levens lust verdwenen

passie

Experimenterende gebruiker
hoi
nu ben ik al 2 maanden gestopt met speed maar hoe krijg ik me levenslust terug. niks vind ik leuk meer. moet de hele tijd maar denken aan de pep hoe leuk alles wel niet was
iemand tips??

djiego

Badass junkie
Net als met veel verslavingen is tijd een heel belangrijk of wellicht het belangrijkste sleutelwoord hiervoor. Je beloningssysteem heeft tijd nodig om weer te gaan reageren op andere, natuurlijke stimulansen. Wees geduldig, het wordt beter. Beschouw ook eens het vinden van nieuwe cirkels, nieuwe activititeiten, een nieuwe hobby wellicht. Nieuwe impulsen die niet direct verbonden zijn aan je 'oude' patronen en waar je beloningssysteem nog erg sterk op 'gefixeerd' is, dat zou mijn tip zijn. Succes, je hebt de belangrijkste stap genomen, en het wordt beter over tijd!

Ape

Badass junkie
Net als met veel verslavingen is tijd een heel belangrijk of wellicht het belangrijkste sleutelwoord hiervoor. Je beloningssysteem heeft tijd nodig om weer te gaan reageren op andere, natuurlijke stimulansen. Wees geduldig, het wordt beter. Beschouw ook eens het vinden van nieuwe cirkels, nieuwe activititeiten, een nieuwe hobby wellicht. Nieuwe impulsen die niet direct verbonden zijn aan je 'oude' patronen en waar je beloningssysteem nog erg sterk op 'gefixeerd' is, dat zou mijn tip zijn. Succes, je hebt de belangrijkste stap genomen, en het wordt beter over tijd!
Kort en bondig, niks aan toe te voegen behalve dat wat je nu voelt best wel aan kan houden tot een jaar Passie, dus wees streng voor jezelf wat betreft gebruik.

Lid 103682

Bewuste gebruiker
iemand tips??
NA en/of verslavingszorg voor begeleiding en houvast.
Bekend mee?
Djiego omschrijft het wat uitgebreider, voor herstel heb je grofweg 3 focuspunten
-cravings
-de werking van je receptoren laten herstellen
-leren om op een sobere gezonde manier die receptoren te stimuleren.

Die laatste 2 behelst uiteindelijk een tevreden leven na de drugs. Waardoor de cravings kunnen verdwijnen, maar niet bij iedereen gaat dit zo vanzelf of zo snel als ze willen. Vandaar mijn advies voor NA/zorg

djiego

Badass junkie
maar niet bij iedereen gaat dit zo vanzelf of zo snel als ze willen.

In het geval van bijvoorbeeld mijn alcohol verslaving heeft het letterlijk jaren geduurd voordat mijn beloningsysteem weer ging functioneren, met name in combinatie of als reactie op de 'typische' (maar heel veel a-typische- waren ook typisch geworden :wink: ) activiteiten waar drank een staple was. Het beloningsysteem is in feite permanent veranderd voor die stof. (Ook een vorm van Neuroplasticiteit nietwaar) Maar het kan wel weer 'opnieuw' leren te belonen gelukkig :sweatsmile: (Las ergens dat bijvoorbeeld bij een zeer verslavende stof, laten we nicotine eens nemen, de verbindingen in je hersenen na een paar keer al permanent kunnen veranderen, anderen met meer onderlegging kunnen hier vast meer over vertellen). Uiteraard verschilt duur herstel per persoon en afhankelijk soort, duur, severiteit verslaving etc maar dat spreekt voor zich.

Proxima

Badass junkie
Vergeet vooral (nieuwe) hobby's niet. Wandelen, hardlopen, fietsen,.. door de natuur bijvoorbeeld.
Dit is het meest belangrijke. Zorg dat je andere dingen hebt om de leegte die pep heeft achtergelaten in te vullen.

Sporten en gezond eten zorgen dat je lichaam weer een goede balans krijgt. Hobby's zorgen dat je weer doelen hebt om voor te leven.

Het zal nu moeilijk zijn om de motivatie te vinden om hiermee te starten, maar begin eens met elke dag een korte wandeling, een ommetje van 5 minuutje is prima om mee te beginnen. En leer jezelf aan om op de bekende maaltijdmomenten een goede hap te nemen, dit hoeft niet gelijk supergezond eten te zijn zolang je maar een goed ritme van eten krijgt, een gezonde invulling daarvan komt later wel een is nu nog niet belangrijk.

En als laatste wat goed ken helpen: een werkend slaapritme. Sta elke dag om dezelfde tijd op een ga op tijd naar bed, lees desnoods nog een boek in bed naar ga wel alrijd op dezelfde tijd naar bed. Stop met schermstaren twee uur voordat je gaat slapen.

Hopelijk heb je wat aan dit advies en kruip je langzaam naar een beter leven, je kan het (ja echt, jij ook!)!👍

passie

Experimenterende gebruiker
Dit is het meest belangrijke. Zorg dat je andere dingen hebt om de leegte die pep heeft achtergelaten in te vullen.

Sporten en gezond eten zorgen dat je lichaam weer een goede balans krijgt. Hobby's zorgen dat je weer doelen hebt om voor te leven.

Het zal nu moeilijk zijn om de motivatie te vinden om hiermee te starten, maar begin eens met elke dag een korte wandeling, een ommetje van 5 minuutje is prima om mee te beginnen. En leer jezelf aan om op de bekende maaltijdmomenten een goede hap te nemen, dit hoeft niet gelijk supergezond eten te zijn zolang je maar een goed ritme van eten krijgt, een gezonde invulling daarvan komt later wel een is nu nog niet belangrijk.

En als laatste wat goed ken helpen: een werkend slaapritme. Sta elke dag om dezelfde tijd op een ga op tijd naar bed, lees desnoods nog een boek in bed naar ga wel alrijd op dezelfde tijd naar bed. Stop met schermstaren twee uur voordat je gaat slapen.

Hopelijk heb je wat aan dit advies en kruip je langzaam naar een beter leven, je kan het (ja echt, jij ook!)!👍
Dankje

FerdFatoehaus

Badass junkie
Sport heeft mij er door heen gesleept. Hoeft niet op hoog niveau of super zwaar maar meerdere keren fysiek bezig zijn haal ik heel veel voldoening, afleiding en energie uit. En het is ook nog eens gezond.

Bovenaan