Binnenland
ma 15 mei 2006, 08:42 | 66 reacties
Junks Nijmegen gestalkt door hulpverleners
door Jouke Schaafsma
NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen laat mensen die drugs gebruiken, te veel drinken of gokken maar hulp weigeren, voortaan stalken door hulpverleners om te zorgen dat ze zich niet ontwikkelen tot veelplegers.
Van mensen die om hulp vroegen bij een verslavingsinstelling, maar niet meer kwamen opdagen bij afspraken, wordt het laatste woonadres opgespoord via de gemeentelijke basisadministratie of uit informatie van andere instellingen. Ze krijgen vervolgens bezoek aan de deur, telefoontjes, brieven en er volgen indien nodig dreigementen van huisuitzetting als ze niet meewerken.
„We gaan niet meer afwachten tot ze ons opzoeken, want probleem is dat ze dat vaak zelf niet doen. Door ze vriendelijk te stalken hopen we ze te bewegen weer hulp te accepteren”, zegt regiomanager Willem Teering van De Grift.
Verslavingscentrum De Grift liet in opdracht van de gemeente dossiers van driehonderd oud-cliënten doorlichten die wegbleven van een afspraak. Medewerkers van De Grift maakten een selectie uit verslaafden bij wie het risico het grootst lijkt dat ze crimineel worden. Vaak vormen ze al overlast in de buurt, maar overtreden ze nog niet de wet.
Dwingen
In tegenstelling tot justitie, dat criminele verslaafden via de rechter kan dwingen mee te werken, hebben de hulpverleners daarvoor zelf geen machtsmiddelen. „We zullen creatief moeten zijn. Als ze bijvoorbeeld schulden hebben bij de huurbaas, kunnen we in samenspraak met de woningcorporatie dreigen met uitzetting als ze niet meewerken.”
Inmiddels is De Grift al met opsporing van twee oud-cliënten begonnen. In totaal is er 100.000 euro beschikbaar voor de proef, die zeven maanden zal duren. De verwachting is dat in totaal veertig mensen vriendelijk gestalkt gaan worden. Teering verwacht dat als de proef slaagt het ook in andere regio’s zal worden overgenomen.
Is dit een goede oplossing? Persoonlijk denk ik van niet. Ik denk dat iemand echt zelf moet willen omdat ik denk dat het anders toch geen zin heeft en dit project alleen maar geld verspilling is.
bron