jongeren blowen zich suf

caatje

Badass junkie
Ik kwam dit tegen in de krant. Ik vind t erg bizar als ik dit zo lees. Het zal hier en daar mss wel opgeklopt zijn maar toch....

zo 19 mrt 2006, 10:06 | 204 reacties
Jongeren blowen zich suf
door Pieter Klein Beernink
AMSTERDAM - Jongeren blowen op steeds jongere leeftijd. Kinderen van twaalf en dertien jaar zijn geen uitzondering meer in de polikliniek van Parnassia in Den Haag.

Al moet je achttien zijn om softdrugs te mogen kopen, volgens verslavingsarts Romeo Ashruf weten steeds meer scholieren er wel aan te komen. Terwijl ouders de gevolgen onderschatten.

„Vroeger lag de leeftijd van een verslaafd kind dat bij ons moest worden opgenomen tussen de zestien en eenentwintig jaar. Nu tussen de veertien en negentien jaar!”, alarmeert de arts morgen in het tvprogramma Bij ons thuis, van Teleac. „Regelmatig zijn ze pas tussen de twaalf en veertien jaar.”

Technieken

De tijd van een onschuldige joint, die gebroederlijk van hand tot hand gaat, is allang voorbij volgens Ashruf. Nu heeft iedereen zijn eigen ’toeter’ die ook helemaal opgaat. Bovendien zouden softdrugs deze naam helemaal niet meer verdienen, in verband met de nieuwe technieken waarmee de drugs geteeld worden.

„Cannabis bevat veel meer thc, de werkzame stof, en daardoor heeft een joint meer effect dan vroeger”, vervolgt de arts. „Ouders denken bij blowen aan de jaren ’60, maar de Nederlandse wiet is vele malen krachtiger dan die van toen.”

Verwoestend

De medicus benadrukt dat cannabis geestelijk verslavend is en wel degelijk verwoestend kan werken: „Jongeren die stevig blowen worden apathisch. Ze blijven in hun ontwikkeling steken. Iemand van achttien is in alle opzichten pas vijftien. Ze doen het niet goed op school, hebben geen echte vrienden, moeite met een relatie en ze hebben slaapproblemen.” Vaak vragen ouders zich af hoe het toch komt dat hun kind slecht meekomt in de klas: „Ondertussen heeft niemand in de gaten dat de oorzaak ligt in softdruggebruik.”

Ook vorig jaar bleek uit onderzoek onder 20.000 havo- en vwo-scholieren dat het druggebruik toeneemt.

Volgens het Trimbos-instituut heeft bijna eenvijfde van alle scholieren wel eens geblowd, waarvan negen procent nog recent.

bron de telegraaf

lot

Badass junkie
ik blow ook regelmatig, maar steeds minder ik heb eigelijk geen last van de problemen die genoemd worden, of ik ben te naief ze te ondervinden.. bij ons gaat de joint meestal wel van hand tot hand..
wat ik wel heb is het slaapgebrek maar ik denk niet dat dat door de drugs komt...

Mac...

Badass junkie
Nja goed, zal vast wel een kern van waarheid inzitten,
Ken immers genoeg mensen die zichzelf niet kunnen beheersen en die dagelijks zitten te smoken zonder dat ze enige andere bezigheidt hebben die dagen. En juist door het smoken komen ze in een neerwaartse spiraal terecht. Ik vind dat je alleen dagelijks kan blowen wanneer je verder een stabiel leven hebt, anders kun je het maar beter laten en het bv alleen op de weekenden houden.

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
caatje zei:
Ik kwam dit tegen in de krant. Ik vind t erg bizar als ik dit zo lees. Het zal hier en daar mss wel opgeklopt zijn maar toch....

zo 19 mrt 2006, 10:06 | 204 reacties
Jongeren blowen zich suf
door Pieter Klein Beernink
AMSTERDAM - Jongeren blowen op steeds jongere leeftijd. Kinderen van twaalf en dertien jaar zijn geen uitzondering meer in de polikliniek van Parnassia in Den Haag.

Al moet je achttien zijn om softdrugs te mogen kopen, volgens verslavingsarts Romeo Ashruf weten steeds meer scholieren er wel aan te komen. Terwijl ouders de gevolgen onderschatten.

„Vroeger lag de leeftijd van een verslaafd kind dat bij ons moest worden opgenomen tussen de zestien en eenentwintig jaar. Nu tussen de veertien en negentien jaar!”, alarmeert de arts morgen in het tvprogramma Bij ons thuis, van Teleac. „Regelmatig zijn ze pas tussen de twaalf en veertien jaar.”

Technieken

De tijd van een onschuldige joint, die gebroederlijk van hand tot hand gaat, is allang voorbij volgens Ashruf. Nu heeft iedereen zijn eigen ’toeter’ die ook helemaal opgaat. Bovendien zouden softdrugs deze naam helemaal niet meer verdienen, in verband met de nieuwe technieken waarmee de drugs geteeld worden.

„Cannabis bevat veel meer thc, de werkzame stof, en daardoor heeft een joint meer effect dan vroeger”, vervolgt de arts. „Ouders denken bij blowen aan de jaren ’60, maar de Nederlandse wiet is vele malen krachtiger dan die van toen.”

Verwoestend

De medicus benadrukt dat cannabis geestelijk verslavend is en wel degelijk verwoestend kan werken: „Jongeren die stevig blowen worden apathisch. Ze blijven in hun ontwikkeling steken. Iemand van achttien is in alle opzichten pas vijftien. Ze doen het niet goed op school, hebben geen echte vrienden, moeite met een relatie en ze hebben slaapproblemen.” Vaak vragen ouders zich af hoe het toch komt dat hun kind slecht meekomt in de klas: „Ondertussen heeft niemand in de gaten dat de oorzaak ligt in softdruggebruik.”

Ook vorig jaar bleek uit onderzoek onder 20.000 havo- en vwo-scholieren dat het druggebruik toeneemt.

Volgens het Trimbos-instituut heeft bijna eenvijfde van alle scholieren wel eens geblowd, waarvan negen procent nog recent.

bron de telegraaf

Is niet eens opgeklopt,volgens mij nog erger zelfs,niet zozeer met alleen drugs maar gewoon hele instelling van jongere...geweld etc..

Ligt ook aan de ouders van tegenwoordig en de verschuiving van normen en waarde,sommige ouders van nu zijn te makkelijk vind ik persoonlijk.
En natuurlijk de tv met van die 50 cents enzo...zeg ik niet zomaar by the way ik ben ook opgegroeid met NWA etc. en weet dat dat je instelling kan veranderen in de zin van scheit aan alles..

Personen van mijn leeftijd zijn al aardig vrij opgevoed door onze ouders die van na de oorlog zijn,dus zelf ouders hebben die opgegroeid zijn in de 60 en 70's voor wat betreft puberen/zelfbewustwoording

Het is niet verkeerd om vrij te worden opgevoed,maar 12,13 jaar is te jong om zulke shit te doen,en sommige jonge ouders van nu gaan er te luchtig mee om en verneuken zo een hele generatie terwijl ze het niet eens in de gaten hebben..jammer...

Beter zou zijn om juist van de dingen die je als ouders vroeger zelf deed,eerder te signaleren en erop te reageren/afkeuren en niet te accepteren op zo'n jonge leeftijd.

De jeugd gaat steeds jonger dingen doen,drugs,sex,criminaliteit.
Ik vind het zelfs verontrustend...maarja ligt aan sommige ouders van tegenwoordig..helaas.

Jonirsz

Experimenterende gebruiker
wat ze erover schrijven, interesseerd me eigelijk niet zo, ik bedoel, als je blowt dan doe je dat toch en dan laat je je niet afschrikken door zo'n stom stukje papier, :mrgreen: althans ik niet.
wat erin staat zal misschien wel waar zijn, maar waarom moet de hele wereld dat weten, laat het ze zelf ondervinden :wink:

zommes

Badass junkie
Wat ik altijd zo ontzettend jammer vind aan dat eindeloze gezeik over blowende jongeren is dat het in 95% van de artikelen alleen maar over het feit gaat dat jongeren teveel blowen en dat ze daaraan kapot gaan.

Waarom maken jongeren de keuze om zich suf te blowen? Waar ligt de oorzaak van de drang naar dit eindeloze vluchtgedrag. Jongeren vinden de realiteit saai worden en grijpen om het minste gerinste naar middelen om hier van te vluchten. Dit heeft toch helemaal niks te maken met het middel Cannabis op zich?

BacingsPen

Badass junkie
alles in dit bericht kan de waarheid zijn. Maar daar hoef je niet per se voor te blowen hoor :confused: Hooguit versterkt de wiet al deze problemen! Maar hey, was wiet niet DE drugs die gevoelens etc versterkt? Nouja, ik zal wel gek zijn eh!

En btw, ik zie er misschien uit als 15, ik was blij geweest als ik me ook nog 15 voelde! Is toch echt niet zo... En heb vrijwel niks uitgevoerd op de havo en in mijn 4e jaar=belangrijkste, blowde ik meer dan ooit! (veel stress=meer blowen bij mij) toch heb ik alleen dit jaar zonder tekorten gehaald!

Dus eigenlijk zegt dit berichtje niets meer dan ik al wist. Ga alleen niet ontkennen dat er een grote groep jongeren is die nog verder van de wereld vervreemd raken omdat ze behalve niet lekker in hun vel zitten, (en dus vaak al weinig vrienden hadden, slecht sliepen etc.) ook nog eens een elke dag diverse joints nodig hebben om nog een beetje normal te functioneren.

Want ja, dat vind ik persoonlijk best erg... (ligt voor 100% aan de maatschappij en niet aan die jonge kinderen van 12, dit is gewoon een gevolg van wat psychonaut al aangaf)

Shit, wat een klote reactie was dit, nouja ga maar snel nar bedje toe! :grin:

baarsjesbewoner

Bewuste gebruiker
weer een genuanceed bericht.. komt vast uit de telegraaf ( tja, domme mensen moeten het ook kunnen begrijpen )

Je kan hetzelfde artikel ook maken en dit veranderen met het onderwerpo alcohol. Ikzelf ben student, haal goede cijfers, sport veel en heb een redelijk groot sociaal leven ( en dat terwijl ik bijna dagelijks blow! ). Dat zul je natuurlijk niet in een artikel lezen. ( ik raad het gebruik ervan echter niet aan )

Mac...

Badass junkie
Misschien heeft het ook een beetje te maken met de manier waarop je blowd.
Ikzelf bv ben een sociale blower en rook eigk maar heel weinig of bijna nooit als ik alleen ben, toch blow ik wel bijna iedere dag, maar dus alleen wanneer ik met andere mensen ben. Denk dat mensen die opstaan met een joint en gaan slapen met een joint (wat tevens erg pervers is) dat die mss vatbaarder zijn voor sociale problemen.

Van blowen word je ontzettend lui en dat is vaak het begin van alle ellende omdat je alles maar begint uit te stellen tot op het laatst en zelfs vaak dan nog niet. Dus je moet eigenlijk gewoon voor jezelf stellen dat je pas gaat blowen als je alle verdere verplichtingen hebt gedaan.

minn

Badass junkie
Daar heb je een hele goede, pas gebruiken als je alle verplichtigen af hebt !
dat zou niet alle problemen weg houden, maar zeker wel verminderen !

LeftBehind

Experimenterende gebruiker
moet wel toegeven dat t voor mijn gevoel steeds vaker voorkomt..kzie steeds meer groepjes blowende mensen ezno..maarja...of dat nou zo'n ramp is

BacingsPen

Badass junkie
Deranged zei:
Lijkt me sterk. Een tevreden roker is geen onruststoker. :smoke:

Toch heeft hij gelijk...

Als je ontzettend kut in je vel zit, en je bent al agressief van jezelf, en je bent tevens niet gewend te blowen. Dan kan je ZEKER agressief worden...

Maar het gaat hier om jongeren die zich suf blowen, die zullen eerder over zich heen laten lopen (de meesten dan eh.) dan dat ze een confrontatie aan gaan met de vuist. (ik doe als ik knetter ben wel mijn mond open, maar m'n handjes zitten zo vast, en los krijg ik ze niet hoor :P)

Deranged

Badass junkie
Ik gebruikte ook op zeer jonge leeftijd al zware middelen, toch heeft dat mij er niet van kunnen weerhouden om uit te groeien tot het genie dat ik tegenwoordig ben. :P

Deranged

Badass junkie
Je kraamt weer onzin uit Bennieboy. Het hele Hitler verhaal zullen we maar gewoon meteen vergeten, ik weet niet precies wat je probeerde duidelijk te maken maar nee ik lijk in niets op Hitler, hoe kom je er uberhaupt op. Ook ben ik op geen enkele manier racistisch en tegelijkertijd vrij zeker dat ik NOOIT iets op dit forum heb gepost waaruit je dat zou kunnen concluderen. Vrij zware beschuldigingen die jij daar zo ff ineens uit je mouw schud. Ben erg benieuwd hoe je er allemaal op komt. Ik weet niet precies wat je allemaal gebruikt tegenwoordig maar misschien dat je toch eens rustiger aan moet doen, paar uurtjes slaap kan ook wonderen doen. :smoke:

Freaky high

Bewuste gebruiker
vind ik wel niet echt kloppen. je hebt natuurlijk mensen die er verslaafd aan zijn en lui worden en Dergelijke. maar ik heb daar geen last van. het liefst blow ik een joint of 2 met men BlowHomie en dan lekker chillen en lachen. snap niet wat daar nou verkeerd aan is. en dat er meer thc in de wiet van vandaag zit.. what's the big deal? ik vind dit niet erg hoor..ben je lekker meer stoned van :mrgreen: :stoned:

BacingsPen

Badass junkie
Deranged zei:
Je kraamt weer onzin uit Bennieboy. Het hele Hitler verhaal zullen we maar gewoon meteen vergeten, ik weet niet precies wat je probeerde duidelijk te maken maar nee ik lijk in niets op Hitler, hoe kom je er uberhaupt op. Ook ben ik op geen enkele manier racistisch en tegelijkertijd vrij zeker dat ik NOOIT iets op dit forum heb gepost waaruit je dat zou kunnen concluderen. Vrij zware beschuldigingen die jij daar zo ff ineens uit je mouw schud. Ben erg benieuwd hoe je er allemaal op komt. Ik weet niet precies wat je allemaal gebruikt tegenwoordig maar misschien dat je toch eens rustiger aan moet doen, paar uurtjes slaap kan ook wonderen doen. :smoke:

haha, hier deed ik het om :wink:

Naja, heb idd te snel mijn oordeel klaar... Maja, daarom vroeg ik ook of het misschien zou kunnen kloppen?

Via inet kun je idd niets 'zien' maar slechts vermoeden. En zo'n vermoeden is dan zo goed als op lucht gebaseerd. Maja, als je meer over iemand wil weten is het soms handig een oordeel 'klaar' te hebben. zodat je aan de reactie misschien WEL kunt zien of het waar is of niet:wink:

enneh, het enige wat er echt anders aan mij is: ben niet meer zo rustig en beheerst. Komt omdat ik gestopt ben met blowen, en door andere omstandigheden majaz, komt goed :wink:

Sorry hoor, verder geen hard feelings hoop ik :wink: wou je niet kwetsen, als ik dat nie al gedaan heb?

Als ik er uit ben post ik nog eens een topic over mijn zwarte kant.

BacingsPen

Badass junkie
zommes zei:
minn zei:

Jazeker, het is: verslavender, schadelijker en het voegt echt helemaal niks toe, sterker nog het vernauwt de geest.

Klopt! :)

En ik ben er lekker al een tijdje vanaf, van die verslaving! :grin:

Ik voel me een stuk beter! En heb smorgens ook VEEL meer honger...

@ mac, de suikers in fruit zijn enigzins wel noodzakelijk, jazeker :)

Bovenaan