Kenissen heroïneverslaafden?

gast333

Experimenterende gebruiker
Iemand kennissen die heroïne gebruiken? En zo ja, hoe ga je daarmee om? Willen die geholpen zijn of laat je ze het best gerust?

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
In mijn omgeving hebben de laatste tijd enkele vrienden de stap naar spuiten gezet... Het zijn niet mijn beste vrienden, maar toch mensen waar ik de laatste tijd veel mee omga. Ik ben er eerlijk gezegd enorm van geschrokken, omdat het in mijn ogen toch weer een stap verder is. Ik wil die mensen gewoon niet naar de tering zien gaan, maar ik zie sommigen nu al zichtbaar aftakelen.

Ik heb er wel met ze over gesproken, maar je kunt niemand opleggen om iets wel of niet te doen. Ze vinden het zelf niet zo'n grote stap na de drugs die we allemaal gedaan hebben de laatste tijd.... Het is me ook al enkele keren aangeboden, maar ik zie het absoluut niet zitten. Het staat me zo tegen, en ik voel me ook slecht op mn gemak als die vrienden het wel gebruiken... Zit er zelfs over te denken om het contact te verbreken...

gast333

Het is wel goed dat je de verleiding kunt weerstaan. Ik denk dat veel mensen in u positie anders hadden gereageerd.
Ik heb het wel moeilijk met het feit dat je het contact wil verbreken. Ik begrijp het natuurlijk aan de ene kant wel, maar aan de andere kant blijven het je vrienden toch..? Kun je eigenlijk nog op een normale manier met hen praten? Want meeste heroïneverslaafden denken nog maar aan één ding.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik heb geen zin om bij die groep te zitten waneer ze gaan spuiten, en de laatste tijd is dat dus steeds vaker het geval. Helemaal het contact verbreken is misschien wat rigoreus, idd. Verder weet ik niet of je al echt van een verslaving kan spreken, omdat ze pas net begonnen zijn. Ik kan in ieder geval wel normaal met ze praten, al gaat het wel vaak over gebruiken. En er gebeuren andere vreemde dingen, zoals vrienden die ineens geld van elkaar jatten ofzo. Al die shit heb ik helemaal geen zin in, vandaar dat ik dus wat afstand hou....

Genoeg andere leuke mensen :)

Telefoon

Wijs gebruiker
TechNora zei:
Ik heb geen zin om bij die groep te zitten waneer ze gaan spuiten, en de laatste tijd is dat dus steeds vaker het geval. Helemaal het contact verbreken is misschien wat rigoreus, idd. Verder weet ik niet of je al echt van een verslaving kan spreken, omdat ze pas net begonnen zijn. Ik kan in ieder geval wel normaal met ze praten, al gaat het wel vaak over gebruiken. En er gebeuren andere vreemde dingen, zoals vrienden die ineens geld van elkaar jatten ofzo. Al die shit heb ik helemaal geen zin in, vandaar dat ik dus wat afstand hou....

Genoeg andere leuke mensen :)

IIG niet thuis uitnodigen! :hearteyes:

J0rrit

Badass junkie
TechNora zei:
Ze vinden het zelf niet zo'n grote stap na de drugs die we allemaal gedaan hebben de laatste tijd....

Hier kom ik echt niet bij, spuiten is altijd een té grote stap.

azgaza

Badass junkie
Een band genoot van mijn ex raakte verslaafd aan de heroine, het was een vreemd verloop eigenlijk. We wisten het een hele tijd namelijk niet. Een aantal mensen hadden kleine vermoedens, zoals dat ze de geur ervan dachten te ruiken, en die persoon viel dikwijls zomaar in slaap in de kamer, en zat er als een zombie bij. Maar omdat we het niet verwachtten, zagen we het niet (speelde zich trouwens allemaal af in engeland, ik was daar maar maximaal 2 keer per maand, en dan lang niet altijd bij die band, de meeste van deze dingen zijn rechtstreekse informatie van mijn ex).
Op een dag ging hij wat doen met de verslaafde jongen die het toen in zijn bijzijn pakte, toen vroeg hij nog "is dat wat ik denk dat het is?" en daar zei de inmiddels verslaafde ja op.
Mijn ex heeft het toen aan de gitarist verteld, die daarop de verslaafde, die trouwens Jon heet uit de band zette. Daarna hebben we een tijd niks van hem vernomen, tot hij een maandje later cadeau's terug begon te vragen die hij mensen soms jaren geleden had gegeven, omdat zijn geld op was. Nog iets later wat hij dakloos, en had hij geen auto meer. Hij woonde toen bij een verslaafde vriendin van hem. Toen heb ik weer bijna een half jaar niks van hem vernomen. Daarna, inmiddels october 2006, kwamen we hem tegen op een concert in London; en eht enge was:
ik herkende hem helemaal niet. Niet eens een beetje. Ik vroeg nog aan mijn ex wie het was. Hij zei dat het jon was; en toen schrok ik dus. Hij had ongelovelijk vies haar, was véél magerder, keek vreemd uit zijn ogen en hij liep alsof hij er niet bij was. In de trein terug viel hij weer in slaap. Het enge was dus; dat ik hem niet meer herkende na een half jaar verslaving; terwijl ik normaal een goed geheugen voor gezichten had.
Nu heb ik er al lang niets meer van gehoord; die ex is al meer dan een jaar ex, dus via hem hoor ik ook niks meer.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
DarkScope zei:
TechNora zei:
Ze vinden het zelf niet zo'n grote stap na de drugs die we allemaal gedaan hebben de laatste tijd....

Hier kom ik echt niet bij, spuiten is altijd een té grote stap.

Zoals Andrenochroom al zei:

Het begon ermee dat iemand speed ging spuiten, omdat hij z'n neus niet verder wilde verpesten. Hij begon het toen echt te promoten in die groep, hoeveel cleaner het wel niet was, en directer, en veiliger. Omdat hij makkelijk aan schone spuiten kan komen, en die vriend hen ervan overtuigde dat het alleen maar voordelen heeft gingen andere vrienden ook speed spuiten. Daarna was keta aan de beurt, en toen was de stap naar heroine niet meer zo groot... Ook omdat we al wel mensen kenden die het doen...

Zelf heb ik vanaf het begin geweigerd om iets te spuiten. Een paar van die mensen vinden dat nog steeds raar, dat ik wel speed/keta snuif, en dus m'n neus verknal, maar niet wil spuiten... (en dat verkondigen ze soms ook op hoge toon :rolleyes: )

Maargoed, ik heb het wel gezien daar... :( Zit er best vaak over na te denken, of ik misschien op dit moment iets moet doen. Eén van hen zie ik als een iets betere vriend, en daarmee spreek ik ook wel eens alleen af, dus ik denk dat ik binnenkort maar een serieus gesprek ga aanknopen...

Miriam

Bewuste gebruiker
Nee eigenlijkniet echt al weet ik dat sommige in de club t ook roken om een beetje de crash te verminderen van t basen

Northawke

Wijs gebruiker
Ik heb wel wat kennissen die of gebruikt hebben of het nog steeds doen. Een goede vriendin van me is net weer een jaar clean, maar heeft jaren met heftige verslavingen gekampt. Ik heb altijd tegen haar gezegd dat ze langs mag komen als ze normaal kan doen, dat ik haar geen geld leen of andere spullen, maar dat ze wel altijd mee kan eten. En dat ze geen vrienden mee mocht nemen, omdat dat allemaal verslaafden waren en ik daar geen trek in had. Ik kende haar pas toen ze al verslaafd was en ik weet uit ervaring dat je lange discussies met zulke mensen kan hebben, maar dat ze echt zelf de stap moeten nemen om af te kicken. Je kan lullen als Brugman; helpt allemaal toch niet.

Voor de rest is de moeder van een vriendin langdurig verslaafd geweest (ik ken haar al sinds m'n 16e, vandaar dat ik al behoorlijk wat ervaring met heroine-verslaafden heb) en dus de broer van m'n vriend nu nog steeds. Met deze twee heb ik altijd minimaal contact gehad, ook deels uit eigen keuze. Soms is het gewoon beter om zulk contact te beperken, want je haalt er voor jezelf niets uit.

gast333

Ik denk dat je inderdaad duidelijke afspraken moet maken met verslaafden dat ze weten waar ze aan toe zijn.

Je kan wel het contact verbreken omdat het misschien beter is voor jezelf, maar dan zit je met het schuldgevoel. Nuja, verslaafden leven in hun eigen wereld en velen zeggen dat je niets meer voor hen kunt doen. Ik vind dit wel demotiverend, vooral als het om dichte kennissen gaat. Misschien hen verzoeken om professionele hulp te zoeken, maar iedereen weet dat echte verslaafden toch hervallen. Maar er moet toch iets zijn wat je kunt doen voor hen zonder dat je er zelf onder doorgaat?

speeseend

Wijs gebruiker
Hypodermic zei:
Maar er moet toch iets zijn wat je kunt doen voor hen zonder dat je er zelf onder doorgaat?

Liefde, warmte, een doel om voor te leven. Probeer de dagelijkse sleur te doorbreken; dingen doen die enkel als positief ervaren worden door de gebruiker. Dit zijn een paar factoren die mij nu zo'n twee jaren van de Hero of hebben geholpen.

Jij als buitenstaander kan inschatten wat je kan of wil geven. Dit gaat helaas niet over één nacht ijs. Je zal niet kunnen bepalen wanneer iemand stopt. Maar je kan het besluit wel versnellen / vereenvoudigen, denk ik.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Ik heb een verslaafde kennis, maar die wil geen hulp alleen maar geld... en Dat krijgt hij niet van me. Die is zijn vriendin, huis, auto en baan kwijtgeraakt

Hij krijgt af en toe wel eens wat te eten van me, of een keer een andere broek, of sokken

Heel vaak kom ik hem weer eens in de stad tegen, en zijn weer even goede vrienden, zolang het onderwerp "dope" of "poen" niet aan de orde komt. Dat weet ie ook, en begint er niet meer over bij mij. Gewoon zo als altijd, een kopje koffie drinken, en een sigaretje erbij op een terrasje. Praten over vrouwen die voorbij komen lopen in net wat (veel) te strakke spijkerbroek Tja maar dan rond een uur of 18:00 moet ie er weer vandoor, en is ie ineens weg "ik ga er weer vandoor, doei!" of boos worden om onbenullige dingetjes.

Gelukkig begint hij een beetje wakker te worden, en is niet de alle dagen meer high. Was begonnen met "woensdag niet meer" nu heeft hij twee dagen dat ie niet gebruikt.

Gaat de goeie kant op. nu maar hopen dat ie vol kan blojven houden.

speeseend

Wijs gebruiker
In een onbetrouwbare wereld is een betrouwbaar persoon de enige houvast.

Materiële zaken kan je beter niet geven, naar mijn mening. Dit wordt zo nu en dan, in moeilijke tijden, verpatst - ''geruild''.

Volgens mij doe je goede dingen voor je verslaafde vriend. Maar of je dit uit schuldgevoel moet doen...?

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Zolang ik m nog een aantal maanden in die broek zie lopen, verpatst ie ze niet. lijkt me. Nee het is geen schuldgevoel. Hij was altijd al een goeie vriend, en dat ene kleine stukje persoonlijkheid issie nog niet kwijt. En dan is hij af en toe weer (eventjes) de zelfde als voor die tijd.

Hij eet wel weer wat meer, en ziet er weer wat schoner uit. (geen smoezelig gezicht of dreadlocks)

Ik ben benieuwd hoe het over een jaar met m gaat.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Een jaar of vijf/zes geleden is mijn beste vriendin samen met haar vriend verslaafd aan heroine geraakt (chinezen, ze hebben nooit gespoten). Ik wist wel dat haar vriend al eerder/vroeger ook gebruikte, maar mijn vriendin verzekerde me dat ie het nu niet meer deed.
Totdat mij langzaam begon op te vallen dat haar vriend steeds magerder en grauwer werd en toen moest ze wel aan me toegeven dat ie er soms eigenlijk nog steeds aan zat. Aan haar merkte ik (nog) niks, dus ik geloofde haar op haar woord toen ze me vertelde dat zij er niet aan meedeed. We waren (en zijn nog steeds) beste vriendinnen en ik ging er vanuit dat ze mij de waarheid zei. Ik hield echter wel steeds vaker mijn hart vast, want we waren in die tijd behoorlijk zwaar met drugs en feesten bezig. Ik kon er al echt wat van, maar zij was altijd nog wel een tikkeltje extremer bezig dan ik. Ik wist dat ze ook altijd wel nieuwsgierig was naar heroine, maar dat was juist iets waar ik zo min mogelijk mee te maken wilde hebben.
Totdat mij op een zomerse dag inene opviel dat ze zo ontzettend afgevallen was. Ze droeg een kort truitje en ik kon echt opeens al haar ribben tellen. Ze was van zichzelf altijd al aan de magere kant, maar hier schrok ik echt van. Toen ik goed verder keek, verraadde haar lege, wazige gezichtsuitdrukking eigenlijk meteen ook alles. Dat het me achteraf gezien toch niet eerder opgevallen was! We gingen zo close met elkaar om en zagen elkaar bijna dagelijks. Maar ja, ik was natuurlijk ook nog maar een jong en naief meisje van net 22 jaar. Ik had wel al veel ervaring met andere drugs, maar tot die tijd kende ik eigenlijk geen mensen die heroine gebruikten. Ik was niet goed op de hoogte van alle gebruikerskenmerken en ging er verder van uit dat zij eerlijk tegen me waren als ik er naar vroeg. Dat deed ik namelijk wel regelmatig. Echter, toen ik haar op dat moment confronteerde met wat ik bij haar zag, kon ze er niet meer omheen en gaf ze aan me toe dat zij en haar vriend al een hele tijd samen heroine gebruikten....
Alle puzzelstukjes vielen dan eindelijk voor me op hun plaats. Het werd me duidelijker hoe het kwam dat zij en haar vriend (vooral hij) op feestjes vaak plotseling "ziek" werden en naar huis toe moesten (Cold Turkey verschijnselen), of waarom ze opeens telefoontjes moesten plegen en voor even "verdwenen", om vervolgens weer vrolijk (en high) terug te komen (bezoekjes aan dealer en stiekem in de auto samen wat roken). Eigenlijk wist ik onbewust al de hele tijd dat er iets gaande was, maar dit ging zo buiten mijn eigen principes om dat ik me er voor afsloot. We hadden het immers erg leuk met elkaar en ik wilde dat dat zo bleef....
Toen ik het dan eindelijk toch uit haar eigen mond hoorde, was ik ook niet echt in een shock. Het kwam niet als een grote verrassing, maar ik was blij dat ik een bevestiging kreeg van iets wat ik stiekem toch al een beetje aan het vermoeden was.
Ik heb haar toen voor het blok gezet: wilde ze hiermee doorgaan (wel met een grote kans om mij dan als vriendin misschien kwijt te raken) , of ging ze professionele hulp zoeken? Ze koos voor het laatste. Tussen haar en haar vriend ging het al een tijdje niet zo lekker meer, dus dat ging niet veel later uit. Toen ze hem dan ook daadwerkelijk niet meer zag en niet meer samen met hem onder een dak woonde, kon het afkicken serieus beginnen. Woonruimte had ze inmiddels ook niet meer, dus ik heb haar toen tijdelijk thuis op laten vangen. Ik woonde nog bij mijn ouders (ik had samen met mijn zusje een etage boven hen) en ik had ze ook ingelicht over de hele situatie. Mijn ouders zijn erg ruimdenkend, lief en welwillend, plus dat ze ook erg gesteld waren/zijn op die vriendin, dus die vonden het geen probleem om haar in die moeilijke tijd in huis op te nemen.
Mijn vriendin ging in therapie bij de Jellinek en kreeg methadon mee om over het ergste heen te komen. Met een heleboel doorzettingsvermogen en steun van mij, mijn ouders en haar eigen ouders, is het haar uiteindelijk gelukt om weer helemaal clean te worden!
Ik moet wel toegeven dat ik in die tijd ook samen met haar methadon heb gebruikt. Ik was toch wel nieuwsgierig geworden naar het gevoel d'r van en dat leverde mij bijna een methadonverslaving op. Het ging ook uit met mijn eigen relatie destijds en met die methadon voelde ik me daar minder verdrietig over.... Maar goed, dat terzijde. Daar ben ik ook (wel met een klein beetje moeite) weer uitgekomen, omdat ik echt geen methadonjunkie wilde worden! Ik wilde ook het goede voorbeeld geven aan mijn vriendin, dus met mijn eigen wilskracht is dat gelukt.
Inmiddels is mijn vriendin een geweldige moeder voor haar dochtertje van vier (zij is uiteraard niet van die jongen die verslaafd was). Drugs gebruikt ze helemaal niet meer. Alleen heel soms bij grote uitzondering en natuurlijk nooit waar de kleine bij is! We hebben het nog wel eens over die tijd, maar ze is niet van plan om ooit nog terug te vallen naar de heroine. Van deze ervaring heeft ze een hoop geleerd en ze wil het niet nog eens meemaken.Zelf ben ik natuurlijk door dit hele gebeuren ook een hele ervaring wijzer en rijker! Ik ben erg blij dat ik haar nooit heb laten vallen en dat ik haar (met hulp van anderen) hier doorheen heb geholpen. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe slopend heroine kan zijn en hierdoor heb ik ook absoluut geen behoefte om er nog ooit mee te experimenteren. Die methadonperiode was wel genoeg voor mij! :wave:

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Heftig verhaal... kan bijna wel janken... Ik bewonder het echt hoe je je vriendin hebt opgevangen, en ben blij dat het allemaal zo goed is afgelopen!! Ik zou willen dat ik dezelfde hulp kan geven aan mijn vrienden, maar ze zijn niet mijn beste vrienden, om maar beter te zeggen: drugsvrienden... Behalve die ene dan waarmee ik ook samen die hele groep heb leren kennen, en waarmee ik ook apart afspreek. Ik ga proberen hem in ieder geval hieruit te trekken. Misschien is het nu nog makkelijk om ermee te stoppen, dat hoop ik, ze zijn pas een maandje of 2 bezig met heroine... En ongeveer 3 met spuiten.

Dit verhaal bevestigt wel weer mijn gevoel over dat spul... dat ik dat zo sterk heb komt trouwens grotendeels door dit forum. Ik lees hier zoveel heftige verhalen, dat ik echt allang heb besloten: daar wil ik niet heen... Maar die vrienden hebben dat geloof ik niet zo bewust in de gaten, die zien het gewoon als een relaxte drugs, en zien het verschil in heftigheid niet met coke, speed, keta of ghb enzo... :( Nu ik er zo over schrijf ben ik me eigenlijk pas bewust van de kutheid van de hele situatie... :rolleyes:

Northawke

Wijs gebruiker
Hypodermic zei:
Maar er moet toch iets zijn wat je kunt doen voor hen zonder dat je er zelf onder doorgaat?

Ik behandel ze gewoon als mens. Vaak is dat al genoeg. Ze krijgen vaak zulke heftige oordelen over zich heen gestort. Dat er normaal gedaan wordt tegen ze kan soms al heel wat helpen. Tenminste, dat is wat de mensen om me heen die verslaafd zijn/geweest zijn zelf aangeven.

pieter-b

Wijs gebruiker
Rond mijn 18de is een goede vriend, uit een vast vriendengroepje aan de hero gegaan. Uiteindelijk was er niets meer met hem te beginnen. Ongeveer een jaar heb ik, ondanks de sociale onmogelijkheden, hem geprobeert hier vanaf te krijgen, maar hij werd steeds minder vriend, en ik werd steeds vaker meegesleurd in foute dingen. Contact van zijn kant was Altijd met een agenda, en het was altijd geld. Uiteindelijk heeft hij van al zijn beste vrienden, inclusief mij, gestolen en ingebroken e.d.
Uiteindelijk was het onmogelijk nog contact met hem te houden. Hij kwam afspraken niet na, was soms weken weg, en had schijt aan alles behalve zn fix.

Rond mijn 25ste heeft een super rijke overbuur van mij een maand of 2 hero gebruikt. Hier is hij op eigen kracht mee gestopt.

Er is een medicijn tegen 'heroine' verslaving met een 98% kans op genezing.
http://www.azarius.nl/smartshop/psyched ... the_iboga/
als die vriend van je in is voor alle soorten drugs, presenteer dit medicijn dan als een vette drugs :) Vroeger gebruikten hippies dit naast lsd ook wel om mee te trippen. (en heel internet schreeuwt dat het een levensgevaarlijke drugs is, maar das weer een mooi voorbeeld van foutieve informatie verstrekking.. er zijn in totaal 3 geregistreerde doden gevallen, allemaal met meerdere drugs in hun systeem) (1 waarschuwing wel..als hij dit wil proberen mag hij Geen andere drugs gelijktijdig gebruiken.. die worden enorm versterkt, een normale dosis hero is dan wellicht dodelijk geworden) ..als je dit wat lijkt..lees er dan Ongelovelijk veel over..pm me evt voor wat'text en filmpjes...de drugs is Erg heftig.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
TechNora zei:
Heftig verhaal... kan bijna wel janken... Ik bewonder het echt hoe je je vriendin hebt opgevangen, en ben blij dat het allemaal zo goed is afgelopen!! Ik zou willen dat ik dezelfde hulp kan geven aan mijn vrienden, maar ze zijn niet mijn beste vrienden, om maar beter te zeggen: drugsvrienden... Behalve die ene dan waarmee ik ook samen die hele groep heb leren kennen, en waarmee ik ook apart afspreek. Ik ga proberen hem in ieder geval hieruit te trekken. Misschien is het nu nog makkelijk om ermee te stoppen, dat hoop ik, ze zijn pas een maandje of 2 bezig met heroine... En ongeveer 3 met spuiten.

Dit verhaal bevestigt wel weer mijn gevoel over dat spul... dat ik dat zo sterk heb komt trouwens grotendeels door dit forum. Ik lees hier zoveel heftige verhalen, dat ik echt allang heb besloten: daar wil ik niet heen... Maar die vrienden hebben dat geloof ik niet zo bewust in de gaten, die zien het gewoon als een relaxte drugs, en zien het verschil in heftigheid niet met coke, speed, keta of ghb enzo... :( Nu ik er zo over schrijf ben ik me eigenlijk pas bewust van de kutheid van de hele situatie... :rolleyes:

Het was een heftige periode uit ons leven inderdaad, maar godzijdank is alles dus uiteindelijk toch weer helemaal goedgekomen.
Heroine is kutspul, als ik jou was zou ik niet meer met die mensen omgaan die het in jouw omgeving gebruiken! Het zijn toch maar kennissen/feestvriendjes en ook al is het misschien nu even moeilijk om daar afscheid van te nemen, je zal er uiteindelijk wel achterkomen dat zulke mensen toch geen waarde aan je leven toevoegen... Heroine verandert je persoonlijkheid ook, het is hoogstwaarschijnlijk dat ze binnenkort kunnen veranderen in mensen die je niet meer kunt vertrouwen en misschien ook van jouw goedheid misbruik gaan maken! Voor die ene vriend van jou is er misschien nog wel hoop, dus het is een goed idee om met hem te gaan praten. Probeer hem er van te overtuigen wat de risico's zijn en vertel desnoods ook het verhaal van mijn vriendin aan hem (zij is in totaal een maand of 6 verslaafd geweest). Daarna is de keuze aan hem. We leven inmiddels in een tijd waarin we dondersgoed weten hoe gevaarlijk heroine is. Als hij er voor kiest om hier mee door te gaan, dan is hij echt heel dom, maar dat is dan zijn eigen beslissing. Jij hebt in iedergeval dan nog je goede wil getoond en je steun aangeboden, maar verder raad ik je aan om ook hem in dat geval links te laten liggen...

Heel veel succes hiermee!!!!

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik heb gister met die vriend afgesproken, en we hebben de urenlang gepraat, de hele nacht door. Ik had van tevoren goed nagedacht wat ik wilde zeggen, en hoe ik het ging brengen.

Ik heb hem vooral proberen duidelijk te maken dat ik om hem geef, en hem graag gezond en gelukkig zie. Ik heb hem vragen gesteld over zijn gebruik, en daar was hij eindelijk eerlijk over.. (de situatie is nog een stuk erger dan hij me heeft voorgehouden) ik heb hem ook gevraagd welke dromen hij heeft voor de toekomst, wat hij wil met zijn leven, en hoe hij zijn gebruik hierin ziet.

Toen we eenmaal goed aan t praten waren, heb ik hem ook even hard toegesproken, en geconfronteerd, en toen gingen we allebei even hard over de zeik... bijna liep ie toen weg, maar gelukkig heb ik dat weten te voorkomen. Dat maakte wel dat het gesprek daarna nog een niveautje dieper ging. Hij zei dat hij wel wilde stoppen, maar dat het steeds erg aan hem trok om toch te gebruiken. Ik heb hem aangeraden om pro hulp te zoeken, en gezegd dat ik er graag voor hem wil zijn...

Ik heb voor mezelf besloten niet meer met die groep om te willen gaan. Mede door t bericht van MarlaSinger, en een vriendin van me van in de 40 die ook alles al heeft meegemaakt, en me hetzelfde advies gaf...

Wat wel stom was: helemaal aan t einde van het gesprek (uurtje of 5 's ochtends), en toen hij op t punt stond om op te stappen vroeg hij of ie wat geld kon lenen... :rolleyes: Niet gedaan natuurlijk... Als hij ermee door blijft gaan, dan is het voor mij ook afgelopen, hoe hard het ook klinkt.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
TechNora zei:
Ik heb gister met die vriend afgesproken, en we hebben de urenlang gepraat, de hele nacht door. Ik had van tevoren goed nagedacht wat ik wilde zeggen, en hoe ik het ging brengen.

Ik heb hem vooral proberen duidelijk te maken dat ik om hem geef, en hem graag gezond en gelukkig zie. Ik heb hem vragen gesteld over zijn gebruik, en daar was hij eindelijk eerlijk over.. (de situatie is nog een stuk erger dan hij me heeft voorgehouden) ik heb hem ook gevraagd welke dromen hij heeft voor de toekomst, wat hij wil met zijn leven, en hoe hij zijn gebruik hierin ziet.

Toen we eenmaal goed aan t praten waren, heb ik hem ook even hard toegesproken, en geconfronteerd, en toen gingen we allebei even hard over de zeik... bijna liep ie toen weg, maar gelukkig heb ik dat weten te voorkomen. Dat maakte wel dat het gesprek daarna nog een niveautje dieper ging. Hij zei dat hij wel wilde stoppen, maar dat het steeds erg aan hem trok om toch te gebruiken. Ik heb hem aangeraden om pro hulp te zoeken, en gezegd dat ik er graag voor hem wil zijn...

Ik heb voor mezelf besloten niet meer met die groep om te willen gaan. Mede door t bericht van MarlaSinger, en een vriendin van me van in de 40 die ook alles al heeft meegemaakt, en me hetzelfde advies gaf...

Wat wel stom was: helemaal aan t einde van het gesprek (uurtje of 5 's ochtends), en toen hij op t punt stond om op te stappen vroeg hij of ie wat geld kon lenen... :rolleyes: Niet gedaan natuurlijk... Als hij ermee door blijft gaan, dan is het voor mij ook afgelopen, hoe hard het ook klinkt.

Goed zo meis, je hebt echt het beste gedaan wat je kon doen!! Ik vind het heel knap van je, dat je hebt besloten om te breken met je kennissengroep. Dit soort keuzes zijn niet altijd even makkelijk namelijk... Ik hoop voor je vriend dat het gesprek met jou hem goed aan het denken heeft gezet. Het is goed dat hij wil stoppen, maar dat hij nog steeds drang heeft om te blijven gebruiken, komt omdat hij verslaafd is geraakt. Daar kom je niet zo makkelijk van af.... Ik wens jou en je vriend nogmaals heel veel geluk, succes en sterkte!!!! *knuffel*

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
stel dat die jongen nu blijkbaar die wilskracht niet op kan brengen en dus blijft gebruiken, waarschijnlijk stiekum natuurlijk. Jij verbreekt dan het contact ...

maar hoe zit het met later ... stel dat het hem daarna wel lukt om te stoppen? is dan voor jou alles al kapot? of is er nog een eventuele kans bij bewezen inzet en resultaat :wink:

vergeet natuurlijk ook vooral niet dat stoppen niet eens het allermoeilijkste is met opiaten .. het eraf blijven over laten we zeggen een periode van 25 jaar blijkt nog moeilijker te zijn dan het stoppen op zich ...

in feite lijkt dat wel het funderen van je leven op een tijdbom :wink: maar sommige tijdbommen kunnen nu eenmaal best de moeite waard zijn :wink:

:rolleyes:
heel veel sterkte en inzicht toegewenst

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik wil helemaal over niemand oordelen. Ik snap het best als het hem niet lukt om te stoppen, ik weet zelf hoe moeilijk het kan zijn ergens af te blijven, en dan gebruik ik nog niet eens de hardst verslavende drugs... Ik neem het hem ook niet kwalijk als hij niet stopt.

Dat ik nu niet meer met die groep wil omgaan komt voornamelijk omdat ze de laatste tijd steeds aan t spuiten zijn. Het is puur eigenbelang, en ook wel zelfbescherming dat ik daar niet bij wil zijn. Ik vind het ook niet echt gezellig meer in die groep, dus waarom zou ik dan blijven? Daarbij proberen ze me er ook in mee te trekken, dus dat is al helemaal niet tof...

Met die jongen ligt het dus een beetje anders... ik weet niet of ik met hem het contact echt kan verbreken, dat lijkt me moeilijk. Ik wil hem graag helpen, en aanbieden dat ie hier altijd kan komen eten ofzo. Als ik ook maar een moment merk dat hij niet meer te vertrouwen is of hij flikt me iets, dan is het over. En tuurlijk kan die altijd terugkomen, ik schrijf nooit iemand af....

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
je bent een mooi mens, dat een hele fijne energie in je berichten neerlegt tech... en ik denk dat jij een prima persoon kan zijn om hem te helpen als je diezelfde energie die je in je berichten neerzet, gebruikt bij hem.

fijne energie of niet, natuurlijk gelden wel dezelfde natuurwetten :wink: .. vooral degene dat iemand pas geholpen kan worden als diegene dat ook echt zelf wil... en daar offers voor kan maken.

1 waarschuwinkje alleen .. je komt op mij over als iemand die oprecht geeft om die vriend en je bent tot heel veel bereid om hem daarmee te helpen. Zorg dat medeleven geen medelijden wordt en laat je niet meetrekken in zijn ellende, mocht die toch nog verergeren. Laat jezelf geen schuldgevoel aanpraten en leg natuurlijk ook geen schuldgevoel bij jezelf neer, dan loopt het wel los. Ook al loopt het niet altijd zoals je wilt but thats life I guess

:wave:
sterkte :)

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
^ Dankje, wat een mooi compliment! :flushed: :hearteyes: Ik zal je waarschuwing in m'n achterhoofd houden. Uiteindelijk moet toch iedereen het zelf doen he... hoe moeilijk het soms ook is om dat los te laten. Maar ik ben er inmiddels wel achter dat je vooral ook aan jezelf moet blijven denken. Anders belast je iemand ook alleen maar met je (zogenaamde)hulp... En uiteindelijk komt het allemaal wel goed daar ben ik van overtuigd!

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Oja, en voor MarlaSinger: dankje voor je verhaal, en de tips, en knuffel terug, ik voel bij jou ook good vibes! :hearteyes:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
TechNora zei:
Oja, en voor MarlaSinger: dankje voor je verhaal, en de tips, en knuffel terug, ik voel bij jou ook good vibes! :hearteyes:

Goed zo, ik voel de goede vibes bij jou ook! :wave:

cobhc

Belezen gebruiker
stiefpa van een maat van mij is erg verslaafd aan hero .. 50000 verbrast in een paar maanden

hoi,

helaas mijn moeder.na 10 jaar hel heb ik haar nu al 5 jaar niet gezien.i
af en toe hoor je is wat.. dan staat ze weer opstraat politiebureau in en uit of kom ik er tegen in de stad(zonder tanden) en vraagt ze om geld.de laatste keer dat ik iets van haar hoorde was dat het goed ging dat ze 70 kilo woog en dat ze met een man was en voor zijn kinderen zorgde.ook bij mijn opa(waar ik ook geen contact meer mee heb)kwam ze schoonmaken..
dat was toch fijn om tehoren het blijft toch altijd je moeder..
maar een paar dagen geleden kwam weer het bericht dat ze al weken spoorloos is en nergens meer gezien wordt.

hopeloos ik ben er altijd op voorbereid om het bericht te ontvangen dat ze dood is.

groetjes soy

exsmoker

Bewuste gebruiker
godverdomme............

dit is echt hartverscheurend om te lezen :(

ik zou (bijna) zeggen
neem je moeder in je huis en zorg voor haar!

inderdaad waar, ze heeft van mijn opa het hele huis al tig keer leeggeroofd.
en weetje een echte "junk" kan je niet helpen.mensen die daar voor geleerd hebben kunnen hun niet helpen.
zij kunnen eigenlijk alleen drzelf redden,en dat willen ze wel maar het gebeurd nooit.

ik heb alleen maar slechte herinerringen aan haar dus zal haar never nooit in huis nemen.zij is wel mijn moeder maar niet iemand die ik ken of nog steeds van houdt...het is 15 jaar geleden dat ik bij haar woonden (ben 25) dus tsja het blijft wel gevoelig...

geen oplossing(ja het is wel een vrouw van 50)ze heeft haar boot gemist denk ik

groetjes

groetjes

eend

Belezen gebruiker
sterkte...

Sorry om je verdriet te lezen. Jammer dat ze voor jouw het gevoel geeft dat de boot reeds vertrokken is voor haar.

Dat zal niet gemakkelijk zijn voor jou, als "toeschouwer". Probeer de positieve dingen die over zijn te koesteren en de rest als niet relevant te zien. Dit lijkt mij de beste houding, als is en blijft dat niet eenvoudig.

Sterkte,

De eend

edit: ik denk wel dat eerlijkheid met oprechte, onvoorwaardelijke liefde een positieve factor kunnen zijn. Ookal lijkt het soms niet iets belangrijks, zoals bijvoorbeeld een luisterend oor, een arm om iemand heen slaan.

Bovenaan