Liefde met een verslaafde...

Andrecc

Newbie
He allemaal,
Ik heb me hier aangemeld omdat ik ten einde raad ben. Hoop dat ik hier een beetje hulp krijg en steun, ook al is het misschien al te laat.

Ik ben Andre en ik heb behoefte om mijn verhaal eindelijk op te schrijven. Ik heb al de laatste maanden gezocht naar info op het internet en veel gevonden, vandaag vond ik deze site.
Zelf ben ik niet verslaafd, en ben onzeker geworden over het roken van cannabis.

In het kort mijn verhaal; ik heb sinds 3 jaar een relatie, hij is nu 26 jaar. Sinds zijn 14 jaar blowed hij, en de laatste jaren voordat we elkaar leerde kennen, blowde hij de hele dag. Ook voor zn werk en af en toe ook tijdens. Ongeveer 1 keer per dag rookte hij wiet ook puur. Hij functioneerde goed, naar ik weet. Daarbij nam hij geregeld ook xtc, coke en speed. Hij woonde in Duitsland, 250 km van mij vandaan. Toen we ongeveer een maand samen waren, hebben we gepraat over het blowen, en hij beloofde mij dat hij veel minder ging roken, wat hij ook deed.
Onze relatie verliep met veel problemen, maar we hielden van elkaar en ik gaf hem kracht. Ik hoorde vaak van zn vrienden dat ik het beste was dat hem was overkomen. Hij hield zielsveel van mij en ik van hem. Dat wist ik en dat merkte iedereen. Hij was wel heel jaloers maar daar konden we mee omgaan. Sinds 4 jaar weet hij ook dat hij hiv-positief is.
Wat xtc betreft, dat namen we samen, heel af en toe als we uitgingen.
Na verloop van tijd, ik merkte het ongeveer na 2 a 3 maanden, vertelde hij mij dingen die ik niet begreep. Hij keek mij bv aan en als ik vroeg wat er was, zei hij dat hij de duivel zag. Dat ik met verschillende mannen zou flirten. In ieder geval zag hij iets waar hij zeker van was dat het zo is. Dit werd steeds erger. Hij wist zeker dat hij Jezus was, hij dacht dat hij vermoord zou worden, was veel met de Bijbel bezig. Dacht dat wereld zou vergaan in 2015, dat ik hem laat verkrachten door meerdere mannen etc etc. Als hij in deze stemming was, dan was ik ook alleen maar slecht.
Voordat hij mij leerde kennen, had hij al een therapie moeten volgen, maar daar had hij geen zin in.
Sinds 5 maanden wonen wij nu samen in Nederland, Hij wilde weg uit Duitsland, al jaren, weg van de drugs en het blowen. Een nieuw leven, met mij. Wilde hier dan ook een therapie gaan volgen. Hij had hier ook werk gevonden. Hij blowde hier nog steeds en het werd weer meer, vond ik. De relatie werd steeds moeilijker. We we besloten dat hij alleen een weekendje terug ging naar Keulen, waar hij vandaan kwam. Dit was al heel wat voor hem, omdat hij mij bijna nooit alleen liet, vanwege zijn achterdocht en jaloersheid. Dit weekend heeft hij het dan telefonisch uitgemaakt, omdat ik de schuldige ben aan alles. Sinds dat hij mij kent zijn de problemen begonnen. Ik heb dit zo eerst maar gelaten. Na 3 dagen heb ik hem gebeld en toen vertelde hij mij dat hij in een psychiatrische kliniek was, hij had die dag, toen hij het uitmaakte, een psychose gekregen en werd opgenomen.
Ik heb hem geregeld bezocht in de kliniek en we waren weer tot over de oren verliefd en hij wilde zo snel mogelijk weer naar Nederland. Vertelde wel nog steeds over de Bijbel en dat alles zo moest zijn, bv, dat hij opgenomen moest worden om mensen te helpen. Na 3 weken opname, heb ik hem opgehaald. De overgang van Duitsland naar Nederland verliep prima; hij kreeg hier meteen therapie, 2 keer in de week. Sinds zijn opname had hij niet meer geblowed, en dat werd hem door de arts, ook natuurlijk nadrukkelijk af geraden. Ik weet dat zijn huisarts, tevens ook zn hiv-arts, al hem in Keulen, steeds weer verteld had dat hij dat blowen moest laten. Al voor onze relatie.
Het was zwaar voor hem, dat weet ik, en ik hielp hem waar ik kon. Tot na 4 weken “clean”.
Weer beschuldigingen naar mij toe en hij wilde terug naar Keulen,heb hem naar het station gebracht. De volgende dag had hij dan weer gebeld en wilde terug naar mij. Tot vandaag de dag, is dit ongeveer 5 keer gebeurd, in 2 maanden tijd. En elke keer als hij weer in Keulen is dan blowed hij met zn “vrienden”.Hier in Nederland kan hij, wel met moeite, het laten. Sinds 10 februari heeft hij ook 3 keer per week een dagbehandeling. Hij gaat daar wel heen, en vind het leuk, maar zegt steeds weer dat het voor hem niets is.
Het weekend van carnaval waren we in Keulen, en we zouden er een fijn weekend van maken. De avond van aankomst is hij met een vriendin meteen gaan blowen. Dit was de eerste keer sinds zijn psychose dat hij blowde waar ik bij was. Hij vroeg mij wel, maar ik zei dat het zijn eigen verantwoording is, en hij weet hoe ik erover denk.
De volgende dag hadden we samen een fijne dag. Totdat we naar ons slaapadres gingen. Hij blowde alweer en daarna dus weer ruzie, dat gebeurde wel vaker, maar meestal ging ik er niet op in. Hij beschuldigde mij weer van verschillende dingen en beledigde mij, zoals hij nog nooit had gedaan. Vertelde mij ook dat hij niet meer van mij hield. En sexueel ik ook de schuldige ben; hij heeft namelijk de laatste maanden ging zin meer, ook omdat hij geen erectie krijgt. Maar goed hij krijgt Abilify en natuurlijk zijn medicatie tegen zijn hiv.
Ik ben naar Nederland terug gereden, dat wilde hij ook zo.
Heb hem die dagen van carnaval in rust gelaten, geen contact. Had wel een keer telefonisch contact met een vriendin van ons, die vertelde mij dat hij overal verteld dat hij in Keulen blijft en dat het uit is. En hij zoekt werk. Woensdag belde hij mij, en vroeg of ik hem op wilde ophalen, wat ik niet heb gedaan. Hij had ook geen medicatie meer, en hij vertelde dat hij Abilify al een week niet had genomen. Met carnaval had hij ook 2dagen zn hiv-medicatie niet genomen., en hij veel geblowed had.
Hij wilde weer terug en de volgende dag is hij ook gekomen, omdat hij met mij verder wilde. We wilden ’s avonds met elkaar praten. Hij vertelde mij dat hij hier in Nederland iets mist, wat in Keulen niet zo is, maar hij kan mij niet vertellen wat dat is. Na een half uurtje wilde hij weer terug naar Keulen. Toen heb ik hem gezegt dat het nu genoeg is en dat ik hem de volgende dag naar het station zou brengen, waarop hij steeds weer boos “nee, ik ga hier weg wanneer ik dat wil, en dat is over 2 dagen, omdat ik dan wordt opgehaald”. De hele avond hing hij op de bank, zei niet veel, alleen af en toe hoe slecht ik ben en ik hou niet van je”. Na 2 uur heen en weer, nam hij een xtc, had hij dus op zak, geen idee van waar. Ik probeerde dit te voorkomen, maar goed hij werd zo boos en schreeuwde tegen mij dat ik hem moest laten opnemen. Na een uurtje moest hij kotsen, van de xtc dus. Hij had er maar 1 vertelde hij, wat ook waar was. Die nacht hebben we niet gemeenschappelijk geslapen. De volgende dagheb ik hem gezegt, dat we samen nu een gesprek hebben op zn dagbehandeling, gelukkig had zn therapeute tijd. Hier vertelde hij dat hij niet van mij hield, maar wel hier wilde blijven. Hij kan alleen van mij houden als hij blowed.
De keus; hier blijven zonder blowen. Of Keulen.Ok, we zouden er voor gaan, samen, met elkaar.
Ja en gisteravond hetzelfde; hij houdt niet van me, is alleen terug gekomen omdat hij geen geld meer heeft en hij zn medicatie nodig heeft. En wil dan weer sex, wat we dus niet hadden. Blijft hier alleen nog totdat alles geregeld is in Keulen. En ik mij niets moest verbeelden, want zonder mij redt hij het ook wel in Keulen om van het blowen af te komen.

Ik zie nu; wel een lang verhaal, ook al heb ik het ‘kort’ gehouden, sorry
hij vind zelf niet dat hij verslaafd is, en dan weer wel, en dan weer niet…

Ik weet het zelf niet meer, wat ik nu nog kan doen, ik hou van hem en ik vraag me af of het nu een spel is, of toch een verslaving of wat dan ook, ben verdrietig, kwaad en wanhopig. Ik begrijp het niet…

Graag reacties…

Andre

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hij keek mij bv aan en als ik vroeg wat er was, zei hij dat hij de duivel zag. Dat ik met verschillende mannen zou flirten. In ieder geval zag hij iets waar hij zeker van was dat het zo is. Dit werd steeds erger. Hij wist zeker dat hij Jezus was, hij dacht dat hij vermoord zou worden, was veel met de Bijbel bezig. Dacht dat wereld zou vergaan in 2015, dat ik hem laat verkrachten door meerdere mannen etc etc. Als hij in deze stemming was, dan was ik ook alleen maar slecht.

Drugs zijn hier niet echt het probleem, lijkt me. Ik zie je alleen nergens schrijven dat hij schizofreen is?

Je hebt inderdaad maar één optie:

Wees sterk en verlaat hem onmiddellijk!

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Inderdaad, heel veel sterkte, en het beste toegewenst! Ik hoop dat je er niet lang mee zit zo nog!
Op de toekomst!

Andrecc

Newbie
Hallo,

Ik dank jullie voor de reacties. Het is een beetje moeilijk om ermee te stoppen, ook al weet ik dat jullie gelijk hebben; we wonen samen en hij heeft zn leventje in Duitsland dus opgegeven, behalve zn vrienden natuurlijk.
Hij in nu ook terug...want zn psycholoog wilde gisteren een gesprek met hem. Ik heb haar woensdag telefonisch verteld dat hij opgenomen wilt worden, maar goed zij wilde natuurlijk eerst maar dat hij weer terug is in Nederland. Gistren dus gesprek en mijn vriend geeft dus aan dat hij opgenomen wilt worden. Aangegeven dat ik hem niet lang zo meer thuis wil/kan hebben...En zn psycholoog wist geen eens dat hij 3 weken was opgenomen in Duitsland met een psychose ????....Volgende week gesprek met psychiater, dus geen opname, gestopt met dagbehandeling, want is niet het juiste voor hem, dus hij is weer de hele dag thuis, ik heb andere instanties gebeld voor opname; Is het echt zo klote moeilijk om iemand die zelf wil, opgenomen te laten worden???? We wonen in Drenthe, en hebben hier de VNN. Ik weet niet meer wat ik/wij moeten doen. Omdat zn behandeling nu weer gestopt is, voor de derde keer, zijn we weer terug naar af...

Heeft iemand ervaring hoe je snel opgenomen kan worden???

Angelic

Newbie
Tja..
Ik zou iets nuttigs willen posten, maar het is gewoon een ontzettend moeilijke situatie.
Het lijkt behoorlijk op de situatie tussen mij en mijn vriend, hoewel deze niet zo heftig is..

En inderdaad, wat ik me dus ook afvraag, is de diagnose schizofrenie al gesteld?
Want hoe je het verteld, heeft het daar heel veel van weg, en vaak is een psychose daar een aanleiding toe...

One way or another, heel veel sterkte, ik hoop dat jullie er ooit uitkomen..

sebatian

Bewuste gebruiker
dump him en move on!!! Een soort van typische love addiction wat niets te maken heeft met liefde beetje merry-go around and around en totale onzin; manipalatief zonder het door te hebben Je bent denk te oud om te veranderen dus good luck, niet echt want blijft zo jaar in jaar uit blijft hetzelfde Dus in ieder geval je weet wat je kan krijgen be :grin: en niet te veel zeuren

Ik bemerk meerdere dingen..
Ten eerste is er sprake van co-dependency van jou uit.
Jij zet de deur steeds weer open , en laat de ellende steeds weer toe , uit liefde weliswaar , maar je gaat er aan kapot.
Daarnaast heeft je vriend een dubbele diagnose ) los van zijn hiv.
Hij heeft een cannabis-induced-psychosis, en is tevens poly-gebruiker.
Ik vermoed dat een 12-stappen behandeling met intensief vervolgtraject in een daarvoor ingerichte opvang het beste is ( pm me voor eventuele klinieken).
In een dergelijke opvang worden ook anti-psychotica door psychiaters voorgeschreven..iets wat hij waarschijnlijk zal moeten ondergaan...(anti-psychotica hebben vervelende bijwerkingen, maar ze hebben wel een rustgevende werking).

Jullie zullen uiteindelijk beide naar zelfhulpgroepen moeten gaan , of jullie relatie ten einde is of niet.
De schade van jaren met een verslaafde een relatie te hebben gehad is niet gering.En een verslaving onder de duim krijgen na opname lukt veelal het beste door zelfhulpgroepen te blijven bezoeken.

Praat over de mogelijkheid van een intensief traject, en maak hem duidelijk dat er hoop is , dat hij ,zolang als hij een hartslag heeft een kans heeft om zijn leven weer op de rails te krijgen.

Veel sterkte!

Andrecc

Newbie
Hallo allemaal, en bedankt voor de reactie's...

Dat jullie gelijk hebben weet ik en ik weet niet hoe lang ik dit volhou. Ik ben zn partner en nu dat hij een maand is opgenomen wil ik hem bijstaan. Ik heb zelf therapie en dat doet me wel goed.
Hij is van de detox naar een andere afdeling bij de GGZ. Zo wat ik als buitenstaander kan zien vind ik het goed geregeld bij deze GGZ. Wat zijn therapie betreft gaat het goed met hem en bevalt het hem daar goed, hij is vrolijk en doet aan alles mee. Maar als we samen zijn, in het weekend bv, gaat het niet meer lekker tussen ons. Ik heb het gevoel dat hij steeds weer ruzie zoekt; ik ga er meestal niet op in. Ik kan niet veel meer goed doen, van de tandpasta tot weet ik veel wat. Als ik dan vertel hoe ik me voel dat voelt hij zich meteen aangevallen en is alles niet zo. Nu weet ik niet of dit afkickverschijnselen zijn of dat onze relatie gewoon aan t einde gekomen is.
Het klinkt misschien raar, maar het lijkt voor mij net of hij een spelletje speelt met mij...

Groet,

André

Andrecc

Newbie
Hallo alle hier,
Ja ik heb allang niets geschreven, maar moet gewoon even wat kwijt, mijn nu ex, want het is uit, zit nog steeds in de kliniek. Het ging steeds slechter met ons, als hij thuis was, beschuldigingen en steeds maar vragen, leek wel of hij ruzie zocht, zelfs over tanden poetsen, wanneer ik dat toch doe??? naja maakt niet uit, hij heeft het 3 weken geleden telefonisch uitgemaakt, Wilde toen nog wel dat ik kwam, heb ik gedaan, en hij vond het heel fijn dat ik er was. Later weer, telefonisch, vragen zoals, waarom was je er, waarom heb je me een kus gegeven, waarom stuur je me een sms, ik wil niet meer dat je komt. Dan weer dat ik niet moest komen voor een gesprek met zn psych, dus ik er niet heen, belde hij, waarik bleef, want dat heeft hij niet gezegd. ik geloof hem ook dat hij dit denkt, maar ik heb het zelfs af en toe opgeschreven wat hij mij vertelde....naja nu is er geen contact meer, was er gister alleen om met zn systeemtherapeut te praten, de laatste keer dan, nee hij wil niet meer, toen ik zei dat ik geen contact meer wil, barstte hij in tranen uit en bijna het hele gesprek heeft hij gehuild, en steeds; ik wil de relatie niet meer. Heeft mij weer beschuldigt van alles en nog wat, was alleen maar negatief, zo ook over de relatie, maar toen weer dat de relatie zo mooi en intensief was, maar hij heeft genoeg gevochten. Ik begreep er niets van, zelfs de 2 therapeuten vroegen aan het einde, wat wil je nou precies, want dat hebben we nog niet duidelijk gehoord. Nee, ik wil niet meer zei mijn ex. ik denk dat hij weer in een psychose komt, maar ik ben maar een leek wat dat betreft, want hij is zo boos op mij en zo vol haat. terwijl hij wel wil dat we nog contact houden, nu dus niet meer. hij wil ook hier in Nederland blijven, terwijl hij steeds weer zegt, ik heb hier niets, zie ook mijn ander verhaal, hierboven....Ik moet er nu volgende week nog een keer heen om de praktische dingen te bespreken, heb geen zin, want er is niet veel te bespreken, maar goed.....ik weet nu al dat dit op een 'relletje" uitloopt, wat mijn therapeut ook al gezegd had. En dat ik er op voorbereid moet zijn, dat mijn ex zeker weer contact met mij opneemt. ik vind het gewoon heel vreemd dat hij hier wil blijven, want hij heeft echt hier niets, zn leventje heeft hij toch nog wel in duitsland....,maar daar wil hij niet heen, heb ik van mn broer gehoord, omdat hij bang is, dat hij daar weer gaat gebruiken....ik denk dat het in Nederland veel makkelijker is.
Naja dit was het in het kort, heeft iemand soortgelijke situaties meegemaakt???? graag reacties, maakt natuurlijk niet uit, hoe dan ook.....

groet aan alle

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Eigenlijk denk ik dat wat we ook zeggen je er toch wel mee door blijft gaan, zolang je vriend dat wil.

Andrecc

Newbie
Hallo Svali, dank voor je reactie, maar nee, ik wilde gewoon even mn verhaal kwijt en reacties van mensen die dit kennen......het enigste wat nu nog is, dat ik me zelf nog wel wat verwijt, maar goed, ik weet dat dit ook voorbij gaat.....

sebatian

Bewuste gebruiker
Je verteld als hij weer in psychose raakt dus heel veel met angst te maken, oa verlaten enz,
denk hij is in goede handen is hoe dat verder aan te pakken, blijft lastig maar denk dat je goed aan doet om duidelijkheid te scheppen naar jezelf en ander, wat ik denk dat je gedaan hebt dus op zich uit je handen verder.

Andrecc

Newbie
he sebatian en alle hier, dank je wel voor je reacite, het doet gewoon goed wat te lezen....ook al is het moeilijk, ik ben ermee bezig dit af te sluiten, laat niest meer horen van me. nadeel is dat hij omm het weekdn bij mn broer is, maar goed. En heb vandaag gehoord en later dan ook gezien/gelezen, dat hij een profiel aangemaakt heeft, is single en op zoek naar sex...terwijl we as maandag nog 1 gesprek hebben over de praktische dingen tussen ons, ik wil echt dat dit het laatste gesprek is, zn behandelaar is erbij. En daarom wordt dit ook het laatste gesprek, het is genoeg geweest.....of dit alles nu psychose is of niet....ik weet het niet, maar na alles wat ik voor hem heb gedaan, en heb ik uit liefde en graag gedaan hoor, maar nee, begrijp niet dat je zo met iemand omgaat, dus nu is het echt voorbij.....in ieder geval bedankt voor jullie reacties....zou fijn zijn toch nog wat te lezen.....

groet en alle fijne avond

Bovenaan