luizen

Lijp

Experimenterende gebruiker
ik heb intotaal 10 planten, waarvan 5 hier en 5 bij mijn kennis, de planten die hier staan zijn vrijwel zonder beestjes, maar er zitten wel enkele zwarte stipjes in hoekjes onder de takken..

de planten bij mijn kennis echter zijn zeer droopy, en er zitten echt kolonies van die zwarte kut vliegen/luizen op, waarschijnlijk komen die uit de zwarte stiptjes die denk ik eitjes zijn..

hoe kan ik dit stoppen, ik heb gehoord met een mix van zeep en water, of spiritus en water, maar ik ben er nog niet echt zeker van na wat te hebben gegoogled.. en ook al kan ik dit stoppen, zullen de planten overleven of zullen die klere beesten überhaupt wegblijven..?

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
spiritus met groene zeep en water. niet aan de toppen, niet op de bodem. die aan de toppen met pincetje wegfrunniken, er zijn chemische middelen voor, maar het is de bedoeling van je eigen wietje dat die er juist niet inzitten

Lijp

oke bedankt, als ik de groene zeep heb dan ga ik het maken!

nu ben ik ze nog met een pincetje aan het weghalen, het zijn niet luizen hoe ik ze had voorgesteld maar kleine zwarte vliegjes zijn het eerder, en per vliegje een aantal kleine zwarte stipjes.. ze staan ook in een begroeide omgeving, dus misschien komen ze zo weer terug, maar goed ik ga nu even lieveheersbeestjes zoeken :wave:

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Die zuigen al de sapjes uit je mooie sappige geurende plantjes, je houd dorre bladeren over, die erg vatbaar zijn voor schimmels, en tasten de rest van de plant aan

2cl groene zeep 4cl spiritus, 0,5 liter water.

Lijp

Heb iniedergeval wel de goede zeep gehaald zie ik :grin:

maar met een sprayer dus, ik las ergens met een spons maar dit lijkt me wat handiger ja..

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Recentelijk heb ik een ervaren grower gevraagd wat ik tegen ongedierte kon doen, en hij gaf me een mengsel van water en lijnzaadolie, en dit werkt geweldig! Spuit het elke dag 1 keer op de planten, en de olie zocht ervoor dat er een laagje vet onstaat op de eitjes van het ongedierte. Hierdoor kunnen de eitjes niet uitkomen, en sterven de beestjes na een week tot twee weken gewoon uit. Works like a charm, en beter dan al dat chemische spul.

Lijp

kun je misschien de verhouding water en lijnzaad olie vertellen, dan probeer ik liever dat :)

Bovenaan