Ik wil nou wel eens weten wat er nou beter is om te slikken om een xtc kater tegen te gaan.
L-Tryptofaan of 5-HTP?
En weet iemand al of er feiten zijn over de gezondheidsrisico's van het slikken van 5-HTP?
Ik las dit op de site van drugsinfo....
L-Tryptofaan of 5-HTP?
En weet iemand al of er feiten zijn over de gezondheidsrisico's van het slikken van 5-HTP?
Ik las dit op de site van drugsinfo....
drugsinfoteam zei:Vraag
Geachte lezer, Nogmaals een berichtje van mij (na de lap tekst die ik jullie al gestuurd heb). Ik las jullie antwoorden op vragen over 5htp. Graag zou ik een mythe de wereld uithelpen. L-tryptofaan werkt NIET hetzelfde als 5htp. L-tryptofaan is een precursor van serotonine die normaalgesproken in je voeding voorkomt. Jouw lichaam maakt dus 5htp uit L-tryptofaan. Vervolgens maakt je lichaam van 5htp 5ht (serotonine). De synthese van 5htp naar 5ht is een snel proces. Vrijwel alle 5htp die aangeboden wordt aan de enzymen die dit omzetten wordt omgezet in 5ht. Dit werkt dus serotonine-niveau verhogend. L-tryptofaan wordt echter niet altijd omgezet in 5htp in je lichaam en werkt dus zeker niet even doeltreffend om je serotonine niveau te verhogen. Daarnaast is dit een vrij langzaam effect. L-tryptofaan is dus minder doeltreffend als 5htp. Daarnaast wordt, indien je MDMA hebt gebruikt het enzym dat L-tryptofaan omzet in 5htp voor een periode op non-actief gezet. Je kunt op dat moment dus geen L-tryptofaan synthetiseren naar 5htp en dus ook geen serotonine aanmaken door het gebruik van deze stof! Het gebruik ervan is dus niet raadzaam als after-e middel. Je kunt in dat geval beter 5htp gebruiken. Met vriendelijke groeten, Peter
antwoord
Je code was: Beste vraagsteller, 5 HTP werd inderdaad directer en sterker. Er is echter al jaren een onbesliste discussie over de gezondheidsrisico's van 5HTP als voedingssupplement. L-tryptofaan is wat dat betreft veel minder omstreden. Met vriendelijke groet, Martin Sijes