Ik dacht ook niet dat je betweterig deed hoor. Ik had het denk nog niet verteld hier dat ik zo zwaar heb gezeten toen. Het is idd gewoon een rotziekte ja! Ook is de ziekte voor elk persoon anders, moet elk persoon anders behandeld worden etc. Voor de ene werkt dit en voor de ander dat. Er moet gewoon meer onderzoek naar gedaan worden. Dat gebeurd imo te weinig nu. Gelukkig wordt het wel steeds bespreekbaarder en minder taboe er op als vroeger. Ik had ook erge schaamte toen endaarom veel te laat hulp gezocht. Zelfs tijdens de therapie en het ziek zijn heb ik t haast niemand verteld. Stom eigenlijk want nu zou ik dat wel openlijk doen. Althans, tot bepaalde hoogte. Straks krijg je gezeik met je rijbewijs, banen, of weet ik veel wat.Ik wist wel dat je er ervaring mee had, maar was even vergeten of gewoon niet op de hoogte dat het ook zo ernstig was. Bah, wat een nare ziekte is het ook.
Ik wilde ook niet overkomen als een betweter verder. Snap je weerstand ook wel, niet zo zeer tegen medicatie ansich maar wel tegen antidepressiva. Slechts een beperkt deel van de mensen is ermee geholpen en eigenlijk is er nog steeds gewoon geen écht goede behandelmethode... en dan heb je nog de invloed van big pharma waardoor een publicatiebias ontstaat helaas, dus wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp lees ik dan ook met dit gegeven in gedachten.
Ik heb de AD trouwens ook heel lang geweigerd, het was ongeveer een jaar na de start van de depressie dat ik ermee begon en toen was het ergste er al wel vanaf, het bleef alleen zeer vervelend sluimeren wat het lastig maakte om mijn leven weer op te pakken.
Het is een complex onderwerp en een lastige keuze. Knap dat je je verhaal deelt.![]()
Ik heb wel ervaring met AD slikken. Ikheb lang geleden 3 maanden Zyban (Welbutrin) geslikt. Om te helpen bij stoppen met roken. Mega bijwerkingen gehad en sommige bleven. Zoals vreselijk oorsuizen/tinitus. Het is nu zo goed als minder maar helaas heb ik blijvende tinnitus er van. Andere bijwerkingen verdwenen wel. Het werkte prima! Was vrolijk, totaal geen behoefte aan een peuk en mijn adhd was ook bijna weg. Na 3 maanden gestopt met Zyban om geen registratie te krijgen als AD slikker (ivm rijbewijs) en merkte meteen dat het verschil weer. Helaas is die poging te stoppen met roken toen ook mislukt want stak een week na de Zyban weer een peuk op...
Laatst bewerkt: