lang vaak xtc

achteruitkoprol123

Experimenterende gebruiker
halloo ik heb eind maart voor het eerst xtc gebruikt en sinds toen tot eind augustus wel maandelijks of soms 2x per maand geslikt, nu ben ik voor minimaal het komende halfjaar van plan om niks meer te gebruiken alleen mijn vraag is nu.. is door mijn gebruik de schade die ik hoogstwaarschijnlijk heb aangericht op mijn brein/lijf permanent? of is alles over een (half) jaar weer oke?

groetjess

Casrus

DF-koning
halloo ik heb eind maart voor het eerst xtc gebruikt en sinds toen tot eind augustus wel maandelijks of soms 2x per maand geslikt, nu ben ik voor minimaal het komende halfjaar van plan om niks meer te gebruiken alleen mijn vraag is nu.. is door mijn gebruik de schade die ik hoogstwaarschijnlijk heb aangericht op mijn brein/lijf permanent? of is alles over een (half) jaar weer oke?

groetjess

Niet als je d'r mee doorgaat.

groetjess terug van Casrus

P.S.: heb je klachten?

Plex

Badass junkie

groetjess
Je lichaam hersteld zich over het algemeen in drie maanden van eenmalig XTC gebruik. Dit kan langer zijn bij meer intensief gebruik. Het zou best kunnen dat je lichaam zich nog niet volledig heeft hersteld binnen een half jaar, maar dit is ook afhankelijk van de hoeveelheden die je hebt gebruikt. Als dit echt aan de extreme kant is zou het makkelijk langer kunnen duren maar het zou ook kunnen dat het korter duurt. Het hangt ook af van vele andere persoonlijke aspecten wat het dus lastig inschatten maakt. Dingen zoals leeftijd, geslacht, stofwisseling etc.
eigenlijk alleen geheugen maar voor de rest niet echt
Waarschijnlijk zal dit wel grotendeels herstellen als niet helemaal. Maar de frequentie waarin je hebt gebruikt is echt veel te veel. Dus een halfjaar lijkt mij een verstandige keuze al zou ik misschien zelfs iets meer adviseren.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Hoe langer de pauze hoe beter zou ik zeggen bij zulk regelmatig gebruik. Of er blijvende schade is, is lastig te zeggen nu. Dat merk je misschien over 1, 20, 35 jaar of nooit. Maar zou zeker je xtc gebruik minderen. 1 per 3 maanden maximaal, liever nog minder.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Uiteindelijk is vooral de vraag of de schade die je hebt opgelopen klinisch relevant is. Oftewel: houd je er merkbaar klachten aan over?

Geheugenklachten zijn inderdaad wel aangetoond in relatie met gebruik van MDMA. Maar dan gaat het over het zeer korte termijngeheugen, dus hoeveel 'items' je tegelijkertijd van je boodschappenlijstje kunt onthouden. Gemiddeld kunnen mensen 7 dingen onthouden, maar bij stevige xtc-gebruikers daalt dit soms tot 5.
Zulke schade herstelt zich vaak niet meer. Maar het geheugen in zijn algemeenheid is best een complex fenomeen. Dus als je last hebt van geheugenproblemen dan is er best kan dat er wat anders aan de hand is: vermoeidheid of stress bijvoorbeeld.

Daarnaast kan je op de middellange termijn last krijgen van wat mentale problemen: verminderde motivatie, vermoeidheid, minder veerkracht, dingen somber inzien.
Zulke effecten herstellen meestal weer als je een tijdje niet gebruikt.

Laatst bewerkt:
Bovenaan