Ik ben heilig overtuigd over dit controversiële onderwerp, dat het mógelijk ís, om regelmatig opiaten te gebruiken zonder afhankelijkheid en verslaving.
Ik doe het nu twee maanden, zo'n drie keer per week ongeveer.
Op de dagen dat ik niet gebruik heb ik geen craving en ben ik gewoon mezelf, de vrolijke fnea die van lekker eten en veel lachen houdt.
"Waarom gebruik je dan? Je zegt altijd dat je zo gelukkig bent?" dit hoor ik maar al te vaak. Waarom roken mensen sigaretten, waarom gaan mensen uit, waarom bekijken mensen kunst, waarom drinken mensen een paar dagen in de week een paar glaasjes wijn? Antwoord: omdat het lekker en leuk is. Heroïne is een van de mooiste ervaringen die het leven mij te bieden heeft, en ik zou het erg zonde vinden als ik mezelf dat zou ontnemen.
Omdat het lekker en leuk is. Een mooie ervaring. Een lekker extra'tje. Dáárom. En dat is het énige juiste antwoord. De énige, moreel te rechtvaarden reden, om opiaten en andere drugs waar je aan afhankelijk en verslaafd kan raken te gebruiken. Andere redenen, zoals het gebruiken om in een toestand van vergetelheid te raken, 'even lekker alles vergeten', als 'geestelijke pijnstiller', om te vluchten, omdat je (dénkt dat je) het leven niet aankunt, dat zijn verkeerde redenen. Dan kan zo'n verslaving ontstaan, en groeien als kool.
Ik heb manieren, die ik gebruik om de kans op verslaving zo klein mogelijk te houden. Eén daarvan is: actief blijven nadenken. Heb ik mijn gebruik nog in de hand? Waarom ga ik straks gebruiken, om te verdoven of doe ik het écht gewoon voor de comfortabele, plezierige roes? Heb ik mijn dagelijks leven, m'n lange termijn-doelen, m'n contacten met mensen, m'n rust, etc. wel op orde? Heb ik dat niet laten versloffen door de verdovende werking van de heroïne? Ik ben van mezelf al een erg actief persoon, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb een pro-actieve houding tegenover issues en problemen. 'Problemen zijn er om opgelost te worden.' 'Life's what you make it.' Volledige verantwoordelijkheid voor m'n eigen daden. M'n mond gebruiken als anderen iets doen waar ik het niet mee eens ben. De discussie aangaan. Ik verafschuw een slachtofferrol. Ik ben geen willoos object, geen lappenpop, geen gevolg van de gebeurtenissen in m'n leven. (Overigens ben ik pas sinds een paar maanden zo. Sommigen van jullie kennen me nog als een hele andere fnea. Maar ik heb gevochten tegen mijn benzoverslaving en m'n negatieve persoonlijkheidstrekjes en ik heb nieuwe keuzes gemaakt en zo een heel nieuw leven opgebouwd - en ik ben gelukkig...) Door actief te blijven voorkom je een hoop problemen, problemen waarop opiaatverslaving goed kan gedijen.