LSD vs paddo's

Crataegus

Experimenterende gebruiker
Ik heb met beide ervaring, met psilocybine (truffels ook dus) iets meer. 5 LSD trips en een maand of 6 microdosen tegenover pakweg 10 paddo trips en een jaar MD.

Als ik discussies lees over de verschillen tussen paddo's en LSD, heb ik weinig herkenbare meningen. Voor mij duurt een LSD trip gewoon veel langer en ik ervaar bij LSD een soort elektrische schokken die soms over mijn lijf kruipen (eerlijk gezegd vind ik dat niet zo fijn) en als ik in de afterglow zit, lijken mijn vingers heel anders aan te voelen als ik op mijn scherm tik. LSD is iets visueler ook.

Ik lees heel vaak dat bij paddo's gedachtenloops voorkomen waar je niet uit raakt, eerlijk gezegd nog niet meegemaakt. Kan iemand hier een voorbeeld van geven? Dit zou bij LSD niet voorkomen.

Wat ik ook lees is dat je bij LSD in de bestuurderszetel zit, terwijl je bij paddo's de passagier bent. Ik begrijp ook niet wat ze hiermee bedoelen. Kan iemand dit uitleggen of een voorbeeld van geven?

Je mag ook gewoon lekker mijn vragen negeren en losgehen over de verschillen.
:upsidedown:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Ik herken me juist meestal wel in de verschillen die worden beschreven. Mijn lijstje in het kort:
* LSD duurt veel langer (10-12 uur versus 4-6 uur bij psilocybine)
* LSD is veel energieker. Bij psilo lig ik vaak onder een dekentje op een bank weg te dromen terwijl ik bij LSD ook nog actievere dingen kan doen zoals dansen, douchen, eten etc...
* De visuals zijn ook heel anders. De kleuren zijn bij LSD feller en meer 'neon-achtig' terwijl psilo veel meer 'aardse' kleuren geeft. LSD visuals zijn bij mij ook 'hoekiger' en 'strakker' terwijl psilo visuals meer 'vloeiend' en in elkaar overlopend zijn.
* Psilo raakt me vaak meer emotioneel terwijl LSD me meer aan het denken zet.
* Beide middelen zijn niet echt te sturen maar ik heb het idee dat ik bij Psilo nog minder controle heb over welke kant de trip (of mijn gedachten) opgaan. Vandaar dat ik de metafoor over de bestuurder en de passagier op zich wel passend vind. Bij LSD lukt het me toch net wat makkelijk om zelf te kiezen met welke 'thema's' ik aan de slag wil gaan terwijl psilo gewoon lekker zelf beslist waar de trip heen gaat.

Okay.. nu heb ik meteen weer zin in een tripje!

djiego

Badass junkie
Twee verschillen die me als eerste te binnen schieten (naast de punten die @Eik hierboven noemt):

- Vooral wanneer je RC variant gebruikt, 1P-LSD, is de dosering over het algemeen erg consistent (tot nu toe in mijn ervaring in ieder geval) wat erg fijn is.
- LSD is zo clean en straight to the point in vergelijking, alsof je het direct in je bloedbaan spuit (ook redelijk direct natuurlijk via je mondslijmvlies) ten opzichte van,en vooral, zonder, het (vergiftigings-) verteringsproces bij orale inname van paddo's of truffels. Vind ik persoonlijk een heel groot voordeel. Het lichamelijk bad gaan tijdens dat proces met soms gevolgen voor de rest van de trip bij die laatsten kan ik missen als kiespijn en is me meermalen overkomen. Over de smaak hoeven we het niet te hebben :P

Afhankelijk van de dosering vind ik LSD redelijk ook redelijk goed te 'sturen' vergeleken met psilo. Zo kun je met wat oefening makkelijk een leuke minder zware trip doen zonder veel verrassingen of risico op bad gaan (natuurlijk spelen persoonlijke factoren/omstandigheden daarbij een rol maar dat is universeel bij psychedelica), mede omdat de dosering zo voorspelbaar is. Na een uur bijnemen is bijvoorbeeld vrijwel op de minuut gelijk een uur later bijklappen (een stramien wat ik persoonlijk vaak doe, zeker bij wat lichtere trips). De duur van de piek en comedown is ook zeer consistent.

Op een gegeven moment (dosis) houdt de stuurbaarheid wel een beetje op though en gaan er wat andere regels gelden.

Verder kan LSD kan me qua emoties overigens ook super heftig raken, denk dat dit ook persoonlijk is, waarbij de nadruk wel op het denken ligt in het algemeen. Alhoewel een truffeltrip dat introspectieve aspect ook heeft. De potentiële euforie en energie van LSD zijn ongekend in vergelijking met psilo wat mij betreft. (of welke andere drug ook die ik geprobeerd heb eigenlijk).

Laatst bewerkt:

Crataegus

Hmmm... Ik kan me wel ergens vinden in jullie antwoorden. Ik ben van mijn gameverslaving afgekomen na een LSD trip, het lukte me perfect om rond dit thema te werken. Toen ik onlangs een paddotrip deed en naar een jeugdtrauma wou gaan, "pakte" de mayonnaise niet en dwaalde ik af. Is het dit was ze bedoelen? Je moet dan toch echt wel met een intentie in een trip gaan, toch?

djiego

Badass junkie
Hmmm... Ik kan me wel ergens vinden in jullie antwoorden. Ik ben van mijn gameverslaving afgekomen na een LSD trip, het lukte me perfect om rond dit thema te werken. Toen ik onlangs een paddotrip deed en naar een jeugdtrauma wou gaan, "pakte" de mayonnaise niet en dwaalde ik af. Is het dit was ze bedoelen? Je moet dan toch echt wel met een intentie in een trip gaan, toch?

Ik heb bijvoorbeeld alcohol er definitief uit geflikkerd evenals stims toen ik in mezelf eens bewust goed opzocht tijdens LSD trips. Niets moet, maar met een intentie een trip ingaan kan zeker helpen, al spelen er meer factoren een rol of je precies het doel gaat bereiken wat je voor ogen hebt. Hoe emotioneel stabiel 'geaard' ben je op dat moment, hoe graag wil je het, naast setting etc. Ik denk absoluut dat het met psilo ook mogelijk is trouwens hoor, heb daar ook vele inzichten over mezelf mee gekregen. Maar persoonlijk vind ik LSD prettiger om mee te werken voor dat soort doelen. Directer.

Ik schreef van de week nog ergens hier iets in de trend van "De LSD spiegel liegt nooit, je hoeft er alleen maar in te kijken".

En soms toont de spiegel zich ook aan je zonder dat je er met een intentie ingaat of bewust inkijkt :)

Boyman

Bewuste gebruiker
@Eik slaat de spijker al flink op z'n kop, ik kan me daar helemaal in vinden.

Jij benoemt een stukje bodyload en dat je die bij LSD minder prettig vindt. Hoewel ik LSD zelf prefereer over het algemeen vind ik de bodyload ook niet per definitie leuk of fijn. Het voelt juist vaak voor mij als een wat oncomfortabele stimulatie. Psilo voelt in dat opzicht warmer en prettiger (al voelt die ook gelijk een heel stuk heftiger als je wel slecht gaat).

Wat gedachtenloops betreft: bij psilo heb ik op de piek heel erg dat mijn gedachten een soort automatisch gaan. Het gaat super snel en ik heb er totaal niet meer de controle over. Ik herken mezelf er niet meer in; alsof ik een buitenstaander en alleen maar observeer. Bij LSD heb ik dat dan weer veel minder en in dat opzicht zit ik wel "in de bestuurdersstoel". En natuurlijk stuurt je mentale toestand een trip altijd heel erg en daarom voel ik me bij psilo meer een passagier: het is wat onvoorspelbaarder, kan alle kanten op. Ik kan mezelf dan ook moeilijker er uit denken als de trip zwaarder/minder leuk begint te worden.

Beide zijn op hun manier uniek en kunnen super mooie ervaringen bieden. Maar juist dat LSD iets oppervlakkiger en makkelijker te sturen is, vind ik zelf heel prettig :)

henkie2

Bewuste gebruiker
Meeste is al gezegd, maar inderdaad, ik kan me ook juist wel vinden in de genoemde verschillen.

Moet wel zeggen dat ik zelf de meest "diepzinnige" ervaringen heb gehad met psilocybine.

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Toen ik onlangs een paddotrip deed en naar een jeugdtrauma wou gaan, "pakte" de mayonnaise niet en dwaalde ik af. Is het dit was ze bedoelen? Je moet dan toch echt wel met een intentie in een trip gaan, toch?
Toen ik dit las was mijn eerste indruk dat je jezelf nog in bescherming nam, omdat je er nu nog niet klaar voor bent. Maar of dat zo is, weet ik niet... Soms is je onderbewuste of je lijf super slim en weet ie wat ie je al mag geven. Soms is er eerst iets anders nodig om bij een jeugdtrauma te kunnen. Liefde, rust, stabiliteit, dat soort dingen. Of misschien past mdma beter. In elk geval vind ik het erg moedig van je! :)

Ik ben zelf overigens een voorstander van intentieloos de trip ingaan. Gewoon ervaren wat er op dat moment je aandacht krijgt en dat laten gebeuren. Dan ontstaat er vanzelf weer iets.

Ik vind dit een interessant topic, omdat ik wel ervaring heb met truffels en nog niet met lsd. Binnenkort ga ik lsd proberen. Super benieuwd! Leuk om te lezen welke verschillen ik kan verwachten :)

True North

Ik ben zelf overigens een voorstander van intentieloos de trip ingaan. Gewoon ervaren wat er op dat moment je aandacht krijgt en dat laten gebeuren. Dan ontstaat er vanzelf weer iets.
Ik ben geen voorstander van het een of ander, maar ik heb nooit een intentie voordat ik een trip in ga. Als ik het in gezelschap doe is een intentie niet zo aan de orde maar als ik solo ga lijkt het me wel fijn om een keer met een intentie te trippen.
Waarom ik het echter nooit gedaan heb is omdat ik geen idee heb waar ik een nuttige intentie vandaan haal, zo opgesteld dat ik ook effectief met die intentie mijn trip ervaar…

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik ben geen voorstander van het een of ander, maar ik heb nooit een intentie voordat ik een trip in ga. Als ik het in gezelschap doe is een intentie niet zo aan de orde maar als ik solo ga lijkt het me wel fijn om een keer met een intentie te trippen.
Waarom ik het echter nooit gedaan heb is omdat ik geen idee heb waar ik een nuttige intentie vandaan haal, zo opgesteld dat ik ook effectief met die intentie mijn trip ervaar…
Hahah, ja precies dit. Ik denk dus dat die intentie vanzelf vanuit het onderbewuste komt bovendrijven, juist wanneer je intentieloos (open en zonder een behoefte aan controle) de trip in gaat.

Bovenaan