MDMA in combinatie met een SSRI

Woodyx123

Newbie
Heb van men psychiater een antidepressiva voorgeschreven gekregen dat werkt als een SSRI.
Ik heb gelezen dat de combinatie niet echt gezond is omdat de serotonine heropname remmer ervoor zorgt dat de vrijgekomen serotonine bij xtc-gebruik minder snel wordt opgenomen (dus langer in je hoofd blijft) en dit kan leiden tot een serotoninevergiftiging met alle gevolgen van dien maar bij matig gebruik zou je dus nog wel degelijk het xtc effect moeten hebben.
Van andere bronnen heb ik vernomen dat een SSRI ervoor zorgt dat het effect van XTC juist onderdrukt wordt en je dus helemaal geen effect hebt..

Wat is nu waar?

Marten!

Bewuste gebruiker
Vraag:
Ik zou graag wat meer informatie willen over de combinatie van Anti Depressiva en MDMA (XTC). Ik heb hier veel over gelezen en weet inmiddels dat het serotoninevergiftiging kan veroorzaken. Toch vind ik hier verder weinig informatie over. Ik gebruik zelf al geruime tijd Remeron en zal dit waarschijnlijk ook nog een lange tijd moeten gebruiken, ben inmiddels wel redelijk hersteld (d.w.z. dat ik af en toe nog wel depressieve klachten heb, maar over het algemeen voel ik me weer 'normaal', 'normaal' tussen haakjes omdat ik qua emoties veel nog op een vlakke manier meemaak.) Graag zou ik willen weten wat de gevolgen van een eventuele serotoninevergiftiging zijn, hoe snel je deze oploopt (is bijv. 1 pil v. bijv. 120mg MDMA al risicovol, of gebeurt dit alleen bij grotere hoeveelheden?), wat zijn de symptomen / gevolgen van een serotoninevergiftiging? en geld dit ook voor Remeron specifiek want ik heb me laten vertellen dat Remeron zijn werk anders doet dan andere anti depressiva zoals bijvoorbeeld Efexor (laatsgenoemde heb ik een tijdje geslikt maar ben ermee gestopt omdat dit lichamelijk vrijwel dezelfde klachten opleverde die ik ook ervaarde tijdens/na het gebruik van XTC).
En als laatste zou ik graag willen weten welke drugs het minst schadelijk zijn in combinatie met Remeron (Zo lees ik bijv. dat lachgas niet heel schadelijk zou zijn?)
Bij voorbaat dank voor uw antwoord

Antwoord:
MDMA (XTC) en Remeron werken beide op hun manier verhogend op de serotoninespiegel in de hersenen. Als de concentratie serotonine echter een grens overschrijdt, treedt het serotoninesyndroom op, dat vaak een fatale afloop kent. Het probleem is, dat je dit van te voren niet kunt voorspellen of kunt instellen. Je kunt in principe al na 1 pil XTC in de gevarenzone komen. Daarom is de combinatie Remeron en XTC levensgevaarlijk. De uitkomst is namelijk onvoorspelbaar.
De gevolgen van een serotoninesyndroom zijn doorgaans fataal. Het hart kan er acuut mee ophouden, er kunnen fatale inwendige bloedingen optreden, vitale organen als lever en nieren kunnen stoppen met functioneren, zodat je acuut vergifigd wordt en ook je longen kunnen instorten. Allemaal feiten die niemand overleeft.
Remeron behoort evenals Efexor tot de groep antidepressiva van de SSRI's. Zoals alle SSRI's werkt ook Remeron verhogend op het serotoninegehalte. Het geneesmiddel is dus geen uitzondering op de groep.
Als je antidepressiva moet gebruiken, kun je doorgaans beter geen drugs gebruiken. Regelmatig alcoholgebruik of dagelijks blowen zullen het effect van het antidepressivum neutraliseren, zodat de depressieve klachten hardnekkig blijven bestaan en zullen gaan verhevigen.
Incidenteel (hooguit 1 x per week) 3 glazen alcohol of 1 x per week 2 joints, zullen niet veel kwaad kunnen. Ook incidenteel en matig gebruik van GHB zal geen problemen geven.

Met vriendelijke groet,
Roelof de Wit, verslavingsarts

Bovenaan