langdurig slaaptekort schadelijk?

Dokka

Newbie
Hallo. Ik stel vraag dit om de volgende reden.
Ik gebruik al sinds dat ik een jaar of 17 was speed en coke.
En vooral de speed heb ik, ook nog recent in enorme hoeveelheden gebruikt. Soms meerdere grammen per dag en ik heb de nadelen en beroerde gevolgen daarvan ook heel regelmatig ondervonden. Die van coke ook, maar die van speed waren, ook door de hoeveelheden ernstiger dan van coke. De grootste narigheid die uit die periodes van misbruik zijn, mijn inziens, vooral door het etmalen achter elkaar niet slapen, natuurlijk helpt het niet eten ook niet mee, maar de slapeloosheid brak me vaker en eerder op dan die masochistische vorm van uithongering, de paranoia. Ik ben psychose gevoelig (geworden hiervan? ) en daar eindigde zo'n periode van gebruik dan ook meestal mee.
Nu ben ik onderhand 49 en rustiger geworden en ik doe hard mijn best om niet of in ieder geval zo weinig mogelijk te gebruiken, maar nog gaat het welleens mis en dan is het vaak met pepmiddelen. Ik gebruik ook nog eens methylfenidaat en ook dat soms te veel of in ieder geval meer dan voorgeschreven. Mijn vraag met deze lange inleiding is niet zo lang. Dat is: Heeft langdurig slaaptekort ook op de langere termijn schadelijke effecten? Ik vraag dit omdat ik meer en meer het idee krijg dat ik blijvende verschijnselen ondervind die ergens vandaan moeten komen en die effecten lijken op de bijwerkingen van anti psychotica. Bewegingsvrijheid, tics etc. Bedankt

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Een tekort aan slaap kan allerlei lichamelijke klachten leiden zoals een verzwakt mmuunsysteem, verhoogde bloeddruk, meer kans op diabetes, over-en ondergewicht.

Maar ook kan langdurig te weinig slapen leiden tot psychische klachten zoals geheugenproblemen, somberheid, depressies, prikkelbaarheid en angstklachten.

De klachten die jij ervaart zoals tics horen ook bij langdurig gebruik van speed.

karmashes

Newbie
Dat kan zeker Dokka!
Maar het hoeft niet permanent te zijn.
Ik merk op dat je hoe dan ook altijd wel in gebruik zit, en ook al gebruik je een paar dagen, weken of zelfs maanden niet, je drugsgebruik is wel vrij structureel..
Ik kan je geen ongelijk geven want het leven is nou eenmaal leuker zo. :tearsofjoy:
Ik zou eens nagaan in hoeverre de klachten die je ervaart hinderlijk zijn in je dagelijks leven; werk je? Heb je kinderen? Dat soort verantwoordelijkheden..
Als dat zo is, en de klachten hinderen deze dingen dan zou ik stappen ondernemen..
Helaas is drugs gebruiken gewoon niet realistisch en moet je dan het verstandige doen.

Ik heb na zes jaar non stop gebruik ( wiet en hasj, ghb, coke, speed, XTC en mdma, ketamine en nog wat van dat:)) geen klachten ervaren. Ben toen cold turkey afgekickt van ghb met behulp van medicijnen als baclofen en pammetjes op doktersvoorschrift. En weinig aan de hand.
Anderhalf jaar clean geweest op wat hasj jointjes per dag na, en toen weer gaan gebruiken zo'n anderhalf jaar lang. Toen klinisch afgebouwd en afgekickt, en toen heb ik wel degelijk dingen ondervonden. Voornamelijk psychisch. Maar dat is na zo'n 4 a 5 maanden weer hersteld gelukkig.

Ik denk dat de tics blijvend zijn. Als ik kijk naar mensen in mijn omgeving die veel speed gebruikt hebben. Maar dat zijn wel mensen die erg optimistisch zijn en altijd blijven lachen, dus zij ondervinden daar weinig tot geen hinder van.

Zolang je nog gebruikt, ook al is dat eens in de paar weken, is je lichaam gewend aan niet slapen, weinig slapen, of chemische stofjes in je neus.
Zou je overal mee kappen, in ieder geval voor een jaar of langer, went je lichaam (met behulp van geest) daaraan. En maak je denk ik een goeie kans om weer te herstellen. Maar dat kost dus tijd..

Een mensen lichaam kan veel hebben !

Bovenaan