Keuze maken: clonazolam vs fluALPRAzolam

Lysergine

Bewuste gebruiker
Hoi iedereen,

Zijn er misschien mensen die uitgebreid ervaring met flualprazolam en clonazolam hebben en die de verschillen naar eigen ervaring uitgebreider kunnen toelichten? Ik zou een van deze twee benzo`s willen aanschaffen voor gevallen waarin net iets sterkers dan etizolam gewenst is, maar heb nog niet goed duidelijk wat de betere keuze is.

Etizolam (1,5 mg) gebruik ik gemiddeld eens per twee weken als eerste keus-slaapmiddel en heb geen problemen met zelfbeheersing. In tegenstelling tot de algemene consensus vond ik clonazolam (250 µg) tegenvallen wat betreft recreatieve waarde: als slaapmiddel was het echter prima, maar euforie gaf het mij zeker niet. De laatste keer clonazolam is ruim een jaar geleden. Met flualprazolam heb ik geringe ervaring, omdat de zegeltjes ondergedoseerd waren. Ik ben op de hoogte van de gevaren van benzodiazepines en wil daar in dit topic liever niet te veel over uitweiden.

Om een betere keuze te maken ben ik vooral benieuwd naar hoe jullie de verschillen tussen flualprazolam en clonazolam ervaren op het gebied van:
  • Werkingsduur (Welke werkt het langst in equipotente dosis en hoe groot is het verschil met de andere benzo? Welke blijft het langst nawerken nadat de voornaamste effecten over zijn?);
  • Tolerantie (Welke bouwt sneller tolerantie op in equipotente dosis en hoe groot is het verschil met de andere benzo?);
  • Onset (Tijd tussen inname en eerste effecten. Welke werkt het snelst in en hoe groot is het verschil?);
  • Sedatie/hypnose (Welk van de twee is meer sederend/slaapverwekkend en hoe groot is het verschil?);
  • Opbouw (De tijd tussen het eerste effect en de piek. Hoe zou je de verschillen beschrijven? Hoelang duurt de opbouw? Bij welke benzo wordt de piek het snelst bereikt?).

Dank voor het lezen!

Paradise

Experimenterende gebruiker
Van 1 pilletje flualprazolam heeft mijn vriendin al volledige blackout.
Amnesia is extreem.

En ik ben blijkbaar 's nachs opgestaan en gezegd dat m'n vriendin en de kat moesten verhuizen ...
Van flualprazolam wordt ik ook een stuk dommer. Ik vind het een van de engste benzo's.

Ik heb dat weggegooid.

Clonazolam is een redelijk alround benzo.
Opbouw duurt wat langer.
Het is niet super super super leuk en wauwie yea

Fluaprazolam is zeker hypnotischer. Had dikwijls dat ik film kijk en wakker wordt, met 2 pilletjes.
Blijkbaar blackout en gaan slapen.

Flualprazolam is recreatiever, en je vrienden zullen je er voor haten.
Ik heb op fluaprazolam, mensen gekwetst bitter bitterbla

Etizolam is zeker leuker, ik heb daar ook al op geblackout en niemand had iets door.
Clonazolam is meer medisch, sterk tegen angst, goed voor slaap als het moet.
Sommige benzo's ... zijn vrolijk, bromazepam, diazepam, oxazepam, temazepam ...
Andere benzo's hebben rare randjes, van xanies wordt ik meer grote bek, geen empathie.

Laatst bewerkt:

Lysergine

Bewuste gebruiker
@Paradise: dank voor de reactie!
Hopelijk zijn er nog anderen die hun ervaringen willen delen, zodat ik een zo breed mogelijk beeld van de verschillen kan krijgen. Misschien @Jmths, @Neo-Shulginist, @25tolife bijvoorbeeld? Het verschil tussen deze zwaardere benzos is namelijk erg klein en lastig om objectief aan te duiden.

Clonazolam is een redelijk alround benzo.
Opbouw duurt wat langer.
De anxiolytische effecten bij clonazolam leken bij mij behoorlijk tegen te vallen; flualprazolam vond ik iets recreatiever. Hoelang duurt de opbouw - dus de tijd tussen de eerste effecten en het piekeffect - bij clonazolam bij jou? En hoelang bij flualprazolam?

Welke werkt langer in equipotente dosis en hoe groot is het verschil: clonazolam of flualprazolam?

Bij welke benzo bouwt tolerantie zich het snelst op in equipotente dosis en hoe groot is het verschil: bij clonazolam of flualprazolam?

Van 1 pilletje flualprazolam heeft mijn vriendin al volledige blackout.
Amnesia is extreem.
Het lijkt erop dat die flualprazolam tabletjes in tegenstelling tot fluNITRAzolam dan weer niet ondergedoseerd zijn. 1 Mg per pil - als dat inderdaad klopt - is een erg stevige dosis. De extreme amnesie zie je ook specifiek terug bij clonazolam. Bij welke benzo lijkt de amnesie naar jouw ervaring het meest uitgesproken en hoe groot is het onderlingen verschil in equipotente dosis: bij flualprazolam of clonazolam?

Sommige benzo's ... zijn vrolijk, bromazepam, diazepam, oxazepam, temazepam ...
Uit dat rijtje heb ik alleen ervaring met temazepam en vond het een fijne recreatieve benzo. Ik zou 20 mg temazepam bij benadering gelijkstellen aan 1 mg etizolam. Pyrazolam als angstremmer vind ik trouwens ook prima.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik kan alleen beamen dat je van flual redelijk snel een blackout krijgt, en dat de dosering bij mij daarbij niet zo heel erg veel uit maakt. (ik kan al out gaan van 200ug als ik een biertje en jointje heb gerookt). Het werkt bij mij een uur of 5 a 6, en als ik wakker word heb ik nergens last meer van.

Van de andere zaken die @Paradise noemt heb ik nog nooit iets gemerkt. Ik word er niet dommer van, en ik krijg er ook geen grote bek van en/of ga mensen kwetsen. Ik vind er niks engs aan in ieder geval.

Ik gebruik het eigenlijk puur als slaapmiddel, de recreatieve waarde van benzo's zijn bij mij zo goed als nul.

Clonazolam heb ik nog nooit gedaan, wel weet ik dat die veel minder potent is dan Flual.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Zijn er misschien mensen die uitgebreid ervaring met flualprazolam en clonazolam hebben en die de verschillen naar eigen ervaring uitgebreider kunnen toelichten?
Clonazolam duurt aanzienlijk langer (zo'n 16 uur na 0,5 mg) maar de effecten pieken zeer snel en zijn voor het overgrote deel wel na zo'n 8 uur uitgewerkt. Echter dus met een relatief lange nasleep aan effecten. Persoonlijk denk ik dat de potentie in gewicht van Clonazepam en Clonazolam onder de streep niet zo bar veel uit elkaar ligt. Alles wat we zeggen is relatief natuurlijk maar om een beetje referentiekader neer te zetten.

Flualprazolam duurt zo'n 7-8 uur na een gemiddelde dosering wat ideaal is als je twee slaapcycli wilt slapen. Ik had ook de indruk dat je onder invloed van Flualprazolam nog relatief lucide kunt dromen wat wel wat opmerkelijk en wat paradoxaal is al kun je in algemene zin de typische benzodiazepine effecten verwachten natuurlijk. Maar dat kan misschien ook verklaard worden aan de hand van afnemende effecten tegen het einde van de 2e slaapcyclus.

Clonazepam wordt dus in farmaceutische context nog wel eens voorgeschreven als een angstremmende benzodiazepine. De GABA subunit receptorbinding wordt zogezegd geassocieerd met een anxiolitische werking zoals dat in wetenschappelijke literatuur wel eens genoemd wordt. Clonazepam heeft echter ook een relatief sterke spierontspannende werking waar de hypnotische werking in vergelijking als relatief mild wordt omschreven. Los van de opkomst snelheid, duratie en plateau van effecten denk ik dat hetzelfde verhaal op gaat voor Clonazolam.

Qua potentie in gewicht is Flualprazolam grofweg de helft van Clonazolam zou ik zeggen, uitgaand van het gebruikelijke perspectief op zaken en minder met oog op duratie van effecten dus. Clonazolam maakt dus wel wat sterkere receptorbinding dan Flualprazolam maar het zijn allebei alsnog vrij belachelijk potente stofjes.

Pyrazolam staat wel bekend om zijn relatief sterke anxiolitische eigenschappen inderdaad.

Ik denk dat Flualprazolam en Clonazolam met elkaar vergeleken het qua opkomstsnelheid qua effecten niet zoveel uit maakt. Ik heb het wel eens eerder genoemd op het forum. Om psychedelische effecten te blussen had ik na 15 minuten al wel de indruk dat Clonazolam aanzienlijk effect begon te hebben, maar dan duurt het waarschijnlijk alsnog wel 60-90 minuten voordat de effecten geheel opgekomen zijn. Maar vanwege misbruikpotentieel noem ik de combinatie psychedelica en benzodiazepines niet zo vaak in één zin.

Laatst bewerkt:

Anderemaan

Wijs gebruiker
Ik raad Clonazolam af. 1 keer gebruikt en gelijk 1.5mg genomen zonder tolerantie. We bleven maar bijnemen en hebben een zakje van 10 met zn 4en opgemaakt in een avond.

Zelfs een vriend die heel zelden iets probeerd en altijd heel erg voorzichtig is nam 5x bij en kreeg net als de rest een black out.

Persoonlijk vond ik flunitrazolam leuker, maar heb geen ervaring met flualprazolam tot nu toe.

MDMAZIING

Badass junkie
Ik raad Clonazolam af. 1 keer gebruikt en gelijk 1.5mg genomen zonder tolerantie. We bleven maar bijnemen en hebben een zakje van 10 met zn 4en opgemaakt in een avond.

Zelfs een vriend die heel zelden iets probeerd en altijd heel erg voorzichtig is nam 5x bij en kreeg net als de rest een black out.

Persoonlijk vond ik flunitrazolam leuker, maar heb geen ervaring met flualprazolam tot nu toe.
1.5mg clonazolam zonder tolerantie. Hoelang duurde je blackout?

Anderemaan

Wijs gebruiker
1.5mg clonazolam zonder tolerantie. Hoelang duurde je blackout?
Nou goed lang, de volgende ochtend nam ik 17 wiet druppels en een lijn van 100mg speed, om vervolgens heel vrolijk naar mijn werk te gaan (kassa albert heijn)..

Dat zou ik echt nooit doen, en wil ik ook nooit meer doen. Al was het heel fijn werken, tot de comedown begon van beide middelen tegelijk..

Ik kan me gek genoeg vaag nog wel wat dingetjes herinneren, maar ik heb verder ook nog nooit een blackout gekregen (nog nooit iets vergeten na alcohol bijv).

Lysergine

Bewuste gebruiker
Ik word er niet dommer van, en ik krijg er ook geen grote bek van en/of ga mensen kwetsen. Ik vind er niks engs aan in ieder geval.

Ik gebruik het eigenlijk puur als slaapmiddel, de recreatieve waarde van benzo's zijn bij mij zo goed als nul.
Idem. Ik gebruik ze voornamelijk als slaapmiddel en zeer sporadisch als anxiolyticum. Ze kunnen soms ook handig zijn als hulpmiddel bij andere stofgroepen zoals pyschedelica en dissociatieven, maar daar gebruik ik ze eigenlijk zo goed als nooit bij.

Flunitrazolam is inderdaad een prettige benzo die net zo recreatief als of misschien net iets minder dan etizolam kan zijn. Jammer dat die rode/roze "250 µg" tabletjes ondergedoseerd zijn. Het schijn dat ergens in juli flunitrazolam poeder weer beschikbaar is, dus dan geef ik dat een kans. Hopelijk is de zuiverheid dan wel in orde.

Ik nam een half tabletje clonazolam wat neer zou moeten komen op 250 µg en heb nooit problemen met compulsief bijdoseren en blackouts gehad.

Pyrazolam staat wel bekend om zijn relatief sterke anxiolitische eigenschappen inderdaad.
Zonder benzotolerantie is pyrazolam eigenlijk veel recreatiever en prettiger dan wat de algemene consensus suggereert. Frappant is echter dat ik na 1 mg oraal ongeveer 2,5 uur na inname slaperig lijk te worden en het aantrekkelijker wordt om even op bed te liggen. Zelfs als je niet de intentie hebt om te slapen, kun je alsnog snel in slaap vallen als je gaat liggen. Pyrazolam geeft goede anxiolyse met relatief weinig amnesie, sedatie/hypnose en vermindering van cognitieve vermogens. Licht effect op motoriek/spierrelaxatie/coordinatie/evenwicht is subtiel waarneembaar. Werkingsduur is vrij kort; opkomst vergelijkbaar met etizolam. Soms motiveert het me om dingen te doen die ik eerder steeds heb uitgesteld.

Clonazolam duurt aanzienlijk langer (zo'n 16 uur na 0,5 mg) maar de effecten pieken zeer snel en zijn voor het overgrote deel wel na zo'n 8 uur uitgewerkt. Echter dus met een relatief lange nasleep aan effecten. Persoonlijk denk ik dat de potentie in gewicht van Clonazepam en Clonazolam onder de streep niet zo bar veel uit elkaar ligt. Alles wat we zeggen is relatief natuurlijk maar om een beetje referentiekader neer te zetten.

Flualprazolam duurt zo'n 7-8 uur na een gemiddelde dosering wat ideaal is als je twee slaapcycli wilt slapen. Ik had ook de indruk dat je onder invloed van Flualprazolam nog relatief lucide kunt dromen wat wel wat opmerkelijk en wat paradoxaal is al kun je in algemene zin de typische benzodiazepine effecten verwachten natuurlijk. Maar dat kan misschien ook verklaard worden aan de hand van afnemende effecten tegen het einde van de 2e slaapcyclus.
Clonazolam lijkt mij iets potenter: volgens tripsit en psychonautwiki zou 200-400 µg clonazolam ongeveer gelijk moeten staan aan 250-500 µg flualprazolam. Dit helpt om een beetje een globaal idee te krijgen ondanks de vanzelfsprekende interindividuele verschillen. Flualprazolam lijkt (iets) minder potent in gewicht en is duurder per gram, dus is financieel iets minder aantrekkelijk.

Clonazolam lijkt een snelle onset te hebben: ongeveer 15 minuten na inname beginnen de eerste effecten duidelijk te worden. Vanaf dan bouwt het op en een uur na inname zijn de meeste effecten duidelijk aanwezig. Het piekeffect lijkt relatief kort, terwijl de na-effecten (veel) langer duren voor het volledig uitgewerkt is. Opmerkelijk is dat de hypnotische effecten pas 2 uur na inname meer prominent aanwezig worden waarna ze langzaam verder toenemen.
Met flualprazolam heb ik nog te weinig ervaring om de verschillen in verloop tussen flualprazolam en clonazolam duidelijk te hebben. Naar mijn vermoeden zijn ze vergelijkbaar. Klopt dat naar jouw ervaring? En heeft flualprazolam minder lange na-effecten nadat de piek over is dan bij clonazolam het geval is? Lange na-effecten zijn namelijk ongewenst.

Qua werkingsduur lijken flualprazolam en clonazolam aan elkaar gewaagd. Er is weinig consensus over.
Wel lijkt men het er in het algemeen over eens te zijn dat tolerantie zich bij flualprazolam minder snel opbouwt dan bij clonazolam. Klopt dat met jouw ervaring?
De benzo met de minst snelle tolerantieopbouw en kortste na-effecten heeft mijn voorkeur: clonazolam, flualprazolam (en eventueel fluNITRAzolam want ik ben benieuwd welke plaats in de vergelijking deze benzo inneemt).

Buu

Wijs gebruiker
Vanwaar ben je eigenlijk zo gefixeerd op juist deze benzos? Er zijn tig pharma benzos die ook leuk zijn. Veelal zelfs op het clearner te bestellen, en met wat zoekwerk anders ook wel. Wel iets duurder, maar ach het is een leuke hobby.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Zonder benzotolerantie is pyrazolam eigenlijk veel recreatiever en prettiger dan wat de algemene consensus suggereert.
Pyrazolam is zeer populair onder sommige mensen omdat het naar zeggen de sterkste anxiolitische eigenschappen heeft ten opzichte van sedetieve eigenschappen onder benzodiazepines. Je hoort er alleen relatief weinig over omdat het relatief duur en weinig beschikbaar is, ook doet Pyrazolam inderdaad weinig tegen de (sedetieve) ontwenning van andere benzodiazepines.
Clonazolam lijkt mij iets potenter: volgens tripsit en psychonautwiki zou 200-400 µg clonazolam ongeveer gelijk moeten staan aan 250-500 µg flualprazolam
Mja, ik ben het wel vaker niet eens met indicaties op psychonautwiki als is het over het algemeen een vrij solide referentiekader. Ik heb in het verleden wel genoemd dat ik Clonazolam grofweg 2x zo potent schat in gewicht als Flualprazolam met nadruk op grofweg. Maar minstens anderhalf keer zo potent.
Opmerkelijk is dat de hypnotische effecten pas 2 uur na inname meer prominent aanwezig worden waarna ze langzaam verder toenemen.
Die indruk had ik ook ja, ik denk dat het belangrijk is om te onthouden dat benzodiazepines niet enkel eenzijdige GABA A agonisten zijn, zo vertonen ze ook significant agonisme voor de Oxytocine receptoren (hormonale werking) bijvoorbeeld. Maar vaag mij vooral niet naar de details van benzodiazepines, daar lijkt vrijwel niemand zich bijzonder bewust van. :')
Naar mijn vermoeden zijn ze vergelijkbaar. Klopt dat naar jouw ervaring?
Ze lijken hun werk te doen hé. :wink:
En heeft flualprazolam minder lange na-effecten nadat de piek over is dan bij clonazolam het geval is?
Ik durf er geen getal op te plakken maar dit lijkt zeker het geval te wezen. Mijn ervaring was dat de effecten van Flualprazolam relatief abrupt eindigen na zo'n 7 uur maar ik moet daar wel aan toevoegen dat ik Flualprazolam niet in dezelfde mate heb misbruikt als andere benzodiazepines. Met benzodiazepines wordt nog wel eens onderschat na hoeveel tijd iemand baseline is.
Qua werkingsduur lijken flualprazolam en clonazolam aan elkaar gewaagd. Er is weinig consensus over.
Ik zou de werkingsduur van Flualprazolam eerder de helft van Clonazolam inschatten ondanks dat ik de potentie in gewicht van Flualprazolam iets lager lijk in te schatten dan anderen. Maar dat zijn altijd lastige vragen, ik heb wel een wetenschappelijk onderzoek voorbij zien komen dat stelt dat benzodiazepine ontwenning tot bepaalde hoogte 6 tot 12 maanden kan aanhouden in sommige gevallen. Als je Clonazolam een beetje misbruikt kan ontwenning tot bepaalde hoogte zeker 1 maand aanhouden (al heb je het ergste wel gehad na 3-7 dagen). Maar misschien heb ik persoonlijk Clonazolam ook iets teveel misbruikt om een realistische inschatting te kunnen maken van de werkingsduur.
Wel lijkt men het er in het algemeen over eens te zijn dat tolerantie zich bij flualprazolam minder snel opbouwt dan bij clonazolam. Klopt dat met jouw ervaring?
Alle benzos ontwikkelen even snel tolerantie naar verhouding van de effecten die ze faciliteren als je het mij vraagt. Maar ik lijk Flualprazolam ook minder potent en met kortere werkingsduur in te schatten dan andere mensen. Het is maar net waar je referentiekader ligt.
Lange na-effecten zijn namelijk ongewenst.
Toch wel een dingetje naar mijn ervaring met Clonazolam, het instabiele plateau van effecten van Clonazolam is een van de voornaamste redenen waarom ik een taper met Clonazolam nog wel eens afraad. Ook een belangrijke reden voor mij om Flualprazolam te gebruiken in plaats van Clonazolam is dat de voornaamste reden dat ik Flualprazolam gebruikte was omdat de effecten aardig ideaal twee slaapcycli leken te overlappen (8 uur tijd) waarna de effecten aanzienlijk leken af te nemen.
En eventueel fluNITRAzolam want ik ben benieuwd welke plaats in de vergelijking deze benzo inneemt
Flunitazolam heeft weer een iets kortere werkingsduur dan Flualprazolam. In wetenschappelijk onderzoek wordt Flunitrazepam nog wel eens aangeduid als de farmaceutische benzodiazepine met het grootste neurotoxisch potentieel en wat dat betreft dus meer aanleunend aan barburaten. Flunitrazepam / Flunitrazolam zou ook net iets potenter in gewicht moeten wezen dan Clonazepam / Clonazolam, zo wordt dit in de praktijk echter vaak niet ervaren om welke redenen dan ook waar de sterkste factor voor neurotoxiteit in de praktijk natuurlijk de dosering zelf is. Als in alles wordt giftig als je het maar hoog genoeg doseert.
Vanwaar ben je eigenlijk zo gefixeerd op juist deze benzos?
Wanneer het RCs betreft gaat het wat de boer niet kent verhaal toch wel vaak op. Als je het mij vraagt is het RC benzodiazepine aanbod vrij belachelijk.

• Like
Waarderingen: Buu

Lysergine

Bewuste gebruiker
Ik zal later even ingaan op de post van @Jmths. Had onderstaand bericht al eerder geschreven.

Zonder benzotolerantie is pyrazolam eigenlijk veel recreatiever en prettiger dan wat de algemene consensus suggereert. Frappant is echter dat ik na 1 mg oraal ongeveer 2,5 uur na inname slaperig lijk te worden en het aantrekkelijker wordt om even op bed te liggen. Zelfs als je niet de intentie hebt om te slapen, kun je alsnog snel in slaap vallen als je gaat liggen.
En weer opnieuw. Eerst 1 mg pyrazolam oraal genomen en na vier uur toch maar even op bed gelegen, omdat ik een beetje moe was maar desondanks veronderstelde dat ik wakker kon blijven. Niet dus en drie uur later werd ik wakker. Ik vraag mij af of dat door het middel zelf komt, of door "natuurlijke moeheid" die los van de pyrazolam staat. Wie weet zou ik zonder pyrazolam ook moe zijn geweest rond die tijd.

Vanwaar ben je eigenlijk zo gefixeerd op juist deze benzos? Er zijn tig pharma benzos die ook leuk zijn. Veelal zelfs op het clearner te bestellen, en met wat zoekwerk anders ook wel. Wel iets duurder, maar ach het is een leuke hobby.
Welke farmaceutische benzos raad je aan voor recreatief en functioneel gebruik?
Benzos met een intrinsiek lange halfwaardetijd of met metabolieten die een lange halfwaardetijd hebben, vermijd ik om accumulatie en tolerantie te voorkomen.

RC benzos hebben het voordeel dat ze per dosis véél goedkoper dan reguliere benzos zijn en bovendien zijn RC benzos als poeder beschikbaar wat volumetrisch doseren mogelijk maakt. Ik prefereer die manier, omdat je makkelijk nauwkeurig kunt afmeten en iedere dosis per batch hetzelfde is. Het nadeel van RC benzos ten opzichte van de farma benzos is dat de kwaliteit van het poeder en de consistentie van de tabletten niet gegarandeerd is.

Ik gebruik benzos sporadisch als slaapmiddel, zeer soms als anxiolyticum en soms om te testen of een middel de moeite waard is om aan mijn arsenaal toe te voegen. Hoewel etizolam mijn eerste keus is, zijn er immers soms situaties waarin net iets specifiekers gewenst is: pyrazolam voor anxiolyse bijvoorbeeld omdat het minder kans op sedatie geeft, of juist een sterker hypnoticum dan etizolam zoals flualprazolam/clonazolam.

Temazepam vond ik prettig, heeft nostalgische waarde en was vergelijkbaar met etizolam qua recreatieve effecten. Twintig milligram temazepam was bij benadering vergelijkbaar met 1 mg etizolam. Ik heb ooit eens 50 mg oxazepam geprobeerd en lag toen binnen 30 minuten na inname op bed, dus weet er niet veel meer van. Heb nog vier strips van 10 × 10 mg oxazepam liggen overigens. Verder dan dat gaat mijn ervaring met farmaceutische benzos niet.
Van de farmaceutische benzos zou vooral ik alprazolam of (intraveneuze) midazolam eens willen proberen, al sluit ik andere farma benzos niet uit.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Je richtte de vraag op Buu maar om toch een extra antwoord te geven voor makkelijk vermaak.

Potente GABA agonisten / Verslavende downer drugs aanraden blijft altijd wat lastig. Maar om een antwoord te geven vanuit mijn referentiekader waar mensen wellicht iets mee aankunnen in andere woorden lekker kort door de bocht zonder teveel saaie duizelingwekkende details.

Flunitrazepam (Rhopynol) als de farmaceutische gouden standaard. Midazolam (Dormicum) hoor ik mensen vaak enthousiast over maar heb ik zelf nooit mogen ervaren. Bromazepam vind ik een prettige farmaceutische benzodiazepine met oog op significante effecten naar verhouding van sedatie. Clonazepam als anxiolitisch met trage opkomst, lange duratie en stabiel plateau. Diazepam als meer holistische GABA A benzodiazepine met oog op metabolieten, trage opkomst, lange duratie en stabiel plateau is waarschijnlijk ook wel als een gouden standaard te noemen als farmaceutische benzodiazepine.

En Alprazolam (Xanax) is ondertussen ook een vrij iconische farmaceutische benzodiazepine om de verkeerde redenen, ofwel aardig recreationeel.

Ik las laatst ook de Europese richtlijnen (in het Nederlands) bij het voorschrijven van benzodiazepines bij mensen met een verleden met middelenmisbruik. Daarin werd gesteld dat alle niche verschillen tussen benzodiazepines die worden aangeduid met anxiolitisch / angstremmend, hypnotisch / slaapverwekkend en spierverslappend verwaarloosbaar zijn. Ook werd er aangeduid dat een snellere (geforceerde) afbouw / taper van benzodiazepines de kans op herval kleiner maakt.

Mijn mening daar gelaten denk ik dat zulk soort statements wel stof kunnen doen opwaaien. Er werd ook in gesteld dat benzodiazepine ontwenning tot bepaalde hoogte 6 tot 12 maanden kan aanhouden wat ik dan wel weer sympathiek vindt. Voor wie zelf nuance kan aanbrengen vond ik het een goede richtlijn maar ongeschikt als richtlijn voor mensen met minder inhoudelijke kennis van de materie wat het overgrote deel van de mensen is.

Er heerst naar mijn indruk (in Europa) een sterke mentaliteit dat mensen geforceerd in korte tijd afgebouwd moeten worden in verslavingscentra. De vraag daarbij ook in welke mate wachtrijen in de verslavingszorg en financiële motivering / haalbaarheid daarin een rol spelen. Een mentaliteit die mensen letterlijk tot zelfmoord drijft en wat nog wel eens verzwegen wil worden.

Laatst bewerkt:

Buu

Wijs gebruiker
Benzos met een intrinsiek lange halfwaardetijd of met metabolieten die een lange halfwaardetijd hebben, vermijd ik om accumulatie en tolerantie te voorkomen.

RC benzos hebben het voordeel dat ze per dosis véél goedkoper dan reguliere benzos zijn en bovendien zijn RC benzos als poeder beschikbaar wat volumetrisch doseren mogelijk maakt. Ik prefereer die manier, omdat je makkelijk nauwkeurig kunt afmeten en iedere dosis per batch hetzelfde is. Het nadeel van RC benzos ten opzichte van de farma benzos is dat de kwaliteit van het poeder en de consistentie van de tabletten niet gegarandeerd is.

Ik gebruik benzos sporadisch als slaapmiddel, zeer soms als anxiolyticum en soms om te testen of een middel de moeite waard is om aan mijn arsenaal toe te voegen. Hoewel etizolam mijn eerste keus is, zijn er immers soms situaties waarin net iets specifiekers gewenst is: pyrazolam voor anxiolyse bijvoorbeeld omdat het minder kans op sedatie geeft, of juist een sterker hypnoticum dan etizolam zoals flualprazolam/clonazolam.

Temazepam vond ik prettig, heeft nostalgische waarde en was vergelijkbaar met etizolam qua recreatieve effecten. Twintig milligram temazepam was bij benadering vergelijkbaar met 1 mg etizolam. Ik heb ooit eens 50 mg oxazepam geprobeerd en lag toen binnen 30 minuten na inname op bed, dus weet er niet veel meer van. Heb nog vier strips van 10 × 10 mg oxazepam liggen overigens. Verder dan dat gaat mijn ervaring met farmaceutische benzos niet.
Van de farmaceutische benzos zou vooral ik alprazolam of (intraveneuze) midazolam eens willen proberen, al sluit ik andere farma benzos niet uit.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ondanks ik denk ik al zo'n 10, als niet meer benzodiazepines heb gebruikt ik ze onderling amper kan verschillen. Temazepam vind ik te mild. Midazolam kan je echt heerlijk op wegdromen, je wordt letterlijk in je kussen gezogen voordat je knockout gaat. Diazepam is ook wel aardig maar kan de volgende dag ietwat groggy zijn. Oxazepam vind ik niet zoveel aan, wellicht wat placebo omdat ik 10mg tabletten heb. Alprazolam merkte ik bijzonder weinig van, of m'n dosis was destijds te laag.

De Zandman

DF-koning
Temazepam, in de volksmond Normisol, is een i n s l a a p middel. Het werkt ongeveer 2 uurtjes.
Bij 20 mg werkt het vrij aardig, maar het was voor mij bij lange na niet sterk genoeg. Zelfs bij 30 mg niet, welke dosering al tot valpartijen overdag kan leiden...
Flualprazolam heb ik 2 x geresearched.
1 tabletje was genoeg om binnen 10 minuten echt " out" te gaan. Volledig buiten kennis geraakt!
Ik sliep tot 14.00 uur door, dus werken, dat doet dit stofjenwel!
Wat een materiaal is dit....en van mijn escapades later van dit spul kan ik me niets. 0,0 dus, meer herinneren...
En juist dit gedeelte vind ik ongewenst.
Een half tabletje van 1 mg doet zijn werk afdoende.
Dus alleen als ik het nodig heb, dan overweeg ik om een halfje te nemen.
Anders niet. Nee.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Een half tabletje van 1 mg doet zijn werk afdoende.
Zijn die tabletten 1mg dan bij flualprazolam? Dan snap ik dat je daar lang op hebt geslapen. Ik heb van dit spul een spray'tjes gemaakt met PG en water waarbij ik eerst een spray met ongeveer 250mcg per spray had, maar die vond ik te sterk. Nu gebruik ik zeer zelden de verdunde versie met 125mcg per spray en die vind ik al aardig werken voor slapen. Maar ik heb dan ook helemaal geen tolerantie gelukkig.

Diazepam is ook wel aardig maar kan de volgende dag ietwat groggy zijn.
O is dat een eigenschap via Diazepam? Dit viel mij namelijk ook al een beetje op. Ik kan de volgende dag meteen merken dat ik de vorige dag Diazepam heb gehad. Ergens maar goed ook want door dit en de angst op verslaving, neem ik deze zooi niet zo vaak. Maximaal 1x per week en dan vaak lage dosissen. Zoals 10mg temazepam of max 5 mg Diazepam.

De Zandman

DF-koning
Typisch....om dit te mogen vernemen!
Toen ik in de afkickkliniek verbleef, kreeg ik voor de nachtelijke uren in tamelijke rust te kunnen doorkomen, 10 mg valium.
Ik moet zeggen:
Dit werkte. En goed, ook!
Dit kreeg ik 2 weken.
Daarna de helft, en na een week stopte ik ermee.
Ik heb nooit iets van een ochtendsufheid o.i.d. gemerkt. Bemerkt. Nee.
Ik heb vele, vele partijen schaken gespeeld, en ik won er ook nog....naast verliezen uiteraard.

Buu

Wijs gebruiker
Zijn die tabletten 1mg dan bij flualprazolam? Dan snap ik dat je daar lang op hebt geslapen. Ik heb van dit spul een spray'tjes gemaakt met PG en water waarbij ik eerst een spray met ongeveer 250mcg per spray had, maar die vond ik te sterk. Nu gebruik ik zeer zelden de verdunde versie met 125mcg per spray en die vind ik al aardig werken voor slapen. Maar ik heb dan ook helemaal geen tolerantie gelukkig.

O is dat een eigenschap via Diazepam? Dit viel mij namelijk ook al een beetje op. Ik kan de volgende dag meteen merken dat ik de vorige dag Diazepam heb gehad. Ergens maar goed ook want door dit en de angst op verslaving, neem ik deze zooi niet zo vaak. Maximaal 1x per week en dan vaak lage dosissen. Zoals 10mg temazepam of max 5 mg Diazepam.
Het is niet zo zeer een eigenschap van Diazepam, maar van een langwerkende benzodiazepinen. Halfwaardetijd is zo'n 24-100 uur.

Buu

Wijs gebruiker
Raar spu toch. Ik nam (neem) soms 2x 5mg voor mijn pijn, en voel er de dag op niks meer van ( toch niet bewust) 😄
Soms voel ik het de volgende dag wel, soms niet. Halfwaardetijd is geen vaste unit, een hoop variabelen met processen die gaande zijn in je lichaam die daarin meespelen. 10mg is ook niet zo'n hele hoge dosis uiteraard.

Vchip

Badass junkie
clonazolam is echt heavy spul. paar dagen gebruikt, black out en een week lang vage hartklachten gehad. die sla ik even over. geen idee of het nog te koop is, maar flubromazepam vind ik wel lekker spul. midazolam ook heerlijk.

joetsie

Badass junkie
Vreemd is dat hoe ieder anders erop reageert.Temazepam ben ik gelijk nock out van.Diazepam krijg daaar nacht merries van en ben dan na 2 uur wakker.Dus deze gebruik ik nooit meer,Clonazepam is nog te koop ja.Van midazolam nooit van gehoord.Slaap je daar goed op?

Buu

Wijs gebruiker
Midazolam is knockout city ja, maar erg moeilijk om aan te komen.

Toevallig een paar dagen geleden Flualprazolam en Clonazolam poeder besteld, van Flual heb ik als een neusspray maar Clona nog niet. Weet nog niet zo goed wat voor dosis het per spray moet worden, en of het nasaal potenter is.

joetsie

Badass junkie
Midazolam is knockout city ja, maar erg moeilijk om aan te komen.

Toevallig een paar dagen geleden Flualprazolam en Clonazolam poeder besteld, van Flual heb ik als een neusspray maar Clona nog niet. Weet nog niet zo goed wat voor dosis het per spray moet worden, en of het nasaal potenter is.
Ik kan je niet helpen want weet dat ook niet

GABAadvisor

Experimenterende gebruiker
Ik vind flualprazolam het bests voor sociale angst en niet zo hypnotisch. Voelt als een langer werkende sn sterkere lorazepam. Clonazolam is kil en geeft je blackouts, wel goed om te slapen. Etizolam wel lekker maar werkt kort, zul je een lastigere ontwenning van hebben. Flunitrazolam is het niet waard in mijn mening, werkt kort en geeft je snel veel tolerantie.

Hardcore_frk

Badass junkie
Ik vind flualprazolam het bests voor sociale angst en niet zo hypnotisch. Voelt als een langer werkende sn sterkere lorazepam. Clonazolam is kil en geeft je blackouts, wel goed om te slapen. Etizolam wel lekker maar werkt kort, zul je een lastigere ontwenning van hebben. Flunitrazolam is het niet waard in mijn mening, werkt kort en geeft je snel veel tolerantie.
Eens.

Maar flualprazolam vind ik wel hypnotisch, hoor!

Bovenaan