kratomtinctuur maken

krannatom

Belezen gebruiker
Tripreporter
Hoi allen!

Na wat opzoekwerk over tincturen, denk ik ongeveer te weten waaraan ik begin.
Ik had echter nog 1 grote vraag.

Men spreekt van 1 deel gedroogde bladen op 5 delen alcohol.

Nu, bij vloeistoffen neem je als deel gewoon x-aantal centiliter en je kent je verhouding.
Bij vaste stoffen en vloeistoffen weet ik niet goed, of ik dan 1 deel bladeren moet zien als 1 gram op 5 gram alcohol?

Heeft iemand ervaring met tincturen die me iets meer info kan geven?

Alvast bedankt!

jam

Bewuste gebruiker
Hey, ik heb zelf al kratomextracten gemaakt, maar geen tincturen, het extract maken was eigenlijk heel gemakkelijk.
Gewoon kratom (was toen ong 15gram poeder) in een pannetje met water gedaan, citroensap erbij en even laten koken.
Vervolgens de kratom er uit gezeefd (met koffiefilter) de rest van het pannetje rustig laten doorpruttelen tot er veel van de vloeistof verdampt was, ten slotte de overgebleven drab gewoon laten uitdrogen op een bordje. Ik hield ongeveer 5gr extract over. Ik denk dat een tinctuur ook vrij gemakkelijk is. Voor de verhouding zou ik er van uit gaan dat 1cl vloeistof ook gewoon gelijk is aan 1gram. 1liter water weegt immers ook een kilo, alcohol is iets lichter, maar dat zal niet zo erg zijn. Dus per gram kratom dan 5cl alcohol.
Groetjes Jam

krannatom

Belezen gebruiker
Tripreporter
Super!

Aan het maken van een extract had ik ook al gedacht, maar het hield me wat tegen omdat ik vreesde te veel verlies te hebben doordat er te veel residu in het kookpotje blijft hangen, of is dit niet echt het geval?

jam

Bewuste gebruiker
Omdat de stof eerst vloeibaar is kan je het wel goed verzamelen zodat er weinig residu achterblijft. Daarnaast wordt het wel heel plakkerig waardoor je het lang genoeg moet laten drogen, maar daarna kan je het heel gemakkelijk gebruiken, balletjes van rollen en doorslikken. Maar wat ik zelf ook interessant vond is dat je het kan roken. Het geeft een zeer ontspannen, aangenaam gevoel, maar het houdt niet zo lang aan (wat wel vaker zo is wanneer je extracten rookt).

Nuria

Newbie
Ik lees deze post nu en ben hier ook heel erg in geinteresseerd. Heb je ondertussen al wat uitgeprobeerd?

krannatom

Belezen gebruiker
Tripreporter
De tinctuur gaf helaas niet het resultaat waar ik op hoopte. Ergens moet ik toch een fout hebben gemaakt, omdat ik met heel veel vloeistof over bleef waardoor je eerder een sapje had dan een tinctuur.

Wanneer ik nog eens veel kratom in huis heb ga ik een extract proberen maken, hoewel ik ervaar dat een lekker glas fruitsap met x-aantal gram kratom in heel goed doet wat het moet doen.

Nuria

Newbie
Dat is erg jammer. In mijn ervaring doet de kratom op zichzelf zeker wat het moet doen. Het is voor mij alleen een probleem aan het worden dat ik steeds meer moeite krijg om het naar binnen te werken. De smaak staat me zo tegen dat ik alleen al bij het ruiken kokhalsneigingen krijg. Ik dacht dat een tinctuur misschien de oplossing zou zijn. Misschien ga ik er zelf nog wel wat mee experimenteren dan, of misschien ook een extract proberen te maken. Thnx voor de info!

krannatom

Belezen gebruiker
Tripreporter
In een alcoholische oplossing blijft helaas heel veel smaak zitten. Bij een extract weet ik het niet, maar dat kan je wel capsuleren. Misschien is dat jouw oplossing wel :confused:mile:

Nuria

Newbie
Ja dat klinkt als een goeie om te proberen. Nou zou het wel al schelen als de textuur van het modder eten niet aanwezig zou zijn, haha :grin: Denk dat dat ook wel deel van het probleem is. Heb een hele tijd terug een keer kratom hars gekocht. Volgens mij ook gewoon een extract. Dat kun je gewoon oplossen in heet water en dat kreeg ik een stuk beter weg, alleen gek genoeg voelde ik daar vrij weinig van. Ik heb dit meerdere keren geprobeerd en ook een beetje gespeeld met de dosis, maar alle keren had ik vrij weinig effect.

krannatom

Belezen gebruiker
Tripreporter
Haha ik kan ook niet goed tegen dat modder eten. Maar als je je dosis kratom in een groot glas doet, daarop veel fruitsap en dan met een rietje opzuigen zodat het je tong niet raakt, en eventueel wat meer sap bijvullen zodat je zeker alles mee hebt uit je glas, zo zou het ook kunnen lukken.

Nuria

Newbie
Oh een rietje is inderdaad wel een heel goed idee! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Dat ga ik de volgende keer proberen. Misschien is het moeilijk doen met capsules en extracten dan toch niet nodig. Ik ga het zien. Hoewel ik experimenteren in de keuken ook wel gewoon leuk vind om te doen. Heb al een fles alcohol in huis gehaald, dus ik ga sowiezo een tinctuur proberen te maken.

jam

Bewuste gebruiker
ik zou gewoon de kratomcapsules aanschaffen, specifieke sites zoals kraatje hebben deze wel. Een extract maken en dit in een klein balletje inslikken kan ook, en je hoeft geen +10 capsules achterover te slaan natuurlijk.

Bovenaan