Maximale dosis nasaal?

3970

Wijs gebruiker
Iedereen weet dat je bij het snuiven van Ketamine niet meer dan 50 mg hoeft te pakken, omdat dat het maximum is dat je neusslijmvlies kan opnemen. Maar geldt dat dan niet voor alle stoffen, en bijvoorbeeld ook voor speed? Als ik ooit mensen hoor die een gram in 4 keer opsnuiven, dan vraag ik me af of dat wel nut heeft?

Hemi

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Als het niet opgenomen wordt via het neusslijmvlies, vormt er zich snot. Dit wordt dan ingeslikt omdat je je neus niet snuit na het snuiven. En dan wordt het via de maag en darmen opgenomen.
Dus er zal niets verloren gaan.

Oom Klaas

Badass junkie
Deep Blue zei:
Als het niet opgenomen wordt via het neusslijmvlies, vormt er zich snot. Dit wordt dan ingeslikt omdat je je neus niet snuit na het snuiven. En dan wordt het via de maag en darmen opgenomen.
Dus er zal niets verloren gaan.

Als het via de maag word opgenomen is het niet nassaal he :wink:

@Hemi:
Ik vroeg me dat ook laatst eens af,
zal zometeen wel de hoeken van het internet gaan afzoeken bij gebrek aan betere tijdsbesteding op dit tijdstip van de dag.

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Ik wou enkel antwoorden op de vraag of het nut heeft.

De maximale speed-opname-capaciteit van de neusslijmvliezen weet ik ook niet. Ik betwijfel of daar al onderzoek naar is gedaan. :wink:

Immo

Badass junkie
Het lijkt mij sowieso onzin om meer dan 100mg speed per keer naar binnen te werken.

Wacky

Badass junkie
Dat geld voor ketamine ook niet echt helemaal hoor, het is minder efficient misschien als je een dikke lijn pakt, maar laatst op een feestje nam er een een lijn keta in mijn auto, en die kon toch echt niet meer lopen van 1 lijn.

3970

Wijs gebruiker
Deep Blue, ik begrijp dat alles dat door het neusslijmvlies niet wordt opgenomen uiteindelijk in de maag terecht komt. Maar je stelling dat er daardoor niets verloren gaat klopt niet helemaal. Het probleem is namelijk de Bioavailability van Anfetamine. Bioavailability is de hoeveelheid werkzame stof die opgenomen wordt en ook daadwerkelijk het doel bereikt.

Als je speed nasaal neemt, heb je een opname van 75%. Van 100 mg speed bereikt er dus maar zo'n 75 mg je hersenen om zijn werk te doen. Oraal is dat echter slechts 20-25%, dus daar gaat erg veel werkzame stof verloren. Als je dus bv 100 mg snuift, maar het neusslijmvlies kan maar 50 mg opnemen, dan komt de overige 50 mg in je maag terecht, en daar wordt maar 20-25% opgenomen. Je verliest daardoor verhoudingsgewijs veel werkzame stof.

Dit zijn trouwens de cijfers volgens Wikipedia:
Bioavailability Oral 20–25%; nasal 75%; rectal 95–99%; intravenous 100%

De maximale hoeveelheid die je neusslijmvlies op kan nemen, is dus wel degelijk belangrijk als je snuift en je wilt zo effectief mogelijk snuiven. Alles wat namelijk niet door het neusslijmvlies opgenomen wordt, komt in de maag terecht, en daar verlies je heel erg veel werkzame stof.

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Mja als ge het zo bezie misschien wel, maar volgens mij kloppen die percentages niet echt.
Stel dat er oraal slechts 25% wordt opgenomen en nasaal 75%, dan zou dat willen zeggen dat je 3 keer meer moet oraal nemen dan snuiven voor een vergelijkbaar effect. En dat is bij mij zeker niet het geval.
Bij een vaste dosis is het verschil oraal iets minder intens, maar wel veel langer constant effect. Dezelfde dosis nasaal is iets intenser maar wel korter.

Soma

Bewuste gebruiker
Ik lees ook vaak voor ketamine dat je per neusgat 50mg moet snuiven. Maar wat maakt het uit dat je eens links en een keer rechts snuift? Het komt toch op hetzelfde neusslijmvlies terecht? In principe kan je dus maar 50mg per keer snuiven en niet per neusgat?

Bovenaan