Interview:Heroïne

Glass

Newbie
Uhm hallo. Ik ben Glass en in feite de enigste reden waarom ik op dit forum ben is omdat ik een interview moet afleggen voor school in verband met Heroïne. Dus ik vroeg me af of ik eens een admin kon spreken(ofzo, een moderator is ook goed) waarmee ik een interview mag houden over Heroïne.

Je wordt anoniem gehouden(als je dat wilt). Ik stel gewoon wat vragen die jij dan moet beantwoorden. De vragen zouden waarschijnlijk volgende woensdag(5 november geloof ik) of ergens in het weekend van die week(8 of 9 november als ik me niet vergis) wel dan zouden ze gepm'd worden.

Dus hopelijk is er een admin/moderator die véél over die drugs weet op die dagen beschikbaar. Het intervieuw zal niet lang duren, 5 minuten om ze in te vullen.(Dus ik pm de vragen naar jou, jij pmt de vragen+antwoord terug. Op sommige vragen, mag je lange antwoorden geven, op andere mag je er korte geven.)

Hopelijk ben je woensdag,vrijdag/zaterdag/zondag beschikbaar.Tegen dan zijn de vragen gepm'd en moet je ze gewoon terugsturen.

Hartelijk bedankt.

dfssdfde

Badass junkie
Als het vragen zijn over de werking en zo van heroïne kan je het gewoon zelf opzoeken in het opiaten subforum.

Als het vragen zijn over gebruik, ik denk niet dat een van de moderators heroïne gebruikt en de admins gebruiken geen drugs, maar er zijn wel genoeg normale leden die het gebruiken. Waarom moet het een admin of mod zijn?

azgaza

Badass junkie
Ik ben moderator hier en doe absoluut geen heroine, zal ik nooit doen, wil ik nooit doen en heb ik nooit gedaan, máár ik heb wel mensen gekend die het gebruikt hebben en ik weet veel over drugs, het ligt er dus aan in wat voor stijl je je vragen stelt, als het veel over het gebruik zelf gaat kan ik je niet helpen maar als het informatief is of over omgeving kan gaan kan ik opzich wel helpen, daar ligt het dus aan.

Angramar Temenos

Badass junkie
Voor zover ik weet gebruikt geen van de mods/admins heroine. Ik wil je er best wat over vertellen, ik gebruik het zelf ook niet, maar wat ik weet wil ik best delen. Probeer het in het Opiaten-subforum :). Ben zelf meer een tripper.

Wromtraxe

Bewuste gebruiker
Ivoos zei:
Als het vragen zijn over de werking en zo van heroïne kan je het gewoon zelf opzoeken in het opiaten subforum.

Als het vragen zijn over gebruik, ik denk niet dat een van de moderators heroïne gebruikt en de admins gebruiken geen drugs, maar er zijn wel genoeg normale leden die het gebruiken. Waarom moet het een admin of mod zijn?
Admins geen drugs? Waarom openen ze dan het forum :P

Atropa

Bewuste gebruiker
Heroine op school? Als je cocaine zou nemen wordt het onderzoek veel interessanter.

Op H rust zo'n stigma dat het nagenoeg uitgesloten is dat je voldoende jonge heroine gebruikers vindt. Eind jaren 70 is men het gaan proberen omdat het nieuw was en daaruit zijn veel verslaafden ontstaan die een goudmijntje waren.

Tot de jaren 90 waren cocaine en heroine met elkaar verbonden. Maar hedendaags spuugt de gemiddelde coke gebruiker op heroine, en ook coke dealers hebben nauwelijks naast coke in de ene hand, heroine in de andere.

Het middel bestaat nog wel maar de kleine hoeveelheid jonge gebruikers van deze tijd, zullen streepjes snuiven of sommige roken het. Maar die zwijgen als het graf. Wat ook nog wel voorkomt is dat jongeren morfine stelen van hun vader of moeder met hernia, of hun opa etc en dan hooked raken.

CDD

Experimenterende gebruiker
Atropa zei:
Heroine op school? Als je cocaine zou nemen wordt het onderzoek veel interessanter.

Op H rust zo'n stigma dat het nagenoeg uitgesloten is dat je voldoende jonge heroine gebruikers vindt. Eind jaren 70 is men het gaan proberen omdat het nieuw was en daaruit zijn veel verslaafden ontstaan die een goudmijntje waren.

Tot de jaren 90 waren cocaine en heroine met elkaar verbonden. Maar hedendaags spuugt de gemiddelde coke gebruiker op heroine, en ook coke dealers hebben nauwelijks naast coke in de ene hand, heroine in de andere.

Het middel bestaat nog wel maar de kleine hoeveelheid jonge gebruikers van deze tijd, zullen streepjes snuiven of sommige roken het. Maar die zwijgen als het graf. Wat ook nog wel voorkomt is dat jongeren morfine stelen van hun vader of moeder met hernia, of hun opa etc en dan hooked raken.

Hmm, ik denk dat deze stelling toch ook wel streekgebonden is hoor. Hier in Antwerpen zijn er tal van cokedealers die naast het witte goedje ook het bruine spul verkopen. Dat er tegenwoordig een stigma op rust daar heb je wel gelijk in, het gebruik en de gebruikers blijven veel meer op de achtergrond dan bij coke het geval is. Maar loop hier een half uur rond aan het Conincksplein en ik garandeer je dat je binnen een half uur minstens 5 smackjunks in een portiekje hebt zien zitten spacen/shotten, no bullshit. Heroïne is echt niet op een terugweg hoor, het is gewoon wat meer ondergronds gegaan is mijn ervaring/indruk. Dat is ook te merken aan het aantal spuiten dat er door Spuitenruil uitgedeeld wordt, dit aantal neemt jaarlijks fors toe, al is dat natuurlijk ook deels te wijten aan de steeds groter wordende bekendheid van het Spuitenruil-project, dat wel.

Atropa

Bewuste gebruiker
Ik las verkeerd, ik dacht dat het ging om jongeren die op school zitten en heroine gebruiken. My bad. :sunglasses:

Gebruikers in het algemeen kun je wel vinden uiteraard.

dfssdfde

Badass junkie
Atropa zei:
Wromtraxe zei:
Admins geen drugs? Waarom openen ze dan het forum :P
Een goed lopend forum is een onderneming. Ads, ya'know.
Echt niet hoor, ads leveren 2 keer niks op als je met zoveel traffic zit als dit forum.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze het geopend hebben omdat ze vinden dat iedereen aan objectieve info moet kunnen.

Glass

Newbie
Het mogen ook leden zijn hoor. Weet niet waarom ik een Admin of Mod zei. Ik moet de vragen(met m'n partner) zelf nog verzinnen, aar het zou misschien een klein beetje gaan over de werking. Of juist zeer veel, dat weet ik nog niet.
Alvast bedankt. Maandag worden de vragen gemaakt. En ik ga proberen niet veel over de werking ervan te doen. Aangezien we dan al redelijk over de werking ervan weten.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Alle mods hier spuiten heroine, de admins roken ook nog crack dus kan je daar ook nog je nodige vragen aan stellen! Superforum dit he? :grin:

Wromtraxe

Bewuste gebruiker
`Heroïne (C21H23NO5 diacetylmorfine) is een kleurloos, geurloos, bitter smakend opiaat, bereid uit morfine, meestal voorkomend in de vorm van wit poeder of bruine, stugge, kristallen. Straatheroïne is vaak onzuiver en al dan niet opzettelijk vermengd met vulstoffen zoals melksuiker. Zodra heroïne echter verwarmd wordt, verspreidt de stof een sterk prikkelende geur. Heroïne werd ontwikkeld omdat morfine te verslavend was en hier een alternatief voor moest komen. Helaas bleek heroïne een van de meest verslavende middelen te zijn.

Gebruik

Heroïne is een sterk verslavende harddrug. Het werkt sneller dan morfine, daar bij de synthese van heroïne acetylgroepen aan het morfinemolecuul gekoppeld worden. Door deze acetylgroepen wordt het molecuul beter vetoplosbaar (lipofiel), en passeert heroïne sneller de bloed-hersenbarrière dan morfine. In de hersenen worden de acetylgroepen van het heroïnemolecuul afgesplitst waardoor weer een morfinemolecuul ontstaat, dat het effect op de hersenen geeft. Heroïne is goed oplosbaar in water en wordt bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk ook wel als krachtige pijnstiller gebruikt.

Heroïne wordt in Nederland meestal ingenomen door middel van inhaleren van de damp (chinezen). De heroïne wordt als poeder op een stukje aluminiumfolie verhit waardoor de heroïne smelt en daarna in dampvorm overgaat. Die damp wordt vervolgens door een rietje ingeademd.

Vroeger werd het ook vaak via een injectie ingenomen, maar mede door de angst voor aids is die groep gebruikers in Nederland kleiner geworden: de shottende gemeenschap bestaat voornamelijk uit oudere (langgebruikende) gebruikers en gebruikers uit landen waar nog wel veel intraveneus gebruikt wordt. Voor injectie wordt het vaak opgelost in een licht zure vloeistof (bijvoorbeeld citroensap of met ascorbinezuurpoeder) in een lepel die boven een vlammetje wordt verwarmd, waarna de oplossing door een filtreerpapiertje of watje heen, dat als filter voor vaste deeltjes dient, in een injectiespuit wordt opgezogen. Om de risico's van AIDS of HIV-besmetting door gebruik van vieze naalden te verkleinen zijn in vele plaatsen in Nederland en ook daarbuiten spuitenruilprogramma's beschikbaar.

Een andere methode is snuiven: het rechtstreeks opsnuiven van de heroïnepoeder door de neus. Wordt niet als lekker ervaren maar geeft een rush die vergelijkbaar is met shotten (en dus sterker dan bij 'chinezen'). In Nederland wordt snuiven het meest gebruikt als roken niet of slechts heel lastig mogelijk is. (Bijvoorbeeld gebrek aan folie of vuur; bijvoorbeeld in cellen waarbij gedetineerde wel het middel heeft wat bijvoorbeeld verborgen was in zijn lichaam of aangeschaft in de gevangenis) en hij geen toegang heeft tot aluminiumfolie, vuur danwel injectienaalden. Snuiven wordt weinig toegepast, behalve in genoemde 'noodgevallen'.

Oraal gebruik (opeten of de oplossing drinken) is goed mogelijk maar geeft een minder intensieve 'flash' en is daarom onder verslaafden niet populair. Ook is het mogelijk om de heroïne in een sigaret te doen. Dit levert geen echte flash op en is ook duurder dan spuiten.

Een overdosis heroïne is levensgevaarlijk omdat het de ademhaling onderdrukt. Deze onderdrukte ademhaling op zich hoeft niet direct levensbedreigend te zijn, maar de geïntoxiceerde persoon kan door de verlaagde zuurstofspanning in het bloed gaan braken. In combinatie met een verlaagd bewustzijn kan dit braaksel worden ingeademd waarna de persoon in kwestie kan stikken. Ernstige overdoses kunnen de ademhaling wel helemaal doen stoppen, maar bij gebruik van opiaten treedt gewenning op: een dosis die door een geroutineerde gebruiker goed wordt verdragen kan voor een beginner fataal zijn. Ook een geroutineerde gebruiker die door omstandigheden (bijvoorbeeld detentie of afkicken) een tijdje geen heroïne gebruikt en daarna meteen weer overgaat op de dosering die hij of zij daarvoor gebruikte loopt gevaar op een overdosering doordat de tolerantie voor het middel is afgenomen.

Gebruik van alle opiaten leidt ook tot ernstige constipatie. Heroïne kan ook het hongergevoel onderdrukken waardoor mensen niet voldoende meer eten, met alle gezondheidsricico's van dien.

Herkomst

In de 20e eeuw was het grensgebied tussen Thailand, Laos en Birma (Gouden Driehoek) de grootste heroïneproducent. Momenteel bevinden zich in het (grens)gebied Afghanistan, Pakistan wat bekend staat als de Gouden Sikkel, de voornaamste leveranciers van de grondstof (papaver).

De bewerkingscyclus die de papaver ondergaat voordat het te boek staat als heroïne, omvat activiteiten die voor de gemiddelde boer niet haalbaar zijn. Zij leveren de papaver aan tussenhandelaren.

Veel boeren in de Afghaanse en Pakistaanse regio zien geen mogelijkheid tot alternatieve exploitatie van de tot hun beschikbaar staande dorre gronden. De papaver, een van oudsher oersterk gewas, is eenvoudig te oogsten en brengt (relatief) veel geld op. Momenteel lopen er diverse internationale agricultiverende projecten om de betreffende boeren te voorzien van een verrijkte grond.

Behandeling verslaafden

Sinds begin 1999 (na afronding van een succesvolle testperiode) loopt in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Heerlen, Eindhoven en Utrecht een experiment met heroïneverstrekking op medisch voorschrift. Onderzocht werd of heroïne op medisch voorschrift een gunstiger uitwerking heeft op de lichamelijke gezondheid en het psychisch functioneren dan uitsluitend methadon. Daarnaast werd bestudeerd of dit ook gold voor het gedrag, het sociale en maatschappelijke functioneren, illegaal druggebruik en de daaraan gerelateerde overlast.

Deelnemers waren mensen met een langdurige (vijf jaar of langer) heroïneafhankelijkheid (meestal ex-deelnemers aan methadonprogramma’s die in aanmerking kwamen voor hoge doseringen methadon). Vrijwel allemaal hadden ze een slechte lichamelijke conditie, ernstige psychische problematiek en gebruikten ze dagelijks heroïne. In 2002 verscheen de eindrapportage van de Centrale Commissie Behandeling Heroïneverslaafden (CCBH) (Van den Brink et al., 2002), die dit project ontwikkelde en uitvoerde. De CCBH vond dat een gecontroleerde behandeling met heroïne in combinatie met methadon effectiever was dan de continuering van behandeling met uitsluitend methadon. Groepen die zowel heroïne als methadon kregen, lieten de beste resultaten zien. Er was sprake van een verbetering van de gezondheid en/of sociaal functioneren en een scherpe reductie in tijd die besteed werd aan illegale activiteiten. Bij de controlegroepen lag dit percentage lager. De commissie concludeerde dat de gecontroleerde verstrekking van heroïne een nuttige aanvulling kan zijn op het bestaande behandelaanbod. Het experiment wordt momenteel voortgezet in de bestaande regio’s.

Flameon

Badass junkie
Gebruikerservaring heb ik (gelukkig) niet dus daar kan ik je niet mee helpen. Wel kom ik voor mijn werk zeer regelmatig in contact met heroine verslaafden. Heb zelfs een tijdje op straat gewerkt tussen de heroine verslaafden daklozen. Dus als ik je ergens mee kan helpen weet je me te vinden!
Kan je wel niet beloven dat ik ze maandag al gelijk kan terug sturen, ben maandagavond niet hier namelijk

nightfly

Newbie
Ik heb tijdens 2 perioden in mijn leven heroine gebruikt. De eerste keer was ik rond de twintig, zo'n 6 keer gerookt toen. Daarna was het op mijn huidige leeftijd. Ook nog eens twee keer gerookt. Ik weet echt niet wat de junks eraan vinden. Ik vind er niks aan, en voor mij blijft het een domme drug. Ik vind het dan ook jammer dat er mensen lichamelijk verslaafd aan worden. Qua geestelijke verslaving is cocaine erger, denk ik, wat lichamelijke verslaving betreft, is heroine dan weer een groot risico. Ik ben alvast geen heroineliefhebber, zelfs niet na het geprobeerd te hebben.

nightfly

Newbie
Oh ja, wat dealers betreft, ik heb een vaste dealer voor cocaine en die verkoopt ook heroine. Dus het komt toch voor. Nochtans geen dealer van het coninckplein, maar een hele vriendelijke, toffe gast waar je het totaal niet aan zou merken.

Bovenaan