Kaalkopjes zoeken

lowlander

Newbie
Bij mij in de buurt zie ik de laatste dagen in het gras regelmatig een klein geel paddestoeltje staan. De doorsnede van de hoed is 1 tot 3 cm. Het steeltje is glad en breekt makkelijk. Als ik in de boekjes kijk lijkt het op een kaalkoje, maar ik twijfel over de tijd van het jaar.
Weet iemand om wat voor paddenstoel het hier kan gaan?
Weet er ook iemand of er ergens een goede gids te vinden is voor het zoeken van de psilo's in Nederland.

Thnx :confused:

Niet plukken, tenzij je een kenner bent. Oppassen hoor, starks pluk je de verkeerde. Er zijn veel paddestoelen die op kaalkopjes lijken en die erg giftig zijn. Bij mij groeien ze zelfs in de tuin. Ze voldoen aan jouw beschrijving. Maar ik pluk ze niet. Als je paddo´s wil eten moet je gewoon naar de smartshop gaan om ze daar te kopen.

Ankxx

Belezen gebruiker
Ik dacht ook eens dat ik kaapkopjes in m'n paardenwei had staan,
en ik was zo stom om er één op te eten.
ik heb niks gevoelt, maar dan ook niks,
kwas ook niet ziek ofzo...
Gelukkig.

De jongen

Bewuste gebruiker
Het is normaal gezien niet de juiste tijd van het jaar. En ik denk dat de hoedjes nog open zullen gaan, dan zijn het zeker niet de juiste.
Normaal gezien een beetje blauw/groen aan het voetje...?

Maar inderdaad het is leuk om er achter te zoeken enzo, maar inderdaad ook erg gevaarlijk. Er zijn gewoon te veel look alike's.

Dissonant

Bewuste gebruiker
De vraag was meer gericht naar de topicstarter

Als het niet puntig is moet hij niet verder vragen..

Northawke

Wijs gebruiker
Je kan ook een kleine beschadiging op het oppervlak van het hoedje aanbrengen. Als dat blauw wordt, dan zit er in ieder geval psilocybine in. Maar ik zou ze alsnog niet eten. Kaalkopjes lijken op een aantal giftige paddestoelen en er is altijd een kans dat je per ongeluk daar wat van plukt. Het vaststellen van welke soort je hebt is over het algemeen erg moeilijk.

Bovenaan