1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mediteren

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Mudita, 10 dec 2015.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mudita

    Mudita Belezen gebruiker

    Hoi,

    Ik ben nieuw op dit forum, en ik dacht laat ik eerst maar eens een topic aanmaken en laten zien dat ik actief ben :).
    Ik heb een account aangemaakt omdat ik binnenkort wil beginnen met het schrijven van tripreports, ben ook al even actief hier met het lezen van tripsreports of over overige onderwerpen zoals informatie enz..

    Nou zie je in de titel 'mediteren' staan, dit is omdat ik dit een erg interessant iets vind.
    Nou ben ik dus benieuwd of hier meer mensen zitten die dit doen ?
    Hoe vaak doe je dit ?
    Hoe lang doe je dit ?
    Wat voor positieve bijwerkingen merk je zoal ?

    Ik zelf ben net begonnen met mediteren voor een weekje. Ik doe het nu 15 minuten per dag. De echte positieve bijwerkingen merk ik nog niet, dit komt omdat ik nog niet zolang bezig ben.
    Wel merk ik dat ik wat rustiger word in m'n hoofd. Helaas is dit nog niet het echte "doel" van mediteren, ik probeer over de dag zelf ook altijd alles zo helder mogelijk te bekijken.
     
  2. Narayani

    Narayani Bewuste gebruiker

  3. Psychedelibee

    Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

    Ik heb dit even naar het bewustzijn subforum verplaatst. Er was al een meditatie topic, maar aangezien jij vrij specifieke vragen stelt kan dit topic er mooi naast.

    Ik mediteer nu sinds een half jaar denk ik. Er zit bij mij niet echt een duidelijke frequentie in, ik probeer het elke dag te doen maar er zijn dagen en af en toe zelfs weken bij waarbij het er niet echt van komt en ik er ook niet mee bezig ben.

    Ik probeer de hele dag door te mediteren eigenlijk. Je kunt met een beetje oefening namelijk ook gewoon mediteren terwijl je andere dingen aan het doen. Op die manier haal je er ook meer uit dan wanneer je het maar op 1 moment doet. Een ideale dag qua meditatie is voor mij wanneer ik 30 tot 60 minuten echt zittend met mijn ogen dicht mediteer en de rest van de dag blijf mediteren tijdens alle daagse dingen. Uiteraard kun je makkelijker dieper mediteren als je stil gaat zitten met je ogen dicht, maar je kunt de effecten dan veel beter vast houden als je er tijdens de rest van de dag mee door gaat terwijl je werkt, studeert, auto rijd, etc.

    De positieve effecten die ik merk door mediteren zijn het reduceren van stress en een betere stemming. Tevens komen er tijdens diepe meditatie ook minder leuke dingen naar boven zoals gevoelens van angst, pijn, irritatie, etc. Maar met mediteren lukt het me juist de om deze gevoelens over me heen te laten komen en het zo te accepteren. Op die manier stop je het niet weg en kan het ook geen baggage worden die je met je meedraagt onderbewust. In het begin is dat niet altijd fijn, maar hoe vaker je dat doet hoe je meer je gaat inzien dat die gevoelens helemaal niet erg zijn zolang je ze accepteert en je jezelf er tegelijk niet mee gaat identificeren. Hoe meer je dat doet, hoe minder die gevoelens uberhaupt nog naar voren komen. Hetzelfde geldt voor gedachten is mijn ervaring, als je je daar niet mee gaat identifceren worden die vanzelf ook minder. Het klinkt raar, maar het bewust over je heen laten komen van vervelende gevoelens en gedachten is uiteindelijk heel bevrijdend doordat je merkt dat het juist minder wordt als je er bewust aandacht aan geeft.

    Wat is precies je doel met mediteren? Ook rustiger in je hoofd worden is natuurlijk een positieve uitkomst, zo begint het ook vaak eigenlijk.
     
  4. Mudita

    Mudita Belezen gebruiker

    Bedankt voor het plaatsen in het goeie sub forum, na het plaatsen van dit topic zag ik al dat er nog een topic was, deze vervolgens helemaal doorgelezen aangezien ik dit best interessant vond wat er in voor kwam ! Zelf probeer ik ook overal bij stil te staan. Als er bijvoorbeeld emoties opkomen dan ga ik er even rustig voor zitten. Voel de emoties en weet waarom je deze voelt. Dit gebeurt natuurlijk bij blijdschap maar ook bij verdriet. Toch is mijn gedachte erbij wel 'Jezelf leren beheersen in je eigen gedachten.' om even specifieker mijn doel uit te leggen. Is stemming en kalm blijven natuurlijk iets heel belangrijks, zoals jij hierboven ook al zei zijn dat ook de dingen jij nu opmerkt. Bewustzijn van je omgeving is ook iets wat ik goed wil "oefenen". Ik mediteer nu maar 15 minuutjes op een dag. Maar wil dit als ik vind dat het tijd is, telkens wat langer laten duren. Mijn doel is om 1 uur per dag te kunnen bereiken. Maar heb ik nog wel een vraagje, wat is eigenlijk het beste moment om te mediteren ? In de ochtend, 's middags of 's avonds ? Momenteel mediteer ik in de middagen, maar volgens mij is het wel wat effectiever als je dit in de ochtend doet. Aangezien je je dag meteen lekker kalm start ( naast dat mediteren soms nog wel eens stres kan veroorzaken ).
     
  5. Psychedelibee

    Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

    Geen idee wat het beste moment van de dag is, dat kan ook heel persoonlijk zijn denk ik. Ik zou het ook 's ochtends willen doen, zodat ik dan de rest van de dag makkelijker kan blijven mediteren tijdens alledaagse dingen. Mijn probleem is echter dat ik totaal geen ochtend mens ben en dus moeilijk mijn bed uit kom. Ik doe het vaak voor het slapen gaan, soms slaap ik dan echt als een baby en soms lig ik er juist ook nog wel even wakker van aangezien het juist soms ook minder leuke dingen oproept. Maargoed ik zou eens experimenteren om te zien wat voor jou het best werkt.

    Maar zie mediteren niet als stil zitten met je ogen dicht, je kunt het de hele dag doen. Het enige wat er voor nodig is is je bewust te zijn van wat er allemaal in je lichaam en om je heen gebeurt en dit dan gewoon over je heen te laten komen. Observeer je gedachten en realiseer je dat je je hier niet mee hoeft te identificeren. Op het moment dat ik echt bewust ben van de gedachten in mijn hoofd worden die vaak als snel minder waardoor ik veel meer alles bewust kan meemaken wat er op dit moment om mij heen gebeurt of juist een extreme focus krijg voor waar ik mee bezig ben. Je kunt dan dus ook gewoon prima een gesprek hebben tijdens het mediteren. Mijn ervaring is zelfs dat ik dat gesprek bewuster mee maak omdat de woorden toch wel automatisch uit mijn mond rollen en ik beter kan luisteren naar wat de ander zegt omdat ik niet afgeleid wordt door gedachten.

    Je zegt dat wanneer er emoties opkomen je er voor gaat zitten om die te ervaren, dat is in het begin prima denk ik. Maar uiteindelijk zou je dat ook moeten kunnen terwijl je met iets bezig bent. Tijdens veel bezigheden zoals bijvoorbeeld werk heb je namelijk niet de luxe om even te gaan zitten en je te focussen op een emotie. Daarom is het dus goed jezelf te trainen dat je die emoties gewoon kunt ervaren terwijl je met andere dingen bezig bent. Uiteraard is dat allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hoor, want ik merk ook vaak dat ik juist tijdens werk mijn meditatieve staat verlies omdat ik word opgeslokt door wat er allemaal op me af komt. Mediteren tijdens bezigheden kun je eerst het best trainen door het tijdens relatief simpele dingen te doen zoals auto rijden, afwassen, stofzuigen, etc. Vervolgens kun je het tijdens gesprekken met vrienden gaan proberen en uiteindelijk ook tijdens iets zoals werk. Zie het als een proces, iets dat de ene keer beter gaat dan de andere keer. Zie het ook niet als een probleem wanneer het een tijdje minder lukt, maar probeer dan zo snel mogelijk het mediteren weer op te pakken.
     
  6. ZERO-

    ZERO- Badass junkie

    Ik probeer het ook zoals Psychedelibee zegt gedurende de dag te doen. Moet mezelf er soms wel weer aan herinneren, maar het gaat wel steeds beter. Het is fijn om jezelf uit de automatische piloot te halen. Heb het idee dat ik hierdoor beter stil kan staan bij leuke momenten, en vervelende momenten juist makkelijker voorbij gaan. Ervoor gaan zitten doe ik soms wel als ik een drukke dag heb en me gestrest voel, en soms voor het slapen gaan als ik druk in mijn hoofd ben. Meestal is het dan 10 of 15 minuten.

    En qua positieve effecten merk ik zelf dat ik veel rustiger ben en mijn stemming neutraler is. Ik voel me minder beïnvloed door mijn emoties of soms negatieve gedachten en ik kan beter relativeren.

    In het begin vond ik het ook heel raar en werd ik er soms een soortvan verdrietig van. Als je probeert eigenlijk te stoppen met denken, helemaal niks te moeten of hoeven, dan ben je ineens zo alleen met jezelf. Dat geeft wel stof tot nadenken (ironisch genoeg).
     
  7. Mudita

    Mudita Belezen gebruiker

    Ik heb me even wat verder verdiept over dat je door de dag heen mediteert, dit is volgens mij gewoon een soort van mindfulness. Ik heb nu door de dag heen, dat ik me gewoon heel goed ga focussen op iets ( Bijvoorbeeld onder de douche ). Dan voel, ruik en ben ik er zo bewust mogelijk van waar ik mee bezig ben. En de momenten dat ik eens afdwaal dat merk ik dan op ( het moment waar je dus van leert ). Voor de rest ga ik er wel echt dagelijks ook voor zitten, dit is toch wel een wat "sterkere" versie van mediteren. Dat dagelijks is meer wat het doel van mediteren. Het bewust zijn van het bewust zijn. En zeker was het vreemd :tearsofjoy:. Ik heb soms alleen door de dag heen nog wel eens moeite met rustig blijven, ik ben soms nogal wat een druk persoon. Anyway, bedankt voor je reageren.
     
  8. Jmths

    Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

    Ten eerste, welkom op het forum. :)

    Zelf mediteer ik zeer sporadisch, ongeveer 1x in de maand, ongeveer 30minuten per keer.

    Ik zelf heb het gevoel dat het lichaam (vooral de hersens) een constante stroom van informatieverwerking ondergaat. Deze constante stroom van informatieverwerking is noodzakelijk om alle vergaarde informatie te categoriseren en in context te plaatsen.
    Wanneer het lichaam (/de hersens) onvoldoende kans hiertoe krijgen kan men, denk ik, chaotischer en onrustiger worden.

    We leven tegenwoordig in een vrij hectische samenleving waarin we constant in de weer zijn en waarin we constant 'gepushed' worden om productief te wezen. Eveneens nemen nieuwe technologieën zoals televisies en computers veel tijd weg die we normaal gesproken zouden hebben om even rustig de vergaarde informatie van de dag te kunnen verwerken. Van mezelf merk ik vaak ook dat ik al snel de halve dag achter de computer zit.

    Voor mij heeft mediteren voornamelijk als doel dat ik weer een beetje rust vindt in mezelf en omdat ik het gevoel heb dat ik er wat minder chaotisch van wordt.
    Mediteren is echter voor mijn gevoel niet de enige manier waarop dit kan en vaak geef ik de voorkeur aan sporten aangezien dit als meerwaarde op mediteren heeft dat het de fysieke gezondheid ook wel ten goede komt.
    Er zijn echter momenten waarop ik meer behoefte heb aan ontspanning en een korte meditatie sessie de voorkeur geef.
     
  9. oortjes

    oortjes Bewuste gebruiker Tripreporter

    Ik zelf kom heel moeilijk in slaap. Ik blijf altijd maar denken en denken en dan piekeren en weer denken. Me vriendin vertelde me om te gaan mediteren voor het slapen gaan. Nu mediteer ik iedere avond voor het slapen gaan:)

    Ik zie het als een soort inslapen. Ik doe het ook niet op tijd, dat geeft mij het gevoel dat ik het op gevoel moet doen. Als ik klaar ben met mediteren merk ik dit aan mijn lichaam. Soms mediteer ik ook overdag als ik ontzettend veel prikkels heb gehad of even lekker in mezelf wil zijn.

    :wave:
     
  10. ZERO-

    ZERO- Badass junkie

    ^ Probeer ik ook vaak maar ik blijf vaak nog moeite hebben met in slaap komen! Grrrrr zo irritant.
     
  11. MeejheM

    MeejheM Badass junkie

    ^leg een hamer op je nachtkastje...
     
Laden...
Vergelijkbare Topics - Mediteren
  1. TechnoChicken
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    398
  2. Mindless
    Reacties:
    24
    Weergaven:
    3.726