Maat zal eindigen met hersencapaciteit van een doperwt

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Verzoek tot hulp voor een vriend (X) van mij, die duidelijk het gedrag van een drugsverslaafde vertoont, maar zelf niet inziet dat hij verkeerd bezig is (inderdaad, die kunnen we alvast afstrepen).
Hij zal ongetwijfeld al blijvende schade hebben opgelopen en klachten gaan ondervinden in de komende jaren van zijn overmatige gebruik, en zal voor mijn gevoel echt afgeschreven kunnen worden als dit nog lang doorgaat.

X is ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen met het gebruik van drugs en het is sindsdien eigenlijk onmiddellijk in snelvaart gegaan.
De eerste keer dat ik hem uitnodigde voor een feest en vertelde over de wonderlijke werking van XTC, werd mij al afgeraden door een vriend om X aan zoiets te introduceren door zijn verslavingsgevoelige aard.
Niks bleek minder waar en ik vind het naar dat ik hier in negatieve zin bij betrokken ben geraakt en zijn eerste XTC trip geïnitieerd heb.
Waarschijnlijk had het niks uitgemaakt, want kort daarvoor vertelde hij al dat hij een week eerder voor het eerst harddrugs had gebruikt, en dan wel meteen de combinatie GHB + cocaïne + alcohol (zonder enig concept te hebben wat hij nou werkelijk in zijn lichaam stopte).
Hij was eerder vroeger dan later ongetwijfeld in dit wereldje verzeild geraakt.

Anyway, sinds dat eerste gebruik (2,5 zware XTC pillen, deels te wijten aan de vriendengroep waar we mee waren) is hij eigenlijk meteen veelvuldig gaan gebruiken, wat de laatste maanden tot nog ernstigere proporties heeft toegenomen.
X gaat ongeveer twee a drie keer per week uit en gebruikt een groot deel van de keren XTC, vermoed ik.
Hobby's, zoals fitness, zijn volledig verdwenen uit zijn leven sinds hij veelvuldig harddrugs gebruikt en zijn fysieke appearance is erg afgetakeld. Hij is mager, zijn huid is pale, hij heeft schilfertjes in zijn gezicht, heeft gelige tanden, kapotte lippen en vettig, onverzorgd haar.
Daarbij eet hij ook nog eens heel vet en ongezond, maar dit heeft hij altijd al gedaan.
Het gebruik van sommige psychedelische drugs, zoals cannabis, gaat sinds kort altijd gepaard met bad trips en hallucinaties bij hem, dus die kan hij niet meer gebruiken.

Afgelopen weekend ging ik naar een techno feest met hem en een groepje vrienden, waar hij not surprisingly aan de XTC ging en wat lachgas ballonnen op de koop toe nam.
Toen wij achteraf nog napraatten over het feest, vertelde hij dat hij de avond daarvoor ook al XTC had genomen met een 'tinder date' en ook die avond lachgas ballonnen had genomen.
Hoeveel vraagt u?
40… VEER-TIG… in totaal? Nee… 80(!!!) lachgas ballonnen met zijn tweeën. Het tinder meisje wilde achteraf nog eens 50 patronen extra bestellen, maar er kon niet geleverd worden op het adres waar ze waren, waardoor er in potentie dus 130 lachgas patronen gebruikt hadden kunnen worden.
Er is geprobeerd om X in te doen zien dat dit belachelijk is en erg problematisch.
Het enige wat in zijn voordeel werkt is dat hij dit zelf ook wel vindt, maar bagatelliseert het verder door te zeggen dat het waarschijnlijk niet meer voor zou komen en dat het wel een leuke ervaring was.
Typisch verslavingsgedrag en er moet overduidelijk een interventie of iets dergelijks plaatsvinden.
Ik heb echter geen idee hoe en wat voor stappen ik kan ondernemen om deze jongen te helpen.

Advies is meer dan welkom.

Ciao,

S. Tessio

leipebaviaan

Wijs gebruiker
0//

Beste Sally Tesio, als ik jullie was zou ik als groep zijnde interfereren. Maakt hij deel uit van je vaste vriendengroep? Neem contact op met andere goede vrienden en plan een afspraak met hen. Bij deze afspraak kan X aan bod komen, en iedereen kan zijn of haar mening weergeven. Nadat jullie duidelijke afspraken hebben gemaakt, MOET er een gesprek met x plaatsvinden. Nodig hem ergens thuis uit en zorg dat jullie allemaal aanwezig zijn. Jullie zullen hem moeten doordringen van het feit dat hij helemaal fout bezig is. Maakt afspraken met hem. Wijs hem op zijn achteruit gaande situatie. Dreig met sancties indien hij zich niet aan gemaakte afspraken houdt. Mocht X daadwerkelijk al verslaafd zijn aan iets, neem dan contact op met een instelling. Ligt zijn ouders in. Jullie vriend zal in het begin misschien boos, gefrustreerd zijn. Na een tijdje zal het beter gaan. Jullie hebben jullie (in mijn ogen) plicht als vrienden vervuld. Hij krijgt zijn leven terug.

Succes!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Inderdaad probeer het als groep aan te pakken. Als je in je eentje iets tegen hem zegt is het makkelijk om het weg te praten als niet belangrijk of niet gevaarlijk, maar als een hele vriendengroep tegenover hem staat zal het wel duidelijk zijn.

Hij zal gegarandeerd klachten overhouden aan zulk gebruik, echter is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te stoppen. XTC maakt een hoop kapot als je het vaak gebruikt.

Deze pagina vind ik ook altijd wel goede tips bevatten:

http://www.drugsinfoteam.nl/tips-hulp/o ... n/gesprek/

Bovenaan