MDMA: voordelen vs nadelen

spacelord

Wijs gebruiker
Na de meest onzinnige en onvruchtbare discussie die ik tot op heden op dit forum gevoerd heb, leek het me geen slecht idee een topic te starten over wat de voordelen en de nadelen van MDMA zijn.

Ik had vooral de neiging MDMA als minder goed af te schilderen (tot grote onvreugde van gebruikers en het hieruit volgende jolijt van omstaanders).

Post hier argumenten voor en tegen. En dan bedoel ik echte argumenten, geen persoonlijke motieven.

Het gaat hier over normaal gebruik.

dfssdfde

Badass junkie
Als je begint met te zeggen dat we argumenten moeten geven, en dat jij het negatief vindt, kan je misschien zelf beginnen met argumenten te posten :wink:

Ik vind het over het algemeen wel een leuke (lees: positieve, want dat leuk is een positief argument, toch :tongueout:) drug, zolang je het niet te vaak doet. Het kan heel vlug tot heel grote katers lijden, dat is wel iets negatiever dan de meeste andere drugs...

Als het over normaal gebruik gaat, dus een keer per 2/3 maanden en niet meer dan een mg of 250, dan vind ik het een positieve drug.

spacelord

Wijs gebruiker
Ivoos zei:
Als je begint met te zeggen dat we argumenten moeten geven, en dat jij het negatief vindt, kan je misschien zelf beginnen met argumenten te posten :wink:

Had ik daarstrax in het drug topic geprobeerd, maar daar kon niemand vrede mee nemen.

Exceptional Insight zei:
Inderdaad.

Voordeel: Het is leuk
Nadeel: Het is slecht voor je

Geldt dat niet voor alles?

Ja het ene is wel wat slechter dan het andere. MDMA kan bijvoorbeeld zijn therapeutische waarde hebben maar dan zou ik eerder richting lsd aangaan. Eenmalig gebruik is onschuldig maar er zijn genoeg bewijzen dat mdma hersenschade veroorzaakt (afhankelijk van gebruik maar is toch niet zo gek veel). Psylocybine is voor het lichaam niet schadelijk (of toch niet schadelijk genoeg om echt als schadelijk voor het lichaam te beschouwen) en is toch geweldig leuk :hearteyes:

tomz0r

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
Inderdaad.

Niet bij die tripdrugs. Daar is het omgekeerd, volgens de hippies dan. :sunglasses:

spacelord

Wijs gebruiker
tomz0r zei:
Exceptional Insight zei:
Inderdaad.

Niet bij die tripdrugs. Daar is het omgekeerd, volgens de hippies dan. :sunglasses:

Nee das eerder

voordeel: leerzaam en leuk
nadeel: niks (in mijn ogen: je kan er echt flink gek van worden als je niet oppast en hppd van krijgen).

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Voordeel: leuk
Nadeel: het kan HPPD veroorzaken wat erop neer komt dat de visuele cortex in je brein niet meer is zoals het daarvoor was. Onderzoek heeft tot nu toe nog niet heel veel aangetoond wat voor schade MDMA nou precies geeft. Maar als je nagaat dat je voor dit middel heel snel tollerantie opbouwt zegt dat ook wel wat dat er iets veranderd in je brein. De 10e keer is niet hetzelfde als de 1e keer, ook al houd je die 3 maanden er tussen.

En die therapeutische werking vind ik nogal een groot woord. Is lang niet voor iedereen zo.

Chris Pontius

Badass junkie
spacelord zei:
En dan bedoel ik echte argumenten, geen persoonlijke motieven.

spacelord zei:
MDMA kan bijvoorbeeld zijn therapeutische waarde hebben maar dan zou ik eerder richting lsd aangaan. Eenmalig gebruik is onschuldig maar er zijn genoeg bewijzen dat mdma hersenschade veroorzaakt (afhankelijk van gebruik maar is toch niet zo gek veel). Psylocybine is voor het lichaam niet schadelijk (of toch niet schadelijk genoeg om echt als schadelijk voor het lichaam te beschouwen) en is toch geweldig leuk :hearteyes:

: ')

Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik heb van alle drugs die ik gebruikt heb, de voor- en nadelen gemerkt. Van de voordelen van therapeutische praatsessies tijdens speed of LSD, tot de nadelen van MDMA misbruik in een niet bijzonder tactisch gekozen periode.

Ik moet eerlijk zeggen dat van alle drugs die ik misbruikt heb, ik de nadelen van mijn LSD/paddo's fase als minst vervelend heb ervaren. Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.

Like I said:
- Voordeel; Het is leuk/leerzaam
- Nadeel; Het kan onherstelbare schade opleveren.

Niks meer, niks minder. Dit geldt voor alles. Ik zie hier een paar keer HPPD voorbij komen. Dit heb ik zelf nooit als last of nadeel ervaren. Maar een geheugen als een vergiet, bijvoorbeeld, komt niet altijd even goed van pas.

tomz0r

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat van alle drugs die ik misbruikt heb, ik de nadelen van mijn LSD/paddo's fase als minst vervelend heb ervaren. Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.

Hippie! :sunglasses:

spacelord

Wijs gebruiker
Chris Pontius zei:
Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)

Google helpt je verder, typ gewoon MDMA schade in en je vind onderzoeken zat op proefdieren (voornamelijk ratten), rapporten van hersenschade bij mensen etc

En zelf beschermende praat? MDMA is ongezonder dan psylocybine, als dat niet gelooft zijn we uitgepraat. Ik wil helemaal niet deze stof afbreken, totaal niet. Maar er is gewoon een verschil in de negatieve invloed die je lichaam ondervindt van deze stoffen.

spacelord

Wijs gebruiker
tomz0r zei:
Chris Pontius zei:

Er is altijd risico op langdurige depressie en psychoses bij eenmalig gebruik.

Klopt, maar hangt ook af hoeveel je die eenmalige keer gebruikt hebt. Je serotinevoorraad kan zo drastisch geslonken zijn dat het een hele tijd duurt voor deze weer op normaal niveau is, met alle gevolgen vandien..(=>depressie dus).

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
tomz0r zei:
Exceptional Insight zei:

Het schaamrood staat me op de kaken.

Maar!:

Exceptional Insight zei:
Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.

Chris Pontius

Badass junkie
spacelord zei:
Google helpt je verder, typ gewoon MDMA schade in en je vind onderzoeken zat op proefdieren (voornamelijk ratten), rapporten van hersenschade bij mensen etc

Hey jij komt hier met de uitspraken, dan mag je ook voor bewijs zorgen.
Veel onderzoeken bij proefdieren zijn met idiote hoeveelheden MDMA (of zelfs hele andere stoffen :rolleyes: ), niet met normale hoeveelheden MDMA waar we het hier over hebben.

tomz0r zei:
Chris Pontius zei:

Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het ging hier over hersenschade.

tomz0r

Badass junkie
Chris Pontius zei:
tomz0r zei:
Chris Pontius zei:

Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het ging hier over hersenschade.

Ik weet niet wat jij onder schade verstaat, maar depressies en psychoses vind ik zeker ook wel hersenschade. Of is dat "geestelijke schade" terwijl stofjes in je hersenen ontregeld worden?

tomz0r

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
tomz0r zei:
Exceptional Insight zei:

Het schaamrood staat me op de kaken.

Maar!:

Exceptional Insight zei:
Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.

Je hebt het een beetje weten goed te praten daarmee gelukkig. :sunglasses:

Chris Pontius

Badass junkie
tomz0r zei:
Of is dat "geestelijke schade" terwijl stofjes in je hersenen ontregeld worden?

Yep. LSD zorgt voor zo ver ik weet bijvoorbeeld niet voor hersenschade, maar dat betekent niet dat je er niet zwaar fucked up van kan raken. :beer:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Chris Pontius zei:
Veel onderzoeken bij proefdieren zijn met idiote hoeveelheden MDMA (of zelfs hele andere stoffen :rolleyes: ), niet met normale hoeveelheden MDMA waar we het hier over hebben.
En wat dan nog? Een muis gaat dood door het drinken van citroensap. De laatste keer dat ik dat deed gebeurde er niets van dat.

tomz0r zei:
Je hebt het een beetje weten goed te praten daarmee gelukkig. :sunglasses:
Als je een beetje doorschiet met dat tripspul ligt het gewoon heel erg voor de hand dat het je manier van denken op zo'n manier veranderd dat een tomz0r je belachelijk kan maken :)

spacelord

Wijs gebruiker
Ook bij geen idiote hoeveelheden is hersenschade vastgesteld. Ook slechts 1 keer mdma is ongezond, 1 keer een joint is immers ook ongezond. De hersenschade kan wel geminderd worden, staat in de handleiding bij xtc.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
spacelord zei:
Ook bij geen idiote hoeveelheden is hersenschade vastgesteld. Ook slechts 1 keer mdma is ongezond, 1 keer een joint is immers ook ongezond.
Wat is eigenlijk je doel van dit topic? Want die is me even ontschoten. Voor jezelf bedoel ik hè. Wil je in deze vergelijking LSD als winnaar tegenover MDMA uit de bus laten komen?

spacelord zei:
De hersenschade kan wel geminderd worden, staat in de handleiding bij xtc.
Ho ho! De kans ! op hersenschade kan verminderd worden. Het is niet zo dat permanente schade ineens gerepareerd kan worden.

spacelord

Wijs gebruiker
Exceptional Insight zei:
Wat is eigenlijk je doel van dit topic? Want die is me even ontschoten. Voor jezelf bedoel ik hè. Wil je in deze vergelijking LSD als winnaar tegenover MDMA uit de bus laten komen?

:tearsofjoy:

Helemaal niet, ik wilde niet eens over lsd praten in dit topic. Mijn bedoeling is gewoon kijken of de 'love feeling' opweegt tegen de nadelige effecten. Dan kan ik op een objectieve manier oordelen of ik mdma in mijn lichaam wil of niet ipv onwetend en impulsief dingen in mijn lichaam te dumpen waarvan ik niet voldoende geïnformeerd ben.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
spacelord zei:
Helemaal niet, ik wilde niet eens over lsd praten in dit topic. Mijn bedoeling is gewoon kijken of de 'love feeling' opweegt tegen de nadelige effecten. Dan kan ik op een objectieve manier oordelen of ik mdma in mijn lichaam wil of niet ipv onwetend en impulsief dingen in mijn lichaam te dumpen waarvan ik niet voldoende geïnformeerd ben.
Oke, fair enough. Maar je weet hopelijk wel dat dat niet kan. Voor de één wegen de voordelen wel op tegen de nadelen, voor een ander niet. Een objectief antwoord op je vraag is er dus niet.

Ik vind de voordelen van gebruik wel opwegen tegen de nadelen. Maar de voordelen van misbruik niet.

Maar het gaat erom wat jij vindt. Objectiviteit heb je niks aan.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
spacelord zei:
Ik ga het gewoon 1 keer doen in een candyflip, ben er intussen uit :sunglasses:
Ik let vast niet goed op, maar; Heb je het nou over je eerste keer MDMA?

In dat geval: Beter doe je die los van een trip! Anders heb je nog geen goed beeld ervan.

spacelord

Wijs gebruiker
Exceptional Insight zei:
spacelord zei:
Ik ga het gewoon 1 keer doen in een candyflip, ben er intussen uit :sunglasses:
Ik let vast niet goed op, maar; Heb je het nou over je eerste keer MDMA?

In dat geval: Beter doe je die los van een trip! Anders heb je nog geen goed beeld ervan.

Ja heb het over de eerste keer, maar mdma gewoon op zich doen spreekt me echt niet aan. En ik weet dat het beter is om het eerst apart een keer te proberen, maar ben niet van plan het meer dan 1 keer te gebruiken. En die ene keer wil ik in een prachtige psychedelische ervaring beleven :hearteyes:

spacelord

Wijs gebruiker
Heb nog wat rondgeneust op internet en de conclusie is dat eenmalig gebruik (een normale dosis) geen schadelijke gevolgen met zich meebrengt, herhaaldelijk gebruik brengt wel hersenschade met zich mee (ik spreek wel niet over 2 of 3 keer).

Dus ik blijf bij mijn 1 keer mdma :sunglasses:

trippelh

Bewuste gebruiker
Even terug naar de topic de voor en nadelen:
Dan kun je gelijk een verdeling maken in een xtc pil en mdma kristallen wat ze hebben bijde een andere uitwerking vind ik persoonlijk

Voordeel X=je kan er opgewekt en energierijk van worden
Je geniet intens van het love gevoel en denkt dat dat het is

NadeelX=Kotsen
Niet weten wat er in de pil zit van bijproducten (als je het niet test)
De enorme dip erna ,geestelijk en lichaamlijk

Voordeel Kristal=Love gevoel is zeker 10x hevtiger dan de pil :hearteyes:
Je wordt enorm diepgaand in gedachten en gesprekken
Alle oude emotie's en zaken schud je weg en je voelt je als herboren
Geen dip erna gewoon een heerlijk love en relax feeling

Nadeel kristal=Je neemt snel te veel waardoor je wel lekker hard gaat maar sexueel kun je niks meer :openmouth:

trippelh

Bewuste gebruiker
Chris Pontius zei:
Dat kan jij zo vinden, maar dat slaat nergens op.
Bindmiddel verandert niets, set & setting wel.

Eens maar wie zegt wat er verder in zit , dat weet je alleen na een uitgebreide test .

Verder is het mijn beleving en daar gaat het om hier de voor en.... nadelen

Chris Pontius

Badass junkie
Als ik over XTC praat, praat ik natuurlijk over MDMA-pillen.
Soms heb je ook weleens pillen met overwegend MDMA en een klein beetje speed, maar dat is dan iets van 5mg en dat merk je gewoon niet. ( En dat rijmt, dus het is waar. :sunglasses: ).

trippelh zei:

Natuurlijk, maar ik wil alleen duidelijk maken dat die beleving afhankelijk is van de set & setting, niet het verschil tussen pil en kristal.

Oom Klaas

Badass junkie
trippelh zei:
Chris Pontius zei:
Dat kan jij zo vinden, maar dat slaat nergens op.
Bindmiddel verandert niets, set & setting wel.

Eens maar wie zegt wat er verder in zit , dat weet je alleen na een uitgebreide test .

Zo uitgebreid is het niet voor de consument hoor, pilletje inleveren en 1 tot 2 weken later bellen.

En ik geef uiteraard CP hier gelijk, ook al is het je mening het ligt aan de set&setting en niet aan het bindmiddel. XTC = mdma in pil vorm, anders heb je geen xtc maar troep.

Bovenaan