L-Tryptofaan & 5-HTP

Trip Unit

Bewuste gebruiker
Ik wil nou wel eens weten wat er nou beter is om te slikken om een xtc kater tegen te gaan.
L-Tryptofaan of 5-HTP?
En weet iemand al of er feiten zijn over de gezondheidsrisico's van het slikken van 5-HTP?

Ik las dit op de site van drugsinfo....

drugsinfoteam zei:
Vraag
Geachte lezer, Nogmaals een berichtje van mij (na de lap tekst die ik jullie al gestuurd heb). Ik las jullie antwoorden op vragen over 5htp. Graag zou ik een mythe de wereld uithelpen. L-tryptofaan werkt NIET hetzelfde als 5htp. L-tryptofaan is een precursor van serotonine die normaalgesproken in je voeding voorkomt. Jouw lichaam maakt dus 5htp uit L-tryptofaan. Vervolgens maakt je lichaam van 5htp 5ht (serotonine). De synthese van 5htp naar 5ht is een snel proces. Vrijwel alle 5htp die aangeboden wordt aan de enzymen die dit omzetten wordt omgezet in 5ht. Dit werkt dus serotonine-niveau verhogend. L-tryptofaan wordt echter niet altijd omgezet in 5htp in je lichaam en werkt dus zeker niet even doeltreffend om je serotonine niveau te verhogen. Daarnaast is dit een vrij langzaam effect. L-tryptofaan is dus minder doeltreffend als 5htp. Daarnaast wordt, indien je MDMA hebt gebruikt het enzym dat L-tryptofaan omzet in 5htp voor een periode op non-actief gezet. Je kunt op dat moment dus geen L-tryptofaan synthetiseren naar 5htp en dus ook geen serotonine aanmaken door het gebruik van deze stof! Het gebruik ervan is dus niet raadzaam als after-e middel. Je kunt in dat geval beter 5htp gebruiken. Met vriendelijke groeten, Peter

antwoord
Je code was: Beste vraagsteller, 5 HTP werd inderdaad directer en sterker. Er is echter al jaren een onbesliste discussie over de gezondheidsrisico's van 5HTP als voedingssupplement. L-tryptofaan is wat dat betreft veel minder omstreden. Met vriendelijke groet, Martin Sijes

slunse

Bewuste gebruiker
jup, dat wou ik dus ook wel es weten
heb me onlangs 120 caps 5htp aangeschaft van 100mg, hoeveel moet/mag je er daar eigenlijk van nemen tegen md-katers?

Psychedelic_Fairytale

Bewuste gebruiker
tryptofaan kun je beter pakken voor xtc gebruik, om rustig je serotonine- voorraad aan te vullen
5-HTP werkt idd beter en sneller en is dus meer geschikt om de kater weg te werken, en mss ook nog snel je serotonine aan te vullen voor xtc-gebruik
maar langdurig 5-HTP gebruik kan schade veroorzaken in je serotonine-systeem, je lichaam kan dan niet goed meer zelfstandig serotonine aanmaken, met alle gevolgen van dien...
dus gebruik van 5-HTP zou ik zoveel mogelijk beperken
tryptofaan is veel minder schadelijk, maar is ook niet goed om constant te nemen
6 weken gebruiken en dan pauze van 4 weken , zoals bij zoveel supplementen...

Trip Unit

Bewuste gebruiker
Psychedelic_Fairytale zei:
maar langdurig 5-HTP gebruik kan schade veroorzaken in je serotonine-systeem, je lichaam kan dan niet goed meer zelfstandig serotonine aanmaken, met alle gevolgen van dien...
supplementen...
Toevallig een bronnetje ergens?

Psychedelic_Fairytale

Bewuste gebruiker
pff heb dit ergens gelezen naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek...
maar is al ff gelede en weet dus niet meer waar :)

maar het was wel op een degelijke site, zo een met allemaal wetenschappelijke artikels enzo, dus denk wel dat het artikel te vertrouwen was...

maar is ook logisch he, als je altijd zelf tryptofaan in je hersenen pompt moet je lichaam dit niet meer zelf doen (behalve dan de 5-HTP omzetten in serotonine maar dit is maar 1 stap) en op den duur kan je lichaam het dan zelf niet goed meer...

Trip Unit

Bewuste gebruiker
pff heb dit ergens gelezen naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek...
maar is al ff gelede en weet dus niet meer waar :)

maar het was wel op een degelijke site, zo een met allemaal wetenschappelijke artikels enzo, dus denk wel dat het artikel te vertrouwen was...

maar is ook logisch he, als je altijd zelf tryptofaan in je hersenen pompt moet je lichaam dit niet meer zelf doen (behalve dan de 5-HTP omzetten in serotonine maar dit is maar 1 stap) en op den duur kan je lichaam het dan zelf niet goed meer...
maar Trypto word toch niet door je lichaam aangemaakt,maar het zit in voeding?
Waar ik me wel in kan denken is dat.
L-Trypto word 5-HTP word 5-HT

Dan het chemisch proces van L-Trypto naar 5-HTP niet meer goed gebeurt als je te vaak 5-HTP slikt.

nexus

Experimenterende gebruiker

Normaalgezien kan het lichaam meerdere dingen doen met tryptofaan:
- eiwitten maken
- afbreken en energie uit halen
- omzetten in 5-HTP -> 5-HT -> melatonine
- ...

afhankelijk van wat het nodig heeft zal het de overschot waarschijnlijk afbreken. Ergens betwijfel ik je bewering dat tryptophane suplementatie ook voor problemen kan zorgen op de lange duur.

Van 5-HTP kan ik dit wel aannemen. Het lichaam schroeft waarschijnlijk de productie van het tryptophan-5-hydroxylase enzym terug als compensatie maar dit zou een omkeerbaar effect moeten zijn. De expressie van een enzym wordt soms geregeld door de aanwezigheid van een van de reactieproducten.

Geen van beide beweringen kan ik echter hardmaken...

Weet iemand referenties?

proton

Belezen gebruiker
dit weekend voor het eerst 5-htp geprobeert, eerst voor het slapen 1 pil, plus 1 multivitamine pil, en de dag erop na het opstaan nog een keer beide pillen,
ik sport (fitness, botje-building oefeningen zeg maar) en maandag heb ik nog nooit zo zwaar getrained! Normaal train ik minder na een wap-weekend. Ik had energie voor 2!
Toeval? geen idee, volgende keer maar weer eens 5-htp nemen, kijken of het idd goed werkt, lijkt er wel op :)

Trip Unit

Bewuste gebruiker
proton zei:
dit weekend voor het eerst 5-htp geprobeert, eerst voor het slapen 1 pil, plus 1 multivitamine pil, en de dag erop na het opstaan nog een keer beide pillen,
ik sport (fitness, botje-building oefeningen zeg maar) en maandag heb ik nog nooit zo zwaar getrained! Normaal train ik minder na een wap-weekend. Ik had energie voor 2!
Toeval? geen idee, volgende keer maar weer eens 5-htp nemen, kijken of het idd goed werkt, lijkt er wel op :)
Bij zowel L-Trypto als 5HTP word ik moe ervan na het innemen van de capsules.
Missschien heb je gewoon goed geslapen:wink:

trismus

Newbie
Trip Unit zei:
proton zei:
Bij zowel L-Trypto als 5HTP word ik moe ervan na het innemen van de capsules.
Missschien heb je gewoon goed geslapen:wink:

Ik ken wel meer mensen die moe worden na slikken van tryptofaan. Ik gebruik nu al een paar dagen tryptofaan en heb er helemaal geen last van die vermoeidheid (ik neem ze trouwens s'morgens als ik opsta maar ik heb geen last van vermoeidheid tijdens de dag). Ik merk wel met het gebruik van tryptofaan dat ik s'nachts vaster slaap: ik wordt niet meer 5 à 6 keer per nacht wakker maar kan in 1 trek door slapen.

slunse

Bewuste gebruiker
niet zo moeilijk dat je moe wordt van l-trypto of 5htp, serotonine speelt ook een belangrijke rol in je slaap dacht ik?

A

Anonymous

Gast
heropname van serotonine kan je trouwens ook freaky dromen geven.

nexus

BobG zei:
heropname van serotonine kan je trouwens ook freaky dromen geven.

eeuuhhmm,

Iedere zenuwcel neemt onder normale omstandigheden de vrijgegeven serotonine terug op om het signaal te beeindigen. Dit hoort bij het normale functioneren van de neuronen. Dat staat redelijk los van dromen.

Actievere dromen is wel een bijwerking van SSRI's. Dus dan zou dit moeten veroorzaakt worden door de remming van de heropname.

A

Anonymous

Gast
Ik zeg ook niet dat serotonine heropname je dromen maakt, het is een feit dat dromen heftiger worden tijdens dit procesje. Je gaat dromen door DMT of 5-MeO-DMT 1 van die 2.
Dat komt gewoon in je hersenen voor, terwijl het nog illegaal is ook. Dus eigenlijk is elk persoon illegaal :P

nexus

Dat is de eerste keer dat ik iets hoor vertellen dat DMT in voldoende concentratie voorkomt in de hersenen om ook een effect te hebben. Heb je referenties?

Bovenaan