kweekbak

Dr. Tommy

Badass junkie
k heb zo'n kant en klaar kweekbakje gekocht. maar nu komt de helft maar op. wat heb ik fout gedaan?? of zou het nog komen?
iemand er ervaring mee?

Lin :wave:

Dr. Tommy

Badass junkie

Wortel

Bewuste gebruiker
kaalkopje zei:
k heb zo'n kant en klaar kweekbakje gekocht. maar nu komt de helft maar op. wat heb ik fout gedaan?? of zou het nog komen?
iemand er ervaring mee?

Lin :wave:
Waar gekocht en hoe duur? Via internet ik wil ook zo`n setje :P Veel naar om moeten kijken?

Dr. Tommy

Badass junkie
caatje zei:
inde smartshop eindhoven heb je al een setje voor 7.50€.

das niet zo duur

ik had hem bij azarius besteld das best wel prijzig.

die kant en klaarbakjes heb je verder geen omkijken naar maar het is leuker om het zelf vanaf het begin te doen. is goedkoper ook :)

en dat ga ik dus proberen :)

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Hm ik las in de gebruiksaanwijzing (euh juist, beetje raar woord ervoor) dat het zo'n 20-25 graden moet zijn, maar hier in huis is het niet zo warm, meestal 18 a 19 graden. Zal het dan alsnog wel lukken?

Ik wil ook paddestoelen!!! :grin:

Dr. Tommy

Badass junkie
Sweet_Shadow zei:
Hm ik las in de gebruiksaanwijzing (euh juist, beetje raar woord ervoor) dat het zo'n 20-25 graden moet zijn, maar hier in huis is het niet zo warm, meestal 18 a 19 graden. Zal het dan alsnog wel lukken?

Ik wil ook paddestoelen!!! :grin:

denk wel dat het dan ook lukt maar je moet ze wel goed in het licht zetten.
duurt het wat langer voor ze opkomen dat was bij mij ook.

en geen direct zonlicht erop!

toepiekloot

Belezen gebruiker
ik heb ook zo een bakje gekocht via azarius, idd de prijs valt wel tegen 34.50eur...
maarja, normaal zou je er 400-600gr kunnen afhalen zeggen ze
ik hoop dat het waar is, en als dat zo is zal ik mijn geld wel dubbel en dik terug hebben :grin:

caatje

Badass junkie
toepiekloot zei:
ik heb ook zo een bakje gekocht via azarius, idd de prijs valt wel tegen 34.50eur...
maarja, normaal zou je er 400-600gr kunnen afhalen zeggen ze
ik hoop dat het waar is, en als dat zo is zal ik mijn geld wel dubbel en dik terug hebben :grin:

Maar als je dan zo'n 400-600gr er van kunt oogsten wat doe je er dan mee? want als ik t goed begrepen heb is t niet iets om elk weekend te doen? Dus das erg zonde. Of kun je ze ook zelf drogen? En zoja Hoe?

toepiekloot

Belezen gebruiker
gewoon drogen, op keukenpapier op de vensterbank laten liggen is meer dan voldoende
of moet het in een donkere ruimte zijn? bv in een doosje steken en toedoen? iemand??

fun

Bewuste gebruiker
ja je kunt ze gewoon op de vensterbank etc leggen (theedoek of keukenpapier eronder die het vocht opneemt)
Zonlicht kan het werk voor je doen maar een donkere ruimte is ook goed.

Hoe minder vocht er in de paddestoel overblijft, hoe langer hij houdbaar is. (paddestoel bestaat voor 90% uit vocht.)

Naar mijn idee kun je de paddo's het beste niet te warm laten worden omdat schimmels/bacterien dan sneller de paddo zullen aantasten.
Het beste is dus (volgens mij) om ze op een koele plek te laten drogen mbv keukenpapier ofzo.
Ook zou je bv een vochtvreter kunnen kopen, deze in een emmer of bak leggen, en de paddo's op een roostertje (of iets anders vochtdoorlatends) erboven kunnen hangen.
De emmer of bak sluit je dan luchtdicht af (bv. folie of deksel) en dit een weekje laten staan

Bovenaan