Lhbti+ topic(Woke?)

L

Lid 152247

Gast
Iets realistischer als je wilt weten hoe het op een festish( drag, gay, openminded, bdsm, LLL) dance feest is

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Oke oke dit snap ik wel beter, maar ik snap nogsteeds niet hoe je het dan voor je ziet in deze lbhtqi+ conclusie, zonder te accepteren dat er mensen zijn die zich niet als man of vrouw identificeren (dus even het woordje nonbinair wegdenken, zegmaar). Hoe zou je hun liefde kunnen schenken zonder dat te aanvaarden, zegmaar? En wat is dan het probleem, als er zeker meer dan 2 mensen zijn die zich zo voelen, om dat te benoemen als we deze mensen gewoon liefde schenken?
Klopt wat je daar zegt, natuurlijk zal liefde ook daarin getoond moeten worden.

In mijn ogen moet het wel een combinatie van liefde én wijsheid zijn. Álles accepteren kan soms ook een soort naïviteit zijn die leidt tot verkeerde dingen. (the road to hell is paved with good intentions) Ja, je wilt mensen accepteren hoe ze zijn, maar soms is het accepteren van een bepaald iets ook schadelijk in een groter geheel. Ik benoem nu even niets specifieks, maar wil er alleen even op wijzen dat liefde en intelligentie/wijsheid samen moeten komen.

Mja ik hoop het ooit wel inderdaad... Maar nu valt daar niet zo mee te leven heb ik het idee.
Misschien niet maar soms willen wij mensen ook te snel en te grootse verandering. We willen de maatschappij, de wereld veranderen. Terwijl, als we nou eerst voor onszelf meer onze identiteit gaan zoeken diep in onszelf, dan maken we zelf al een verschil én zijn we een levend voorbeeld voor anderen. Ik denk dat dát de ommekeer kan brengen. Dat het uiteindelijk op die manier meer de norm wordt om het zo te doen.

Natuurlijk, ik zeg niet dat bepaalde initiatieven zoals bijvoorbeeld de regenboog vlag en community niet goed zijn. Dat specifieke voorbeeld heeft mij persoonlijk recent meer bewust gemaakt van de problemen die niet-"cis" mensen ervaren.

Het is denk ik wel een probleem dat we steeds zeggen dat onze maatschappij er nog niet klaar voor is om zo met elkaar om te gaan. Onze maatschappij zal er nooit klaar voor zijn. Mensen moeten er individueel gewoon mee beginnen en zo aantonen hoe het anders kan. Vanuit liefde gaan leven. Je kunt je er niet geestelijk op voorbereiden, je kunt er alleen nú mee beginnen.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Dit illustreert een beetje waarom ik "woke" fout vind, al gaat dit niet over geaardheid maar over huidskleur en geslacht.

Dit illustreert voor mij een beetje wat er mis is met Amerika :')

ljuv

DF-koningin
In mijn ogen moet het wel een combinatie van liefde én wijsheid zijn. Álles accepteren kan soms ook een soort naïviteit zijn die leidt tot verkeerde dingen. (the road to hell is paved with good intentions) Ja, je wilt mensen accepteren hoe ze zijn, maar soms is het accepteren van een bepaald iets ook schadelijk in een groter geheel. Ik benoem nu even niets specifieks, maar wil er alleen even op wijzen dat liefde en intelligentie/wijsheid samen moeten komen.
Eens, zo gaat tolerantie ook ten koste van tolerantie. Door tolerant te zijn tegen intolerante mensen, ben je intolerant tegen de groep waartegen die mensen zich intolerant opstellen... Dus dat is wat mij betreft zeker iets wat we niet moeten accepteren 😜 Ik geloof alleen dat jij het net anders bedoelt, niet? Mijn vraag in deze discussie, in dit topic, is dan nogsteeds wel: hoe wordt het grotere geheel geschaad door te accepteren dat er mensen zijn die zich geen man en geen vrouw voelen? En als we dan een stapje verder gaan, hoe wordt dat geheel geschaad door deze mensen nonbinair te noemen?

Het enige wat we dan doen is namelijk ze dezelfde rechten geven als cismensen, die zich makkelijk in het hokje "man" en "vrouw" kunnen plaatsen, wat grote voordelen heeft in de maatschappij. Bijvoorbeeld bij het solliciteren ofzo. Het gaat niet alleen om individuen, het gaat ook om een ongelijke samenleving waar bepaalde groepen de vruchten van plukken en anderen niet.

Terwijl, als we nou eerst voor onszelf meer onze identiteit gaan zoeken diep in onszelf, dan maken we zelf al een verschil én zijn we een levend voorbeeld voor anderen. Ik denk dat dát de ommekeer kan brengen. Dat het uiteindelijk op die manier meer de norm
Ik denk net als jij dat het super belangrijk is als individu hier mee bezig te zijn en hoop van harte dat meer en meer mensen geïnspireerd raken hetzelfde te doen. Als iedereen op de wereld dat al deed, hadden we deze discussie en problematiek niet. Maar dat ontneemt niet het feit dat er ook gewoon geleefd moet worden in de maatschappij zoals hij nu is, en dat sommige minderheidsgroepen niet mee kunnen komen of er 100 keer zo hard voor moeten werken. Moeten we van hen dan maar verwachten dat ze hun bek houden, op hun reet zitten en wachten tot de rest van de wereld genoeg gemediteerd heeft om te hebben bereikt wat jij schetst? Dat zou ik een beetje gek vinden. Niemand vraagt of morgen iedereen perfect hen/die te gebruiken ofzo... Maar door het onder de aandacht te brengen zijn er wel degelijk al grote veranderingen teweeg gebracht, en zonder het onder de aandacht te brengen zal er sowieso niet vanzelf iets veranderen.

Vanuit liefde gaan leven. Je kunt je er niet geestelijk op voorbereiden, je kunt er alleen nú mee beginnen.
Dit kan ik natuurlijk alleenmaar onderstrepen haha, helemaal mee eens en ik ga vast mn best doen😇

L

Lid 153446

Gast
tolerantieception 😵‍💫😵‍💫
Deed me denken aan:
“I don't know half of you half as well as I should like;
and I like less than half of you half as well as you deserve.”

~ Bilbo Baggins (J.R.R. Tolkien)

Die moet ik ook altijd minimaal vijf keer lezen....

En gewoon omdat 'ie ijzersterk is, nóg een keer:

Eens, zo gaat tolerantie ook ten koste van tolerantie. Door tolerant te zijn tegen intolerante mensen, ben je intolerant tegen de groep waartegen die mensen zich intolerant opstellen... Dus dat is wat mij betreft zeker iets wat we niet moeten accepteren 😜

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Love

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Eens, zo gaat tolerantie ook ten koste van tolerantie. Door tolerant te zijn tegen intolerante mensen, ben je intolerant tegen de groep waartegen die mensen zich intolerant opstellen... Dus dat is wat mij betreft zeker iets wat we niet moeten accepteren 😜
Goeie!

Ik geloof alleen dat jij het net anders bedoelt, niet?
Het is er wel een mooi voorbeeld van. Je kunt wel mensen omarmen/accepteren, maar als juist dat ervoor zorgt dat deze mensen anderen dan weer niet omarmen/accepteren...

Mijn vraag in deze discussie, in dit topic, is dan nogsteeds wel: hoe wordt het grotere geheel geschaad door te accepteren dat er mensen zijn die zich geen man en geen vrouw voelen? En als we dan een stapje verder gaan, hoe wordt dat geheel geschaad door deze mensen nonbinair te noemen?
Misschien valt het mee.

Ik denk net als jij dat het super belangrijk is als individu hier mee bezig te zijn en hoop van harte dat meer en meer mensen geïnspireerd raken hetzelfde te doen. Als iedereen op de wereld dat al deed, hadden we deze discussie en problematiek niet. Maar dat ontneemt niet het feit dat er ook gewoon geleefd moet worden in de maatschappij zoals hij nu is, en dat sommige minderheidsgroepen niet mee kunnen komen of er 100 keer zo hard voor moeten werken. Moeten we van hen dan maar verwachten dat ze hun bek houden, op hun reet zitten en wachten tot de rest van de wereld genoeg gemediteerd heeft om te hebben bereikt wat jij schetst? Dat zou ik een beetje gek vinden. Niemand vraagt of morgen iedereen perfect hen/die te gebruiken ofzo... Maar door het onder de aandacht te brengen zijn er wel degelijk al grote veranderingen teweeg gebracht, en zonder het onder de aandacht te brengen zal er sowieso niet vanzelf iets veranderen.
Ik denk dat het van beide wat is. Het onder de aandacht brengen én individueel bezig gaan met onszelf (onze identiteit dieper zoeken dan oppervlakkige zaken) en dat geldt óók voor die non-cis mensen zelf.

Dit kan ik natuurlijk alleenmaar onderstrepen haha, helemaal mee eens en ik ga vast mn best doen😇
Me 2 :blush:

En dat is denk ik ook een proces van vallen en opstaan, want het is niet hoe deze maatschappij is opgezet.

• Love

ljuv

DF-koningin
Misschien valt het mee.
Haha dat denk ik in elk geval wel! Chill dat je m wel beantwoordt, je bent de eerste aan wie ik die vraag stelde die dat doet namelijk.

Ik denk dat het van beide wat is. Het onder de aandacht brengen én individueel bezig gaan met onszelf (onze identiteit dieper zoeken dan oppervlakkige zaken) en dat geldt óók voor die non-cis mensen zelf.
Da denk ik ook!

En dat is denk ik ook een proces van vallen en opstaan, want het is niet hoe deze maatschappij is opgezet.
En dit ook... Ik ben in elk geval vaak zat op mn bek gegaan hierin al. Maar ehhhh littekens maken een mens mooier ofzo toch 😂

Rivalrie

Badass junkie
Zouden nonbinaire mensen een eigen voetbalelftal krijgen of mogen zij kiezen met wie zij meespelen? Of mogen ze juist niet meespelen?

Anarcrim

Experimenterende gebruiker
Ik vind het een beetje een ingewikkeld onderwerp dat non-binaire principe.
Naar mijn idee hebben we het over n groep mensen die een bepaald denkbeeld hebben,
en niet daadwerkelijk iets "zijn".
(even los van het feit of non-binaire mensen zo zijn of zich zo voelen)

Dit tegenover een homo. trans of she-male die dit niet "denken"te zijn maar dit daadwerkelijk ontegenzeggelijk "zijn".

Ik krijg het idee dat als we dit verder doorvoeren dat we situaties krijgen waarin bijvoorbeeld
iemand zich niet met zn huidskleur of nationaliteit identificeert.

Ik heb n vriend die is genetisch gezien chinees, maar geboren in amsterdam,
hij indentificeerd zich niet met zn genealogie maar met zn nationaliteit.
zijn vriendin, geboren in nederland en genetisch gezien chinees
indentificeert zich met haar genealogie.

In principe dus 2 "dezelfde" mensen met verschillende denkbeelden.
(ik noem hem een Neder-nees en haar een chi-nederlander)
Technisch gezien zijn ze beide nederlander maar als deze vriendin haar idee zou doorvoeren
zou er in haar paspoort moeten komen te staan dat ze chinees is.

En op dezelfde manier kan iemand als wereldburger geïdentificeerd willen worden ipv als nederlander.
Nu ga ik het even in het belachelijke trekken....

Een bruine man
(sorry ik weet niet meer precies hoe je een bruine man noemt want afhankelijk van wie je het vraagt, is bruine man of neger tegenwoordig al discriminatie
en moet je een bruine man een zwarte noemen)
(nog meer mensen met denkbeelden)
Goed.... die bruine man is homo, is gehandicapt, is geboren in ghana maar genaturaliseerd nederlander en indentificeert zich als non-binaire pan-seksueel.
(ja, pan-seksuele homo)
(je voelt m al aankomen he ? )

Nou zou hij zich niet willen identificeren met zijn seksualiteit, nationaliteit, functionaliteit en huidskleur
en wil in zijn paspoort hebben staan dat hij Afrikaan is (geen ghanees of nederlander)
hij wil een "X" hebben op de plaats van zn sekse
Bij huidskleur wil hij "menselijk" hebben staan
Wil een aparte wc (geen mannelijke of vrouwlijke)
en accepteert geen gehandicapten wc.

Op die manier kunnen we straks iedereen zn handje vasthouden omdat die grote gemene buitenwereld niet bevalt.

De wereld is niet fluffy, de wereld is hard en het is raadzaam om een olifantenhuid te kweken want er zijn altijd mensen die anders denken
en vinden dat ze hun mening hard schreeuwend moeten verkondigen.

L

Lid 153446

Gast
Naar mijn idee hebben we het over n groep mensen die een bepaald denkbeeld hebben,

Dit tegenover een homo. trans of she-male die dit niet "denken"te zijn maar dit daadwerkelijk ontegenzeggelijk "zijn".

Ik krijg het idee dat als we dit verder doorvoeren dat we situaties krijgen waarin bijvoorbeeld
iemand zich niet met zn huidskleur of nationaliteit identificeert.

Ik heb n vriend die is genetisch gezien chinees, maar geboren in amsterdam,
hij indentificeerd zich niet met zn genealogie maar met zn nationaliteit.
zijn vriendin, geboren in nederland en genetisch gezien chinees
indentificeert zich met haar genealogie.

In principe dus 2 "dezelfde" mensen met verschillende denkbeelden.
(ik noem hem een Neder-nees en haar een chi-nederlander)
Technisch gezien zijn ze beide nederlander maar als deze vriendin haar idee zou doorvoeren
zou er in haar paspoort moeten komen te staan dat ze chinees is.

En op dezelfde manier kan iemand als wereldburger geïdentificeerd willen worden ipv als nederlander.
Nu ga ik het even in het belachelijke trekken....

Een bruine man
(sorry ik weet niet meer precies hoe je een bruine man noemt want afhankelijk van wie je het vraagt, is bruine man of neger tegenwoordig al discriminatie
en moet je een bruine man een zwarte noemen)
(nog meer mensen met denkbeelden)
Goed.... die bruine man is homo, is gehandicapt, is geboren in ghana maar genaturaliseerd nederlander en indentificeert zich als non-binaire pan-seksueel.
(ja, pan-seksuele homo)
(je voelt m al aankomen he ? )

Nou zou hij zich niet willen identificeren met zijn seksualiteit, nationaliteit, functionaliteit en huidskleur
en wil in zijn paspoort hebben staan dat hij Afrikaan is (geen ghanees of nederlander)
hij wil een "X" hebben op de plaats van zn sekse
Bij huidskleur wil hij "menselijk" hebben staan
Wil een aparte wc (geen mannelijke of vrouwlijke)
en accepteert geen gehandicapten wc.

Op die manier kunnen we straks iedereen zn handje vasthouden omdat die grote gemene buitenwereld niet bevalt.

De wereld is niet fluffy, de wereld is hard en het is raadzaam om een olifantenhuid te kweken want er zijn altijd mensen die anders denken
en vinden dat ze hun mening hard schreeuwend moeten verkondigen.
Je hebt wel heel veel woorden nodig.

En ik zie nergens waarom je niet zo aardig zou zijn om iemand te noemen zoals die zich identificeert.
Legio leden hier op FD corrigeren een ander als het iemand per abuis voor vrouw of man worden aangezien, en het anders zit.

Dus waarom zou je dezelfde beleefdheid niet voor een non-binair opbrengen? Gewoon uit een stukje respect.
Dat staat los van je opening waarin je zegt dat je het ingewikkeld vindt. Maakt het uit, of het voor jou 'echt' is of alleen 'maar' tussen de oren zit?

Aardig zijn kost niks.

• Like

ljuv

DF-koningin

Hmmmm ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je niet twijfelt over transgenders of homoseksuelen, maar wel over de echtheid van nonbinaire personen... hoezo die grens? Lijkt me tot nu toe niet echt ergens op gebaseerd...
Ennnnn laat me hem dan ook aan jou stellen... Al zou je NIET geloven dat mensen écht 'nonbinair' kunnen zijn, hoe wordt JIJ (of het grotere geheel) geschaad door tegenover hen te accepteren dat er mensen zijn die zich geen man en geen vrouw voelen? En als we dan een stapje verder gaan, hoe wordt jij (of dat geheel) geschaad door deze mensen nonbinair te noemen?

Deed me denken aan:
“I don't know half of you half as well as I should like;
and I like less than half of you half as well as you deserve.”

~ Bilbo Baggins (J.R.R. Tolkien)
Aardig zijn kost niks.
HAHA maat hoezo domineer jij dat 'lievelingsquote'-topic nog niet :tearsofjoy: :tearsofjoy: Love it wel.

Anarcrim

Oh maar ik ben best aardig hoor en ik accepteer anderen zoals ze zijn maar in sommige gevallen ga ik gewoon de discussie aan.
Een vriendelijke discussie dan, waarin ik mijn denkbeelden ook duidelijk maak.
Ik accepteer dat een non-binair zich zo ziet/voelt, als die non-binaire kan accepteren dat ik een beperking heb als het aankomt
op haar of hem, hen te noemen.
In mijn geval stokt er daar iets, hen zijn meerdere mensen of een kip.

Los van dat alles.... in ken een non-binaire die mijn denkbeeld snapt en we zijn overeengekomen dat ik haar, omni noem.
Omdat ik dat een betere term vind en zelf is omni ook wel van mening dat er een betere term als "hen" gevonden kan worden.

Ik vind "hen" klinken als n uitsluiting in de zijn van "wij en hun" en Omni in de zin van Omni-seksueel
klinkt ( in mijn oren) veel passender.

En ja,ik gebruik vaak veel woorden in mijn hoop duidelijk te zijn.
(Toch heb ik mn best gedaan dit bericht zo kort mogelijk te houden)

L

Lid 153446

Gast
hen zijn meerdere mensen of een kip.
Hier ben ik 't wel mee eens, en ik hoop dat de non-binaire community wil nadenken over een beter alternatief naast 'hij' en 'zij'.

Omni.... mooi van betekenis.
Ik wil meer opties though.

Stuk bondiger. Zie je, je kunt het best. :wink:

Anarcrim

Hmmmm ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je niet twijfelt over transgenders of homoseksuelen, maar wel over de echtheid van nonbinaire personen... hoezo die grens? Lijkt me tot nu toe niet echt ergens op gebaseerd.
Volgens mij is een homo iemand die aangetrokken word door dezelfde sekse en een trans is in het verkeerde type lichaam geboren.
Dat is geen denkbeeld dat is een feit.
Een denkbeeld is iets waar je vanaf kunt stappen of anders over kunt gaan denken mettertijd.

En ik weet gerust dat dit een denkbeeld is van mij en niet de realiteit hoeft te zijn voor een ander.

L

Lid 153446

Gast
Volgens mij is een homo iemand die aangetrokken word door dezelfde sekse en een trans is in het verkeerde type lichaam geboren.
Dat is geen denkbeeld dat is een feit.
Een denkbeeld is iets waar je vanaf kunt stappen of anders over kunt gaan denken mettertijd.

En ik weet gerust dat dit een denkbeeld is van mij en niet de realiteit hoeft te zijn voor een ander.
Als homoseksuele man, vind ik 't soms een verademing dat ik niet aan rolpatronen van de typische hetero-man hoef te voldoen.

Ik heb ook vaak het gevoel dat de verschillen tussen mannen en vrouwen een beetje worden overdreven. De verschillen die er - gemiddeld - zijn kunnen wel erg grappig zijn, zeker om een beetje te plagen.

Uiteindelijk moet 't allemaal minder uit gaan maken.

Voor medische en voortplantingsdoeleinden maakt het uit. En ik vind de vraag over hoe je dat in de sport organiseert om te zorgen dat er sprake is van fair play, gezien biologische verschillen in spieropbouw die er zijn, een hele goeie.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je hebt wel heel veel woorden nodig.
Valt wel mee toch. En ik vond de voorbeelden wel interessant.

En ik zie nergens waarom je niet zo aardig zou zijn om iemand te noemen zoals die zich identificeert.
Legio leden hier op FD corrigeren een ander als het iemand per abuis voor vrouw of man worden aangezien, en het anders zit.

Dus waarom zou je dezelfde beleefdheid niet voor een non-binair opbrengen? Gewoon uit een stukje respect.
Dat staat los van je opening waarin je zegt dat je het ingewikkeld vindt. Maakt het uit, of het voor jou 'echt' is of alleen 'maar' tussen de oren zit?

Aardig zijn kost niks.
Blijkbaar stuit het "hen" gebeuren velen toch tegen de borst, mij eerlijk gezegd ook. Misschien is dat niet helemaal gerechtvaardigd of eerlijk, maar zo voelen veel mensen het wel.

Je kunt wel aardig willen zijn, maar een verkeerd gevoel hebben bij iets en daardoor daar een grens trekken. Wie weet is het een kwestie van gewenning, maar vooralsnog hebben velen (waaronder ikzelf) er problemen mee.

Bewustwording is denk ik sowieso een goed iets. Erachter komen dat sommige mensen behoefte hebben bij dergelijke non-binaire benamingen. Maar in de praktijk is er een drempel en we zullen zien of de maatschappij in zijn geheel daar over heen wil gaan of niet. Geef het tijd.

L

Lid 152247

Gast
Het heeft niets te maken met aardig zijn.
Soms is het ook een kwestie van wennen.
De gay scene werd ook belaagd door gay grappen en nu is het homo zijn aardig ingeburgerd.

Het punt is dat non binairen niet tolerant zijn naar mensen die hun mening niet delen over 'hen als aanspreekwoord.

Als een biseksueel vind ik het prima dat hetero's dit discussiëren en ook als ze het niet geloven
Ik weet wie ik ben en dat is oke.

Overigens is 'hij vaak in boeken geadresseerd met als opmerking dat dit ook over vrouwen/meisjes gaat. En niemand viel daar over.
Dit was allang voor de non binairen actie voerde.

Ik vind je opmerking 'aardig zijn kost niets' weer typisch een opmerking die op je gevoel word gespeelt. En daarmee volledig uit zijn context word getrokken.

Hiermee sterk je juist mijn mening dat non binairen dezelfde argumenten gebruiken zoals de BLM al volledig uit zijn context is getroffen.

Kweek wat eelt zoals de homo's ook hebben gedaan.
Acceptatie is niet hetzelfde als 'dan maar volledig meegaan in wat non binairen willen"
Zij moeten ook beseffen dat awareness een proces is.

Dit topic is er niet alleen voor de pro non binairen. Dit topic is er voor iedereen. Alle meningen zijn welkom.

Net zoals feministen die doorslaan. Ze willen geen gelijkheid. Ze willen exclusieve rechten voor vrouwen. Daarom type ik ook 'feministen die doorslaan

https://youtube.com/shorts/FjUOFuzPGZo?feature=share

L

Lid 152247

Gast
Al die pronounces over non binairen.
Dit soort filmpjes kan je als aanvallend zien. Maar hé het word wel besproken.
Awareness komt in diverse vormen en maten.

Heerlijk dit filmpje

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Alle meningen zijn welkom.

Mooi zo! Cis. Non binairen. Homo. LGBT. Queer. MIJN MAAG DRAAIT ER VAN OM! Hokjes. Verdeeldheid. Tribalisme. Uit respect voor onze ouders die ons een naam hebben gegeven, die naam komt voort uit de liefde tussen je vader en moeder, ik gebruik gewoon die naam. Jullie bekijken het maar met jullie verdeeldheid. Misselijk wordt ik er van. Voor mij zijn jullie mensen en hebben leven in zich en ik respecteer al het leven in al zijn vormen. Ik verdom het om mee te doen en alles en iedereen in hokjes op te delen. Het enige wat er van komen kan is narigheid. Bekijk het maar. Voor mij zijn jullie mensen.

ljuv

DF-koningin
Gelukkig maar. Dan is het (hopelijk) aan de tijd om je de andere kant van die medaille te laten zien!

Overigens is 'hij vaak in boeken geadresseerd met als opmerking dat dit ook over vrouwen/meisjes gaat. En niemand viel daar over.
Heheheh nouuuuu, daar vielen wel mensen over hoor... Maargoed ik ben dan ook een overgefeminiseerde vrouw natuurlijk.

Hmmm... dit is evengoed inspelen op emoties, vind je niet? Denk overigens dat nonbinaire personen met genoeg shit hebben te dealen van mensen dus wel bezig zijn met een dik huidje kweken, al dan niet ongevraagd.

Dit topic is er niet alleen voor de pro non binairen. Dit topic is er voor iedereen. Alle meningen zijn welkom.
Mooi zo, helemaal eens! Maar volgens mij zijn er welgeteld 2 forumleden in dit topic bezig om vóór nonbinaire personen te pleiten toch? Of heb je liever dat we géén vraagtekens zetten bij de motieven en argumenten van anderen en dat er geen discussie is?

Hmmmm ja ik vind dit wel een beetje een onzinnig filmpje. Ten eerste zie je niet in welke context deze vrouw zich kwaad maakt (is ze zwanger? is er een oudere waarvoor opgestaan moet worden?). Ten tweede praat deze man constant over gelijk zijn. Hetzelfde zijn. Dat is onzin, en op enkelingen na is er niemand (binnen het feminisme) die denkt dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn. Er wordt gevraagd naar gelijkwaardigheid, gelijke behandeling... dat zijn echt 2 verschillende dingen. Indoctrinatie dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn?! Waar dan hahaha, door wie!?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hmmm... dit is evengoed inspelen op emoties, vind je niet?
Hoe is het dat eigenlijk?

Zonder verkeerde bedoelingen, is het juist niet (gedeeltelijk) feitelijk het probleem dat mensen nu vaak wel erg gauw op de teentjes getrapt zijn? Of de hele wereld moet zich aanpassen aan mij, of ik pas me wat aan. Dat laatste lijkt me gezonder. Tot bepaalde hoogte natuurlijk.

Ik ben ook een gevoelige jongen, maar daarom juist doet het mij ook goed een wat dikkere huid te creëren. En dat zou voor veel mensen een goed iets zijn.

L

Lid 153446

Gast
Ik vind je opmerking 'aardig zijn kost niets' weer typisch een opmerking die op je gevoel word gespeelt. En daarmee volledig uit zijn context word getrokken.
Hiermee sterk je juist mijn mening dat non binairen dezelfde argumenten gebruiken zoals de BLM al volledig uit zijn context is getroffen.
Eh... Ik ben - en ik maak er geen geheim van hier - één van die homo's. Met een dikke huid.
Dus hoezo?
En emoties is waar 't hier om gaat.

Met die dikke huid kan ik er prima tegen wat er gezegd wordt en trek ik mijn muil open.

Ik ben ook een gevoelige jongen, maar daarom juist doet het mij ook goed een wat dikkere huid te creëren. En dat zou voor veel mensen een goed iets zijn.
Klopt, je moet ergens tegen kunnen en dat leer je vanzelf als 't goed is. Dan nog mogen de pro's opkomen voor de Wokt-beweging omdat we hun standpunten delen.
Lijkt me gewoon goed om discriminatoire ideeën - en emoties, want rationeel is het niet - die mensen uitsluiten vanwege ras, seksuele voorkeur en gender-identiteit etc. te blijven bevechten. Dat heeft geen ruk met een dunne huid te maken.
Zelfs de dikste huid beschadig je met geweld (bijv. tegen homo's zoals ik op straat), het niet krijgen van een baan (m.n. mensen van kleur, met een niet westerse naam en transgenders/non-binairen) en sociale uitsluiting.

Het feit dat ik hier ben, is een teken van mijn 'dikke huid' en dat ik er voor kies om geen slachtoffer te zijn.
Dat doe ik door de situatie te benoemen, en degenen die de schoen past, die aan te laten trekken als ze discrimineren.

Vervelend als mensen zich daardoor aangevallen voelen, en defensief of terug-aanvallend reageren hoor. Ze hoeven echt niet met iedereen vriendjes te zijn, maar los als blanke, cis-gender en heteroseksuele meerderheid eerst maar voor deze groepen minimaal het probleem van geweld en discriminatie op de arbeidsmarkt op.
Dit gebeurt ECHT, beste man.
En ik lees je goede bedoelingen en als er iemand hier op DF gewoon aardig is, ben jij het.

Maar de opmerking om alleen een dikke huid te creëren en wat fout is te accepteren, daar ben ik het echt niet mee eens.

• Love

ljuv

DF-koningin
Omdat "kweek maar wat eelt" nogal op de man gespeeld is, niet echt iets inhoudelijks bijdraagt en er in plaats daarvan vanuit gaat dat iemand niets/niet genoeg heeft meegemaakt om een dikke huid te hebben. Ik vind het daarom aardig op zelfde voet staan als 'aardig zijn kost je niets', maar daarmee niet allebei onwaar...

Zonder verkeerde bedoelingen, is het juist niet (gedeeltelijk) feitelijk het probleem dat mensen nu vaak wel erg gauw op de teentjes getrapt zijn? Of de hele wereld moet zich aanpassen aan mij, of ik pas me wat aan. Dat laatste lijkt me gezonder. Tot bepaalde hoogte natuurlijk.

Tja, dat een dikke laag huid goed voor je is kan ik me wel in vinden ja... maar ik kan me er gewoon niet in vinden dat 'heel de wereld zich ongelofelijk hard moet aanpassen' aan nonbinaire mensen... De enige aanpassing is een voornaamwoordje gebruiken dat je niet gewend bent in sommige gevallen. Dus hierin plaats je 'de rest van de wereld' wat mij betreft onterecht in een soort slachttofferschap.
Ik zie het dus ook eerder alsof mensen die hier zo enorm op tegen zijn, nogal op hun teentjes worden getrapt... Zij zijn hier boos/ gefrustreerd en soms zelfs gekwetst over, zegmaar (roept maar als ik dit niet goed uitleg, kan niet helemaal de goede woorden vinden). Nogmaals, dit is grotendeels gebaseerd op mijn eigen ervaringen: ik heb nog nooit gehad dat een nonbinair persoon boos op mij werd als ik een voornaamwoord niet in 1 keer goed had.

L

Lid 153446

Gast
De enige aanpassing is een voornaamwoordje gebruiken dat je niet gewend bent in sommige gevallen. Dus hierin plaats je 'de rest van de wereld' wat mij betreft onterecht in een soort slachttofferschap.
Ik zie het dus ook eerder alsof mensen die hier zo enorm op tegen zijn, nogal op hun teentjes worden getrapt... Zij zijn hier boos/ gefrustreerd en soms zelfs gekwetst over, zegmaar
Dit !
Precies wat er hier gebeurt.

• Like
L

Lid 152247

Gast
Eh... Ik ben - en ik maak er geen geheim van hier - één van die homo's. Met een dikke huid.
Dus hoezo?
En emoties is waar 't hier om gaat.

Met die dikke huid kan ik er prima tegen wat er gezegd wordt en trek ik mijn muil open.

Klopt, je moet ergens tegen kunnen en dat leer je vanzelf als 't goed is. Dan nog mogen de pro's opkomen voor de Wokt-beweging omdat we hun standpunten delen.
Lijkt me gewoon goed om discriminatoire ideeën - en emoties, want rationeel is het niet - die mensen uitsluiten vanwege ras, seksuele voorkeur en gender-identiteit etc. te blijven bevechten. Dat heeft geen ruk met een dunne huid te maken.
Zelfs de dikste huid beschadig je met geweld (bijv. tegen homo's zoals ik op straat), het niet krijgen van een baan (m.n. mensen van kleur, met een niet westerse naam en transgenders/non-binairen) en sociale uitsluiting.

Het feit dat ik hier ben, is een teken van mijn 'dikke huid' en dat ik er voor kies om geen slachtoffer te zijn.
Dat doe ik door de situatie te benoemen, en degenen die de schoen past, die aan te laten trekken als ze discrimineren.

Vervelend als mensen zich daardoor aangevallen voelen, en defensief of terug-aanvallend reageren hoor. Ze hoeven echt niet met iedereen vriendjes te zijn, maar los als blanke, cis-gender en heteroseksuele meerderheid eerst maar voor deze groepen minimaal het probleem van geweld en discriminatie op de arbeidsmarkt op.
Dit gebeurt ECHT, beste man.
En ik lees je goede bedoelingen en als er iemand hier op DF gewoon aardig is, ben jij het.

Maar de opmerking om alleen een dikke huid te creëren en wat fout is te accepteren, daar ben ik het echt niet mee eens.
Die opmerking over wat fout is te accepteren heb ik niet gemaakt.
Over een dikke huid(?) Was naar geen enkel forumlid bedoeld. Het staat eronder dat had ik in een andere alinea moeten plaatsen. Het ging over de non binairen die anderen uitsluiten als je niet alles correct uitspreekt. Zie het filmpje met enig satire.

En wat ik schreef..elke mening is welkom. Df hoort een taboevrij forum te zijn. Niet alles is politiek correct.

In al mijn postings maak ik duidelijk dat ik niet tegen non binair ben en mijn eigen ervaringen uitgelegd. Een goede dialoog krijg je imo pas als beide partijen openstaan voor de ander.

Ik lees elke posting en kan de ander ook begrijpen zonder het ermee eens te zijn. Dat gezegd hebben..laat ik het om die reden hierbij.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
L

Lid 152247

Gast
Gelukkig maar. Dan is het (hopelijk) aan de tijd om je de andere kant van die medaille te laten zien!

Heheheh nouuuuu, daar vielen wel mensen over hoor... Maargoed ik ben dan ook een overgefeminiseerde vrouw natuurlijk.

Hmmm... dit is evengoed inspelen op emoties, vind je niet? Denk overigens dat nonbinaire personen met genoeg shit hebben te dealen van mensen dus wel bezig zijn met een dik huidje kweken, al dan niet ongevraagd.

Mooi zo, helemaal eens! Maar volgens mij zijn er welgeteld 2 forumleden in dit topic bezig om vóór nonbinaire personen te pleiten toch? Of heb je liever dat we géén vraagtekens zetten bij de motieven en argumenten van anderen en dat er geen discussie is?

Hmmmm ja ik vind dit wel een beetje een onzinnig filmpje. Ten eerste zie je niet in welke context deze vrouw zich kwaad maakt (is ze zwanger? is er een oudere waarvoor opgestaan moet worden?). Ten tweede praat deze man constant over gelijk zijn. Hetzelfde zijn. Dat is onzin, en op enkelingen na is er niemand (binnen het feminisme) die denkt dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn. Er wordt gevraagd naar gelijkwaardigheid, gelijke behandeling... dat zijn echt 2 verschillende dingen. Indoctrinatie dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn?! Waar dan hahaha, door wie!?
Over je laatste alinea. Deze vrouw ging tekeer omdat iemand niet voor haar op wilden staan.
Ik denk dat je het filmpje niet begrijp. De man maakt duidelijk dat "gelijkheid" precies is wat extreme feministen willen. Dus deze vrouw creëert precies datgene wat een "doorgeslagen feministe" wil bereiken. Vandaar de indoctrinatie.
Het is duidelijk dat de man het daar niet mee eens is. Gelijke kansen is wat anders dan iedereen gelijk.

En heb ik liever dat er geen vraagtekens worden geplaatst in dit topic.. kom op dit meen je toch niet serieus. Dit topic is er.voor iedereen. Lees mijn openingspost eens. Juist dit topic is er ook als je een andere mening hebt. Dat iemand nu niet kan wennen aan non binairen aanspreken maakt iemand niet automatisch gevoelloos, niet tolerant etc. Ik heb niet de drang mensen te overtuigen. Ik deel MIJN mening en soms informeer ik. Een knipoog .nieuws, satire, en een andere kijk is hier ook welkom.tenminste dat mag ik hopen?

• Like

ljuv

DF-koningin
Over je laatste alinea. Deze vrouw ging tekeer omdat iemand niet voor haar op wilden staan.
Ik denk dat je het filmpje niet begrijp. De man maakt duidelijk dat "gelijkheid" precies is wat extreme feministen willen. Dus deze vrouw creëert precies datgene wat een "doorgeslagen feministe" wil bereiken. Vandaar de indoctrinatie.
Het is duidelijk dat de man het daar niet mee eens is. Gelijke kansen is wat anders dan iedereen gelijk.
Ik bedoelde dat je op basis van dit stukje clip niet de context kon weten van deze uitval (die ik overigens wel pittig hilarisch vind. "who is gonna be a gentleman?!" hahahah - over dubbele standaarden en toxic masculinity gesproken😂) Heb even gezocht en de hele video gevonden (https://www.dailystar.co.uk/news/la...whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=share bar) Nog grappiger, maar niet veel duidelijker: "It’s not known what had been said or done prior to the video, filmed in Brampton, Canada, to determine why the woman was acting in such an irrational manner."
Maarrrrr met de reactie van de man na het clipje worden volgens mij wel duidelijk alle feministen en de gehele stroming bedoeld... "the feminist movement is backfiring" "we have been indoctrinated that men and women are the same"... (Precies wat ik bedoelde dus: Being the same is not the same as being treated equally). Ik hoor hem nergens het onderscheid maken tussen extreme/ doorgeslagen feministen en indoctrinatie gaat meestal ook wel over iets "groters" dan een extremistisch groepje. Maar was me wel duidelijk dat jij het wel over dit groepje had! Daarom ging ik ook in op het filmpje, niet op jouw woorden!

kom op dit meen je toch niet serieus
Eh... Ja ik meende het eigenlijk wel serieus omdat ik in de veronderstelling was dat er in topics als deze ook ruimte zou zijn voor discussie. Mea culpa en sorry dat ik dat ik dat verkeerd begreep. Maar zonder het lullig te bedoelen, in dit topic heeft iedereen toch ook gewoon diens mening gegeven? En zoals ik al zei: het overgrote deel staat niet positief tegenover je vragen in je openings post, dus ik had wel het idee dat er genoeg ruimte is voor die mening.

Ik deel MIJN mening en soms informeer ik. Een knipoog .nieuws, satire, en een andere kijk is hier ook welkom.tenminste dat mag ik hopen?
Absoluut, ik (en volgens mij niemand) heb toch ook nergens doen blijken dat dat niet kan? Maar als ik het niet eens ben, dan mag ik dat toch ook aangeven (en bij voorkeur een bietje onderbouwd), of niet? Ik stel voornamelijk vragen om beter te begrijpen waar mensen met een andere mening vandaan komen... Heb dat ook met zoveel mogelijk humor en zo min mogelijk oordeel geprobeerd te doen. Als ik daarmee mensen zelf ook aan het denken zet lijkt me dat alleenmaar een positief gevolg. En als daar een discussie uit volgt vind ik dat alleen maar heel tof, maar daarbij hoort ook wel dat je dingen van elkaar weerlegt en een onderbouwde mening geeft in mijn beperkte ervaring. Dat doe ik niet omdat ik per se mijn mening wil door duwen maar gewoon een beetje omdat dat is hoe een discussie vaak verloopt....

Krijg wel een beetje het idee van je dat het allemaal niet zo gewaardeerd wordt 😬 Dus ik zal m'n best doen me in het vervolg in te houden, ofzo. Geniet van je weekeinde!!!

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ape

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Ja, we zijn doorgeslagen in het lgbt alfabet. Voor iedereen is een nummertje en iedereen wordt geïncludeerd dus het verliest direct zijn waarde.

Ik zal niemand ‘hen’ noemen. Hen staat voor een groepje mensen of een kip. Non binair. Geen geslacht. Het kan niet. Bij de bevruchting is bepaald of je een X of Y chromosoom hebt. Er zijn uitzonderingen, zogeheten ‘tussen mensen’, die geboren worden met penis maar zonder ballen. Of wel een baarmoeder maar geen clitoris. Of combinaties van dat soort eigenschappen.

Als jongen meisjes dingen leuk vinden, of als meisje ook jongens dingen leuk vinden. Het kan prima zonder in een hokje geplaatst te worden. Die nadruk er op zorgt naar mijn mening voor verdeeldheid en psychische problemen.

Ik heb een sterke mening hier in, maar ik accepteer iedereen als mens. Hoe het zou moeten zijn. Acceptatie en zelf acceptatie.

De Dunne houdt van vrouwen. QueerMan houdt van mannen, maar ik vind ze allebei mooie personen zonder dat ik ze onder een bepaalde groepering schaar. Zo kan het toch ook?

Wow, 👏🏼dit is spot on , mooier kan ik het niet zeggen,😎 samenhorigheid is sinds covid 19 ver te zoeken, ik weet nog dat ik die week in begin 2020 tegen mijn 82 jarige moeder zei :

":🌍🌈Dit is de aarde die ons terug fluit, met al onze ego's en weer nederig maakt, 🙌🏼want corona kent geen kleur, ras, geaardheid, hen of hun ,hij of zij . Dit is de het keerpunt.🔓 Of we gaan enorme verdeeldheid krijgen , of we slaan de handen ineen." 🤝🫂❤️🧡💛💚💙.... helaas .📚..i had a dream 💌
En toevallig Ewout im de Ghetto gebingewatched, over apartheid. Over landen met een stad waar de grens kriskras doorloopt , en stap je daar over uit "jouw" deel krijg je een kogel. ⚰️
Ik wordt hier verdrietig van ( zie de Gaza strook./Palestijnen.)
⚖️ En eigenlijk zie ik hier ook meningen worden weerlegd alsof ze verkeerd zijn.🔬
Iedereen mag een mening hebben. 🎤Ik vind het persoonlijk te ver gaan als we geen :dag mevrouw, dag meneer mogen zeggen.
En er geen mannen of vrouwen wc's 🚻mogen zijn. Ik wil wel vrouw zijn, en ik houd gewoon van ⚧MENSEN , wanneer ze oprecht zijn, onhandig, onzeker, of juist slim en doortastend of ( grove ) humor hebben!
Dus ‼️blank, donker getint, man vrouw, trans, bi, non binair. Laten we dan iedereen zijn wc geven. Dus in elke kroeg 7 ❓❓

En wat gaat Hans Teeuwen , Ronald Goedmondt, Youp v.h Hek etcnu voor shows maken.??
🚮Je mag niemand plagen, want je kan een "groep " beledigen, maar deze persoon lachte wel om de grappen over Turken, en domme blondjes, homo's en dove mensen, tot er een grap was over "dikke mensen"... HOE DURVEN ZE .
Het zegt alles over de klager, niet het systeem.

Als Zij een Hij is nu, kiest ie maar een wc, en de non binair heeft mazzel. Kiest de kortste rij terwijl ik bijna in mijn broek plas in de vrouwen-rij! 😅
Bij mijn dochter zat in klas 1 VMBO een jongen , Dani, en Dani was geboren als meisje , maar kiest ervoor jongen te zijn.
En nu is hij haar beste VRIEND, en HIJ is gewoon Hij, gewoon Dani. Punt. Ze doen nu eindexamen 🙏🏼
En als iemand geen label M /V wil. Dan zegt 82:% van Nederland ( schatting) prima. Ik respecteer dat. Daar hoeft de tweede kamer zich niet over te buigen *( mijn mening*)
Dus het blijft gewoon:

Hey hoi !
Ik vind je lief
Ik hou van jou
Wat zie je er goed uit.

Kom op. We hebben ergere zorgen dan dit toch mensen !!
Andre Hazes jr is weer bij Monique !!!!!!!
Dat is pas nieuws , Gordon is weer single, en de Meilandjes zijn in geen dorp meer welkom.

Oja! En ik was 19 , uit huis, en mijn aller eerste eigen kat was een Kater en heette Poes
Ik was mijn tijd ver vooruit blijkbaar ..
👀
👃🏻
👅

Laatst bewerkt:

MaddMonkey

Badass junkie

Ik werd laatst op mijn werk net niet gefileerd omdat ik zei "ahhh die had de Surinaamse tijd zeker" toen het ging over een surinamer die al een paar keer te laat kwam. Was een racistisch grapje waarmee ik stereotypeerde :sweatsmile:

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Ik werd laatst op mijn werk net niet gefileerd omdat ik zei "ahhh die had de Surinaamse tijd zeker" toen het ging over een surinamer die al een paar keer te laat kwam. Was een racistisch grapje waarmee ik stereotypeerde :sweatsmile:

🤨😜
Ik kan wel lachen om zulke grapjes, ik was tot 7 jaar geleden blond, en maakte daar zelf ook grapjes over, maar ik snap wel dat racisme dieper gaat en geworteld zit, en ik kan me niet voorstellen hoe dat voelt, wel meeleven, dat je veelal al een stempel krijgt zonder men je kent, series als Station 19 haken daar nu op in, dat bij een ruzie en 6 brandweer lieden er tussen sprongen , de twee donker getinte gearresteerd werden, 🤬zo gaat het wel,helaas

pas wanneer je je collega goed kent, en die het geen probleem vind mag je amicaal best een grap maken over domme blondjes, vrouwen met hun gezeur, mannen en hun ego , LBQ , ADD sufheid, enz enz... zelfs over mijn pijn en beperkingen grap ik wel eens, het maakt de sfeer soms juist wat luchtiger, maar alleen plagend, niet elke keer weer, en treiterend .
Humor is wat me thuis op de been houdt, en zo voed ik mijn meiden ook op.

De jongste was rossig, dus ik grapte al snel, vuurtoren, rooie , ginger in een liefdevol zinsverband, ze heeft het zo later makkelijker weg kunnen wuiven. Tot een bepaald niveau, tot het treiteren werd in de buurt, 1 rotte appel. En ze werd een target.
( 10,11 jaar toen), ze wilde donkerder haar, ze werd down...

En ik heb gezegd," Goed, we proberen een bruine kleur spoeling. "En bij toverslag, (ze starte vmbo, ) was ze weer zelf verzekerd.
We kleuren de uitgroei nu eens per 3 maanden bij.

En ik werd door ouders gek verklaard.
" geef je dus gewoon haar zin " of " zonde man, zou ik nooit doen " " bij een kind? Ben je gek? " " jouw huis, jouw regels, dus waarom geef je haar , haar zin zomaar .." ...😒😎

Maar ik volgende mijn hart, en haar hart.🥰

Nu is ze 16 over een week, en samen met een super toffe jongen uit de "groep" een andere dan deze buurt. Ups en Downs, maar...
Al twee jaar mijn Jip en Janneke .😌😍

Die pest jongen zit trouwens vaak in detentie al. Ouders aan de drank, geen liefde daar , best zielig achteraf ... ⛓

Hier is rust, en liefde en respect nr 1. Dus wij gaan haar eindexamen rocken. Met vallen en opstaan. Want ze haat leren . Ze is een buiten-puber

En onlangs zei ze, : ❤️
"Mama , jij luistert naar mij, en ziet mij als gelijk, niet als een kind, ik ben zo blij dat jij mijn mama bent. Kon ik je pijn maar overnemen soms, maar ik ga iets moois doen met mijn leven en andere mensen helpen , ( studie keuze bepalen deze maanden ) . 🙏🏼

Leven en laten leven, een ander kleineren , schreeuwen en slaan is een teken van onmacht,
ik luister en ben zelden echt boos.
Maar wel soms teleurgesteld en ookal mag ze puberen en fouten maken, ze leren ze er hopelijk van , en alles is bespreekbaar zonder oordeel. Dus
Mijn oudste van 26 belt me elke dag, en deelt haar onzekerheden , en vraagt me naar Hachee recept, of indische rijsttafel tips. Die is recruiter en HBO afgestudeerd.
Ik Havo en geen studie helaas.

Het gekke is dat ze mijn donkere periodes, die als golven kwamen , accepteren en begrijpen. En de liefde overwonnen heeft, de liefde voor mijn kinderen en vooral mezelf. 🔓

Moraal van mijn verhaal is eigenlijk de slogan, " Een betere wereld begint bij jezelf " En doe een ander niet iets aan , wat jezelf nooit wil meemaken. Luister meer naar elkaar, respecteer iemands mening . Een discussie is leerzaam tot het een welles-nietes ruzie wordt.

Misschien juist omdat ik de bodem gezien heb van de put. Ben ik zachter geworden ipv bitter.
Het is nooit de situatie die je breekt, maar hoe jij reageert. Dat heb ik in die zwarte periode pas laat ontdekt.
Ik was slachtoffer, maar bleef het . Vicieuze cirkel , mezelf een schop gegeven en mijn plek in de wereld terug ge-eist.
En na een doodeng half jaar nu als 5 jaar " gelukkig "en dankbaar voor wat ik wel heb.

Iedereen vecht zijn eigen demonen. En wie ben ik om daar tegen aan te trappen?
Daarnaast steek ik tijd in wat ik wil, vind ik hier prachtige verhalen en openheid wat op geen ander platform is.

Daarom liefde voor iedereen hier. En respect , en dank voor het delen van alle info, ervaringen, risico' en ongezouten meningen
Ik heb veel geleerd dit jaar ... en blijf leren. Mooi is dat toch?

Nu de keuken in , Zien wat voor kliekjes ik nog heb 😅🧐 te lui om er uit te gaan.

Fijne avond allemaal 🫂

Bovenaan