Kruistolerantie speed en xtc

Tristan

Newbie
Hallo allemaal,

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat als ik een lange pauze tussen mijn xtc gebruik houd (2/3 maanden), en ik tussendoor wel eens pep gebruik, dat ik de xtc minder zou voelen. Sorry als deze vraag eerder is gesteld, ik kan er alleen niks over terug vinden.
Ook is mij verteld dat mijn dopamine en serotonine veel minder snel zouden aanvullen als ik speed en xtc tegelijkertijd gebruik, ik heb dit echter een keer gedaan en dit was zeker de lekkerste space uit mijn leven, maar heb er geen kater aan overgehouden (vandaar de vraag).

groeten, Tristan

harry123

Bewuste gebruiker
Er is wel kruis tolerantie, speed werkt volgens mij namelijk ook een heel klein beetje op je serotonine. Als je niet elke week maar bijv eens in de maand speed gebruikt zou het niet heel veel verschil mogen maken. Tenminste voor zover ik weet. Denk dat ee hier nog wel wat mensen zijn die het beter kunnen onderbouwen

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Ook speed heeft effect op serotonine, maar wel in mindere mate dan XTC. Amfetamine heeft het sterkste effect op dopamine.

Eerst wat achtergrondinformatie voor de liefhebber:

De molecule MDMA lijkt qua vorm en grootte op de neurotransmitter serotonine. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat MDMA vooral invloed zal uitoefenen op serotonine hersencellen in het brein. MDMA veroorzaakt een stijging van de hoeveelheid serotonine in de synaps (de ruimte tussen twee hersencellen). Dit gebeurt op twee manieren.

1. MDMA bindt aan de serotonine transporter en neemt de plaats in van serotonine. De serotonine transporter zorgt er normaal voor dat serotonine uit de synaps weer wordt teruggebracht naar de hersencel. Door de binding van MDMA aan de transporter kan serotonine niet meer teruggepompt worden in de cel en zal zich dus ophopen in de synaps. MDMA is een serotonine heropname remmer.

2. Omdat MDMA bindt aan de transporter, verandert de vorm van deze transporter. De transporter zal nu MDMA in de cel en serotonine uit de cel pompen, waardoor de hoeveelheid serotonine in de synaps nog meer toeneemt. MDMA bevordert dus de afgifte van serotonine (het is een serotonine ‘releaser’).

Amfetamine werkt op een vergelijkbare manier in het brein, maar dan met name op dopamine. Volgens ons zijn de effecten van amfetamine op serotonine relatief klein ten opzichte van de effecten van MDMA op serotonine en zal gebruik van speed in de weken voorafgaand aan het XTC-gebruik, de sterkte van de XTC roes niet of nauwelijks beïnvloeden.

Wanneer je XTC en speed combineert loop je extra kans op hersenschade. Deze combinatie wordt daarom afgeraden.

Nathaniel

Wijs gebruiker
Voor het eerst dat ik een diepgaande uitleg zo goed begrijp. Dank je/jullie wel drugs infolijn!

Bovenaan