In je zelf keren

miles

Wijs gebruiker
Ik vind mdma tot nu toe een van de fijnste drugs die er zijn, ik heb het nu een aantal keer thuis gebruikt en 2 keer op n festival, ik ben groot fan!
Het punt is alleen dat ik niet de gezelligste ben om samen mdma te nemen, vanaf ongeveer 30 min na inname komt er bijna geen woord meer uit, alleen nog een knikje of een korte "zeker!" Als me gevraagd word of ik nog lekker ga. Dit blijft een uurtje of 4 zo,
thuis vind ik dit geen probleem, als ik het hier neem is dat met een vriendin die net als ik meer behoefte heeft aan aanraking als praten, maar op een festival lijkt het me leuker, en gezelliger om ook nieuwe mensen te ontmoeten, en dat gaat wat lastig als je niet praat.
Het verbaast me ook wat, omdat ik nuchter vrij extravert ben en met iedereen praat en makkelijk nieuwe vrienden/kennisen maak.
Wie heeft er een idee over hoe ik wat praatgrager wordt op m?

OtherShore

Badass junkie
Je wordt stil van MDMA. Niks mis mee lijkt me zo. MDMA kan je heel dicht bij jezelf brengen. Als je dan even geen zin hebt om te praten zou ik dat zo laten. Het wordt er echt niet leuker op als je jezelf gaat opleggen dat je moet socializen.

Dus misschien gewoon voor een ander middel kiezen op een feestje? Sommige mensen worden praatgraag van middelen zoals pep of coke, maar er is helemaal niks mis met een beetje alcohol en/of cannabis. Dan bewaar je MDMA voor speciale momenten met je vriendin.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Heb dit ook met MDMA (en 6-APB). Dan word ik stil(ler dan normaal), omdat ik daar gewoon van geniet. Geen behoefte om te praten, maar juist genieten van het moment. Liefst eigenlijk in stilte.

Met bijvoorbeeld speed ging ik veel praten. Met 4F-MPH ook, in mindere mate.

Wat @OtherShore zegt: niet geforceerd proberen te socializen op MDMA. Dan er beter gewoon van genieten zoals jij ervan geniet, of een ander middel gebruiken.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Mijn partner heeft dit hetzelfde, met zowel mdma als coke of 3mmc. Zit dan stil ergens een beetje te observeren en geeft aan er ook rustig van te worden. Iedereen (waaronder ik) vraagt dan ook altijd of hij het nog wel naar z’n zin heeft, maar hij wil dan echt nog niet naar huis. Hij heeft dit ook gewoon geaccepteerd en geniet van het moment.

Om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat het gewoon is wat het is, misschien heeft het op jou ook een iets andere werking dan op sommige anderen. Gewoon lekker van proberen te genieten op jouw manier en niet teveel druk leggen op moeten praten, waarvan ik me overigens kan voorstellen dat dat in sommige settings ook wel lastig kan zijn als anderen juíst op de praatstoel komen te zitten met mdma :wink:

miles

Wijs gebruiker
Ja, dit waren eigenlijk de antwoorden wel die ik verwachtte, en jullie hebben gelijk ook, op coke lul ik iedereen de oren van de kop als ik het herdoseren beperkt kan houden, dan maar wat minder praten die paar keer per jaar dat ik mdma gebruik

miles

Wijs gebruiker
Dan bewaar je MDMA voor speciale momenten met je vriendin.
Het is overigens niet mijn vriendin, dat hebben we een tijdje geprobeerd, maar haar gebruik is te gek voor mij, dan ga ik er in mee en er aan onderdoor, dus we houden het bij af en toe een avondje als een van beiden de eenzaamheid eens zat is

Pollewop

Bewuste gebruiker
Herkenbaar! Heel chill in m’n eigen bubbel steeds weer dezelfde YouTube aanzetten omdat me dat zo’n fijn gevoel geeft. Praten? Nee joh! Me aanraken voor een knuffel, soms maar liever niet. Laat me gewoon muziekjes kijken. Pak af en toe een sigaret, kauw wat fruit weg en snuif aan m’n vicks-stick 🤪

Ik kan dit ook alleen in een thuis setting, dansjes doen lukt gewoon niet.

4F zou dan wel goed kunnen, ben je scherp op een praatstoel en lekker stickeren aan alles en iedereen. Weet niet of het nog verkrijgbaar is. Hoorde dat het al een jaar of wat uit de verkoop is gehaald.

Stratora

Bewuste gebruiker
Introvert na gebruik xtc op feestje of festival, herkenbaar.
Ik merk bij mezelf ook dat ik na gebruik redelijk Zen rondloop en niet snel uit mezelf ga praten maar als ik aangesproken wordt en het klikt dat is het volop kletsen.
Zou willen dat ik daarin wat losser wordt maar ik wil me zelf nooit opdringen aan een ander en dat gevoel is redelijk hardnekkig, zelfs onder invloed.
Wel ga ik prima in mijn bolleke op de muziek en geniet als observant van alle mensen die op een festival rondlopen.
Volgende maand techno feestje in een club en ik ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen met xtc omdat ik nog nooit in een club geweest ben met iets op behalve alcohol.
Wel vorig jaar naar een indoor feestje terwijl ik een microdosering truffels op had, was wel apart moet ik zeggen want ik voelde me prima,licht euforisch en fedelijk ZEN.
Als xtc het niet meer voor me doet denk ik dat ik is wat meer met psychedelica ga testen op feestjes en festivals, lees verhalen dat meer mensen dit met veel plezier doen.

Cera

Belezen gebruiker
Ik merk als ik het combineer met een klein beetje speed dat ik een praatkick krijg

kipzonderkopzoektkop

Experimenterende gebruiker
Ik merk bij mezelf ook dat ik na gebruik redelijk Zen rondloop en niet snel uit mezelf ga praten maar als ik aangesproken wordt en het klikt dat is het volop kletsen.

Erg herkenbaar. De juiste snaar raken kan er voor zorgen dat ik helemaal extravert wordt, maar intern gekeerd zijn is voor mij normale geworden naar mate ik XTC/MDMA vaker heb gebruikt. Je wil genieten van het feit dat alles juist en correct voelt, en daar is geen praten voor nodig om dat te voelen. Iemand die juist precies hier op in spreekt kan dat vergroten, maar het moet geen verplichting zijn.

Dick_van_Leeuwen

Bewuste gebruiker
Herkenbaar. Mijn partner blijft altijd maar doorlullen tegen alles en iedereen en ik keer in mezelf. Het grappige is, dat in het normale leven ik constant ouwehoer, met alles en iedereen. Maar onder invloed van mdma en juist die rust in me hoofd en het ontspannen kunnen genieten van alles om me heen vind ik heerlijk.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik vind mdma tot nu toe een van de fijnste drugs die er zijn, ik heb het nu een aantal keer thuis gebruikt en 2 keer op n festival, ik ben groot fan!
Het punt is alleen dat ik niet de gezelligste ben om samen mdma te nemen, vanaf ongeveer 30 min na inname komt er bijna geen woord meer uit, alleen nog een knikje of een korte "zeker!" Als me gevraagd word of ik nog lekker ga. Dit blijft een uurtje of 4 zo,
thuis vind ik dit geen probleem, als ik het hier neem is dat met een vriendin die net als ik meer behoefte heeft aan aanraking als praten, maar op een festival lijkt het me leuker, en gezelliger om ook nieuwe mensen te ontmoeten, en dat gaat wat lastig als je niet praat.
Het verbaast me ook wat, omdat ik nuchter vrij extravert ben en met iedereen praat en makkelijk nieuwe vrienden/kennisen maak.
Hoeveel MDMA neem je?

Meer in jezelf gekeerd raken kan namelijk ook een kenmerk zijn van hogere doseringen.
Vaak wordt geadviseerd om niet meer dan 1,5 milligram MDMA per kilogram lichaamsgewicht te nemen. Ik adviseer meestal simpelweg om niet meer dan 140 milligram MDMA per gebruiksmoment te nemen (dus inclusief bijpakken).

Bij wat lagere doseringen, zo rond de 80 milligram, heb je als het goed is niet zo het naar binnen gekeerde effect met verminderde aanspreekbaarheid.
Mijn ervaring bij zulke doseringen is dat ik er energiek, opgewekt, en prosociaal van word, zonder dat ik overduidelijk onder invloed ben. Maar als ik meer neem, of als ik langer doorga, dan krijgen bijwerkingensteeds meer de overhand, zoals dus een verminderde aanspreekbaarheid.

De verschillen in effecten worden veroorzaakt doordat MDMA een veelheid aan verschillende receptoren activeert. Sommige van die receptoren zijn betrokken bij een stimulerend, energiek, effect, en andere bij een kalmerend effect. Omdat niet elke receptor even hard wordt getriggerd, kan het zijn dat bij hogere of lagere dosering van MDMA de balans tussen de verschillende effecten zoekraakt. Zo kan het kalmerende effect de overhand gaan krijgen.

miles

Wijs gebruiker
120 mg , en dan 1,5/2 uur later 50 mg en ik weeg 95 kilo, dus dat zou het kunnen zijn, ik ga het eens met 100mg proberen, kijken of dat iets anders doet.

Stratora

Bewuste gebruiker
Herkenbaar. Mijn partner blijft altijd maar doorlullen tegen alles en iedereen en ik keer in mezelf. Het grappige is, dat in het normale leven ik constant ouwehoer, met alles en iedereen. Maar onder invloed van mdma en juist die rust in me hoofd en het ontspannen kunnen genieten van alles om me heen vind ik heerlijk.
Hahha, ja dat heb ik ook...bij tijd en wijle opper ouwehoer in dagelijkse levenen met XTc op Zen achtig met een smile op mijn gezicht rond stappen..

Stratora

Bewuste gebruiker
Meer in jezelf gekeerd raken kan namelijk ook een kenmerk zijn van hogere doseringen.
Vaak wordt geadviseerd om niet meer dan 1,5 milligram MDMA per kilogram lichaamsgewicht te nemen. Ik adviseer meestal simpelweg om niet meer dan 140 milligram MDMA per gebruiksmoment te nemen (dus inclusief bijpakken).
Ik vraag me af of dit werkelijk zo bepalend is maar dat het eerder een optelsom is van sfeer, stemming waarin je verkeerd, verwachtingen, metale en fysiek gesteldheid. Ik weeg 82 kilo en als max werk ik 120 weg wat gezien mijn gewicht net zou kunnen. Maar ik heb leuke tijden gehad op 60, 90 en 120 maar ook net zo goed tijden dat 60/90 weinig deed . Overigens gaat gewenning bij mij vrij snel in de zin van dat het nieuwe er af is en we het kunstje nu wel kennen maar dat heb ik met heel veel dingen. Maaar....een nieuw jaar met leuke feestjes breekt aan dus daar duiken we open in en laat het maar gebeuren.
Nadeel van al die leuke festivals ......waar neem ik wel wat en waar niet...

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik vraag me af of dit werkelijk zo bepalend is maar dat het eerder een optelsom is van sfeer, stemming waarin je verkeerd, verwachtingen, metale en fysiek gesteldheid. Ik weeg 82 kilo en als max werk ik 120 weg wat gezien mijn gewicht net zou kunnen. Maar ik heb leuke tijden gehad op 60, 90 en 120 maar ook net zo goed tijden dat 60/90 weinig deed . Overigens gaat gewenning bij mij vrij snel in de zin van dat het nieuwe er af is en we het kunstje nu wel kennen maar dat heb ik met heel veel dingen. Maaar....een nieuw jaar met leuke feestjes breekt aan dus daar duiken we open in en laat het maar gebeuren.
Nadeel van al die leuke festivals ......waar neem ik wel wat en waar niet...
Uiteraard spelen contextuele factoren ook een rol.

opiat junkie

Experimenterende gebruiker
Ala je een hoge dosering mdma neemt voel je de stimulerende effecten meer en kan je in jezelf keren. Ben je ooit getest voor adhd? Is bekend dat mensen met adhd rustiger worden van uppers zoals mdma en speed

miles

Wijs gebruiker
Ala je een hoge dosering mdma neemt voel je de stimulerende effecten meer en kan je in jezelf keren. Ben je ooit getest voor adhd? Is bekend dat mensen met adhd rustiger worden van uppers zoals mdma en speed
Vroeger nooit een officiële diagnose gekregen, wel sterke verdenkingen, maar nooit meer terug gegaan naar de psych, ik heb wel een vermoeden, ook door de ontzettend relaxte rust in m'n kop die dingen als 2-fa me geven, alleen kan ik met speed of 2-fa nog wel een gesprek voeren, waar dat met m al lastiger werd

miles

Wijs gebruiker
Hoeveel MDMA neem je?

Bij wat lagere doseringen, zo rond de 80 milligram, heb je als het goed is niet zo het naar binnen gekeerde effect met verminderde aanspreekbaarheid.
Mijn ervaring bij zulke doseringen is dat ik er energiek, opgewekt, en prosociaal van word, zonder dat ik overduidelijk onder invloed ben. Maar als ik meer neem, of als ik langer doorga, dan krijgen bijwerkingensteeds meer de overhand, zoals dus een verminderde aanspreekbaarheid.

De verschillen in effecten worden veroorzaakt doordat MDMA een veelheid aan verschillende receptoren activeert. Sommige van die receptoren zijn betrokken bij een stimulerend, energiek, effect, en andere bij een kalmerend effect. Omdat niet elke receptor even hard wordt getriggerd, kan het zijn dat bij hogere of lagere dosering van MDMA de balans tussen de verschillende effecten zoekraakt. Zo kan het kalmerende effect de overhand gaan krijgen.
2 weekeinden geleden kwam een maatje van me langs, t was al ff geleden, dus samen mdma genomen, beetje minder als anders, 100 mg, en na 2 uur nog eens 40.
Hier ging het al beduidend beter op, alhoewel dit ook aan de rustige thuissetting kan hebben gelegen

Game&Watch

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Het is ook zo dat mdma in je lichaam langzaam omgezet wordt in mda, ook een mooie drug maar wel wat vager en psychedelischer. En dat space-effect wordt sterker, helemaal als je veel neemt/bijpakt.

In het begin van de trip ben ik met mdma veel socialer en opener. Later sta ik meer te genieten van muziek en dans. Alhoewel ik dan meestal nog steeds graag met mensen praat.

Als je binnen 30 min al zo sterk in jezelf gekeerd bent terwijl je eigenlijk langer wil socializen heb je een te hoge startdosis genomen volgens mij.

Laatst bewerkt:

miles

Wijs gebruiker
Hmm ik volg t niet meer, ik dacht dat minder nemen de oplossing zou zijn, maar dit weekeind 2 dagen achtereen gebruikt, en meer dan verstandig was, maar deze keer was ik veel opener, en heb ik juist veel met iedereen die voorbij kwam staan lullen

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het is ook zo dat mdma in je lichaam langzaam omgezet wordt in mda, ook een mooie drug maar wel wat vager en psychedelischer. En dat space-effect wordt sterker, helemaal als je veel neemt/bijpakt.
De hoeveelheid MDA die wordt geproduceerd is maar een klein beetje, en komt over een lange periode vrij. Daardoor heeft de MDA mogelijk niet zoveel effect op je ervaring. De meeste MDMA wordt afgebroken tot HMMA, of wordt ongewijzigd uitgescheiden via de urine.

Game&Watch

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@miles

De absolute dosis was dit weekend misschien meer, maar door tolerantie was het effect minder. 2 dagen achter elkaar is ook niet ideaal met XTC. Dan moet je dag 2 ook duidelijk meer nemen voor een enigszins vergelijkbaar effect. Niet persé een aanrader voor de mentale gezondheid als je dat vaak doet overigens. Als je het leuk hebt gehad kan het best een keer.

Als je nu een aantal maanden zou stoppen, dan is je tolerantie weg. Dan zou je daarna een lagere startdosis kunnen proberen dan je afgelopen weekend nam.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hmm ik volg t niet meer, ik dacht dat minder nemen de oplossing zou zijn, maar dit weekeind 2 dagen achtereen gebruikt, en meer dan verstandig was, maar deze keer was ik veel opener, en heb ik juist veel met iedereen die voorbij kwam staan lullen
Tja je voelt je niet altijd hetzelfde :wink:

Mdma heeft een paradoxaal stimulerend én rustgevend effect. Soms krijgt het stimulerende de overhand, en soms het rustgevende. Dat komt deels door de dosis, maar deels ook door andere factoren. Zoals hoe je in je vel zit, en of je op eem dansvloer staat met muziek die je leuk vindt, of niet.

Game&Watch

Bewuste gebruiker
Tripreporter
De hoeveelheid MDA die wordt geproduceerd is maar een klein beetje, en komt over een lange periode vrij. Daardoor heeft de MDA mogelijk niet zoveel effect op je ervaring. De meeste MDMA wordt afgebroken tot HMMA, of wordt ongewijzigd uitgescheiden via de urine.
Hmm, interessant. Misschien is mdma in hogere dosissen ook al psychedelisch en vaag als de serotine dump al uren daarvoor geweest is.

Ik heb dit nooit gezien maar dacht altijd dat die gekke objecten die mensen zien door MDA kwam.

Fantoombrillen, hekken, statafels, bankjes. Verhalen genoeg.

miles

Wijs gebruiker
@miles

De absolute dosis was dit weekend misschien meer, maar door tolerantie was het effect minder. 2 dagen achter elkaar is ook niet ideaal met XTC. Dan moet je dag 2 ook duidelijk meer nemen voor een enigszins vergelijkbaar effect. Niet persé een aanrader voor de mentale gezondheid als je dat vaak doet overigens. Als je het leuk hebt gehad kan het best een keer.

Als je nu een aantal maanden zou stoppen, dan is je tolerantie weg. Dan zou je daarna een lagere startdosis kunnen proberen dan je afgelopen weekend nam.
Hmm ik heb dit jaar alleen in maart 1 keer mdma gehad, en daar voor was oktober de laatste keer. Ik was gelijk op de eerste dag al veel opener, dus van de tolerantie is het in elk geval op de 1e dag niet gekomen denk ik.

Wel waren het vorig jaar de 1e keren weer na een jaren lange pauze, misschien moest ik ook weer ff leren hoe ik met het gevoel om moest gaan

Game&Watch

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hmm, klinkt bescheiden! Goed geslapen, veel gegeten en gedronken voor het feest? Kan het verschil ook zijn.

Of het was toeval. Het valt niet altijd hetzelfde! Maakt ook niet uit. In jezelf gekeerd genieten mag soms ook.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hmm, interessant. Misschien is mdma in hogere dosissen ook al psychedelisch en vaag als de serotine dump al uren daarvoor geweest is.

Ik heb dit nooit gezien maar dacht altijd dat die gekke objecten die mensen zien door MDA kwam.

Fantoombrillen, hekken, statafels, bankjes. Verhalen genoeg.
MDA is zelf ook niet suuuper psychedelisch.

Daarnaast kan MDMA ook best een klein beetje psychedelisch zijn. Het is altijd een beetje lastig zeggen hoe precies het subjectieve effecten produceert. Maar je kunt best argumenteren dat de extra serotonine in de synaps ook de 5-HT2a-receptor kan activeren. En die wordt in verband gebracht met hallucinogene effecten. Dat is ook niet heel raar, want MDMA lijkt veel op mescaline. Bovendien zijn andere empathogenen zoals 6-APB ook licht psychedelisch.

Game&Watch

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Zeker! Ik vind deze stoffen idd laag psychedelisch. Bij normale dosissen MDMA en 6-APB vind ik M iets psychedelischer aanvoelen. Bij hoge dosissen het omgekeerde. Van M word ik dan vrolijk vaag. 6-APB wordt bij mij meer psychedelisch bij hoge dosis

Stratora

Bewuste gebruiker
Introvert , extrovert. Het blijft toch wel een apart goedje en dat de sfeer heel bepalend is dat is me dit weekend wel duidelijk geworden.
Eerder dit jaar nog volop aan het kletsen met xtc op bij een festivalleke en dit weekend bij Intents was het toch een mindere ervaring.
Dosis was laag voor mijn doen, 70 en ik weeg 82 dus dat was redelijk maar de bodyload was heel pittig deze keer, waarschijnlijk nog niet voldoende hersteld van verkoudheid denk ik, dus toch even zitten.
Tijdens de inkick kreeg ik te maken met een heel opdringerig figuur waar ik geen zin in had omdat ik net werd gelanceerd dus dat was een mindere ervaring, ik heb graag een beetje rust tijdens de liftoff🤩
Vervolgens betrapt en dat maakte de zaak compleet en ondanks dat het een top feestje was kwam ik er maar niet in en bleef heel erg op mezelf, ergo best wel aangeslagen.
Deze kant van mdma kende ik dus nog niet maar ik heb er toch nog het beste van weten te maken en de dag toch top af kunnen sluiten maar een herhaling is niet wenselijk.
Volgend feestje ook eens een test doen met mindere dosering, misschien dat dat voor mij ook kan werken.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Introvert , extrovert. Het blijft toch wel een apart goedje en dat de sfeer heel bepalend is dat is me dit weekend wel duidelijk geworden.
Eerder dit jaar nog volop aan het kletsen met xtc op bij een festivalleke en dit weekend bij Intents was het toch een mindere ervaring.
Dosis was laag voor mijn doen, 70 en ik weeg 82 dus dat was redelijk maar de bodyload was heel pittig deze keer, waarschijnlijk nog niet voldoende hersteld van verkoudheid denk ik, dus toch even zitten.
Tijdens de inkick kreeg ik te maken met een heel opdringerig figuur waar ik geen zin in had omdat ik net werd gelanceerd dus dat was een mindere ervaring, ik heb graag een beetje rust tijdens de liftoff🤩
Vervolgens betrapt en dat maakte de zaak compleet en ondanks dat het een top feestje was kwam ik er maar niet in en bleef heel erg op mezelf, ergo best wel aangeslagen.
Deze kant van mdma kende ik dus nog niet maar ik heb er toch nog het beste van weten te maken en de dag toch top af kunnen sluiten maar een herhaling is niet wenselijk.
Volgend feestje ook eens een test doen met mindere dosering, misschien dat dat voor mij ook kan werken.
Heb je allemaal niet met een gecontroleerde omgeving zoals thuis of bij bekenden. Met bekende vrienden of je vriend/vriendin doen waarvan je weet dat er goede vibes zijn en eventuele gelegenheid om even alleen te zijn.

Vind het heerlijk als "thuis-drug".

Bovenaan