Medicinale wiet?

Kaatju

Newbie
Hallo,

Ik vraag mij af of er ooit wiet is voorgeschreven aan mensen die daar zwaar verslaafd aan zijn. Bijvoorbeeld gehandicapen (LVG'ers) die niet kunnen stoppen en in de criminaliteit belanden om aan hun wiet te kunnen komen. Een beetje zoals de methadonbus voor de heroïneverslaafden. Gecontroleerd medicinale wiet verstrekken is dan misschien een oplossing, zodat hij/zij zich met andere dingen bezig kan gaan houden. Heeft iemand daar ooit van gehoord?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Nooit van gehoord, voor zover ik weet wordt het alleen verstrekt als verdoving voor mensen met ziekten waartegen niets anders helpt.

Wil je in aanmerking komen voor de cannabisbus? :wink:

pinnes

Belezen gebruiker
Wietgebruik is volgens mij nauwelijks criminogeen en ik heb ook nooit ervan gehoord dat ze het aan verslaafden voorschrijven. Het gebruik van medicinale wiet wil überhaupt niet van de grond komen in nederland. Ik vind het ook niet eerlijk zoals ze het in de vs doen; je kan alleen medi-wiet krijgen als je de juiste connecties hebt en geld.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
In de VS gaat het juist de goede kant op, in de steeds meer staten kun je daar voor elke belachelijke reden een medi-wiet pasje krijgen waarmee je probleemloos wiet kunt kopen. Er zijn daar zelfs mensen die een pas hebben voor zichzelf en hun hond, zodat ze dubbel zo veel kunnen halen!

pinnes

Belezen gebruiker
Ik vind dat het in Nederland beter geregeld is; hier kan iedere meerderjarige wiet kopen. Ik vind het zo'n rare omweg zoals ze het in Amerika doen. Ook houd ik niet van de mcdonaldisering van drugs.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
pinnes zei:
Ook houd ik niet van de mcdonaldisering van drugs.

Mooi gezegd, vind ik ook.
Hoewel het in theorie de goede kant op gaat met het wietimago in de VS, vind ik de manier waarop niet erg binnen het concept van cannabis passen.
Wie geld heeft voor een dokter kan zich met veel aanstellerij een pasje veroorloven, om daarna voor veel te veel geld wiet te kopen bij ''medi wiet centra's'' die nog meer winst draaien dan onze coffeeshops.

Om op de openingsvraag terug te komen:

Er zijn geen LVG'ers die onvrijwillig de criminaliteit zijn ingegaan wegens hun wietverslaving (althans, voor de aanschaf hiervan dan). Wij hebben namelijk coffeeshops waar ze hun wiet, zonder in contact te komen met de ''onderwereld'', kunnen kopen.

Verder lijkt me wietverstrekking aan verslaafden ook niet echt een goed idee.
Cannabis geeft (vrijwel) geen afkickverschijnselen, en de verschijnselen die sommige mensen wel hebben zijn tijdelijk te onderdrukken totdat de ontwenningsfase van hooguit 1 week voorbij is.

Misschien is er wel eens wiet voorgeschreven aan een zwaar verslaafde die zonder wiet erg gestrest raakt en psychische problemen oploopt. Maar dan nog kan een verslaafde beter naar de shop gaan waar de wiet de helft van de prijs is (nog steeds veel te duur) als wat de medi wiet hun kost.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
pinnes zei:
Ik vind dat het in Nederland beter geregeld is; hier kan iedere meerderjarige wiet kopen. Ik vind het zo'n rare omweg zoals ze het in Amerika doen. Ook houd ik niet van de mcdonaldisering van drugs.

Agree, het is hier ook zeker beter geregeld. Ik wil mijn gegevens niet bij de overheid laten registreren als drugsgebruiker met alle gevolgen van dien. Wat ze daar doen is in principe een vorm van de wietpas die we hier juist proberen te stoppen.

Ik blijf nog steeds 100% voor een gereguleerde achterdeur en anonieme verkoop. Lost een hoop problemen op...

[EDIT]

Ik bedoelde ook meer dat het beter is dat je in de states nu met een pasje legaal wiet kunt kopen ipv in de straathandel

Bovenaan