Jarenlang effect van Cold Turkey?

Prayer

Newbie
Beste allemaal,

Ik heb net met een vriendin gepraat en maak me zorgen over haar. Ze heeft in haar puberteit twee jaar zeer zwaar XTC gebruikt, en is toen cold turkey gestopt. Nu, drie jaar later, wil ze graag opnieuw beginnen omdat ze gelooft dat de drug haar leven beter maakt (door de geluksroes).
Ze zegt dat ze zich de afgelopen drie jaar ongelukkiger heeft gevoeld dan in de periode van haar gebruik (dit komt onder anderen doordat ze al haar problemen opkropt).
Nu vroeg ik me af, is het mogelijk dat die regelmatig terugkerende depressies van haar na drie jaar nog steeds een gevolg kunnen zijn van het cold turkey stoppen?
Graag jullie mening/ervaring, zodat ik haar kan behoeden voor stommiteiten.

Met vriendelijke groet

Arizona

Bewuste gebruiker
Cold turkey stoppen van de xtc (mdma) is op zich geen probleem. Je zal geen lichamelijke afkickverschijnselen krijgen. Terugkerende depressies zal heel goed door overmatig xtc gebruik kunnen ontstaan, zeker als je gevoelig bent voor depressies. Als je gestopt bent met xtc gebruik kan je daar nog lange tijd de (depressieve) gevolgen van ondervinden.

Ben geen arts of wat dan ook, maar als je vriendin depressief is, komt dat eerder van het misbruik van xtc dan van het cold-turkey stoppen vermoed ik. Maar vraag het eens aan een verslavingsarts, wellicht dat die je verder kan helpen.

langeman

Bewuste gebruiker
Prayer zei:
(dit komt onder anderen doordat ze al haar problemen opkropt).

Dat moet ze dus niet doen! Weer gaan slikken is symptoombestrijding!

Depressies na xtc gebruik horen er tot op bepaalde hoogte bij, maar niet drie jaar lang. Dan speelt er meer. En weet je, dat is heel normaal, maar je moet er wel iets mee.

Succes, ik hoop voor je dat ze dat gaat inzien.

r@r@

Wijs gebruiker
Nu vroeg ik me af, is het mogelijk dat die regelmatig terugkerende depressies van haar na drie jaar nog steeds een gevolg kunnen zijn van het cold turkey stoppen?

Ik heb even gegoogled ("XTC + serotonine"):
Er zijn aanwijzingen uit dierproeven dat langdurig chronisch gebruik hersenbeschadiging veroorzaakt doordat de hoeveelheid serotonine (een stof in de hersenen) uitgeput zou raken. De Universiteit van Leiden doet hier momenteel onderzoek naar. Tot dusver is dit niet bewezen, maar het is wel een mogelijk risico waar je rekening mee moet houden. Na gebruik is pijn in kaak en tanden mogelijk.

Van een serotoninetekort word je depressief. Ik ben geen arts, maar ik denk dat het niet zo zeer door het cold turky afkicken komt, als wel door het veelvuldige gebruik van XTC.

Groetjes,
R@ :wave:

Prayer

Newbie
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik hoop dat ze tot nieuwe inzichten komt als ze dit hoort.

Groetjes!

Liesette

Bewuste gebruiker
Volgens Arizona stond hier alleen maar crap ....

dus haal ik het maar weg, SSRI remt alleen de opname.

langeman

Bewuste gebruiker
Is dit een serieus advies? Hoe kom je erbij?

Liesette zei:
Als je 2 jaar veel mdma neemt kun je op 4 jaar herstel rekenen.

Heb je hier een bron voor?

Liesette zei:
Nu weer mdma nemen is echt taboe, verlaat haar dan maar want ze word alleen maar neerslachtiger en uiteindelijk suïcidaal.

Wat bedoel je precies te zeggen?
Dat mdma nemen niet zo handig is, kan ik nog wel volgen, maar om iemand maar te verlaten als ze dat wel doet zal niet echt helpen bij het verbeteren van de geestelijke gesteldheid.

Liesette zei:
Ze moet dus zwaar aan de SSRI ofzo iets, want dat zijn serotonine verhogende geneesmiddelen....
...Misschien heeft je vriendin wel andere problemen die haar serotonine spiegel nog extra verstoren:

Borderline = serotonine verstoring
ADHD = dopamine verstoring

Adviseer je serieus SSRI te slikken? Is het niet nodig eerst een volledige diagnose te stellen? Dat soort medicatie is m.i. niet iets om lichtzinnig mee om te gaan (gebeurd soms helaas wel, maar dat is weer een ander verhaal).

Arizona

Bewuste gebruiker
Liesette zei:
Ze moet dus zwaar aan de SSRI ofzo iets, want dat zijn serotonine verhogende geneesmiddelen.
Nou ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt, SSRI's vertragen de afgifte van serotonine. SSRI staat voor : Selective serotonin reuptake inhibitor (selectieve serotonine heropname remmer)

het is dat ook een slecht advies van jou om te zeggen dat ze zwaar aan de SSRI zou moeten. dit is werkelijk een kul advies (als ik dit zo mag noemen hier)
teveel mdma leidt tot een aanmaak stop van serotonine wat leidt tot ongeluk en stemmingswisselingen. MDMA neemt het juist op en verstoord de aanmaak.
Jij weet echt niet waar je over praat, ga je eerst eens verdiepen in de materie voordat je ronduit onzinnnige teksten hier gaat neerschrijven (sorry voor mijn harde reactie, maar je schrijft onzin!!)
Nu weer mdma nemen is echt taboe, verlaat haar dan maar want ze word alleen maar neerslachtiger en uiteindelijk suïcidaal
Geen MDMA meer nemen is idd een goed advies, maar de rest van de zin had je beter achterwege kunnen laten. Hoe weet jij dat iemand uiteindelijk suicidaal wordt? en hoe kan jij iemand aaraden te verlaten? Een excuusbericht van jouw kant aan OP is wel op zijn plaats (is mijn bescheiden mening)

Liesette

Bewuste gebruiker
Je moet nooit advies aannemen van een forumjunk, niemand is hier een dokter.
Excuses aanbieden waarvoor ?
Niemand krijgt zonder recept een SSRI mee dus maken jullie je niet zo druk.

Dus Arizona leg jij de luitjes dan is uit hoe het wel werkt ? Wat gebeurt er dan als je teveel mdma neemt ?

Liesje

Arizona

Bewuste gebruiker
Liesette zei:
Je moet nooit advies aannemen van een forumjunk, niemand is hier een dokter.
Excuses aanbieden waarvoor ?
Niemand krijgt zonder recept een SSRI mee dus maken jullie je niet zo druk.
Dus Arizona leg jij de luitjes dan is uit hoe het wel werkt ? Wat gebeurt er dan als je teveel mdma neemt ?
Liesje

Ik ga hier verder niet op in, goed dat je het bericht hebt weggehaald.

labradoor

Belezen gebruiker
ik zou eerst de diagnose afwachten.
vaak is verslaving een gevolg van een psychische stoornis.
met de juiste therapie kan je depressie behandelen.

Oom Klaas

Badass junkie
Je kut voelen na zwaar xtc misbruik ligt niet aan het geen xtc doen maar aan het veel xtc gedaan te hebben...hoe fu...ik stop maar weer.

Dieter499

Newbie
Waarom ga je niet gwn naar de smartshop en koop je daar wat L-tryptofaan of 5htp (griffonia extract) of ander recupereer spul? bij de apotheker kan je ook nog aan L-tryptofaan geraken. het kan zijn dat het gwn van de stress is of een serotonine verstoring in de hersens...

Bovenaan