'MDMA crisis' voorbij?

Axxess

Bewuste gebruiker
Kan je dat niet uit laten zoeken bij een speciaal lab? Zou me niets verbazen als we tegenwoordig een slechte racemic voorgeschoteld krijgen, aangezien we steeds meer tot de conclusie komen dat er wel degelijk verschil in effect bestaat en dus ook mogelijk is.

W.F.L.

Badass junkie
Axxess zei:
Kan je dat niet uit laten zoeken bij een speciaal lab?

Een isomeertest zou de juiste oplossing zijn. Spijtig genoeg heb ik nog maar iets van een 50 mg oude MDMA over en heb ik geen weet van labo's die isomeertesten doen. Deze zijn ook vrij duur. Kan natuurlijk wel laten uitzoeken of die nieuwe MDMA 50/50 is..

Axxess zei:
Zou me niets verbazen als we tegenwoordig een slechte racemic voorgeschoteld krijgen, aangezien we steeds meer tot de conclusie komen dat er wel degelijk verschil in effect bestaat en dus ook mogelijk is.

Dat is inderdaad waar ik aan dacht. Een racemic die meer dextro bevat dan levo en dus geen adrenaline vrijmaakt. Nog even het antwoord van blu afwachten want als ik hem goed begrijp is MDMA altijd stipt 1:1.

blu

Bewuste gebruiker
W.F.L. zei:
blu zei:
Ik heb de structuurformules even opgezocht, en (dex)amfetamine is volgens mij geen stereo-isomeer (geen chiraal centrum/asymmetrisch koolstofattom -> niet optisch actief). Dextro-amfetamine en amfetamine zijn dus "normale" isomeren, en kunnen volgens mij dus ook gewoon als 2 verschillende stoffen worden geproduceerd.

Wat bedoel je precies met "optisch niet actief"?

Een optische isomeer is een stero-isomeer met een asymmetrisch koolstofatoom, en optische isomeren zijn optisch actief. Als een stof optisch actief is, dan wil dat zeggen dat ze de richting van de polarisatie van licht dat er doorheen valt veranderen. Licht kan worden gezien als elektromagnetische straling, en als de richting van de polarisatie verandert, dan verandert dus de richting van het elektromagnetische veld (wat dus het licht is). Dit gaat nogal richting de natuurkunde, maar is wel heel erg interessant.

W.F.L.

Badass junkie
Dus dat soort stoffen kunnen enkel precies 50/50 zijn? Waarom?

En hoe verkrijgen wetenschappers dan de afzonderlijke isomeren? Want dat kan wel degelijk.

blu

Bewuste gebruiker
W.F.L. zei:
Axxess zei:
Kan je dat niet uit laten zoeken bij een speciaal lab?

Een isomeertest zou de juiste oplossing zijn. Spijtig genoeg heb ik nog maar iets van een 50 mg oude MDMA over en heb ik geen weet van labo's die isomeertesten doen. Deze zijn ook vrij duur. Kan natuurlijk wel laten uitzoeken of die nieuwe MDMA 50/50 is..

Axxess zei:
Zou me niets verbazen als we tegenwoordig een slechte racemic voorgeschoteld krijgen, aangezien we steeds meer tot de conclusie komen dat er wel degelijk verschil in effect bestaat en dus ook mogelijk is.

Dat is inderdaad waar ik aan dacht. Een racemic die meer dextro bevat dan levo en dus geen adrenaline vrijmaakt. Nog even het antwoord van blu afwachten want als ik hem goed begrijp is MDMA altijd stipt 1:1.

Jongens, jullie geven me wel wat te doen zo op de vroege woensdagavond :grin:

Ik heb het even uitgezocht, en even een klein stukje geschreven:

Zoals ik net al heb uitgelegd, hebben optische isomeren een links- en rechtsdraaiende vorm. MDMA is optisch actief, en kan dus in 2 vormen voorkomen (S-MDMA en R-MDMA):

In dit artikel wordt een onderzoek beschreven waarin ze de ene groep proefpersonen (lucky bastards :grin:) 40 mg. S-MDMA en de andere groep 40 mg. R-MDMA voeren.
In hun artikel zeggen ze:
MDMA is a chiral compound used as a racemate, and
an examination of the pharmacological activity of the
individual enantiomers indicates that the (1)-S-enantiomer
is more active in terms of “the degree and the
disruptiveness of the induced intoxication” (12 ) than the
(2)-R-enantiomer. Studies in animals have indicated that
the drug also undergoes stereoselective disposition, with
the (1)-S-enantiomer having a shorter half-life than the
(2)-R-enantiomer in the rat (13 ).
Vertaald en samengevat: S-MDMA werkt dus heviger maar ook 3 tot 4 keer korter dan R-MDMA.

Dat is dus het antwoord op 1 vraag. Nu blijft het nog een mysterie hoe de "oude" MDMA precies in elkaar zat. We kennen allemaal de claims van old skool gabbers die je altijd hoort beweren dat je vroeger op 1 pilletje (dat toen nog 25 gulden kostte!!!!!11) wel 8 uur lang door kon gaan. Zelf maak ik geen XTC, dus ik heb 0 verstand van het productieproces. Theoretisch gezien is MDMA altijd een racemisch (50/50) mengsel, maar ik denk dat dit in de praktijk niet altijd zo hoeft te zijn. Ik denk dat er in de loop van de jaren iets in het productieproces van MDMA is veranderd, waardoor de verhoudingen tussen S-MDMA en R-MDMA anders liggen, waardoor we tegenwoordig meer S-MDMA (wat heviger maar ook korter werkt) in onze pilletjes hebben zitten.

Zolang niemand pillen van vroeger én van nu laat testen op optische activiteit, vrees ik dat dit raadsel nooit zal worden opgelost.

W.F.L. zei:
Dus dat soort stoffen kunnen enkel precies 50/50 zijn? Waarom?

En hoe verkrijgen wetenschappers dan de afzonderlijke isomeren? Want dat kan wel degelijk.

Dat soort stoffen kunnen niet enkel "precies" 50/50 zijn, maar ze komen wel als een 50/50-oplossing uit de productie.

Zo'n 50/50-oplossing (racemisch mengsel) is inderdaad wel te scheiden (bijvoorbeeld door kinetische resolutie), maar ik denk niet dat MDMA-producenten hun S-MDMA en R-MDMA van elkaar gaan scheiden.

Dan kom ik weer terug op wat ik al eerder zei: ik denk dat er ooit iemand een verschillend productieproces voor MDMA heeft uitgevonden, waardoor de verhoudingen in het racemische mengsel anders liggen dan vroeger.

W.F.L.

Badass junkie
Kijk, dat was wat ik moest hebben! :)

Net wat ik dacht. S-MDMA is dex-MDMA en dat is wat we tegenwoordig krijgen (Of in elk geval het meeste). Wel bedoelde ik niet claims als "8 uur doorgaan op een pilletje" maar gewoon de MDMA van 2007 tegen die van eind 2009/2010. Namelijk: Hangerig. En dat is volgens mij ook te wijten aan een verschil in isomeren, dus een mengsel waarin S/Dex-MDMA de boventoon voert. Nog meer dan vroeger. Alleen jammer dat ik nergens een bevestiging zie van het feit dat R/Levo-MDMA in staat is om adrenaline vrij te maken en S/Dex-MDMA niet.

Na de "MDMA-crisis" is het productieproces bij mijn weten ook veranderd (Er worden in elk geval andere grondstoffen gebruikt). Zowiezo zijn er meerdere synthesewegen geloof ik.

blu zei:
Dan kom ik weer terug op wat ik al eerder zei: ik denk dat er ooit iemand een verschillend productieproces voor MDMA heeft uitgevonden, waardoor de verhoudingen in het racemische mengsel anders liggen dan vroeger.

En dat is precies wat ik dacht. :) Maar ja, zonder een isomeertest komen we er niet uit. Mocht ik te weten komen waar je ergens kan isomeertesten wil zeker wel laten uitzoeken hoe de verhouding van het mengsel tegenwoordig zijn.

En amfetamine heeft ook een links- en rechtsdraaiende vorm (dex/levo of S en R). Deze hebben ook een verschillende werking, maar zijn geen spiegelbeelden en daarom kan je dus dextro-amfetamine maken?

Edit: Plaatjes aangepast. :grin:

blu

Bewuste gebruiker
W.F.L. zei:
En amfetamine heeft ook een links- en rechtsdraaiende vorm (dex/levo of S en R). Deze hebben ook een verschillende werking, maar zijn geen spiegelbeelden en daarom kan je dus dextro-amfetamine maken?

Waar heb je gelezen dat amfetamine ook een S- en een R-vorm heeft? Ik kan namelijk geen asymmetrisch koolstofatoom vinden in de structuurformule van amfetamine :beer:

Axxess

Bewuste gebruiker
W.F.L. zei:
Na de "MDMA-crisis" is het productieproces bij mijn weten ook veranderd (Er worden in elk geval andere grondstoffen gebruikt). Zowiezo zijn er meerdere synthesewegen geloof ik.
Er worden zowizo 2 wegen beschreven in het boek dat ik bezit, ook word er verderop gepraat over diverse planten waar je een extract uit zou kunnen gebruiken.
Misschien is die tijd wel geweest en word die nu compleet chemisch bereikt.

Het molecule ziet er ook anders uit :

mrreno

Experimenterende gebruiker
Axxess zei:
Damn had beter me best moeten doen op school vroeger... :rock:

Zeg dat wel... Heb scheikunde direct laten vallen toen het kon... :)

blu zei:
Ik denk dat er in de loop van de jaren iets in het productieproces van MDMA is veranderd, waardoor de verhoudingen tussen S-MDMA en R-MDMA anders liggen, waardoor we tegenwoordig meer S-MDMA (wat heviger maar ook korter werkt) in onze pilletjes hebben zitten...

Begrijp ik het goed als ik zeg dat de gebruiker nu gewoon beter moet doseren dan vroeger?

Wacky

Badass junkie
Ik denk dat het leuke theorieen zijn allemaal, maar dat er aan de mdma niet veel anders is. Aan jullie gewenning misschien wel. Mijn mdma ziet er hetzelfde uit, ruikt hetzelfde, smaakt hetzelfde en voor zover ik het kan beoordelen doet hetzelfde als die van voor de crisis.
Is alleen 2 keer zo duur :(

blu

Bewuste gebruiker
mrreno zei:
Axxess zei:
Damn had beter me best moeten doen op school vroeger... :rock:

Zeg dat wel... Heb scheikunde direct laten vallen toen het kon... :)

blu zei:
Ik denk dat er in de loop van de jaren iets in het productieproces van MDMA is veranderd, waardoor de verhoudingen tussen S-MDMA en R-MDMA anders liggen, waardoor we tegenwoordig meer S-MDMA (wat heviger maar ook korter werkt) in onze pilletjes hebben zitten...

Begrijp ik het goed als ik zeg dat de gebruiker nu gewoon beter moet doseren dan vroeger?

Nee, je begrijpt het niet helemaal goed dan. Ik denk dat de werking van MDMA van tegenwoordig anders is dan van de MDMA van vroeger, daar kun je als gebruiker vrij weinig aan doen.

Wacky zei:
Ik denk dat het leuke theorieen zijn allemaal, maar dat er aan de mdma niet veel anders is. Aan jullie gewenning misschien wel. Mijn mdma ziet er hetzelfde uit, ruikt hetzelfde, smaakt hetzelfde en voor zover ik het kan beoordelen doet hetzelfde als die van voor de crisis.
Is alleen 2 keer zo duur :(

Ik heb het niet over MDMA van voor de "crisis", maar over die van 10-20 jaar geleden :smoke:

TeKNoZem

Wijs gebruiker
blu zei:
Ik heb het niet over MDMA van voor de "crisis", maar over die van 10-20 jaar geleden :smoke:

Dat is toch ook voor de crisis... :rolleyes:

Wat zou volgens jou zo verschillend zijn dan tussen de MDMA van net voor de crisis en die van 10-20 jaar terug?

Beanhead

Badass junkie
Misschien voelt het "anders" aan doordat het bk-mdma is? (of een zeer kleine kans maar dat betwijfel ik; of je doseert 25-50mg; dan kan het ook 5-meo-dalt geweest zijn)

Doch denk ik dat het gewenning is :wink:

2C-Em

Belezen gebruiker
Gewenning is echt veeeeeel waarschijnlijker dan dat het aan de MDMA ligt.

bk-MDMA is een andere stof, dat is Methylone (stof in Explosion buisjes van tijd terug), in 25-50mg voel je daar weinig van, tenminste, ik voel van 160mg weinig tot niets, dus lijkt me sterk dat..wie dan ook.. van zoveel minder wel wat voelt maar dan beschrijft dat ie 'slappe MDMA' ofzo heeft. Het spul is sowieso 2-3x minder potent dan MDMA, dus je hebt er dat aantal maal meer mg's van nodig voor een ~vergelijkbaar effect dat jij fijn vindt.

Als je gaat praten over 25-50mg en je noemt 5MeO-DALT...eh ja dat kan, maar als je het over dergelijke doseringen hebt kunnen het nog taaaaallll van andere stoffen zijn. Nou ja, ware het niet dat sommigen toch wel een ander effect zullen hebben natuurlijk. Maar 5Meo-DALT in pilletjes..das eigenlijk alleen nog of in de USA of/en in de UK gebeurd..en nog niet hier.
Iig zonder enige onderbouwing waarom het dat zou kunnen zijn is het echt een hele brute non eduacated guess :wink:

--------------------------------------------------------------
Niet racemische MDMA (dus bijv. 100% S-MDMA of 100% R-MDMA, of willekeurig welke andere balans dan 1:1) maken is veel te kostbaar prijstechnisch gezien om rendabel te zijn voor de illegale markt. De grote doorverkopers willen nl. gewoon marge en betalen niet extra voor een dergelijk iets, gezien zij met hun technisch minder begaafde praatjes dat ook weer niet aan hun klantjes doorverkocht krijgen (let wel; dit gaat om iets met een aardige meerprijs!!).
Daarnaast is de gedachte dat als je zuiver R- of zuiver S-MDMA neemt dat je toch wat zult missen in en aan je ervaring. En dat een mix van beide, zoals een racemisch (per definitie 1:1) mengsel, toch het meest ideaal is.

Al met al zullen kleine verschilletjes eerder leiden tot nuance verschillen dan grote verschillen.

Datgeen wat er in je hoofd gebeurd is naar veel gebruik..is veeeeel eerder de veroorzaker van het 'anders voelen'. Kortom andere gewenning en mogelijk aanwezige tolerantie als je vorige gebruik niet heel lang geleden is (< ~8 weken terug, gekozen periode is een slechts een indicatie)

Wacky (Y)

Ik geloof dat de grondstoffen nog steeds plantaardig zijn en dat MDMA gemaakt wordt uit safrole, maar er zijn verschillende (natuurlijke) bronnen voor die grondstof.
Voor de crisis iig met name uit PMK aka MDP2P, kan zijn dat er tenzijde van de crisis weer is over gestapt op safrol, dat geluid heb ik ook wel eens gehoord, maar zeker is dat niet.
Isosafrol kan ook gebruikt worden.

Maar al met al kom je in de synthese via safrol toch langs PMK/MDP2P, en draait het op dezelfde stof uit..

Aardig stukje over toediening van R- S-MDMA bij ratjes:

Atypical development of behavioural sensitization to 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA, 'Ecstasy') in adolescent rats and its expression in adulthood: role of the MDMA chirality
Nora von Ameln & Andreas von Ameln-Mayerhofer
University of Tuebingen, Neuropharmacology, Tuebingen, Germany
Correspondence to Nora von Ameln, University of Tuebingen, Neuropharmacology, Auf der Morgenstelle 28E, 72076 Tuebingen, Germany. E-mail: [email protected]
Copyright Journal compilation © 2010 Society for the Study of Addiction

Despite the great popularity of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA, Ecstasy) as a drug of abuse, not much is known about the detailed mechanisms of the acute and subchronic effects of the drug. There is especially a lack of information about the distinct behavioural effects of its optical isomers (enantiomers) R- and S-MDMA compared with the racemic RS-MDMA. For this purpose, adolescent rats were repetitively treated during two treatment stages (stage 1: days 1–10; stage 2: days 15, 17, 19) with RS-MDMA (5 or 10 mg/kg) or each of the respective enantiomers (5 mg/kg). The repeated treatment started on postnatal day (PND) 32 and locomotor activity was measured on each day by means of a photobeam-equipped activity box system. RS-MDMA or S-MDMA administration led acutely to massive hyperlocomotion and subchronically, to the development of behavioural sensitization after a short habituation period. R-MDMA was free of hyperactivating effects and even decreased locomotor behaviour upon repeated treatment. Nevertheless, co-administration of R-MDMA increased the hyperactivity of S-MDMA and made the S-MDMA induced behavioural sensitization state-dependent. The animals pre-treated with R-MDMA showed a sensitized response in adulthood when tested with RS-MDMA. Our results indicated that even in the absence of substantial neurotoxicity, both MDMA enantiomers can lead to long-term changes in brain circuitry and concomitant behavioural changes when repeatedly administered in adolescence. The sensitization development was most pronounced in the animals treated with S- and RS-MDMA; the animals with R-MDMA did not develop sensitization under repeated treatment but expressed a sensitized response when challenged with RS-MDMA.

En wat de adreline en S-MDMA betreft, adrenaline is één van de catecholamines die ons lichaam kent (waaronder ook noradrenaline)
S-MDMA actions in the nucleus accumbens are pharmacologically distinct from the primary effects of systemically administered S-MDMA. Behavioral effects of S-MDMA in the nucleus accumbens may result from the catecholamine-releasing properties that S-MDMA shares with S-amphetamine and not via the 5-HT-releasing properties that it shares with MBDB.

Daarnaast, naast de vrij voor de hand liggende serotonine release komt ook altijd wat dopamine vrij.
n addition to its actions on serotonin, MDMA causes the same effects on the norepinephrine transporter (NET) and dopamine transporter (DAT), thus inducing release of norepinephrine and dopamine as well, respectively
and hence, it can also be called a norepinephrine-dopamine reuptake inhibitor (NDRI) and norepinephrine-dopamine releasing agent (NDRA), or, in full, as a serotonin-norepinephrine-dopamine releasing agent (SNDRA).
Norepinephrine=noradrenaline. Epinephrine=adrenaline. En je ziet dus ook dopamine hierin staan.

Waarmee je er al bijna bent ;

Dit plaatje vertelt de rest aan de wat meer chemisch geschoolden :wink: Dus ja, adrenaline release is er zeker en het zou kunnen dat dat inderdaad van één van de enantiomeren komt, maar het kan ook dat beide het veroorzaken (ieder in bep. mate). Ga ik nu ff verder niet zo naar kijken.

Een racemic die meer dextro bevat dan levo
Dit bestaat niet, een racemisch mengsel van iets bevat gelijke delen van de links- en rechtsdraaiende variant, anders heet het niet racemisch. Het is dan nog wel een mengsel, maar geen racemisch mengsel.

berten

Belezen gebruiker
ik vind de mdma toch hetzelfde aanvoelen of pakweg 5 jaar geleden. Ik merk wel dat ik van de ene MDMA enorm zware benen krijg en dus niet erg geschikt is voor een feesje en van de andere kreeg ik een lekker spacey energiek gevoel die dan wel geschikt is op een feesje maar voor de rest is het euforische gevoel nog evenveel aanwezig als voorheen.

Boevekop

Newbie
Hallo Allemaal, ben nieuw op dit forum en recreatief gebruiker.
Heb het zo eens even doorgelezen en valt me op dat mensen die reactie plaatsen toch kwalitatief goede pillen hebben weten te bemachtigen... goede zaak. Verder crisis.... soms is het jmmer als je geen voorraad meer hebt maarrrrrr maakt het voor de volgende x alleen maar weer leuker. Crisis in de voorraad is er overigens altijd zo rond de jaarwisseling

berten

Belezen gebruiker
Hier is de reden voor de 'xtc crisis' tijdens de zomer van 2008, maar dat wisten de meesten van jullie al. Het volledige artikel vind je hier terug: http://www.dailymail.co.uk/home/moslive ... z0mPPAbSLG

In July 2008, in Pursat, 170km west of Cambodian capital Phnom Penh, UN anti-drug o fficers destroyed 30 tons of safrole-rich oil, which was to be used by clandestine chemists in Holland to make ecstasy, using Shulgin's recipe.
The oil, confiscated over the preceding weeks and months, had been distilled from the roots of the mreah prew phnom tree in jungle labs that produced an average of 60 litres a day. If it had got to Holland, it could have been synthesised into 245 million doses of ecstasy. Instead, it was burnt. The impact was profound and lasting and inadvertently caused the mephedrone phenomenon.
Throughout 2007 and 2008, health and drug professionals reported the clubbing scene had been taken over by a new class of drugs, piperazines. These are used in the production of a number of medicines, as worming treatment for animals, or compounds designed to induce migraines in medical research. Their effects are powerful, but often unpleasant. They are legal, cheap and made an ideal replacement for ecstasy dealers following the Cambodian clampdown.

Bovenaan