Ingewikkeld probleem rond wietverslaving

julius_d

Newbie
Beste mensen,

Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst. Ik heb een ingewikkeld probleem. Ik zal proberen het zo kort mogelijk samen te vatten.

Ik ben verslaafd aan wiet, al 12 jaar, maar ik kan stoppen. Tot twee maanden geleden was ik een jaar gestopt. Het stoppen viel me niet eens erg zwaar. Er is alleen één zeer groot nadeel aan niet blowen: ik haal een groot deel van mijn inspiratie en creativiteit uit blowen. En dat verdwijnt als ik niet meer blow.

Als ik blow kan ik in een dag 100 pagina's technische literatuur lezen en een model tekenen voor een nieuw softwaresysteem dat ik wil gaan bouwen. Als ik blow kan ik uren programmeren. Het gaat langzamer dan nuchter, maar ik ga wel veeeeel langer door, omdat ik mijn interesse langer behoud. Als ik blow schrijf ik ook artikelen voor diverse sites, terwijl ik dit nuchter nauwelijks doe.

Het klinkt misschien vreemd, maar blowen heeft mij op veel gebieden heel veel opgeleverd, ook financieel. Ik kan met recht stellen dat ik dankzij de creativiteit en inspiratie die ik opdeed uit wiet genoeg geld bij elkaar heb geklust om mijn eigen huis te kopen. Dat zijn natuurlijk geen geringe zaken. En ik weet zeker dat ik al die dingen niet gedaan had zonder wiet. Mijn totale gebrek aan prestaties van het afgelopen jaar onderschrijven dat idee. Ik heb nauwelijks iets nieuws gebouwd of geschreven in het afgelopen 'nuchtere' jaar.

Dit lezend denk je misschien, waarom zou je dan stoppen? Er zijn echter ook een hoop negatieve gevolgen van mijn blowgedrag. Ik ontmoet minder mensen, ik vergeet veel dingen, ik merk dat ik minder kan 'connecten' met mijn zeer lieve vriendin en ik merk dat ik op sociaal gebied achteruit REN als ik blow. Daar komt bij dat mijn libido daalt, dat ik vaak vermoeid ben op mijn werk, omdat ik tot heel laat blijf programmeren. Ik krijg vieze longen, waardoor ik geen zin meer heb om te sporten en door alle vreetkicks krijg ik een pens.

Hoe ga ik hiermee om en wat ga ik doen? De argumenten voor stoppen zijn erg sterk, maar de argumenten voor doorgaan ook. Ik heb al geprobeerd om 'slechts' twee dagen per week te blowen als een soort middenweg, maar het lijkt haast onmogelijk om deze beperking vol te houden. Ik glijd (this very moment) af naar weer een complete verslaving met alle gevolgen van dien.

Extisi

Wijs gebruiker
Nou, als ik blow en ik ga tekenen ben ik creatief en maak ik de mooiste dingen.
Als ik niet blow en teken kan ik er niks van en heb ik ook inderdaad geen inspiratie.

Maar als ik zou willen stoppen met blowen, en toch goed in tekenen zijn, dan zou ik een cursus tekenen nemen. Je kan ook beter worden in dingen zonder wiet.
Of het leuk is, is iets anders, en of het veel of weinig succes heeft weet ik niet, maar anders zou ik niet weten wat ik moest doen...

timmaniac

Bewuste gebruiker
rookte je jointjes of puur?

Als je jointjes rookte kan je eens denken aan de aanschaf van een vaporizer en voortaan puur roken, ik merk dat veel van de negatieve effecten van wiet niet aanwezig zijn bij verdampen.

Spatzi

Belezen gebruiker
Ja, het lijkt me een complex gevoel, waar je mee zit.

Is het niet zo dat je niet per se creatiever bent, maar dat je je door het blowen slechts creatiever voelt?

Zou je kunnen werken aan een gematigde vorm van gebruik? Dus er alleen een opsteken als je je creatieve zelf moet zijn? Ik heb er gen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat dat bij een verslaving wel erg moeilijk moet zijn.

Er zijn nog andere mogelijkheden van inname. Om alleen al van het roken af te zijn zou je wiet-thee kunnen drinken. Of denk eens aan een cakeje of zo. Het doseren wordt dan wel moeilijker, en het effect is er niet direct na inname zoals je gewend bent, maar je longen worden in ieder geval gespaard. (Vaporisen?)

Succes en sterkte er mee man!

Volgens mij ligt jouw probleem niet bij het feit dat je wiet rookt, maar slechts een deel van een veel groter probleem is waar meer mensen last van hebben. En dat is een gevecht tussen carrière en vriendschappen. Als jij wiet rookt ga je helemaal op in je werk, dit is niet omdat je wiet rookt maar omdat je je werk belangrijker vind dan andere dingen die je op dat moment afgesproken hebt. Naar mijn idee hartstikke normaal.

Waar jij last van hebt is, naar mijn idee, een mentale verslaving aan wiet, jij denkt namelijk dat je alleen creatief kunt zijn op het moment dat je wiet rookt, echter is dit niet helemaal het geval. Ik geef toe, wiet stimuleert creativiteit, maar het creëert geen creativiteit. Wat wiet naar boven haalt, dat zit allang al in jou! Als je wilt stoppen zul je een andere manier moeten vinden om deze creativiteit te uiten, maar dat hoeft niet door middel van wiet.

Ik zou zeggen, probeer is wat andere dingen uit in plaats van wiet zoals bijvoorbeeld een weekendje in een bungalow, en denk uiteraard niet te veel aan wiet want dan is de kans dat je wat vernieuwend uit vind erg klein.

Spatzi

Belezen gebruiker
Vadertje Tijd zei:
Ik geef toe, wiet stimuleert creativiteit, maar het creëert geen creativiteit. Wat wiet naar boven haalt, dat zit allang al in jou!

Amen!

Ps. Goeie binnenkomer! :wink:

Mayan

Bewuste gebruiker
Mooi verhaal Julius, echt oprecht vanuit het hart neergepent. Was je stoned? :tongueout: (geintje he)

Helaas heeft wiet hier nooit een euro opgeleverd, integendeel.
Ik heb maanden gehad waar ik 600 euro de deur uitsmeet voor goede "kwaliteit" wiet.
Mijn oplossing is heel simpel: zelf kweken.

Aangezien jouw probleem anders ligt kan ik je wel aanraden je vreetkicks op te vangen met gezonde voeding. Natuurlijk is zo'n heerlijke vettige pita uitzonderlijk lekker op de munchies, maar je begrijpt me wel.
Ik ben nu bijna een half jaar papa, en ik neem de voedingsgewoontes van mijn kind mee over (echt waar lol).
We maken hier fruitpapjes en groentepapjes waarvan ik de overschot maar al te graag opeet.
Wat je allemaal niet bij elkaar kan toveren met zo'n blender.
Ipv vettige voeding, zou ik gaan voor groenten en fruit dat je snel een voldaan gevoel geven.
Bonen vind ik goeie hongerremmers.

Als het dan toch wat "vettiger" moet zijn, ... schel je aardappelen en die snij je in fijne reepjes zoals chips, die frituren in olijfolie en daar goed wat paprikakruiden over.

Enfin, ben hier uw topic al goe aan't vollullen. Terug naar de kern.
Libido... als ik net een jointje op heb kan ik totaal niet neuken, maar een paar uurtjes daarna lijkt het alsof ik superman ben die een weerloze vrouw kapotneuk. Meen ik echt man.

Ik heb er gewoon vrede met genomen dat ik een blower ben. Iedereen zijn pleziertje. En als het voor problemen zorgt met je partner kan je best samen eens overleggen wat jullie opties zijn.
Maar stoppen ... dat moet jij doen. En dat kan niemand anders voor jou uitmaken.
Een sociaal leven is altijd her op te bouwen. Gewoon in volle kracht het leven inspringen en de schepping ervaren in elke bloedcel van je lichaam.
Alle scheppen begint vanuit het denken, dus zet jij het even allemaal op een rijtje en beslis of je links of rechts wil inslaan.
Je kan ook rechtdoor gaan, dat is de gulden middenweg zeg maar. Alle begin is moeilijk, maar moeilijk gaat ook.

Bon chance

Bovenaan