leven redden

Skippy

Wijs gebruiker
Heb jij wel eens iemand zijn leven gered die drugs had gebruikt?
Een vriend van mij was bad gegaan en eerlijk gezegd wist ik niet
voldoende wat te doen.
Dus als jullie willen, post jullie ervaringen, wat deden jullie op dat moment, op welke manier hielpen jullie je maat?
Ik wil dit graag weten zodat ik weet wat ik moet doen, informatie van internet hou ik niet zo van, heb liever info van mensen die dit zelf
hebben meegemaakt.

Skip

Drazzic

Bewuste gebruiker
Ik ga veel naar feesten en laatst ging er iemand neer. Die heb ik toen geholpen en hij was weer snel op de been en kon lekker verder feesten. Maar dat was niet echt zijn leven gered. Maar wel geholpen :)

Skippy

Wijs gebruiker
Drazzic zei:
Ik ga veel naar feesten en laatst ging er iemand neer. Die heb ik toen geholpen en hij was weer snel op de been en kon lekker verder feesten. Maar dat was niet echt zijn leven gered. Maar wel geholpen :)

die heeft dan nog mazzel, mn maat ademde niet meer, tong niet ingeslikt btw, ik werd helemaal gek vandaar die vraag weet je

speedsieweepy

Bewuste gebruiker
Wat heb je eraan gedaan dan bij die vriend van je ?
Ik leer op school wat je moet doen, niet specifiek op drugs dan maar wel als iemand neer gaat of hyperventileert enzo. Maar heb het nog niet hoeven toepassen gelukkig.

Mac...

Badass junkie
Wanneer iemand fout gaat op drugs is het belangrijk dat je gewoon bij hem blijft en hem gerust stelt en evt water (evt met suiker erin opgelost) voert. Vooral het gerust stellen. Levens redden gebeurt niet zo snel, laat dat maar aan professionals over, laat je so (=slachtoffer) niet alleen. Als je denkt dat het echt niet goed met m gaat laat dan iemand de EHBO halen of de ambulance bellen. Zorg ervoor dat wanneer hij moet kotsen dat hij naar beneden kotst, zodat ie niet in zijn eigen braaksel kan stikken. Wanneer het so buiten bewustzijn verkeert leg hem dan in de "stabiele zijligging" Als je niet weet hoe dit moet vraag dan of iemand het wel weet. Als het so bijkomt laat hem lichtjes overeind zitten en geef hem alleen drinken als hij zelf het glas kan vasthouden.

Skippy

Wijs gebruiker
speedsieweepy zei:
Wat heb je eraan gedaan dan bij die vriend van je ?
Ik leer op school wat je moet doen, niet specifiek op drugs dan maar wel als iemand neer gaat of hyperventileert enzo. Maar heb het nog niet hoeven toepassen gelukkig.

eh.. water over zn gezicht heen gedaan, dat hielp niet toen hem ik hem
een klap tegen zn borst aangegeven :flushed: en toen ging ie vet kotsen
Ben blij dat het goed kwam

speedsieweepy

Bewuste gebruiker
alstie niet ademt eerst controleren of zn hart nog wel klopt. Als dit het geval is moet je em 2 effectieve beademingen geven. En dan nog is alles controleren. maar een klap op de borst. tjah kweenie of dat wel is wat je moet doen. :confused: Als zn hart ut niet doet kun je ut idd wel doen door die stomp op zn borst, maar reanimeren is beter in dat geval. Maar dat water over zn gezicht is wel goed. :) . Wel klote zeg als je maat ineens zo slecht gaat. Waren jullie met zn 2en of met meerdere?

Skippy

Wijs gebruiker
we waren met zn 2en en had op dat moment geen flauw idee wat ik moest doen, dus raakte ik beetje in paniek vandaar die klap denk ik,
was zelf ook nogal wazig

speedsieweepy

Bewuste gebruiker
jah ksnap best dat je in paniek raakt, dat zou je in nuchtere toestand waarschijnlijk nog wel doen. Maar gelukkig ist amaal goed gekomen ej :) :wave:

Marcel

Belezen gebruiker
Ik heb wel eens iemand weggebracht naar de EHBO, verder niet. Slimste is om meteen naar de EHBO te brengen en te vertellen wat iemand precies heeft gehad (is dus wel handig om van elkaar te weten).

Die mensen die doen niets anders, zijn nuchter en kunnen goed inschatten wat de beste aktie is.

Marcel

Belezen gebruiker
SpacingBen zei:
Ga eens een EHBO cursus volgen! :)

Ik heb met een speciale duikcursus wel een uitgebreide EHBO cursus gehad maar ik vond het nuchter al een heel karwei....ik moet er niet aan denken dat je helemaal waus iemand probeert te reanimeren....

AAAAAAAAAAAAAahhhhhhh :openmouth:

Intoxicated

Wijs gebruiker
hmm was ooit midden in de nacht in een bos... hard van de kaart van een bepaalde paddestoel, toen ineens een maat van me out ging, en echt hyperventileren, schudden en schuimbekken enzo.. hadden dus geen telefoon ofzo bij ons... ik d8 echt teeeeeeering..., heb k m dus in die stabiele zijligging gelegd, wat water over zn gezicht gekeild.... en toen werd ie ineens rustiger... begon weer gewoon rustig te ademen en werd na 5 minuten ofzo gewoon weer wakker.... maar kwas helemaal van de kaart van de paddestoelen, mnaar best snel weer redelijk helder.... zelfs helder genoeg om mn ehbo van een jaar of 6 of 7 geleden nog te kunnen herinneren.... was dan wel weer vet

BacingsPen

Badass junkie
Marcel zei:
SpacingBen zei:
Ga eens een EHBO cursus volgen! :)

Ik heb met een speciale duikcursus wel een uitgebreide EHBO cursus gehad maar ik vond het nuchter al een heel karwei....ik moet er niet aan denken dat je helemaal waus iemand probeert te reanimeren....

AAAAAAAAAAAAAahhhhhhh :openmouth:

Naja, wellicht zijn er mensen die dat nog wel kunnen als ze waus zijn :)

Als er echt iets vervelends gebeurd herinner ik me waarschijn heel wat van die cursus. (al heb ik m op de basisschool gehad :P )

Marcel

Belezen gebruiker
Volgens mij werkt het dan juist niet. Ik heb 1 keer meegemaakt dat iemand (vader van mijn vriendin) een hartaanval kreeg. Toen wist ik amper nog wat het alarmnummer was om een ambulance te bellen...en toen had ik niks gebruikt.

p4r4n01d

Experimenterende gebruiker
ik ben es een keer goed verkeerd gegaan ...

kreeg ik van iemand een preek dat t mn eigen schuld was en dat ik maar van die rotzooi had moeten afblijven .

zit je niet op te wachten op zo'n moment! :openmouth:

Bovenaan