nooit veel fysieke verschijnselen, het is dus vooral mentaal.

ongelooflijk hoe fnea zo snel van gematigd gebruiker zonder problemen in de knoei raakt. ik wens fnea veel kracht. ik dacht even dat er een tweede was zoals ik (weinig en stabiel gebruik) maar dat lijkt dus niet zo. jammer.

jaja

Bewuste gebruiker
Ikzelf vind 't verstandiger dope gebruik te beperken tot maximaal één maal per maand, en dan is voor mij een halve gram voldoende, zo blijft 't ook iets bijzonders.
Wanneer ik het gebuik uit zou strijken over een langere periode is 't gevaar verslaafd te geraken voor mij veel te groot.

Het is niet de hoeveelheid, maar de regelmaat die je verslaafd maakt.

pepito

Bewuste gebruiker
veel mensen kunnen lange tijd hun gebruik sturen (lees beperken) maar gaan uiteindelijk toch voor de bijl....De gedachte dat jij sterker bent dan de dope is een leuke maar niet reeel....Helaas....Zou het risico zelf niet willen lopen....

jaja

Bewuste gebruiker
pepito zei:
veel mensen kunnen lange tijd hun gebruik sturen (lees beperken) maar gaan uiteindelijk toch voor de bijl....De gedachte dat jij sterker bent dan de dope is een leuke maar niet reeel....Helaas....Zou het risico zelf niet willen lopen....

Wel eens stil gestaan bij 't feit dat we enkel de verhalen horen van hen waarbij 't fout is gegaan?
Zij die wel verantwoord om kunnen gaan met heroïne hebben er geen enkel belang bij dit openbaar te maken, gezien het grote taboe dat er op rust.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dope-gebruik niet propageren, maar enige nuance lijkt me, m.n. op een drugsforum, wel gepast.

pepito

Bewuste gebruiker
jaja zei:
pepito zei:

Wel eens stil gestaan bij 't feit dat we enkel de verhalen horen van hen waarbij 't fout is gegaan?
Zij die wel verantwoord om kunnen gaan met heroïne hebben er geen enkel belang bij dit openbaar te maken, gezien het grote taboe dat er op rust.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dope-gebruik niet propageren, maar enige nuance lijkt me, m.n. op een drugsforum, wel gepast.

Goed enige nuance is: een uitzondering kan zijn gebruik langdurig sturen....
met dit soort "nuances"creeeren mensen vaak omstandigheden waardoor verslavingsrisico ernstig toeneemt. Ook al duurd dit jaren. Begrijp me goed ik ben zeker niet anti gebruik,maar feit is dat met dit soort drogredenen verslavingen starten. Mijn eigen ervaring is 10 jaar "recreatief" starten met opium en zelfgebrouwen Laudanum eindigde in een 5 jarige periode van ellende met hero...Ben blij gestopt te zijn en kijk terug op een droge tijd van 10 jaar. (waaat zooo oud??)

jaja

Bewuste gebruiker
Voor de goede orde; zelf was ik ook twintig jaar verslaafd, dus weet ik ook wel waar ik over praat, en ik gebruik nog wel 'ns, echter zonder weer verslaafd te raken.
Zo ken ik verscheidene mensen die incidenteel gebruiken, en nooit verslaafd zijn geraakt. Zij zullen dit uiteraard nooit aan den grooten klok hangen!

jaja

Bewuste gebruiker
pepito zei:
met dit soort "nuances"creeeren mensen vaak omstandigheden waardoor verslavingsrisico ernstig toeneemt. Ook al duurd dit jaren.

Oh ja, en op die fiets kun je ieder argument dat incidenteel recreatief heroïnegebruik verdedigd wel torpederen.

Groeten.

Bovenaan